Gå til innhold

Det tredje skiftet: hva kan vi kvinner gjøre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ser nå mer og mer tydelig at det tredje skiftet handler om ulike grader intelligens kombinert med større kompleksitet i hverdagen. Så for å svare på overskriften ut fra dette;

Det tredje skiftet, hva kan vi kvinner gjøre?

Jeg tror ikke at kvinner som allerede er godt i gang med mann og familie, kan gjøre stort. Dere som har det, later til å ha gravd dere helt fast i et spor, og jeg orker ikke å forsøke å hjelpe dere ut av det, hvis dere skal gjøre motstand mot hjelpen.

Men for unge kvinner tror jeg det er håp…

Mitt forslag er at hvis man jevnt over sliter i livet, så må man velge én av tingene, enten å delta i arbeidslivet eller å skape en familie. Og man må velge en mann som fungerer. Hvis man sliter med å tiltrekkes en som gjør det, og kun klarer å bli tent på en slask, så kan man oppsøke psykolog og få hjelp til å omdanne mønsteret. Jeg har skrevet i en annen tråd om at man ikke bør ile til for å være flink og tøff, men i stedet benytte det man selv kaller weaponized incompetence, for å sile vekk slaskene. Det er i denne tråden her;

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1871045-vil-du-unngå-å-ende-opp-med-det-tredje-skiftet/

Uansett hva man gjør, så må man i alle fall innse at det å skrike, skråle, påstå ting man ikke har belegge for, tale på vegne av alle kvinner, eller på andre måter fremstille seg selv som komplett retardert, og likevel som direktør for det hele, IKKE hjelper.

Anonymkode: c7693...8e9

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I min kalender for denne helgen har jeg:

Skifte dekk på bilene, og vaske disse

Spyle terrasse og hagemøbler

Spyle vegger på huset

Kaste gamle uteplanter og plante lyng

Male en dør

Vaske klær, særlig gymklærne til ungene

Bake kake til bursdag

Vaske og klargjøre syklene for vinteren

Smøre noen knirkete dører inne

Reparere et gjerde

... pluss masse andre småting som man tar fortløpende.

Er det dette som er det tredje skiftet?

Anonymkode: 1c3e7...af7

Bake kake til bursdag, og kaste gamle planter syns jeg er tredjeskiftsoppgaver. Og kanskje også male en dør. Det andre er andreskift

Endret av Maleficenta
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ingen delegering, ingen avtaler mellom dere. Dere skriver bare ned i kalenderen så dukker begge to opp hos legen, tannlegen, når barna skal kjøres steder så kjører dere begge. Ingen avtaler mellom dere? Ingen har noe mer på planen den dagen så det avtales ikke hvem det passer begge. Det skrives ned i kalenderen og det er kalenderen som forteller dere hvem det passet best for? 
Her sitter vi faktisk 1 år før å planlegger året vårt, vi er 2 stykk som jobber turnus. 
Vi må planlegge at noen alltid har fri ettermiddag/kveld de dagene barna går på idrett, og alt må planlegges nøye for å få livet vårt gå rundt. 
Du lever et enkelt liv om det holder å legge det inn i kalenderen så er hele oppgavene løst. 
Nå har vi tre foreldresamtaler som skal gjennom, samt dugnad, kamper og møter med ppt. Dette kan ikke bare skrives ned, vi må løse det, hvem kan ta fravær på jobb, jobber du da?  Har du blitt pålagt overtid, men jeg jobber da, hvem kan passe de? 
Ola har bursdag på fredag, har du sagt i fra til de at Nils kommer, hvem av oss har mulighet til å handle gave? Vi jobber helg ja, kanskje vi må høre med Jørgen om han kan sitte på. 
Altså dette er bare få eksempler fra vårt liv, vi har kalenderen. Den delegerer ikke, du lever et ekstremt lett liv. Eller så følger du ikke opp barna dine, men det er mange som ikke gjør det. 

Anonymkode: 45db3...df1

Det er jo det at dere er to med turnusjobb som er problemet som må løses hos dere, ikke «det tredje skiftet» med å sende julekort eller hva det nå var det består av.

Selvfølgelig må det planlegges at noen er hjemme hvis begge jobber turnus, det sier vel seg selv?

For oss andre trengs ingen detaljplanlegging av livet vårt, vi snakker sammen rett og slett. Det tar nøyaktig ett minutt sånn cirka hver tredje dag å snakke sammen om hvem som følger til tannlegen. Null problem.

Anonymkode: 62e3f...40f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi ser nå mer og mer tydelig at det tredje skiftet handler om ulike grader intelligens kombinert med større kompleksitet i hverdagen. Så for å svare på overskriften ut fra dette;

Det tredje skiftet, hva kan vi kvinner gjøre?

Jeg tror ikke at kvinner som allerede er godt i gang med mann og familie, kan gjøre stort. Dere som har det, later til å ha gravd dere helt fast i et spor, og jeg orker ikke å forsøke å hjelpe dere ut av det, hvis dere skal gjøre motstand mot hjelpen.

Men for unge kvinner tror jeg det er håp…

Mitt forslag er at hvis man jevnt over sliter i livet, så må man velge én av tingene, enten å delta i arbeidslivet eller å skape en familie. Og man må velge en mann som fungerer. Hvis man sliter med å tiltrekkes en som gjør det, og kun klarer å bli tent på en slask, så kan man oppsøke psykolog og få hjelp til å omdanne mønsteret. Jeg har skrevet i en annen tråd om at man ikke bør ile til for å være flink og tøff, men i stedet benytte det man selv kaller weaponized incompetence, for å sile vekk slaskene. Det er i denne tråden her;

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1871045-vil-du-unngå-å-ende-opp-med-det-tredje-skiftet/

Uansett hva man gjør, så må man i alle fall innse at det å skrike, skråle, påstå ting man ikke har belegge for, tale på vegne av alle kvinner, eller på andre måter fremstille seg selv som komplett retardert, og likevel som direktør for det hele, IKKE hjelper.

Syns ikke det er rett at menn skal kunne ha familie og i tillegg full jobb mens kvinner må velge en av delene. Det skaper iallefall ikke likestilling. Begge må kunne få lov til å velge begge deler

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Bake kake til bursdag, og kaste gamle planter syns jeg er tredjeskiftsoppgaver. Og kanskje også male en dør. Det andre er andreskift

Hvor går skillet?

Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Syns ikke det er rett at menn skal kunne ha familie og i tillegg full jobb mens kvinner må velge en av delene. Det skaper iallefall ikke likestilling. Begge må kunne få lov til å velge begge deler

Ja, man kan godt si at det egentlige problemet er likestilling, i den grad man mener kvotering eller at alle kvinner skal kunne få lov til det bare noen få menn fikk lov til, når man sier likestilling.

Når man innbiller mennesker at de skal kunne gjøre ting bare fordi de er kvinner og ikke fordi de faktisk har evner til det, da ender man opp på denne måten her.

Skrevet

Klaget på det 3.skifte når dere drar inn 70% av boets inntekter. 

Anonymkode: 2058e...d46

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det tar nøyaktig ett minutt sånn cirka hver tredje dag å snakke sammen om hvem som følger til tannlegen. Null problem.

Jepp.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvor går skillet?

Jeg tror første og andre skift er sånne ting man må gjøre for å overleve mens det tredje er de ekstra utenom tingene som også må gjøres men som ikke er katastrofe men utrolig kjipt om ikke blir gjort. Legetimer og sånn vil vel være i grenseland for er det snakk om noe alvorlig må man jo til legen om ikke kan man kanskje dø typ...

Skrevet

Ja, man kan godt si at det egentlige problemet er likestilling, i den grad man mener kvotering eller at alle kvinner skal kunne få lov til det bare noen få menn fikk lov til, når man sier likestilling.

Når man innbiller mennesker at de skal kunne gjøre ting bare fordi de er kvinner og ikke fordi de faktisk har evner til det, da ender man opp på denne måten her.

M n de aller fleste kvinner er jo like kapable som menn til å ha en jobb utenfor hjemmet, likeledes som at en mann er fullt kapabel til å vaske gulvet 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo det at dere er to med turnusjobb som er problemet som må løses hos dere, ikke «det tredje skiftet» med å sende julekort eller hva det nå var det består av.

Selvfølgelig må det planlegges at noen er hjemme hvis begge jobber turnus, det sier vel seg selv?

For oss andre trengs ingen detaljplanlegging av livet vårt, vi snakker sammen rett og slett. Det tar nøyaktig ett minutt sånn cirka hver tredje dag å snakke sammen om hvem som følger til tannlegen. Null problem.

Handler om å følg opp barn, de som ikke forstår dette lever et enkelt liv og barna lider under dette. 
Å ha barn medfølger planlegging, planleggingen i seg selv er ikke den som er den verste. Det er når alt henges på en person, og den du lever med ikke bidrar på noe. Da blir alt tungt også, den organiserings delen. 

Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

M n de aller fleste kvinner er jo like kapable som menn til å ha en jobb utenfor hjemmet, likeledes som at en mann er fullt kapabel til å vaske gulvet 

Jepp, det er nok bare et marginalt antall som ikke mestrer livet i det hele tatt. 

Var faktisk nokså sjokkert over at de på Facebook ikke hadde hørt om det tredje skiftet en gang. Selv menger jeg meg ikke med verken kvinneguiden- eller facebookmennesker til vanlig, så trodde liksom at alle som henger på internett var like.

De som skriker om det tredje skiftet er altså en bitteliten gruppe som ikke fikser livet og som kommer inn her for å skrike. Men kanskje det er motsatt? Kanskje de hadde klart seg fint og flott, hvis ikke de hang her inne, men at de bruker opp kapasiteten på å henge her inne og skrike?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Handler om å følg opp barn, de som ikke forstår dette lever et enkelt liv og barna lider under dette. 
Å ha barn medfølger planlegging, planleggingen i seg selv er ikke den som er den verste. Det er når alt henges på en person, og den du lever med ikke bidrar på noe. Da blir alt tungt også, den organiserings delen. 

Eller så er det sånn at noen ikke synes det er uoverkommelig å følge opp barn. Som sagt har jeg selv tre. Opplevde aldri at jeg brukte spesielt mye tid på «planlegging».

At noen velger å få barn med en slask som ikke bidrar på noe felt i livet er jo en sak for seg som de må ta tak i selv. Å gjøre det til et generelt problem for alle kvinner er jo bare en måte å fraskrive seg ansvar for eget liv.

• Nyttig 1
Skrevet

Jepp, det er nok bare et marginalt antall som ikke mestrer livet i det hele tatt. 

Var faktisk nokså sjokkert over at de på Facebook ikke hadde hørt om det tredje skiftet en gang. Selv menger jeg meg ikke med verken kvinneguiden- eller facebookmennesker til vanlig, så trodde liksom at alle som henger på internett var like.

De som skriker om det tredje skiftet er altså en bitteliten gruppe som ikke fikser livet og som kommer inn her for å skrike. Men kanskje det er motsatt? Kanskje de hadde klart seg fint og flott, hvis ikke de hang her inne, men at de bruker opp kapasiteten på å henge her inne og skrike?

Men hvordan tenker du at de ikke fikser livet?

Skrevet
Maleficenta skrev (32 minutter siden):

Syns han og kan ansvarliggjøre seg selv

Det har jeg vel ikke sagt at han ikke skal?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eller så er det sånn at noen ikke synes det er uoverkommelig å følge opp barn. Som sagt har jeg selv tre. Opplevde aldri at jeg brukte spesielt mye tid på «planlegging».

At noen velger å få barn med en slask som ikke bidrar på noe felt i livet er jo en sak for seg som de må ta tak i selv. Å gjøre det til et generelt problem for alle kvinner er jo bare en måte å fraskrive seg ansvar for eget liv.

Er jo slett ikke et problem alle kvinner har men at det er en del av de er det ikke tvil om. Ig folk velger da ikke en de vet er en slask 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):
Mange menn er utvilsamt begynt å gå lei av dette "gnålet" om det tredje skiftet fra kvinnfolka.  

-Fortsatt har dei fleste menn  som jobber riskofylte jobber en kvinner flest
-Fortsatt har dei fleste menn mer fysisk krevende jobber en  kvinner.
-Fortsatt tar menn yrker som kvinner ikkje ønsker.
-Fortsatt er  den tradisjonelle kjønnsrollefordelingen i arbeidsmarkedet ulik, og slik vil den fortsette å bli i overskueleg framtid.

-Dersom kvinner ønsker at menn skal ta ein større andel av det omtalte "tredje skiftet" må kvinner i ilangt større grad ta tradisjonelle mannsyrker. 

I 2024 omkom 20 personer i arbeidsulykker, hvorav 18 menn og 2 kvinner. Dette er en nedgang fra tidligere år, der 25 menn og 1 kvinne omkom i 2023. Menn utgjør en overveiende stor del av de omkomne i arbeidsulykker, noe som henger sammen med kjønnsdelingen i arbeidsmarkedet. 

• 2024: 18 menn og 2 kvinner
  • 2023: 25 menn og 1 kvinne

Anonymkode: d228e...967

Samtidig så vil en mann få godkjent arbeidsulykke oftere enn kvinner til tross for at like mange ulykker blir registrert. 

https://sykepleien.no/meninger/2025/05/en-historisk-seier-likestilling-og-rettferdighet-i-arbeidslivet

du har rett i at flere menn dør på jobb, men kvinner jobber også i risikofylte jobber, og mentalt krevende jobber. Noe menn også gjør. Og noen menn har lite risikofylte jobber som ikke er fysisk eller mentalt krevende. Akkurat som kvinner. 

Anonymkode: f8477...159

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eller at man har null forståelse for andre mennesker og ulike liv. 
Barna jeg er tante til gikk aldri på aktiviteter, mor og far var aldri på avslutninger eller var i fau ol. De syntes ikke det var så utrolig mye forståelig nok, vi har har tre barn. 1 av de kronisk syk, en som må følges opp av ppt, to som går på 2 forskjellige idretter og den 3 går en. 
Våres ukeplaner er stapp fulle, det går fint for jeg har en bra mann. 
Mange menn fungerer helt til de får barn, da slutter mange å fungere, for de fikser det ikke. 
Da er du altså en av de som legger dette over på kvinnen. 

Om du som kvinne ikke forstår at det kan bli for mye for kvinner i full jobb, alt på hjemmebane og i tillegg må passe på at svigermor får gave til bursdag så er det ikke håp. Helt vanlig da at kvinner er kvinners verst. 

• Liker 1
Skrevet
SPOCA skrev (10 minutter siden):

Det har jeg vel ikke sagt at han ikke skal?

Det var nå slik jeg tolket det når du skriver at kvinner må ta dette ansvaret

Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Det var nå slik jeg tolket det når du skriver at kvinner må ta dette ansvaret

Eh, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...