AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:15 #81 Skrevet lørdag kl. 08:15 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg (TS) snakker faktisk aldri om det tredje skiftet, jeg brukte begrepet her for enkelhets skyld. Da våknet bygdedyret, altså!!! 🐷 Det er ting som skal gjøres og organiseres og deltas på samme hva man kaller det. Menn kan feilaktig tro at disse tingene ikke eksisterer eller at kvinner liker å ha kontroll på alt. Det må vi unngå. Anonymkode: 07ddf...ebe Det er da en hel haug kvinner som klarer seg fint uten å gå rundt å huske på ting. Moderne kvinner bruker verktøy, og slipper å gå rundt å huske ting som teknologien fikser for deg. Ikke noe bygdedyr her, kun sunn fornuft. Anonymkode: 1c3e7...af7 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:16 #82 Skrevet lørdag kl. 08:16 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Skaff deg en faktisk hard jobb slik menn flest og nesten ingen kvinner har, så blir du litt mer likestilt. Anonymkode: 97c41...b1a Og det ordner opp i resten? "Det finnes en skjult huskeliste som får familien til å fungere. Ingen ser den, men den styrer alt. Og den lagres i hodet til én person: mamma. Det er vi som vet at gymtøyet skal ligge klart på tirsdag, at bursdagen til nabojenta er neste helg, at dressen er for liten til vinteren, og at vi trenger mer melk til i morgen. Vi planlegger, forutser, organiserer og koordinerer, ikke til avsatt tid, men på vei til jobb, i dusjen eller når vi prøver å sovne. Dette kalles på engelsk mental load. Eller det tredje skiftet. Og det er kanskje den mest usynlige, men mest utmattende jobben av dem alle. Ikke fordi vi gjør alt, men fordi vi holder oversikten. Fordi vi bærer ansvaret inni hodet" https://www.nrk.no/ytring/familiens-ensomme-prosjektleder-1.17572518 Anonymkode: 82fc0...717 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:19 #83 Skrevet lørdag kl. 08:19 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du leste ikke det om å finne en annen tråd? Anonymkode: 07ddf...ebe Hahahaha, først lager du ny tråd for å rømme fra motargumentene i den forrige og nå vil du jage meg vekk herfra for å peke på sannheten. Slår det deg ikke at det kanskje kan være deg som sitter i et papirslott, og ikke en borg av stein og mur, siden du stadig må jage vekk fornuftige stemmer for å holde på ‘sannheten din’. Du burde finne deg en menighet eller en sekt, hvor man i stor grad kan operere på denne måten, ikke holde deg her i offentligheten hvor du før eller siden blir møtt med forskning, vitenskap, fornuft og kritikk. Klarer man ikke å argumentere for noe, er det motargument nok. Anonymkode: c7693...8e9 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:19 #84 Skrevet lørdag kl. 08:19 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvor vanskelig klarer du å gjøre det egentlig? En stor kalender på veggen hver måned der man skriver inn turdager og fotografering og annet. Tar ca 5 minutter. Krever minimalt med «tankevirksomhet og planlegging». Anonymkode: 62e3f...40f Hvem skriver opp ting på den kalenderen? Du må jo gå på det foreldremøtet, lese de ukeplanen hver uke, sjekke Spond hver dag for at det skal ende opp på den kalenderen. Og den ser du jo ikke når du er på jobb og ikke husker om tannlegetimen var i dag eller i morgen, og om når middagen skal stå på bordet (og hvem av dere som har planlagt og handlet inn til den, og hvem som skal lage den). Dere må ha en elektronisk også, som begge må legge inn i hele tiden. Det tar deg vel ikke fem minutter å sende meldinger til de andre foreldrene for å avtale Halloween og hva som er et ok opplegg? Hvordan skaffer du kostymer ved å se på en kalender? Har du skrevet opp «fikse julekort 2025» og «ringe broren min og legge planer for hvem som er hvor i jula». Har du lagt inn «sortere tøy og levere til loppemarkedet» i den kalenderen din? Også å bestille ferie til sommeren, norgespris, gå igjennom forsikringene, når skal bilen få vinterdekk og når skal dere besøke besteforeldrene? Sette blomster på gravene, passer skiutstyret til alle i år? Anonymkode: d1f3a...ce1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:22 #85 Skrevet lørdag kl. 08:22 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og det ordner opp i resten? "Det finnes en skjult huskeliste som får familien til å fungere. Ingen ser den, men den styrer alt. Og den lagres i hodet til én person: mamma. Det er vi som vet at gymtøyet skal ligge klart på tirsdag, at bursdagen til nabojenta er neste helg, at dressen er for liten til vinteren, og at vi trenger mer melk til i morgen. Vi planlegger, forutser, organiserer og koordinerer, ikke til avsatt tid, men på vei til jobb, i dusjen eller når vi prøver å sovne. Dette kalles på engelsk mental load. Eller det tredje skiftet. Og det er kanskje den mest usynlige, men mest utmattende jobben av dem alle. Ikke fordi vi gjør alt, men fordi vi holder oversikten. Fordi vi bærer ansvaret inni hodet" https://www.nrk.no/ytring/familiens-ensomme-prosjektleder-1.17572518 Anonymkode: 82fc0...717 Du siterer en ytring 🙄 Skjønner at det er enkelt å få for mye i toppen for enkelte av dere, men det gjelder likevel ikke for de fleste av oss. Vi ville så klart skrevet ned de tingene som beskrives her, og så bare gjort de fortløpende. Og ja, det gjør mennene våre også. Anonymkode: c7693...8e9 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:26 #86 Skrevet lørdag kl. 08:26 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hahahaha, først lager du ny tråd for å rømme fra motargumentene i den forrige og nå vil du jage meg vekk herfra for å peke på sannheten. Slår det deg ikke at det kanskje kan være deg som sitter i et papirslott, og ikke en borg av stein og mur, siden du stadig må jage vekk fornuftige stemmer for å holde på ‘sannheten din’. Du burde finne deg en menighet eller en sekt, hvor man i stor grad kan operere på denne måten, ikke holde deg her i offentligheten hvor du før eller siden blir møtt med forskning, vitenskap, fornuft og kritikk. Klarer man ikke å argumentere for noe, er det motargument nok. Anonymkode: c7693...8e9 Jeg har ikke laget noen ny tråd, altså, da er det noen andre som tenker likt, i og for seg ikke så rart. Ingen helt «out there» spørsmål å svare på i dette innlegget, iallfall. 😅 Anonymkode: 07ddf...ebe
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:26 #87 Skrevet lørdag kl. 08:26 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvem skriver opp ting på den kalenderen? Du må jo gå på det foreldremøtet, lese de ukeplanen hver uke, sjekke Spond hver dag for at det skal ende opp på den kalenderen. Og den ser du jo ikke når du er på jobb og ikke husker om tannlegetimen var i dag eller i morgen, og om når middagen skal stå på bordet (og hvem av dere som har planlagt og handlet inn til den, og hvem som skal lage den). Dere må ha en elektronisk også, som begge må legge inn i hele tiden. Det tar deg vel ikke fem minutter å sende meldinger til de andre foreldrene for å avtale Halloween og hva som er et ok opplegg? Hvordan skaffer du kostymer ved å se på en kalender? Har du skrevet opp «fikse julekort 2025» og «ringe broren min og legge planer for hvem som er hvor i jula». Har du lagt inn «sortere tøy og levere til loppemarkedet» i den kalenderen din? Også å bestille ferie til sommeren, norgespris, gå igjennom forsikringene, når skal bilen få vinterdekk og når skal dere besøke besteforeldrene? Sette blomster på gravene, passer skiutstyret til alle i år? Anonymkode: d1f3a...ce1 Jeg mener helt seriøst at det må være noe i veien med folk som blir totalt overveldet av et helt vanlig liv. Jeg har tre barn (store nå) og jeg har aldri opplevd disse tingene som noe problem eller noe som må detaljplanlegges. Det tas fortløpende - eller droppes. Hvis man virkelig sitter og stresser med julekort og detaljplanlegging av middager og besøk i romjula, så handler det nok om en spesiell type psyke. Men hvis dette er så tungt og vanskelig, så foreslår jeg at du setter deg ned med mannen din og så får dere rett og slett fordele ansvarsområder. En tar forsikringer, dekkskift og barneidrett, den andre tar julegaver og blomster på graven. For eksempel. Anonymkode: 62e3f...40f 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:28 #88 Skrevet lørdag kl. 08:28 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvem skriver opp ting på den kalenderen? Du må jo gå på det foreldremøtet, lese de ukeplanen hver uke, sjekke Spond hver dag for at det skal ende opp på den kalenderen. Og den ser du jo ikke når du er på jobb og ikke husker om tannlegetimen var i dag eller i morgen, og om når middagen skal stå på bordet (og hvem av dere som har planlagt og handlet inn til den, og hvem som skal lage den). Dere må ha en elektronisk også, som begge må legge inn i hele tiden. Det tar deg vel ikke fem minutter å sende meldinger til de andre foreldrene for å avtale Halloween og hva som er et ok opplegg? Hvordan skaffer du kostymer ved å se på en kalender? Har du skrevet opp «fikse julekort 2025» og «ringe broren min og legge planer for hvem som er hvor i jula». Har du lagt inn «sortere tøy og levere til loppemarkedet» i den kalenderen din? Også å bestille ferie til sommeren, norgespris, gå igjennom forsikringene, når skal bilen få vinterdekk og når skal dere besøke besteforeldrene? Sette blomster på gravene, passer skiutstyret til alle i år? Anonymkode: d1f3a...ce1 Tuller du? «Man ser ikke kalenderen mens man er på jobb.» Det du beskriver her er et menneske som er så dårlig mentalt utrustet at jeg tviler på vedkommende har samtykkekompetanse. Barnevernet er antageligvis bare noen meter unna og observerer. Anonymkode: c7693...8e9 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:30 #89 Skrevet lørdag kl. 08:30 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg mener helt seriøst at det må være noe i veien med folk som blir totalt overveldet av et helt vanlig liv. Anonymkode: 62e3f...40f Jeg er så enig. De burde holde seg inne og vanne blomster og synge sanger for ungene sine. De har i alle fall ingen verdens ting i arbeidslivet og ute i samfunnet å gjøre. Anonymkode: c7693...8e9 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:41 #90 Skrevet lørdag kl. 08:41 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mange menn er utvilsamt begynt å gå lei av dette "gnålet" om det tredje skiftet fra kvinnfolka. -Fortsatt har dei fleste menn som jobber riskofylte jobber en kvinner flest -Fortsatt har dei fleste menn mer fysisk krevende jobber en kvinner. -Fortsatt tar menn yrker som kvinner ikkje ønsker. -Fortsatt er den tradisjonelle kjønnsrollefordelingen i arbeidsmarkedet ulik, og slik vil den fortsette å bli i overskueleg framtid. -Dersom kvinner ønsker at menn skal ta ein større andel av det omtalte "tredje skiftet" må kvinner i ilangt større grad ta tradisjonelle mannsyrker. I 2024 omkom 20 personer i arbeidsulykker, hvorav 18 menn og 2 kvinner. Dette er en nedgang fra tidligere år, der 25 menn og 1 kvinne omkom i 2023. Menn utgjør en overveiende stor del av de omkomne i arbeidsulykker, noe som henger sammen med kjønnsdelingen i arbeidsmarkedet. 2024: 18 menn og 2 kvinner 2023: 25 menn og 1 kvinne Anonymkode: d228e...967 Det er mest kvinner som tar jobber som menn ikke vil ha- i helseyrker. De er i tillegg ofte dårligere betalt. Det er kvinner som må risikere helsen sin hvis et par vil ha barn sammen (graviditet, fødsel). Flere menn får ta «tradisjonelle kvinneyrker» da? Men mange menn sitter med millionlønn på et kontor. Mange kvinner jobber i farlige jobber som feks med psykiske ustabile pasienter som den saken nylig der en kvinne ble knivstukket og drept på jobb av en gutt som hun skulle passe på. Og mange kvinner kommer i livstruende fare under fødsel, og kan få mange plager etter fødsel. Så, ting blir aldri helt likt. Men ønsker man seg familie må man vite at man kan være tilstede- ikke bare legge seg på sofaen etter jobb mens kona må gjøre alt. Klarer man ikke en fysisk jobb og familieliv samtidig får man se på hva som er viktigst, kanskje man da må bytte jobb. Eller la være å få barn. Kvinner stiller mer krav til en partner enn kun at han har en jobb (før i tiden måtte man finne en å bli forsørget av pga lovene menn laget så kvinner ikke kunne feks eie egen bolig, jobbe og hvis de jobbet fikk de dårligere lønn). Så.. menn mener at i kraft av å ha en jobb( som også kvinnen har) er det nok, mens han samtidig vil at dama skal jobbe fulltid, betale 50/50 og gjøre alt hjemme med barn og husarbeid.. men samtidig som han mener at jobben hans bidrag til forholdet så må dama for all del ikke være en «gold digger»- men hvis det eneste han har å komme med er lønningen sin- hva ellers skal hun ville ha fra han? Hvis han mener at det ikke skal stilles krav til at han skal væren trygg og tilstedeværende partner og far. Anonymkode: 764c9...c78
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:45 #91 Skrevet lørdag kl. 08:45 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tuller du? «Man ser ikke kalenderen mens man er på jobb.» Det du beskriver her er et menneske som er så dårlig mentalt utrustet at jeg tviler på vedkommende har samtykkekompetanse. Barnevernet er antageligvis bare noen meter unna og observerer. Anonymkode: c7693...8e9 Ingen delegering, ingen avtaler mellom dere. Dere skriver bare ned i kalenderen så dukker begge to opp hos legen, tannlegen, når barna skal kjøres steder så kjører dere begge. Ingen avtaler mellom dere? Ingen har noe mer på planen den dagen så det avtales ikke hvem det passer begge. Det skrives ned i kalenderen og det er kalenderen som forteller dere hvem det passet best for? Her sitter vi faktisk 1 år før å planlegger året vårt, vi er 2 stykk som jobber turnus. Vi må planlegge at noen alltid har fri ettermiddag/kveld de dagene barna går på idrett, og alt må planlegges nøye for å få livet vårt gå rundt. Du lever et enkelt liv om det holder å legge det inn i kalenderen så er hele oppgavene løst. Nå har vi tre foreldresamtaler som skal gjennom, samt dugnad, kamper og møter med ppt. Dette kan ikke bare skrives ned, vi må løse det, hvem kan ta fravær på jobb, jobber du da? Har du blitt pålagt overtid, men jeg jobber da, hvem kan passe de? Ola har bursdag på fredag, har du sagt i fra til de at Nils kommer, hvem av oss har mulighet til å handle gave? Vi jobber helg ja, kanskje vi må høre med Jørgen om han kan sitte på. Altså dette er bare få eksempler fra vårt liv, vi har kalenderen. Den delegerer ikke, du lever et ekstremt lett liv. Eller så følger du ikke opp barna dine, men det er mange som ikke gjør det. Anonymkode: 45db3...df1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:51 #92 Skrevet lørdag kl. 08:51 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ingen delegering, ingen avtaler mellom dere. Dere skriver bare ned i kalenderen så dukker begge to opp hos legen, tannlegen, når barna skal kjøres steder så kjører dere begge. Ingen avtaler mellom dere? Ingen har noe mer på planen den dagen så det avtales ikke hvem det passer begge. Det skrives ned i kalenderen og det er kalenderen som forteller dere hvem det passet best for? Har uthevet det som passer best, men er så klart vi som bestemmer hvem av oss som kan, ikke kalenderen. Om ingen kan, så må vi planlegge ut fra det. Jeg personlig forstår ikke hvordan dette kan være vanskelig, men jeg ser jo at hvis man insisterer på å la det man har mellom bena være den som velger hvilken mann man vil bo med, så blir det verre… Anonymkode: c7693...8e9 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:53 #93 Skrevet lørdag kl. 08:53 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Altså dette er bare få eksempler fra vårt liv, vi har kalenderen. Den delegerer ikke, du lever et ekstremt lett liv. Eller så følger du ikke opp barna dine, men det er mange som ikke gjør det. Anonymkode: 45db3...df1 Det er vel få som bestrider at grad av intelligens påvirker hvor lett eller vanskelig ting fremstår - også livet i sin helhet. Anonymkode: c7693...8e9 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:58 #94 Skrevet lørdag kl. 08:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har uthevet det som passer best, men er så klart vi som bestemmer hvem av oss som kan, ikke kalenderen. Om ingen kan, så må vi planlegge ut fra det. Jeg personlig forstår ikke hvordan dette kan være vanskelig, men jeg ser jo at hvis man insisterer på å la det man har mellom bena være den som velger hvilken mann man vil bo med, så blir det verre… Anonymkode: c7693...8e9 Det er vanskelig når den du planlegger med ikke tar noe ansvar, verken vasker doen eller setter i oppvasken, det er vanskelig når den du planlegger med ikke ser viktigheten å alt faller på deg. Dette gjelder ikke oss for mannen min gjør alt mer eller mindre av husarbeid, derfor synes jeg dette går helt fint. Derimot å påstå at det går så fint for meg ser ikke problemet viser at du har ingen forståelse for at vi lever forskjellige liv, har forskjellige barn, har forskjellige kapasitet. Tredjseskifte finnes, de som mener en kalender løser alle oppgaver lever ikke i denne verden, de følger heller ikke opp barna sine. Det er et valg, men de fleste av oss ønsker å følge opp barna sine, planlegge middager, skrive handleliste, ettersom det går tomt, sørge for mat til bikkja og ungene, møte opp på skolen når den krever det, la barna komme i bursdager med gave til bursdagsbarnet. Dette er de små oppgavene, vi har mye mer. Det går helt fint for jeg har en mann som fungerer, skal vi droppe alle menn som ikke fungerer blir det få barn og parforhold Anonymkode: 45db3...df1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:59 #95 Skrevet lørdag kl. 08:59 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er vel få som bestrider at grad av intelligens påvirker hvor lett eller vanskelig ting fremstår - også livet i sin helhet. Anonymkode: c7693...8e9 Helt klart, det er nok ikke de intelligente som bestrider det tredje skifte. De er nok i samme bås som jorden er flat, og vaksinene er farlige Anonymkode: 45db3...df1
Maleficenta Skrevet lørdag kl. 09:00 #96 Skrevet lørdag kl. 09:00 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Skaff deg en faktisk hard jobb slik menn flest og nesten ingen kvinner har, så blir du litt mer likestilt. Anonymkode: 97c41...b1a Mmmhmmm
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:01 #97 Skrevet lørdag kl. 09:01 I min kalender for denne helgen har jeg: Skifte dekk på bilene, og vaske disse Spyle terrasse og hagemøbler Spyle vegger på huset Kaste gamle uteplanter og plante lyng Male en dør Vaske klær, særlig gymklærne til ungene Bake kake til bursdag Vaske og klargjøre syklene for vinteren Smøre noen knirkete dører inne Reparere et gjerde ... pluss masse andre småting som man tar fortløpende. Er det dette som er det tredje skiftet? Anonymkode: 1c3e7...af7
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:02 #98 Skrevet lørdag kl. 09:02 Hva er det tredje skiftet? Aldri hørt om. Anonymkode: 45554...a75 1
Maleficenta Skrevet lørdag kl. 09:05 #99 Skrevet lørdag kl. 09:05 SPOCA skrev (14 timer siden): Ansvarliggjøre mannen og ikke infantalisere dem? Vi kvinner er jo ikke noe bedre selv når vi regner med at menn ikke kommer til å gjøre/klare oppgavene. Det blir jo en selvoppfyllende profeti når man snakker om menn som de er småbarn som ikke klarer å ta ansvar. Da trenger de heller ikke å gjøre det, når de aldri møter forventingene om at de faktisk kan det vi kvinner kan. Her er ikke dette noe problem, men så forventer jeg faktisk også at mannen bidrar like mye som meg på dette området - som alle andre. Syns han og kan ansvarliggjøre seg selv
Maleficenta Skrevet lørdag kl. 09:08 #100 Skrevet lørdag kl. 09:08 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er det tredje skiftet? Aldri hørt om. Anonymkode: 45554...a75 Ting som å planlegge bursdager eller kjøpe inn gaver planlegge vennebesøk til barna eller playdates, kjøpe inn gaver til jul og bursdag, huske på legetimer, kontroller hos helsesøster.... Sånne ting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå