Bestemormor Skrevet 17. oktober #101 Skrevet 17. oktober Da vi skulle bli besteforeldre, strikket jeg litt, kjøpte litt. Men som jeg sa den gangen: "Jeg vet ikke hvor mange barnebarn som kommer etterhvert, så vi kommer ikke til å kjøpe så veldig mye for vi vet ikke hvordan vi er stilt økonomisk når/hvis det kommer flere så vi må ta det etterhvert." Det er jeg glad for jeg sa, for det har blitt tolv barnebarn og da har vi klart å holde det nogenlunde likt for alle sammen.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #102 Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): De skulle kjøre og hente DERES barn, og du er kravstor til valget deres? Anonymkode: 1078d...ed6 Selvsagt kan man stille krav til bilstol som barnet skal fraktes i Anonymkode: 565a3...74a 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #103 Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tror du misforstår poenget mitt her. Som jeg også påpekte i innlegget mitt handler det ikke om det materialistiske, og vi forventer overhode ikke dyre ting. Vi har heller ikke behov for «hjelp» - hadde vært like takknemlig om det var en bamse eller en sutteklut. Vi er selvfølgelig i stand til å forsørge vårt eget barn og babyen kommer ikke til å mangle noe som helst. Handler mer om at jeg lurer på hva andre opplever som vanlig, da jeg selv føler at dette - som andre her også nevner - handler litt om å glede seg sammen med foreldrene. Har overhode ingen forventninger om at de skal kjøpe noe som helst, men det må likevel være lov å kjenne på en skuffelse over at de selv ikke har lyst til det, og samtidig lure på hva andre anser som normalt. 🙂 Anonymkode: 15c4f...a30 Men barnet er jo ikke født enda! Slapp nå av! Anonymkode: c41ef...950 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #104 Skrevet 17. oktober Nei, og tenkte ikke over det heller Anonymkode: 74fad...37d
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #105 Skrevet 17. oktober Eric_B skrev (1 time siden): De lagde ting. Hentesett, luer, dåpskjole. Fine ting med affeksjon. Så mye oppmerksomhet vil jeg ikke si det var, de var/er opptatt med sine liv som fortsatt skulle leves for seg selv. Og det er jo faktisk greit, er ikke for deres skyld vi fikk barn. De kjøpte ingen ting. Vi har mye bedre råd enn våre foreldre. Tar jo tid å lage disse tingene da... Anonymkode: c41ef...950 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #107 Skrevet 17. oktober Fikk vogn og seng til nummer en fra begge par besteforeldre. Pluss gaver når begge var født. Anonymkode: 6834d...07a
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #108 Skrevet 18. oktober Ja, på nr 1 bidro de på mor og fars side, både før og etter fødsel. På nr 2 bidro min side (mor) både før og etter fødsel. Fars side bidro etter fødsel. Ingen bidro til de dyre tingene, men noen plagg her og der, bamser, leker... strikka klær ❤️ De forskjellige tingene er pakket ned i ettertid i hver sin eske til barna som minner fra sin babytid og barndom ❤️ Anonymkode: f1151...a73
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #109 Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, det er ikke "ganske vanlig". Flere sier jo høyt og tydelig ifra om at de ikke har fått noe av det som er premisset av spørsmålet. Personlig ante jeg ikke noe om giverglade besteforeldre til voksne og etablerte vordende foreldre før jeg oppdaget dette forumet på KG. Min erfaring er at slike ting gis til vordende foreldre med lav alder og ditto økonomi. Anonymkode: eaf5e...d91 Det er jo først og fremst barnebarnet de kjøper inn til, ikke foreldrene. Og jo, tør fortsatt påstå det er ganske vanlig. Det ser du også svar på her i tråden. Min erfaring er at besteforeldre flest synes dette er stas og hyggelig, ikke at det er noen plikt til å støtte voksne barn økonomisk. I så fall er jo babytiden den billigste tiden man har barn. Anonymkode: cac96...a47
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #110 Skrevet 18. oktober Lorieen skrev (4 timer siden): Ingenting. Vi er voksne og betaler ting sjøl. Vi var også voksne og betalte da ting selv, men besteforeldre ønsket å gi. Anonymkode: cac96...a47
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #111 Skrevet 18. oktober Mamma spanderte vogn til både meg og min søster da vi fikl vår første. Ikke fordi det var forventa, mek fordi hun ønsket det selv. Svigers spanderte vognpose, og vi fikk klær i tillegg. Vi måtte fly til svigers, da kjøpte hun vogn på loppis som funka helt fint. Da svigerinne fikk barn var det uaktuelt for henne å bruke den vogna, så da måtte den oppgraderes. Anonymkode: 71e61...d55
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #112 Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nei. Hvorfor skulle de gjort det? Vi var voksne da vi fikk barn. Det å få hjelp av foreldre anser jeg som noe som er for tennåringsforeldre som fremdeles bor hjemme osv. Anonymkode: 4badc...ca0 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du kan virkelig ikke forvente å få gaver FØR barnet er født! Anonymkode: 746fa...12f Jeg var så vidt 20 da jeg fikk mitt første barn og alle i familien på begge sider, konkurrerte i å kjøpe mest mulig til jenta vår. De stod i kø for å være barnevakt også. Som meg da jeg ble bestemor selv, selvsagt kjøper jeg ting til barnebarn og stiller selvsagt opp som barnevakt når den tid kommer. Synes det er rart jeg, at besteforeldre ikke gleder seg og har lyst til å kjøpe en liten ting. Samtidig vet jeg at mange liker å kjøpe etter fødsel. Men dere som skriver her, at dere ikke forventer noe som helst, hadde dere kjøpt noe til deres første barnebarn og stilt opp? Selvsagt hadde dere det ❤️ Det er trist når foreldrene svikter som besteforeldre, ja, er ikke deres unger, men det er jo deres barnebarn. Som er mye mer koselig enn egne unger Anonymkode: e8f2c...68a
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #113 Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg var så vidt 20 da jeg fikk mitt første barn og alle i familien på begge sider, konkurrerte i å kjøpe mest mulig til jenta vår. De stod i kø for å være barnevakt også. Som meg da jeg ble bestemor selv, selvsagt kjøper jeg ting til barnebarn og stiller selvsagt opp som barnevakt når den tid kommer. Synes det er rart jeg, at besteforeldre ikke gleder seg og har lyst til å kjøpe en liten ting. Samtidig vet jeg at mange liker å kjøpe etter fødsel. Men dere som skriver her, at dere ikke forventer noe som helst, hadde dere kjøpt noe til deres første barnebarn og stilt opp? Selvsagt hadde dere det ❤️ Det er trist når foreldrene svikter som besteforeldre, ja, er ikke deres unger, men det er jo deres barnebarn. Som er mye mer koselig enn egne unger Anonymkode: e8f2c...68a De fleste kjøper gaver til sine barnebarn. Det vi ikke forstår er ts sin skuffelse når når barnet ennå ikke er født, og mange muligheter for gaver både til spebarn og gjennom livet. Anonymkode: 54813...eb9 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #114 Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var så vidt 20 da jeg fikk mitt første barn og alle i familien på begge sider, konkurrerte i å kjøpe mest mulig til jenta vår. De stod i kø for å være barnevakt også. Som meg da jeg ble bestemor selv, selvsagt kjøper jeg ting til barnebarn og stiller selvsagt opp som barnevakt når den tid kommer. Synes det er rart jeg, at besteforeldre ikke gleder seg og har lyst til å kjøpe en liten ting. Samtidig vet jeg at mange liker å kjøpe etter fødsel. Men dere som skriver her, at dere ikke forventer noe som helst, hadde dere kjøpt noe til deres første barnebarn og stilt opp? Selvsagt hadde dere det ❤️ Det er trist når foreldrene svikter som besteforeldre, ja, er ikke deres unger, men det er jo deres barnebarn. Som er mye mer koselig enn egne unger Anonymkode: e8f2c...68a Ungen er jo ikke født engang, så det er da virkelig ikke rart at ts ikke har fått gaver! Og hvor har hun skrevet noe om at de ikke gleder seg? Om gaver er eneste tegn på glede, så er det ikke rart det er mange kommende og nybakte foreldre som klager på besteforeldre her inne! #bortskjemtgenerasjonblirforeldre Anonymkode: 746fa...12f
Rosa Dartle Skrevet 18. oktober #115 Skrevet 18. oktober Vi fikk vogn av faren min og bilstol av svigers. Fikk også lekematte/uro av svigers da baby var ganske liten, pluss klær. Tenker at dette er ganske vanlig. Følte venninner fikk enda mer. Satte veldig pris på det vi fikk og forventet ikke mer altså, men ville bare få fram at det er ganske vanlig at besteforeldre bidrar. Ville nok blitt litt skuffet om barna våre ikke hadde fått noen klær/hilsninger.
Eric_B Skrevet 18. oktober #116 Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (17 timer siden): Tar jo tid å lage disse tingene da... Anonymkode: c41ef...950 Ja det er ikke noe negativt med det vi fikk, stor affeksjonsverdi. Og foretrukket for den del, hadde ikke vært greit om de brukte halve lønna si på noe vi kan kjøpe selv.
Beneng Skrevet 18. oktober #117 Skrevet 18. oktober Da jeg ventet min første tok det helt av på begge sider. Trengte egentlig ikke kjøpe noen ting. Stoppa ikke heller, måtte til slutt fortelle min mor at hun var velkommen på besøk uten å ha med masse ting. Roet seg litt med nr 2, men da jeg fikk nr 3, 10 år etterpå tok det av igjen. Nå kommer spesielt mormor ofte med ting til barna.
Million Skrevet 18. oktober #118 Skrevet 18. oktober Vi fikk barnevognen av min manns foreldre da jeg ennå gikk gravid. Jeg hadde sett en fin en på tilbud, og de kjøpte den til oss. De bidro nok med mer siden også, de var rause mennesker, men jeg husker ikke nå akkurat hva mer det var. Kan ikke huske at mine egne foreldre bidro med noe annet enn et par klesplagg da barnet ble født. Moren min har alltid vært gjerrig (i alle fall overfor meg, kanskje ikke så mye overfor brødrene mine), så forventet ikke noe fra henne heller.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #119 Skrevet 18. oktober mommyaka skrev (På 17.10.2025 den 13.33): Mamma kjøpte mye og kjøpet fortsatt ting til de (7 og 13 år) av henne fikk vi vogn etc... Av svigers...litt klær... Mamma har alltid hatt ting hjemme hos deg..vi snakker smokker, klær, bleier,leker, seng, flasker...ja alt vi hadde hjemme. Svigers...nop...om de skulle / skal sove over må alt tas med...og det må tas med hjem...om de lå en smokk der..så måtte vi ta med hjem neste gang...de hadde ikke plass ( de har stor plass og2 rom til ting de ikke bruke) Mamma min har stått for der meste( altså i forhold til svigers) Når svigers måtte kjøpe bilstol bakovervendt til vår datter lette de etter brukte..( og la meg bare si at de har så mye penger at de kjøper alt de vil..ink seilbåt til 2 millioner kroner) Men å bruke 3000 på sete til sitt barnebarn.. nei det var for dyrt... Hvorfor må svigerforeldre ha barnesete? Ingen av våre besteforeldre til barna våre har noen gang måttet kjøpe sete til de. Anonymkode: 0415a...a39
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #120 Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor må svigerforeldre ha barnesete? Ingen av våre besteforeldre til barna våre har noen gang måttet kjøpe sete til de. Anonymkode: 0415a...a39 Fordi de ofte henter barn kanskje? Mange besteforeldre som har eget sete, ingenting galt i det Anonymkode: 565a3...74a 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå