AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:58 #1 Skrevet fredag kl. 16:58 Jeg har alltid tenkt at jeg er annerledes. Gjør ikke så mange impulsive innkjøp, men gjør noe annet som folk med ADHD gjør. Noen ganger det er vanskelig i kommunikasjon, med de andre, eler alltid vanskelig... Jeg avbryter mye, blir veldig rask oppspilt. Jeg trødde at det er personalitet. Nå jeg har hørt mange podkaster og har lest mye, skjønner jeg at det er kanskje ADHD. Jeg har lyst å få vite hva er det meg meg. Jeg er 48 og tenker å gjøre utredning av ADHD. Har noen gjort det i voksen alder? er det noe medisin jeg kan få hvis jeg har det? Del gjerne erfaring, takk Anonymkode: b021c...06a
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:44 #2 Skrevet fredag kl. 17:44 I bunn og grunn ikke. Spørs hva du mener med voksen. Har man ikke har luktet lunta før man er 18 (voksen),så ser jeg ikke vitsen med det. Men for all del,mange som er 50+ har plutselig fått ett nytt liv med denne diagnosen. Anonymkode: e89c7...169 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:48 #3 Skrevet fredag kl. 17:48 Tja. Erfaringsmessig hjelper medisin mest på tankekjør, ikke adferd. En som har ADHD vil altså i de fleste tilfeller fortsatt avbryte, så tvilsomt at det vil hjelpe mot akkurat det. Men dersom du har tankekjør og lignende så er det absolutt verdt å utrede. Anonymkode: 0233f...72f 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:56 #4 Skrevet fredag kl. 18:56 Ikke hør på podkaster. Anonymkode: 534fa...de7 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:03 #5 Skrevet fredag kl. 19:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja. Erfaringsmessig hjelper medisin mest på tankekjør, ikke adferd. En som har ADHD vil altså i de fleste tilfeller fortsatt avbryte, så tvilsomt at det vil hjelpe mot akkurat det. Men dersom du har tankekjør og lignende så er det absolutt verdt å utrede. Anonymkode: 0233f...72f Hva slags tankekjør da? Feks, du VET at du låste døren, men «tenk hvis»? Anonymkode: b7a1d...163
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:05 #6 Skrevet fredag kl. 19:05 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags tankekjør da? Feks, du VET at du låste døren, men «tenk hvis»? Anonymkode: b7a1d...163 Tankekjør er alle mulige typer tanker -På en gang. Anonymkode: 0233f...72f 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:08 #7 Skrevet fredag kl. 19:08 Hva vil du oppnå med medisiner? Anonymkode: e22ca...32c 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:15 #8 Skrevet fredag kl. 19:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja. Erfaringsmessig hjelper medisin mest på tankekjør, ikke adferd. En som har ADHD vil altså i de fleste tilfeller fortsatt avbryte, så tvilsomt at det vil hjelpe mot akkurat det. Men dersom du har tankekjør og lignende så er det absolutt verdt å utrede. Anonymkode: 0233f...72f Nja ikke nødvendigvis. Både jeg og 9åringen går på medisin , funker ikke mot tankekjør 😅 men det kan hjelpe litt på å huske flere ting og være litt mer konsentrert. Vi er veldig surrete begge 2 og kan rote bort ting 😅 hodet med tanker går i ett uansett 🙈 Anonymkode: 4d2f6...716
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:22 #9 Skrevet fredag kl. 19:22 Hvordan var funderingen din som barn da? Utredning av adhd handler jo mye om å finne ut om man er født sånn, eller blitt sånn. Det er jo mange andre ting som kan føre til en ADHD fundering, uten at det faktisk er ADHD. Anonymkode: 0db51...945
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:27 #10 Skrevet fredag kl. 19:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): I bunn og grunn ikke. Spørs hva du mener med voksen. Har man ikke har luktet lunta før man er 18 (voksen),så ser jeg ikke vitsen med det. Men for all del,mange som er 50+ har plutselig fått ett nytt liv med denne diagnosen. Anonymkode: e89c7...169 Jeg er 38 år og har nylig begynt utredning for adhd i det offentlige. Det har tatt svært lang tid å vurdere dette som ett alternativ da jeg hele livet har blitt kritisert av min mor for å ikke gjennomføre ting, for å dagdrømme for mye, for å være ustrukturert osv. Jeg har siden tidlig tenårings tid tenkt at jeg rett og slett ikke er bra nok og ikke får til alt det alle andre får til. For min del er ikke medisinering på noen som helst måte, ett mål. Mer en potensiell bekreftelse på at jeg ikke bare er ett menneske med dårligere ressurser enn andre. Når legen min tok dette opp, avfeide jeg det først. Legen min mener jeg er en typisk kvinne med ADD. Som typisk nok har gått under radaren fordi jeg har klart meg fint gjennom skole og utdanning. Anonymkode: d1170...ebc 1 2
Pipaluk Skrevet fredag kl. 19:28 #11 Skrevet fredag kl. 19:28 (endret) Ny forskning viser at kvinner har hatt høyere krav for å få stilt en ADHD diagnose – Buskerud Endret fredag kl. 19:30 av Pipaluk
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:33 #12 Skrevet fredag kl. 19:33 Du må nok regne med å betale minst 30 000 for selve utredningen. Så kan det komme timer etter det som du også må være med på. Noen steder er det krav om komparentopplysninger, altså personer som har kjent deg fra barndommen av. Du bør oppsøke en helprivat behandler som har avtal med psykiater, ellers kan du risikere at diagnosen ikke blir godkjent i det offentlige. Så må du også være forberedt på at det kan ende med at du ikke har adhd. Da har du investert mye penger, og må forberede deg på en skuffelse. Hvis du får oppfølging av psykiater, finnes det andre medikamenter som også kan være til hjelp, uten at det er adhd-medisin. Anonymkode: f8893...0a1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:54 #13 Skrevet fredag kl. 19:54 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Legen min mener jeg er en typisk kvinne med ADD. Som typisk nok har gått under radaren fordi jeg har klart meg fint gjennom skole og utdanning. Anonymkode: d1170...ebc Da er du vel omtrent som 90% av klodens befolkning,inkludert meg selv og alle rundt meg. Men hvordan hjalp det deg å "finne seg selv" midtlivs? Anonymkode: e89c7...169 1
Stoltskeiv Skrevet fredag kl. 19:58 #14 Skrevet fredag kl. 19:58 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har alltid tenkt at jeg er annerledes. Gjør ikke så mange impulsive innkjøp, men gjør noe annet som folk med ADHD gjør. Noen ganger det er vanskelig i kommunikasjon, med de andre, eler alltid vanskelig... Jeg avbryter mye, blir veldig rask oppspilt. Jeg trødde at det er personalitet. Nå jeg har hørt mange podkaster og har lest mye, skjønner jeg at det er kanskje ADHD. Jeg har lyst å få vite hva er det meg meg. Jeg er 48 og tenker å gjøre utredning av ADHD. Har noen gjort det i voksen alder? er det noe medisin jeg kan få hvis jeg har det? Del gjerne erfaring, takk Anonymkode: b021c...06a Alle har tegn på adhd. Spørsmålene er om de symptomene går utover din hverdag? 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:58 #15 Skrevet fredag kl. 19:58 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nja ikke nødvendigvis. Både jeg og 9åringen går på medisin , funker ikke mot tankekjør 😅 men det kan hjelpe litt på å huske flere ting og være litt mer konsentrert. Vi er veldig surrete begge 2 og kan rote bort ting 😅 hodet med tanker går i ett uansett 🙈 Anonymkode: 4d2f6...716 Hvilken medisin går dere på? Har dere testet flere? Anonymkode: 0233f...72f
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:04 #16 Skrevet fredag kl. 20:04 Jeg fikk diagnosen som 40-åring, og valgte å begynne på medisiner. Det har vært en suksesshistorie for min del, som virkelig har endret min funksjon. Jeg er høyt utdannet, typisk flink pike, men mine kamper grunnet adhd har vært mange og lange. Medisiner er insolvent høyeste grad grunnet for at jeg i dag står oppreist, for etter å ha levd med ubehandlet adhd i så mange år var både kroppen og hodet ødelagt. Anonymkode: e129a...513 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:24 #17 Skrevet fredag kl. 20:24 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I bunn og grunn ikke. Spørs hva du mener med voksen. Har man ikke har luktet lunta før man er 18 (voksen),så ser jeg ikke vitsen med det. Men for all del,mange som er 50+ har plutselig fått ett nytt liv med denne diagnosen. Anonymkode: e89c7...169 Det her er jo helt feil. Nå sier jo TS at hun alltid har følt seg annerledes (ikke at det er uvanlig, men det kan være en indikasjon). Det er 30 år siden ts var 18. Den gangen visste man mindre om ADHD, spesielt om hvordan det viser seg hos jenter og kvinner. Den gang var det helst gutter som hang i taklampa, hadde aggressive tendenser og lærevansker som fikk diagnosen. Nå antar jeg bare at ts er kvinne, men mange kvinner med ADHD som tidligere har fungert greit, i hver fall hatt hodet over vannet, opplever å krasjlande i perimenopause og overgangsalder. Anonymkode: c12fa...de2 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:41 #18 Skrevet fredag kl. 20:41 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har alltid tenkt at jeg er annerledes. Gjør ikke så mange impulsive innkjøp, men gjør noe annet som folk med ADHD gjør. Noen ganger det er vanskelig i kommunikasjon, med de andre, eler alltid vanskelig... Jeg avbryter mye, blir veldig rask oppspilt. Jeg trødde at det er personalitet. Nå jeg har hørt mange podkaster og har lest mye, skjønner jeg at det er kanskje ADHD. Jeg har lyst å få vite hva er det meg meg. Jeg er 48 og tenker å gjøre utredning av ADHD. Har noen gjort det i voksen alder? er det noe medisin jeg kan få hvis jeg har det? Del gjerne erfaring, takk Anonymkode: b021c...06a For å si det sånn så er ADHD mye mer enn det du beskriver i ditt innlegg. Og det er heller ikke sånn at fordi man har noen av trekkene som man kan se hos en del med ADHD så har man selv automatisk ADHD. Anonymkode: 0ccc1...f58 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:48 #19 Skrevet fredag kl. 20:48 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det her er jo helt feil. Nå sier jo TS at hun alltid har følt seg annerledes (ikke at det er uvanlig, men det kan være en indikasjon). Det er 30 år siden ts var 18. Den gangen visste man mindre om ADHD, spesielt om hvordan det viser seg hos jenter og kvinner. Den gang var det helst gutter som hang i taklampa, hadde aggressive tendenser og lærevansker som fikk diagnosen. Nå antar jeg bare at ts er kvinne, men mange kvinner med ADHD som tidligere har fungert greit, i hver fall hatt hodet over vannet, opplever å krasjlande i perimenopause og overgangsalder. Anonymkode: c12fa...de2 Å??sier du det? Var da absolutt jenter med lopper i blodet da jeg gikk på skolen på 80 og 90 tallet (gutte adhd) på linje med gutter med (jente adhd). Var da mange rolige gutter som bare glodde tomt ut i klasserommet og knapt fikk med seg hva som skjedde i timene eller friminuttene. Virker som alle tror att "jente adhd" er ulikt "gutte adhd" men i bunn så er det nok 50/50% fordelt mellom kjønnene. Virker som det er en ny trend å bli diagnosert med rolig adhd (jente adhd) blant gutter de siste årene. Det pøses ut Amfetamin lignende legemidler i hytt og pine før å roe ned de aktive samt kvikke opp de sløve. Blande dette med alkohol så blir det bra.... Anonymkode: e89c7...169 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:50 #20 Skrevet fredag kl. 20:50 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I bunn og grunn ikke. Spørs hva du mener med voksen. Har man ikke har luktet lunta før man er 18 (voksen),så ser jeg ikke vitsen med det. Men for all del,mange som er 50+ har plutselig fått ett nytt liv med denne diagnosen. Anonymkode: e89c7...169 Hvordan si at man ikke har peiling uten å si at man ikke har peiling Anonymkode: d37b5...fa0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå