Gå til innhold

Hvordan lager du fløtegratinerte poteter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig, jeg lager også ofte en variant uten ost, men dropper da også fløte (selv om tradisjonell farnsk er med fløte). Det styres ofte av retten forøvrig. Er det en fyldig saus, og annet tilbehør med sterke smaker, så er poteter med fløte og ost alt for tungt. for smaksbildet. 

Anonymkode: 654cf...d30

Uten fløte? Hva bruker du da? Spør fordi her i huset bruker vi ikke fløte.

Anonymkode: e9a86...42f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker svigermor sin oppskrift: kutter poteter i terninger og koker dem knapt møre. Siler av kokevannet. Har dem over i en ildfast form, blander inn fløte, salt, pepper, evt finhakket hvitløk. Strør revet ost over og gratinerer i ovn. 

Anonymkode: 9ccb9...eef

• Liker 2
Skrevet
mathekta skrev (6 timer siden):

Jeg  bruker Dill istedenfor Timian og det smaker mye bedre. 

Si i fra resultatet dersom du også vil teste det.

Skal prøves! Slår et slag for at dill er en urt som burde bli brukt mye mer, men mange tenkere at dill hører til sjømat 

• Liker 1
Skrevet

Jeg rasper potetene på den groveste siden, har de i ildfast form sammen hvitløk og hakket løk. Heller over fløte og steker. Har på revet ost og steker ferdig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Koker potetskiver,løk og hvitløk i fløte med litt maisenna. Krydrer med salt og pepper. Gratinerer i ovn med ost på til møre. Strør over persille eller gressløk ved servering. 

Anonymkode: 0f9d2...325

• Liker 1
Skrevet

Jeg koker tynne potetskiver i en blanding av melk og fløte med hakket hvitløk, litt salt, muskat, tørket timian og pepper til potetene er nesten møre, og blander inn revet ost (helst gruyere eller annen fransk alpeost) og hiver det i ovnen 

• Liker 1
Skrevet

Koker opp fløtemelk i forholdet 2:1 (2 deler fløte, én del melk), og har så i et eller to laurbærblad, en kvast timian, ei spiseskje ristede hele pepperkorn, en raus pris revet muskatnøtt/blomme, et par grovhakkede hvitløksfedd, og salt. Lar urte-og krydderblandingen trekke i fløtemelka til den er romtemperert og siler det av.

Kutter skrellede pastinakker og melne poteter i tynne skiver vha. mandolin, skyller de i kaldt vann, og klapper skivene lett tørr.Legger grønnsakene lagvis i egnet kokekar med litt salt mellom hvert lag og har over fløtemelka.  Setter kokekaret i kald ovn og skrur opp temperaturen til 200° C. Når det bobler, har jeg revet gruyere over, og lar gratengen stå i ovnen til osten begynner å bli gylden og lysbrun. Tester hvor mye motstand potetene har. Hvis de trenger litt mer tid, lar jeg de steke i ti +/-minutter til tildekket, og så noen minutter uten alu-folie.

Lar det hele stå i ti minutter før servering slik at det kan «sette» seg. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...