AnonymBruker Skrevet i går, 15:52 #1 Skrevet i går, 15:52 Hva kan vi kvinner gjøre for å fremme likestilling når det kommer til det tredje skiftet- noen praktiske tips? Her er mitt: Når jeg skal kommunisere med andre foreldre for å avtale noe tar jeg kontakt med far, ikke mor, der det er mulig. Er det grupper der noe skal organiseres i fellesskap legger jeg til begge foreldre. Dette for å få Med far og avlaste mor. Andre tips? Anonymkode: 07ddf...ebe 6 8
AnonymBruker Skrevet i går, 16:26 #3 Skrevet i går, 16:26 Skaff deg en faktisk hard jobb slik menn flest og nesten ingen kvinner har, så blir du litt mer likestilt. Anonymkode: 97c41...b1a 7 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet i går, 16:31 Populært innlegg #4 Skrevet i går, 16:31 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skaff deg en faktisk hard jobb slik menn flest og nesten ingen kvinner har, så blir du litt mer likestilt. Anonymkode: 97c41...b1a Hahaha, i hvilken virkelighet lever du i? Kjenner ingen i min forholdsvis store omgangskrets her hvor mannen har en «hardere» jobb enn kvinnen! Heller motsatt hvor kvinnen jobber innenfor helseyrker med skiftordning, få pauser og tunge løft (mens mannen sitter på kontor). Anonymkode: b207e...9a1 27 24
Stjertmeis Skrevet i går, 16:32 #5 Skrevet i går, 16:32 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skaff deg en faktisk hard jobb slik menn flest og nesten ingen kvinner har, så blir du litt mer likestilt. Anonymkode: 97c41...b1a Hvordan konkret mener du dette løser ansvarsfordelingen av det tredje skiftet? Oppstår det da en form for magi, der mannen i forholdet plutselig tar over hele eller deler av det tredje skiftet? Nå er jeg for øvrig fullstendig uenig i premisset, men siden dette er synet ditt, må du nesten forklare hvilken mekanismer det er som endrer ansvarsfordelingen for det tredje skiftet helt, het uten å faktisk gjøre noe med ansvarsfordelingen eller holdningene til den. Endret i går, 16:35 av Stjertmeis 6 8
AnonymBruker Skrevet i går, 16:40 #6 Skrevet i går, 16:40 Vi løser det delvis ved at jeg må tåle at oppgaver løses annerledes enn jeg ville løst de. Mannen kjøper bursdagsgaver i siste liten, pynter ikke ungene når det er fotografering på skolen. Ungene er i bursdag, med gave, på tiden, og de er med på klassebildene. Den eneste som blir frustrert er jo jeg. Anonymkode: 56787...eaf 5 1 6
AnonymBruker Skrevet i går, 16:48 #7 Skrevet i går, 16:48 Jeg unngår å tre inn mtp usynlige oppgavene; koordinering, logistikk for mye at det blir min oppgave alene. Jeg tar ikke ansvar for samboer der han har ansvar og blir det ikke gjort blir det hans konsekvens ikke mitt. Det har funket og hverdagen er mer gjensidig enn at jeg står helt alene med typisk kjønnrolle-oppgavene. Vi begge jobber og har barn og vi har like mye ansvar for hjem og barn. Helt likt er det ikke, men veldig nært. Noen ganger sier jeg ifra. «Gjør x y z ting før jeg/du drar ut» f eks. Men heller bli gjort enn å bare vente ut hver gang og ikke alltid sikkert det blir gjort. jeg lager ikke lister for hva som må gjøres. Anonymkode: 1d86b...e7e 3 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:04 #8 Skrevet i går, 17:04 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Skaff deg en faktisk hard jobb slik menn flest og nesten ingen kvinner har, så blir du litt mer likestilt. Anonymkode: 97c41...b1a Dette ga ingen mening. Forskning på det tredje skiftet er gjort på familier der mor og far er likestilt i arbeid og i praktiske oppgaver i husholdning. Det er mennene i disse likestilte forholdene som melder/.bekrefter det tredje skift og dens skjevfordeling. Anonymkode: 67e3d...c40 3 7
AnonymBruker Skrevet i går, 17:06 #9 Skrevet i går, 17:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette ga ingen mening. Forskning på det tredje skiftet er gjort på familier der mor og far er likestilt i arbeid og i praktiske oppgaver i husholdning. Det er mennene i disse likestilte forholdene som melder/.bekrefter det tredje skift og dens skjevfordeling. Anonymkode: 67e3d...c40 Rart det alltid uten unntak er menn. Anonymkode: 2ade1...882 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:23 #10 Skrevet i går, 17:23 Vi har chattegrupper med begge foreldrene til alle barnas venner, og begge oss foreldre. 1 gruppe per venn. Da må det ikke alltid være mødre, og ingen behøver å viderebringe til fedre. Fedre kan lett planlegge logistikk også. Jeg tar absolutt ingen mors-oppgaver overfor min mann. Kjøper ikke klær til ham, passer ikke på at han har rent tøy, pakker ikke for ham, eller følger med på om han spiser. Han er voksen. Jeg kjøper ikke gaver til mannens familie eller venner. Det er hans jobb. Når jeg er hjemme hos svigers er jeg selvsagt hjelpsom, som jeg er på besøk hos all familie, særlig eldre. Men det er ikke planlegging, bare utføre forefallende oppgaver. Min mann og jeg har delt oppgaver i hjemmet mellom oss. Den som har en oppgave, for eksempel vaske bad, har alt med den oppgaven. Planlegge når det skal gjøres, kjøpe mer vaskemidler når tomt, skaffe annet vaskeutstyr, passe på at det finnes dopapir. Den andre trenger ikke bruke noe tenketid eller oppmerksomhet på badet. Anonymkode: 89c9b...a34 4
AnonymBruker Skrevet i går, 18:14 #11 Skrevet i går, 18:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skaff deg en faktisk hard jobb slik menn flest og nesten ingen kvinner har, så blir du litt mer likestilt. Anonymkode: 97c41...b1a Du mener en jobb i industrien? Det hadde jeg. Gjorde ingen forskjell. Anonymkode: bb41e...0b8 4 4
SPOCA Skrevet i går, 18:18 #12 Skrevet i går, 18:18 Ansvarliggjøre mannen og ikke infantalisere dem? Vi kvinner er jo ikke noe bedre selv når vi regner med at menn ikke kommer til å gjøre/klare oppgavene. Det blir jo en selvoppfyllende profeti når man snakker om menn som de er småbarn som ikke klarer å ta ansvar. Da trenger de heller ikke å gjøre det, når de aldri møter forventingene om at de faktisk kan det vi kvinner kan. Her er ikke dette noe problem, men så forventer jeg faktisk også at mannen bidrar like mye som meg på dette området - som alle andre. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:21 #13 Skrevet i går, 18:21 Jeg la fra meg alt som ikke gikk ut over barna og meg. Feriepakking for ham for eksempel, og ikke minst, gavekjøp til hans familie. Passet på at de visste at han hadde ansvaret. Det ble dels ikke gjort, dels gjort dårlig og for sent, men jeg slapp i det minste å tenke på det. Anonymkode: 2fa85...3fe 6 2
AnonymBruker Skrevet i går, 18:56 #14 Skrevet i går, 18:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Rart det alltid uten unntak er menn. Anonymkode: 2ade1...882 Enig, det er veldig rart. Man kan nesten ikke tro det før man har opplevd det selv. Anonymkode: 07ddf...ebe 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:58 #15 Skrevet i går, 18:58 Mannen skjønner ikke alltid hvor mye som skal gjøres og hva som kreves før han må gjøre det selv. «Du elsker jo å planlegge barnebursdager!» sa mannen til meg. Eh nei men det må faktisk planlegges. Anonymkode: 07ddf...ebe 6 2
AnonymBruker Skrevet i går, 19:36 #16 Skrevet i går, 19:36 Dere kan begynne med å ta dere sammen og oppføre dere som voksne. Anonymkode: 6d690...b87
AnonymBruker Skrevet i går, 19:40 #17 Skrevet i går, 19:40 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi løser det delvis ved at jeg må tåle at oppgaver løses annerledes enn jeg ville løst de. Mannen kjøper bursdagsgaver i siste liten, pynter ikke ungene når det er fotografering på skolen. Ungene er i bursdag, med gave, på tiden, og de er med på klassebildene. Den eneste som blir frustrert er jo jeg. Anonymkode: 56787...eaf Og da er vi inne ved kjernen: Dette såkalte "tredje skift"-tøyset handler ikke om å få oppgaver løst, det handler om at oppgaver skal løses slik hun vil ha dem løst. Det handler kun om kontroll. Anonymkode: 6d690...b87 4 2
AnonymBruker Skrevet i går, 19:46 #18 Skrevet i går, 19:46 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og da er vi inne ved kjernen: Dette såkalte "tredje skift"-tøyset handler ikke om å få oppgaver løst, det handler om at oppgaver skal løses slik hun vil ha dem løst. Det handler kun om kontroll. Anonymkode: 6d690...b87 Det handler om å gidde å gjøre ting skikkelig, det handler om å gi ungene ordentlig mat og ordentlige opplevelser i stedet for pizza foran tv-en. Det handler om å følge opp aktiviteter barn driver med og om å passe på at de og huset barna vokser opp i er noenlunde rene og velholdte. Anonymkode: 4f94d...25b 7 7
AnonymBruker Skrevet i går, 19:46 #19 Skrevet i går, 19:46 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og da er vi inne ved kjernen: Dette såkalte "tredje skift"-tøyset handler ikke om å få oppgaver løst, det handler om at oppgaver skal løses slik hun vil ha dem løst. Det handler kun om kontroll. Anonymkode: 6d690...b87 Eh noen må ha kontroll. Men når kvinnen gir slipp kan mannen prøve å ta i et tak. Det er vanskelig for ham for han skjønner ikke hvor mye tid og energi hun har brukt på oppgavene. Anonymkode: 07ddf...ebe 2
AnonymBruker Skrevet i går, 19:47 #20 Skrevet i går, 19:47 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det handler om å gidde å gjøre ting skikkelig, det handler om å gi ungene ordentlig mat og ordentlige opplevelser i stedet for pizza foran tv-en. Det handler om å følge opp aktiviteter barn driver med og om å passe på at de og huset barna vokser opp i er noenlunde rene og velholdte. Anonymkode: 4f94d...25b Og å bygge nettverk ved å behandle andre med respekt (kjøpe gaver, invitere). Anonymkode: 07ddf...ebe 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå