Gå til innhold

Får matbutikker lov til å selge matvarer som har utgått

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte dressing i dag som hadde rabatt på 50% .  Når jeg kom hjem så jeg at den har gått ut på dato . Best før 08/10 

er det lov får matbutikker å selge matvarer som har gått ut på dato for lenge siden?

hvem kan vi som forbrukere kontakte om dette? Har vi ingen rettigheter? Dessuten tror jeg at matbutikker kaster mye mat som er gått ut på dato bør ikke de gi det gratis eller kraftig redusert?

Anonymkode: f9a1c...cc9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja de har lov til å selge  varer som er over Bet Før dato.

De har derimot ikke lov til å selge varer som er forbi Siste Forbruksdag.

Jeg sjekker derfor alltid dato på varer jeg finner i halv pris disken. Dressinger spiser jeg ikke etter datoen uansett som det står Best før eller Siste forbruksdag.

Anonymkode: 8d7f9...f0a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har de lov til. Du kan ikke klage over dette. 

Rettigheten din, er at det er frivillig å handle i datodisken. 

Noen butikker kunne vært ærligere, men når jeg finner en 50% lapp, så sjekker jeg alltid datoen for å se om det er dato som gjør at det er nedpriset (kan også være at datoen er fin, men at den går ut av sortimentet). 

Jeg handler gjerne i datodisken, men ikke alt er like bra. Når det er snakk om varer med holdbarhet i månedsvis, så har en uke null å si. Hvis det er varer med kortere holdbarhet, så ser jeg det an. 

Det er ikke lov å selge varer etter siste forbruksdag. 

Anonymkode: a53d5...e34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo derfor den er satt ned 50%...

Anonymkode: 9628f...e45

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo derfor den er satt ned 50%...

Ikke alltid. Noen butikker priser ned varer som snart går ut på dato. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er lov å selge produkter som har gått over Best før-datoen, men det må være tydelig kommunisert, for eksempel med et klistremerke.

Anonymkode: f5161...000

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg kjøpte dressing i dag som hadde rabatt på 50% .  Når jeg kom hjem så jeg at den har gått ut på dato . Best før 08/10 

er det lov får matbutikker å selge matvarer som har gått ut på dato for lenge siden?

hvem kan vi som forbrukere kontakte om dette? Har vi ingen rettigheter? Dessuten tror jeg at matbutikker kaster mye mat som er gått ut på dato bør ikke de gi det gratis eller kraftig redusert?

Jeg lurer på det samme, for jeg kikket nemlig også i en kurv hvor det lå slike dressinger til 50% med allerede utgått dato. Kan vi ha vært i samme butikk i dag? :ler: Det er ikke ofte den Remabutikken der som jeg var i har 50% (mest 30%), så jeg kikket ekstra nøye for å sjekke datoen. Jeg så i hvert fall ikke noe tydelig merking på at varen hadde gått ut på dato. 

Anonymkode: 6c1b5...5cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Produktet har ikke gått ut på dato. Det har best før dato. Det er to forskjellige ting..

Anonymkode: 4b3aa...012

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på det samme, for jeg kikket nemlig også i en kurv hvor det lå slike dressinger til 50% med allerede utgått dato. Kan vi ha vært i samme butikk i dag? :ler: Det er ikke ofte den Remabutikken der som jeg var i har 50% (mest 30%), så jeg kikket ekstra nøye for å sjekke datoen. Jeg så i hvert fall ikke noe tydelig merking på at varen hadde gått ut på dato. 

Anonymkode: 6c1b5...5cd

Men de har ikke gått ut på dato.

Anonymkode: 4b3aa...012

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

«Best før trenger ikke å bety dårlig etter». Dette trodde jeg alle visste. Nå vet jeg ikke hva slags dressing ts har kjøpt, men jeg spiser stadig vekk kjøpe-dressinger som både er over best før og siste forbruksdag (disse har det jo med å bli stående i kjøleskapet) og det går helt fint. Er jeg usikker på om den er grei lukter og smaker  jeg selvsagt.

Anonymkode: c4f95...c70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De gangene jeg har tatt en runde og sjekket datoen på det vi har stående i kjøleskapsdøra har nærmest alt vært godt over dato. Har aldri vært noe problem, aldri merket noe til det. 

Dessuten, datoen gjelder uåpnet produkt. Veldig mange varer som skal oppbevares i kjøleskap har holdbarhet rundt en uke etter åpning. Dette står på alt fra skinkepakker til salsaglass. ikke mange har fullført en dressing på en uke.

Anonymkode: 1aafa...7b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ikke alltid. Noen butikker priser ned varer som snart går ut på dato. 

Akkurat som i tilfellet i HI. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...