AnonymBruker Skrevet 17. oktober #1 Skrevet 17. oktober Hvis jeg kjøper kjøtt, grønsaker, buljong og krydder og koker meg en suppe i en kjele, da er det sunn mat lagd fra bunnen av. Hvis jeg gjør akkurat det samme, men ganger med hundre. Dvs rent hypotetisk, en hundre ganger større kjele, og hundre ganger ingredienser. Så enten hermetiserer eller fryser ned dette i 100 porsjoner og selger. Da er det plutselig usunn ferdigmat. Forstå det den som kan.. Anonymkode: 02c84...55f 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #2 Skrevet 17. oktober Hæ?? tror du har misforstått hva ferdigmat går ut på Anonymkode: bec4a...a2f 33 13
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #3 Skrevet 17. oktober Nei. Hadde du gjort det slik, hadde det fortsatt vært sunn, ren mat. Men når fabrikken gjør det, tilsetter de mange ting som ikke er så bra. Anonymkode: 814c2...96d 30 6
exictence Skrevet 17. oktober #4 Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Hadde du gjort det slik, hadde det fortsatt vært sunn, ren mat. Men når fabrikken gjør det, tilsetter de mange ting som ikke er så bra. Anonymkode: 814c2...96d Akkurat 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #5 Skrevet 17. oktober Du kan koke så stor porsjon du vil, og den er like sunn. Problemet med storprdusjon på fabrikk er at det i tillegg blir puttet masse E-stoffer i tillegg... for konsistens, farge, holdbarhet osv Anonymkode: 43ef4...2ac 17 11
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #6 Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis jeg kjøper kjøtt, grønsaker, buljong og krydder og koker meg en suppe i en kjele, da er det sunn mat lagd fra bunnen av. Hvis jeg gjør akkurat det samme, men ganger med hundre. Dvs rent hypotetisk, en hundre ganger større kjele, og hundre ganger ingredienser. Så enten hermetiserer eller fryser ned dette i 100 porsjoner og selger. Da er det plutselig usunn ferdigmat. Forstå det den som kan.. Anonymkode: 02c84...55f Det er fordi det ikke stemmer at all ferdigmat er "usunn". Det er et latsksapsnarrativ som hysteriske influensere tjener penger på å spre. Man må se på ingredienslisten og næringsinnholdet, så ser man hva man får i seg. Anonymkode: 2255f...8b0 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #7 Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. Hadde du gjort det slik, hadde det fortsatt vært sunn, ren mat. Men når fabrikken gjør det, tilsetter de mange ting som ikke er så bra. Anonymkode: 814c2...96d Hvilke ting? Anonymkode: 2255f...8b0 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #8 Skrevet 17. oktober Det du beskriver er ikke ferdigmat 😅 Lager jeg lasagne, så vil den være laget fra bunnen uansett om jeg pakker ned og selger til 200 porsjoner, eller om jeg lager til bare meg. Merkelig logikk Anonymkode: 0af12...93c 9
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #9 Skrevet 17. oktober Her er innholdet i en hjemmelaget bearnaise-saus: 300 g smør 1 dl tørr hvitvin 0,5 dl hvitvinseddik 1 stk. finhakket sjalottløk 0,5 ts grovmalt pepper 3 ss vann 2 ss hakket frisk estragon 3 stk. eggeplomme 0,5 ts salt 0,25 ts pepper eventuelt saft av 0,25 stk. sitron 1 ss hakket frisk kjørvel (https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/bearnaisesaus1/) Alt er ting man allerede har på kjøkkenet eller man kan kjøpe i vanlig matbutikk. Her er bilde av innholdet i Toro bearnaisesaus-pulver. Pulver-ingrediensene er ikke akkurat noe man ville laget fra bunnen av på kjøkkenet. Anonymkode: 0db7f...9d2 2 10
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #10 Skrevet 17. oktober Her er ingredienslisten til Fjordlands Kjøttsuppe: Vann, 10 % potet, gulrot*, 7 % norsk storfekjøtt, kålrot*, løk*, sellerirot*, purreløk*, 4 % kjøttboller (55 % norsk kjøtt av storfe og svin, potetstivelse, potetfiber, glukose), maisstivelse, buljong (salt, aroma, grønnsaksekstrakter), bestrålt krydder. *Totalt 30 % grønnsaker. Hva gjør denne så usunn i forhold til hjemmelaget kjøttsuppe? Anonymkode: 4fa0a...6ee 3
Kvist Skrevet 17. oktober #11 Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her er ingredienslisten til Fjordlands Kjøttsuppe: Vann, 10 % potet, gulrot*, 7 % norsk storfekjøtt, kålrot*, løk*, sellerirot*, purreløk*, 4 % kjøttboller (55 % norsk kjøtt av storfe og svin, potetstivelse, potetfiber, glukose), maisstivelse, buljong (salt, aroma, grønnsaksekstrakter), bestrålt krydder. *Totalt 30 % grønnsaker. Hva gjør denne så usunn i forhold til hjemmelaget kjøttsuppe? Anonymkode: 4fa0a...6ee Akkurat i denne er vel forskjellen at en hjemmelaget suppe ikke har kjøttboller som er bare halvparten kjøtt og inneholder glukose. Og buljongen da, som de hardcore fra-bunnen folka ikke bruker, men mange andre gjør. Der er det "aroma" som er et eller annet mystisk og ultraprosessert. Men totalt sett var dette ikke et ille eksempel. Den over med bearnaisen er jo to helt forskjellige sauser. 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #12 Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hvis jeg kjøper kjøtt, grønsaker, buljong og krydder og koker meg en suppe i en kjele, da er det sunn mat lagd fra bunnen av. Hvis jeg gjør akkurat det samme, men ganger med hundre. Dvs rent hypotetisk, en hundre ganger større kjele, og hundre ganger ingredienser. Så enten hermetiserer eller fryser ned dette i 100 porsjoner og selger. Da er det plutselig usunn ferdigmat. Forstå det den som kan.. Anonymkode: 02c84...55f Nei det er fortsatt sunn hjemmelaget mat Anonymkode: 48f0d...ca2
Blåttvann Skrevet 17. oktober #13 Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvis jeg kjøper kjøtt, grønsaker, buljong og krydder og koker meg en suppe i en kjele, da er det sunn mat lagd fra bunnen av. Hvis jeg gjør akkurat det samme, men ganger med hundre. Dvs rent hypotetisk, en hundre ganger større kjele, og hundre ganger ingredienser. Så enten hermetiserer eller fryser ned dette i 100 porsjoner og selger. Da er det plutselig usunn ferdigmat. Forstå det den som kan.. Anonymkode: 02c84...55f Oh honey... 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #14 Skrevet 17. oktober Kvist skrev (10 minutter siden): Akkurat i denne er vel forskjellen at en hjemmelaget suppe ikke har kjøttboller som er bare halvparten kjøtt og inneholder glukose. Og buljongen da, som de hardcore fra-bunnen folka ikke bruker, men mange andre gjør. Der er det "aroma" som er et eller annet mystisk og ultraprosessert. Men totalt sett var dette ikke et ille eksempel. Den over med bearnaisen er jo to helt forskjellige sauser. Tja, barnehagen vår lager hjemmelaget suppe (det vet jeg, siden vi må ta med grønnsakene selv) og den suppa inneholder kun grønnsaker og oppkuttede kjøttboller. Så det kommer nok an på kokken. Anonymkode: 8a36a...123
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #15 Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Her er ingredienslisten til Fjordlands Kjøttsuppe: Vann, 10 % potet, gulrot*, 7 % norsk storfekjøtt, kålrot*, løk*, sellerirot*, purreløk*, 4 % kjøttboller (55 % norsk kjøtt av storfe og svin, potetstivelse, potetfiber, glukose), maisstivelse, buljong (salt, aroma, grønnsaksekstrakter), bestrålt krydder. *Totalt 30 % grønnsaker. Hva gjør denne så usunn i forhold til hjemmelaget kjøttsuppe? Anonymkode: 4fa0a...6ee En ting er at det er en del salt i den buljongen, og retten totalt. Hjemmelaget har mindre salt og er godt også. Anonymkode: 48f0d...ca2 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #16 Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En ting er at det er en del salt i den buljongen, og retten totalt. Hjemmelaget har mindre salt og er godt også. Anonymkode: 48f0d...ca2 Du kan jo ikke si at hjemmelaget på generelt grunnlag har mindre salt. Det er jo helt individuelt hvor mye salt man bruker. Anonymkode: 4fa0a...6ee 1 1
Lafamiglia Skrevet fredag kl. 17:48 #17 Skrevet fredag kl. 17:48 Poenget er ikke at mat automatisk blir usunn fordi den blir laget på fabrikk, for det blir den ikke nødvendigvis. Selvfølgelig. Poenget er at det aller meste av industrimaten faktisk er usunn. Dette på grunn av at den ofte lages på helt andre måter enn man ville gjort hjemme. Det bittelille mindretallet av ferdigmat som er laget på samme måte som man ville gjort hjemme, med mye råvarer og uten unødvendige tilsetningsstoffer, og som ikke har gått gjennom heftige industriprosesser, er selvfølgelig null problem. Hvis du er opptatt av å finne ferdigmat som er omtrent like bra som hjemmelaget, kan jeg anbefale merker som Primar, Mere Suppe, Grønne Folk, pluss den nye bolognesen fra Gilde. Enkelte Fjordland-retter er også helt OK. Noe sier meg imidlertid at du først og fremst er ute etter å kverulere framfor å skjønne hva debatten egentlig handler om. 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:58 #18 Skrevet fredag kl. 17:58 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her er innholdet i en hjemmelaget bearnaise-saus: 300 g smør 1 dl tørr hvitvin 0,5 dl hvitvinseddik 1 stk. finhakket sjalottløk 0,5 ts grovmalt pepper 3 ss vann 2 ss hakket frisk estragon 3 stk. eggeplomme 0,5 ts salt 0,25 ts pepper eventuelt saft av 0,25 stk. sitron 1 ss hakket frisk kjørvel (https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/bearnaisesaus1/) Alt er ting man allerede har på kjøkkenet eller man kan kjøpe i vanlig matbutikk. Her er bilde av innholdet i Toro bearnaisesaus-pulver. Pulver-ingrediensene er ikke akkurat noe man ville laget fra bunnen av på kjøkkenet. Anonymkode: 0db7f...9d2 Hvorfor skal jeg måtte kjøpe en hel flaske med vin som jeg ikke vil drikke opp bare for 1 dl i en saus ? Så for meg lønner det seg ikke å lage den sausen fra bunnen. Anonymkode: 0b327...f57
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:00 #19 Skrevet fredag kl. 18:00 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis jeg kjøper kjøtt, grønsaker, buljong og krydder og koker meg en suppe i en kjele, da er det sunn mat lagd fra bunnen av. Hvis jeg gjør akkurat det samme, men ganger med hundre. Dvs rent hypotetisk, en hundre ganger større kjele, og hundre ganger ingredienser. Så enten hermetiserer eller fryser ned dette i 100 porsjoner og selger. Da er det plutselig usunn ferdigmat. Forstå det den som kan.. Anonymkode: 02c84...55f Seriøst? 🤣 Anonymkode: 96fdf...45a 1
Lafamiglia Skrevet fredag kl. 18:03 #20 Skrevet fredag kl. 18:03 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skal jeg måtte kjøpe en hel flaske med vin som jeg ikke vil drikke opp bare for 1 dl i en saus ? Så for meg lønner det seg ikke å lage den sausen fra bunnen. Anonymkode: 0b327...f57 Da går det jo an å google etter alternativer. Kanskje det for eksempel går an å erstatte vinen med hvitvinseddik eller andre typer eddik, eller bare med vann. Det går garantert an å lage bearnais uten vin. Eller å lage en annen saus. 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå