AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Skrevet 21 timer siden Jeg er ferdig utdannet neste jul og vil kunne velge mellom dagarbeid eller turnus. Turnus er da dag/aften/natt, dagarbeid er 7.30-15 og null røde dager eller helger Hva ville dere tenkt er best for familielivet? Jeg heller mer mot dag, kjenner jeg Anonymkode: b80f8...6c3
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Skrevet 21 timer siden Som en som er gift og har barn med en som jobber turnus vil jeg si at veldig mye faller på den som alltid må være tilstede. Den som jobber turnus får mer fritid på dagtid, noe den som jobber kun dag "aldri" får. Det fungerer for oss fordi den som jobber turnus tar veldig mye mer av husarbeidet, oppfølging med barn og det generelle tredje skiftet. Han får mer fritid, grunnet at jeg på kveld og helg blir låst til huset. Jeg ser på det som en selvfølge at han da bruker noe av den fritiden til Familien AS. Så lenge vi har barnehagebarn kan han ta de ut av barnehagen for å tilbringe tid med de på fridagene sine. Anonymkode: e7c1e...2bf 3
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som en som er gift og har barn med en som jobber turnus vil jeg si at veldig mye faller på den som alltid må være tilstede. Den som jobber turnus får mer fritid på dagtid, noe den som jobber kun dag "aldri" får. Det fungerer for oss fordi den som jobber turnus tar veldig mye mer av husarbeidet, oppfølging med barn og det generelle tredje skiftet. Han får mer fritid, grunnet at jeg på kveld og helg blir låst til huset. Jeg ser på det som en selvfølge at han da bruker noe av den fritiden til Familien AS. Så lenge vi har barnehagebarn kan han ta de ut av barnehagen for å tilbringe tid med de på fridagene sine. Anonymkode: e7c1e...2bf Kan legge til at det ikke nødvendigvis gir mer fleksibilitet til familien at begge jobber dagtid. Anonymkode: e7c1e...2bf 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Skrevet 21 timer siden Vi jobber dagtid begge to. Vi har alle ettermiddager og kvelder i lag, og alle røde dager og helger. Ville ikke hatt det annerledes. Anonymkode: 0c119...26d 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Skrevet 21 timer siden Med turnus kan du la barnet få fri fra barnehagen og det er et stort pluss. Den største investeringen du kan gi barnet ditt. Dette går kun hvis du har partner som jobber dagtid. Anonymkode: 77871...ff1 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #6 Skrevet 20 timer siden Om partner går kun dagtid så går det nok med turnus. Men turnus er tungt for helsa, å trist om man ikke får være med barna på julaften osv. Selv ville jeg valgt kun dagtid eller aller helst kun natt. Anonymkode: 5a2bd...52a 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #7 Skrevet 20 timer siden Dagtid, uten tvile. De røde dagene i turnusen ødelegger alle fordelene med sene morgener. Anonymkode: 205cb...05a 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #8 Skrevet 20 timer siden Jeg jobba turnus da barna var i barnehagealder for at de skulle få et par tre dager hjemme i uka. Det funka dårlig. Den daværende mannen min ga dem pølser og snop til middag når jeg jobba kveld, og kveldene jeg var borte parkerte ham dem foran Cartoon Network. Husarbeid gjorde han heller ikke siden jeg var hjemme to - tre formiddager i uka m barna, for det hadde jo jeg tid til da... Anonymkode: b4679...be0 1
Durancell Skrevet 15 timer siden #9 Skrevet 15 timer siden Jeg hater turnus og skulle gitt mye for dagtid, man til fre.
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Skrevet 14 timer siden Kommer an på partner og hva man er innstilt på. Alt går. Hos oss jobber begge turnus gjennom alle år med småbarn. Det hadde jo både fordeler og ulemper, men vi klarte det fint. Var imidlertid avhengig av at besteforeldre av og til tro til som barnevakter. Anonymkode: 6e449...924 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #11 Skrevet 14 timer siden Har jobba turnus i alle år. Funker godt for oss. Mannen jobber dagtid. Fordelene har vært at jeg har fått gjort mye husarbeid på dagtid. Lager klar en enkel middag til familien. Har hatt fri/byttet til kveldsvakt planleggingsdager. Barna har fått ekstra ferie da det faller på fridager osv Tror det hadde vært mer stress for oss i småbarnstiden hadde begge jobbet dagtid. Anonymkode: fc40c...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Med turnus kan du la barnet få fri fra barnehagen og det er et stort pluss. Den største investeringen du kan gi barnet ditt. Dette går kun hvis du har partner som jobber dagtid. Anonymkode: 77871...ff1 Dette avhenger jo helt av når kveldsvakt begynner, og når partneren kommer hjem fra jobb. Min mann jobbet turnus da våre barn gikk i barnehagen, og da fikk vi ikke levere i barnehagen etter kl. 10. Mannen måtte dra kl. 14.30 for å rekke jobb de dagene han hadde kveldsvakt, og jeg var ikke hjemme før tidligst 15.30-16.00. Vi kunne ikke levere i barnet i barnehagen kl. 14, så i 1,5 time manglet vi barnepass, og barnet måtte derfor leveres i barnehagen innen kl. 10 også på de dagene pappaen jobbet kveld. Å jobbe turnus er ofte avslappende for den som da får masse egentid på dagtid. Det er ikke like avslappende for den som er på jobb på dagtid, og alene med barna på kveldene. Alt i alt er det bedre å jobbe kun dag, med fri alle helger og røde dagers Anonymkode: 290f7...510 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #13 Skrevet 14 timer siden Har jobbet turnus med ungene siden jeg fikk barn, er nå 18 den eldste min. Både jeg og far jobber turnus. Som småbarnsforeldre var dette helt perfekt. Barna mine har aldri opplevd lang dag i barnehagen, de ble levert rundt 10 hentet 15, de hadde fri på ukedager og noen ganger reiste vi borg midt i uken uten å bruke feriedager. Vi hadde ikke barnevakter så vi har jobbet motsatt helger, kvelder/natt og morgen. Barna har blitt med på bytte på veien til jobb så avtalt møtested for den ene rakk ikke hjem før den andre dro. Likevel ser tilbake til den tiden som helt perfekt i turnus med barna mine, jeg har vært heldig å hatt masse tid med de. Så begynte de på skolen, aktiviteter, de ble større trengtes å kjøre mer kveldstid/helg. Vi merker ulempene med turnuslivet nå. Dugnader som vi ikke kan pga vi jobber ol. Vi jobber mer likt nå som barna er eldre, har samme frihelger, og mer hjemme sammen som familie. Min største frykt er at vi begge må jobbe julaften, den blir vond. Foreløpig ikke trengt å jobbe jul da de vaktene blir fort tatt av andre. Anonymkode: 51803...5ba 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Skrevet 13 timer siden Avhenger veldig av partners jobbtider og hvor gammelt barnet/barna er. Turnus fungerer veldig bra om partner jobber dag, og kanskje best om det er snakk om ett barn. Noen foretrekker såklart turnus uansett. Her har mannen jobbet turnus hele tiden, og det fungerer så som så. Siden barna er i skolealder, faller da mesteparten på meg; dugnader, møter, kjøring/oppfølging av aktiviteter, lekser etc. Du må nesten ta en prat med din partner og finne ut hva som passer best for dere. Anonymkode: f64c1...73a 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden Jeg jobbet turnus i helsevesenet under oppveksten til datteren min, å det er noe jeg angrer på. Vi gikk glipp av å lage tradisjoner i jul, påske og andre helligdager. Hadde aldri fri en hel jul eller påske, for jul og påske ble delt i to, å vi måtte jobbe enten tidlig eller sent de ukene. Hadde jeg kunne velge igjen så hadde jeg helt klart valgt dagjobb. Ikke bare gikk det utover tradisjoner med datteren min, men familiesammenkomster generel gikk jeg glipp av. Ja, lønnen ble bedre med tilleggene, men tiden mens datteren min vokste opp får jeg aldri igjen. Anonymkode: 34ffc...800 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #17 Skrevet 8 timer siden Velg dag! Du vet aldri om du klarer å få en dagstilling igjen! Når de er små fungerer det kanskje. Når de blir større må de ha fri sommer, høstferie, romjulen, vinterferie, påske, øvrige helligdager og kanskje inneklemte dager/planleggingsdager. Har inntrykk av at det er vanskeligere å få ferie "når alle andre ønsker ferie" når en jobber turnus. Det er fordi man ofte jobber på "gulvet", og kan ikke bare spare oppgavene til noen dager etter. Når barna blir større og begynner på aktiviteter (og kanskje ulike), skjer veldig mye på helg. Dumt å ikke få med seg så mye, og det krever litt av den andre. Ikke lett å kombinere å stå i kiosk med minste på slep og ikke kunne få sett ferdig fotballkampen. Det er også veldig kjekt å ha fri helligdager. Dere kan reise bort sammen eller legge planer. Jobber du turnus vil du svært sjeldent ha fri sammenhengende og lenge nok til å kunne reise bort. Anonymkode: c4315...1b3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Skrevet 7 timer siden Jobbet turnus tidligere, og vil ikke tilbake dit. Gått glipp av en del helger, helligdager, juleaftener, bursdager og nyttårsaftener gjennom tiden. Min erfaring er at det er et mareritt å få fri de tidspunktene alle andre vil ha fri på, og. Anonymkode: 47f78...819
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå