AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #1 Skrevet 17. oktober 2025 Jeg er 100% sykemeldt og har fått brev fra NAV ang aktivitetsplikt. Har lest om det selvfølgelig, og vært klar over det, men nå blir jeg usikker på hva det faktisk betyr i prakis allikevel... Er det noen som har vært i samme situasjon og kan fortelle litt rundt det? Anonymkode: 9a7c5...263
Daria Skrevet 17. oktober 2025 #2 Skrevet 17. oktober 2025 Det er jo helt avhengig av situasjonen din. Jeg oppfylte aktivitetsplikten ved å være under medisinsk behandling (som i praksis innebar et legebesøk i måneden) og å stille på det jobben og nav ønsket av oppfølgingsmøter. 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #3 Skrevet 17. oktober 2025 Daria skrev (9 minutter siden): Det er jo helt avhengig av situasjonen din. Jeg oppfylte aktivitetsplikten ved å være under medisinsk behandling (som i praksis innebar et legebesøk i måneden) og å stille på det jobben og nav ønsket av oppfølgingsmøter. Det er jo det jeg ikke har begrep om, hva det innebærer. Det skjønte jeg jo da jeg fikk denne mailen nå. Men takk for svar! Jeg utfører fortsatt noen oppgaver for jobben, går i behandling og samarbeider med arbeidsplass, nærmeste leder og fastlege, så da er det kanskje oppfylt da.... Anonymkode: 9a7c5...263
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2025 #4 Skrevet 17. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er jo det jeg ikke har begrep om, hva det innebærer. Det skjønte jeg jo da jeg fikk denne mailen nå. Men takk for svar! Jeg utfører fortsatt noen oppgaver for jobben, går i behandling og samarbeider med arbeidsplass, nærmeste leder og fastlege, så da er det kanskje oppfylt da.... Anonymkode: 9a7c5...263 Aktivitetsplikten er oppfylt dersom du arbeider gradert. Eller vil jo sykdommen og/eller medisinsk behandling kunne gjøre at du ikke vil kunne jobbe i seg selv, og da er det ikke noen aktivitetsplikt. Ofte vil også manglende mulighet for tilrettelegging hos arbeidsgiver også gi unntak fra aktivitetsplikten. Anonymkode: 7669e...f7c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #5 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 13.11): Jeg er 100% sykemeldt og har fått brev fra NAV ang aktivitetsplikt. Har lest om det selvfølgelig, og vært klar over det, men nå blir jeg usikker på hva det faktisk betyr i prakis allikevel... Er det noen som har vært i samme situasjon og kan fortelle litt rundt det? Anonymkode: 9a7c5...263 Hemt svidd når folk er 100% sykeneldt så er det jo en grunn til det! Er man så syk at man ikke kan jobbe, eller ligger med omgangsyken så ... Anonymkode: a9858...465
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #6 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hemt svidd når folk er 100% sykeneldt så er det jo en grunn til det! Er man så syk at man ikke kan jobbe, eller ligger med omgangsyken så ... Anonymkode: a9858...465 Vurderingen av aktivitetsplikten slår først inn etter åtte ukers sykefravær. Og jeg tenker at det ikke er helt urimelig å begynne å stille spørsmål rundt hvorvidt man kan være i noen form for arbeidsrettet aktivitet, etter åtte ukers fravær. Det står helt tydelig i lovteksten at man er fritatt fra denne plikten hvis helsesituasjonen er til hinder for slik aktivitet, eller om det ikke lar seg gjøre å gjennomføre arbeidsrelaterte aktiviteter på arbeidsplassen. Så dette er i utgangspunktet ikke en heksejakt for å jage syke folk tilbake i arbeid. Den enkleste måten for Nav å finne ut om man kan være i noen form for aktivitet er jo å spørre den det gjelder. Det er jo tross alt vi som kjenner vår kropp og helse best. Så da tenker jeg vi bare får stå i det, selv om det kan oppleves ubehagelig. Anonymkode: ebbf0...392 1
Wilma89 Skrevet 21. oktober 2025 #7 Skrevet 21. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hemt svidd når folk er 100% sykeneldt så er det jo en grunn til det! Er man så syk at man ikke kan jobbe, eller ligger med omgangsyken så ... Anonymkode: a9858...465 Men aktivitetsplikten omfatter også behandling. Har man vært sykemeldt i 8 uker bør man jo være i en eller annen form for behandling. Er du f.eks. langtidssykemeldt grunnet ptsd er krav om aktivitetsplikt oppfylt hvis du følger opp behandling.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2025 #8 Skrevet 21. oktober 2025 TS her. Jeg startet med gradert sykemelding, men det fungerte ikke veldig godt i min stilling. Derfor rådet fastlegen meg til å akseptere 100% sykemelding en periode. Hadde jeg gått rett på 100% kan det godt hende det hadde vart kortere, men jeg ville så gjerne ikke være fullt sykemeldt da... Etter at jeg skrev innlegget her så jeg forøvrig på sykemeldingen min, og NAV bekreftet uoppfordret, at legen har skrevet "aktivitet ikke mulig". Så jeg er egentlig unntatt aktivitetsplikt. Men jeg i følge NAV oppfyller jeg den fullt og helt og på ingen måte behov for noe mer OM det ikke hadde stått at jeg var unntatt. Har forøvrig ene og alene lyst til å komme tilbake i jobb OG er glad i jobben min, folka og har flere ganger daglig kontakt med dem, så dette er ikke latskap.... Anonymkode: 9a7c5...263
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2025 #9 Skrevet 22. oktober 2025 Jeg var 100% sykemeldt i 8 måneder. Jeg gikk til fysisk og psykisk behandling denne perioden, men ikke alltid. Legen skrev "untatt aktivitetsplikt pga helsemessige årsaker", eller noe i den duren, og NAV har aldri plaget meg i det hele tatt. Jeg var så psykisk og fysisk dårlig at jeg klarte ikke tenke noenting rundt NAV reglene. Klarte knapt å lese sms'ene som kom inn. Klarte ikke bry meg. Jeg bare lot ting gå sin gang, også ordnet det seg allikevel. Så ble jeg friskmeldt, og nå tilbake til normalen. Viktigste er at du blir frisk Ts! Flink-pike syndrom hjelper deg ikke nødvendigvis raskere tilbake i jobb. Bare se på meg. Skulle gjøre alt for å unngå sykemelding og vipps ble det full og katastrofal smell. Den sykemeldingsdebatten som foregår nå gjør at samvittighetsfulle, syke folk skammer seg og ikke tør å være sykemeldt, når de egentlig burde. Det er ingen skam i å ta vare på sin egen helse. Anonymkode: 9847c...950
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå