AnonymBruker Skrevet i går, 19:48 #21 Skrevet i går, 19:48 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det handler om å gidde å gjøre ting skikkelig, det handler om å gi ungene ordentlig mat og ordentlige opplevelser i stedet for pizza foran tv-en. Det handler om å følge opp aktiviteter barn driver med og om å passe på at de og huset barna vokser opp i er noenlunde rene og velholdte. Anonymkode: 4f94d...25b Og der har du historien kvinner forteller seg selv… det er dere som er problemet, jenter. Anonymkode: 6d690...b87
AnonymBruker Skrevet i går, 19:55 #22 Skrevet i går, 19:55 Mitt tips er å skille seg fra problemet. Barna og jeg har aldri hatt en mer behagelig og oversiktlig hverdag enn nå 😊 De liker seg best hos meg da eks'en ikke klarer å huske at barna har lekser, planleggingsdager, turdager, klassfotografering osv, men han er jo en helt grei sirkuspappa annenhver helg. Anonymkode: 70456...485 2 2
AnonymBruker Skrevet i går, 19:55 #23 Skrevet i går, 19:55 Unngå å ordne med nye klær til barna, kjøpe gaver til barnebursdager og ikke husk kopp til turdagen, osv. Da må barna gå med for små klær fra i fjor, komme i bursdag uten gave og uten kopp på turdag, dersom ikke far ordner det. Skjønner godt at den andre parten ikke gjør noe jeg, når det er en som alltid har ting på stell og orden på ting. Barnet tåler å ha litt for små klær en stund, før far også tar tak i det og sørger for nye. Anonymkode: 3fc0f...5e2
AnonymBruker Skrevet i går, 19:57 #24 Skrevet i går, 19:57 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skaff deg en faktisk hard jobb slik menn flest og nesten ingen kvinner har, så blir du litt mer likestilt. Anonymkode: 97c41...b1a Så ekstremt teit svar. Jeg er kvinne, jobber på en stor statlig arbeidsplass med flere hundre ansatte. Vil tro det er ca. likt fordelt mellom menn og kvinner, og arbeidsoppgavene er stort sett like for alle som jobber der. Tviler på at det samme kan sies om arbeidsfordeling hjemme - sannsynligvis har de fleste av mine kvinnelige kollegaer mye mer ansvar for det som skal ordnes hjemme enn det mine mannlige kollegaer har. Anonymkode: 6ff86...35d 5 3
AnonymBruker Skrevet i går, 19:59 #25 Skrevet i går, 19:59 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mitt tips er å skille seg fra problemet. Barna og jeg har aldri hatt en mer behagelig og oversiktlig hverdag enn nå 😊 De liker seg best hos meg da eks'en ikke klarer å huske at barna har lekser, planleggingsdager, turdager, klassfotografering osv, men han er jo en helt grei sirkuspappa annenhver helg. Anonymkode: 70456...485 Ikke uenig i den. Det gjorde jeg også, og det funka bra. Anonymkode: 4f94d...25b 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:01 #26 Skrevet i går, 20:01 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mitt tips er å skille seg fra problemet. Barna og jeg har aldri hatt en mer behagelig og oversiktlig hverdag enn nå 😊 De liker seg best hos meg da eks'en ikke klarer å huske at barna har lekser, planleggingsdager, turdager, klassfotografering osv, men han er jo en helt grei sirkuspappa annenhver helg. Anonymkode: 70456...485 Så du gikk fra å gjøre alt til å gjøre alt, og da ble du lykkelig… og du ser ikke at du var problemet! 😂 Anonymkode: 6d690...b87 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:05 #27 Skrevet i går, 20:05 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du gikk fra å gjøre alt til å gjøre alt, og da ble du lykkelig… og du ser ikke at du var problemet! 😂 Anonymkode: 6d690...b87 Det er et hav av forskjell på å gjøre alt alene for seg selv og barna, og å gjøre alt alene mens en selvhøytidelig, innbilsk og furten dovenpels sitter og syter og drar seg i sofaen. Dovenpelsen er i tillegg dyr i drift, spiser hele tida, tar fysisk plass og produserer store mengder skittentøy. Anonymkode: 4f94d...25b 11 5
Kygos Skrevet i går, 20:08 #28 Skrevet i går, 20:08 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette ga ingen mening. Forskning på det tredje skiftet er gjort på familier der mor og far er likestilt i arbeid og i praktiske oppgaver i husholdning. Det er mennene i disse likestilte forholdene som melder/.bekrefter det tredje skift og dens skjevfordeling. Anonymkode: 67e3d...c40 Den undersøkelsen jeg leste fokuserte utelukkende på omstendigheter rundt barn og barns behov, ikke på total oppgavefordeling. Jeg tror menn også har noen oppgaver og behov som de dekker, sånn rent biologisk (i snitt)
AnonymBruker Skrevet i går, 20:11 #29 Skrevet i går, 20:11 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så du gikk fra å gjøre alt til å gjøre alt, og da ble du lykkelig… og du ser ikke at du var problemet! 😂 Anonymkode: 6d690...b87 Når man kan gi slipp på håpet om at han skal endre seg kan man få fred i sjelen. Anonymkode: 07ddf...ebe 6 1
avent Skrevet i går, 20:13 #30 Skrevet i går, 20:13 Tørr å stå opp for deg selv! Ikke vær hans dørmatte. Du må fra dag en få han til å gjøre helt vanlige huslige oppgaver. Vær helt klar på hva du faktisk ønsker deg i en mann at du ønsker deg en voksen mann å ikke en manne baby. Dette må du selvsagt kommunisere til han. skjønner du at dette er en mann som egentlig bare ønsker å finne en stedfortreder for sin mor, som mest sannsynlig har dullet med gutten sin i årevis, så må du muligens innse at dette er et forhold som faktisk ikke er liv laga. Dette er noe du bør finne ut av før du faktisk sitter med 3 unger, full jobb og enebolig. 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:20 #31 Skrevet i går, 20:20 Dere som føler dere tar på dere det 3.skiftet, hvordan er det med administrative ting, som ordne med ny forsikring, kontakt med banken, følge opp små reparasjoner i huset, gjør dere dette også? Når bilen må fikses? Klippe gresset? Hos oss gjør mannen alt dette og mye annet, føler egentlig at vi begge bruker mye tid på barn og hjemmet vårt. Har en del venninner som snakker mye om det 3. skiftet. Felles for dem alle er at de er ekstremt nøye på alt mulig. Når de først delegerer, og det kan være noe så enkelt som å kjøpe ny matboks til barnet, ender de opp med å returnere varen fordi den ikke var «riktig». The list goes on. Når mannen har ansvar for å levere barnet vårt i barnehagen kler han henne på en måte jeg ikke ville gjort, og han ordner ikke håret hennes så fint. Når det gjelder playdates følte jeg en periode at det var jeg som dro i gang det meste. Så lot jeg det være en stund fordi jeg ikke hadde tid. Da mannen kommenterte at det var på tide å få til noe sa jeg bare «så fint at du vil ordne»😊 Anonymkode: 3281e...572 3
AnonymBruker Skrevet i går, 20:43 #32 Skrevet i går, 20:43 Mange menn er utvilsamt begynt å gå lei av dette "gnålet" om det tredje skiftet fra kvinnfolka. -Fortsatt har dei fleste menn som jobber riskofylte jobber en kvinner flest -Fortsatt har dei fleste menn mer fysisk krevende jobber en kvinner. -Fortsatt tar menn yrker som kvinner ikkje ønsker. -Fortsatt er den tradisjonelle kjønnsrollefordelingen i arbeidsmarkedet ulik, og slik vil den fortsette å bli i overskueleg framtid. -Dersom kvinner ønsker at menn skal ta ein større andel av det omtalte "tredje skiftet" må kvinner i ilangt større grad ta tradisjonelle mannsyrker. I 2024 omkom 20 personer i arbeidsulykker, hvorav 18 menn og 2 kvinner. Dette er en nedgang fra tidligere år, der 25 menn og 1 kvinne omkom i 2023. Menn utgjør en overveiende stor del av de omkomne i arbeidsulykker, noe som henger sammen med kjønnsdelingen i arbeidsmarkedet. 2024: 18 menn og 2 kvinner 2023: 25 menn og 1 kvinne Anonymkode: d228e...967 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:58 #33 Skrevet i går, 20:58 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rart det alltid uten unntak er menn. Anonymkode: 2ade1...882 Det er ikke rart. Man vet mye om hvorfor det er slik at skjevfordelingen utelukkende havner på kvinner. Anonymkode: 67e3d...c40 2
AnonymBruker Skrevet i går, 20:59 #34 Skrevet i går, 20:59 Faktisk still krav til partner. Eller ideelt sett, ha en partner som i utgangspunktet forstår at dere skal dele sånt likt. Det har aldri vært noe problem her, for jeg ville aldri slått meg ned med noen som ikke stiller opp. Anonymkode: 20f41...fab 4 1
AnonymBruker Skrevet i går, 21:19 #35 Skrevet i går, 21:19 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Dere som føler dere tar på dere det 3.skiftet, hvordan er det med administrative ting, som ordne med ny forsikring, kontakt med banken, følge opp små reparasjoner i huset, gjør dere dette også? Når bilen må fikses? Klippe gresset? Hos oss gjør mannen alt dette og mye annet, føler egentlig at vi begge bruker mye tid på barn og hjemmet vårt. ordne med ny forsikring: jeg Kontakt med banken: jeg følge opp små reparasjoner i huset: stort sett jeg Når bilen må fikses: mannen Klippe gresset: robot (jeg har lagt kablene) Legger til at jeg også har kontakt med håndverkere ifb oppussing, boligalarmselskap, strømselskap. Anonymkode: d6cd2...d94 7
AnonymBruker Skrevet i går, 21:19 #36 Skrevet i går, 21:19 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Mange menn er utvilsamt begynt å gå lei av dette "gnålet" om det tredje skiftet fra kvinnfolka. -Fortsatt har dei fleste menn som jobber riskofylte jobber en kvinner flest -Fortsatt har dei fleste menn mer fysisk krevende jobber en kvinner. -Fortsatt tar menn yrker som kvinner ikkje ønsker. -Fortsatt er den tradisjonelle kjønnsrollefordelingen i arbeidsmarkedet ulik, og slik vil den fortsette å bli i overskueleg framtid. -Dersom kvinner ønsker at menn skal ta ein større andel av det omtalte "tredje skiftet" må kvinner i ilangt større grad ta tradisjonelle mannsyrker. I 2024 omkom 20 personer i arbeidsulykker, hvorav 18 menn og 2 kvinner. Dette er en nedgang fra tidligere år, der 25 menn og 1 kvinne omkom i 2023. Menn utgjør en overveiende stor del av de omkomne i arbeidsulykker, noe som henger sammen med kjønnsdelingen i arbeidsmarkedet. 2024: 18 menn og 2 kvinner 2023: 25 menn og 1 kvinne Anonymkode: d228e...967 Så fordi det dør man i ulykker i et yrke som mannen ikke jobber i er han fritatt hjemme? Hva har dette med hjemmesituasjonen da? Ta mindre risiko, jobb for bedre sikkerhet. Kona skal da ikke måtte ta alt hjemme fordi det dør 18 menn i løpet av året på jobb. Skal man tenke sånn skal man sette opp hvor mange kvinner som dør pga partner og hvor mye vold også? Ta innover deg at når man får barn med kvinner så følger det med oppgaver. Det er ikke greit å glemme bursdagen til barnet ditt, ikke kle på han vinterklær, eller glemme å hente på fotballtrening fordi det er 18 menn som dør i året på jobb. Her tar mannen alt av husarbeid mer eller mindre, jeg tar alt av administrasjon. Vi har fordelt det slik, jeg er bedre enn han på delegere og planlegge. Anonymkode: 45db3...df1 6 4
AnonymBruker Skrevet i går, 21:21 #37 Skrevet i går, 21:21 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Faktisk still krav til partner. Eller ideelt sett, ha en partner som i utgangspunktet forstår at dere skal dele sånt likt. Det har aldri vært noe problem her, for jeg ville aldri slått meg ned med noen som ikke stiller opp. Anonymkode: 20f41...fab Skjevdeling av arbeidsoppgaver i hjemmene handler vel også i stor grad om den økonomiske fordelingen. Mange menn ønsker utvilsamt med tid saman med barna, men da må det også bli en annen kjønnsrollefordeling også utenfor hjemmet. Mange kvinner tar det første initiativet til samlivsbrudd med barna på slep utav hjemmet. Det tredje skiftet blir vel ikkje mindre etter samlivsbruddet. Sitter i styret for en forsamlingshus m/ 5 kvinnfolk og 2 menn, og fortsatt er det mennene som må skifte pærer høyt under, taket, reprasjonsarbeide av dører, vinduer, toaletter. Kvinnfolka tar av seg seg praktiske på kjøkkenet, syr gardiner, men menn må henge dem opp. Det er menn som tar hånd om alt av teknisk seneutstyr, og fører tilsyn m/ det elektriske. En konsekvens av dette kjønnsrollefordelings- gnålet fra kvinner som bare verdisetter sin egen innsats foran menns,er at det er blitt utfordrende å få menn inn i styre. Anonymkode: d228e...967
AnonymBruker Skrevet i går, 21:24 #38 Skrevet i går, 21:24 Jeg kjøper klær til mannen min, og jeg ordner med gaver og bursdager. Jeg planlegger nok mye mer enn ham, og han ser ikke hva barna mangler av klær osv. Men, det er helt greit at jeg tar meg av klær og klesvask, for han lager middag, og han ukeshandler. Han er A- menneske og er tidligere oppe enn meg. Han lager matpakke til skolebarna, og får minsten i barnehagen. (Vi deler på det) På kvelden er han tidlig trøtt, så jeg tar alt av kveldsstell og legging av barna. Syns det funker helt fint, siden han fungerer bedre enn meg om morgenen. Jeg tror vi har en fordeling som begge syns er grei. Jeg gjør nok mer husarbeid, men han vasker biler. Føler ikke det er noe konflikter i fordelingen av alt som skal gjøres i «familien AS» Glad jeg har en mann som bidrar. Anonymkode: b7724...9c7
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #39 Skrevet 23 timer siden Jeg har en liten teori om at kvinner har overtatt en del tradisjonelle mannsoppgaver i tillegg til å ivareta de tradisjonelle kvinnerollene, mens endel menn over en generasjon eller to ikke har fått/tatt på seg nye oppgaver, noe som gjør at enkelte kvinner (som meg) opplever dem som litt ubrukelige. Jeg ordner også alt med bank & økonomi (forstår det best, tjener mest og gidder), fikser alt av huslige reparasjoner (kan det og er litt utålmodig, så gjør det heller selv enn å vente på mannen), klipper gress og ordner hage + bærer ansvar for barn og husarbeid og jobben min. Det er mye. Hva gjør han? Jobber og bærer alt som veier mer enn 50 kg. Verken han eller jeg kan skifte dekk eller lyspærer på bilen. Anonymkode: 4f94d...25b 2 4
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #40 Skrevet 23 timer siden Jeg er en av dem som ikke helt skjønner at det tredje skiftet er så slitsomt. Jeg levde med en helt ubrukelig mann, men det var ikke det tredje skiftet som knakk meg, det var det andre. Å gjøre absolutt alt husarbeid, inkludert det mannen selv hadde skapt, og alt med barnet helt alene, det ble alt for mye i tillegg til jobb. Å huske på avtaler osv var jo bare bagateller i forhold. Det kunne aldri falt meg inn å klage på en mann som tok sin del av det andre skiftet og som var flink til å kommunisere, få meg til å le og flink til å vise omsorg, bare fordi han var litt dårlig på å huske avtaler. Anonymkode: 73404...7c1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå