Gå til innhold

Bidro besteforeldre med innkjøp til baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk alt og mer til. To par besteforeldre som gikk amok. Heldigvis spurte de oss om preferanser, så de ikke gjorde bomkjøp. 

Anonymkode: ce1d7...95d

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her handler foreldrene inn alt de kommer over, så jeg som bestemor rekker ikke kjøpe noe som helst. 

Men de er veldig flinke å kjøpe brukt. De bor i byen, så de finner veldig mye bra for en billig penge også, jeg har ikke samme muligheten. 

Jeg kan ikke kjøpe kun for å kjøpe, men sniker meg inn ved å kjøpe litt større størrelser, så de er klar til våren. Kommer jeg over noe jeg synes er pent og som er i den stilen de liker, så kjøper jeg innimellom. 

Er noe med det att de bor i liten leilighet, og må ha en viss kontroll over det som kommer i hus også tenker jeg.

Har heller valgt å spare i fond til barnebarna, setter inn litt hver måned. 

Anonymkode: 83cd6...ef4

• Hjerte 2
Skrevet

De bidro masse. Dvs min far bidro ikke en dritt, men han og mamma er skilt og etter skilsmissen er det så vidt han klarer å handle julegaver. Så der forventet jeg ikke noe heller. 

Anonymkode: cad2e...654

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Leser du alt med vrangbrillene på, eller? De fleste besteforeldre gir noe, det er ganske vanlig. Handler overhodet ikke om materialisme av den grunn. 

Anonymkode: cac96...a47

Nei, det er ikke "ganske vanlig". Flere sier jo høyt og tydelig ifra om at de ikke har fått noe av det som er premisset av spørsmålet. 

Personlig ante jeg ikke noe om giverglade besteforeldre til voksne og etablerte vordende foreldre før jeg oppdaget dette forumet på KG. Min erfaring er at slike ting gis til vordende foreldre med lav alder og ditto økonomi. 

Anonymkode: eaf5e...d91

Skrevet

Nå jeg fikk barn så fikk jeg en del penger av min far og hans familie. Fikk vel rundt 50000 til å kjøpe inn det jeg ville ha, dette kom utenom jul og bursdag. Deretter så har jeg fått rundt 100 000 i året. Som han sa det koster å ha barn så han ville heller gi penger som jeg kunne bruke til det vi trengte enn at vi skulle få masse tull. 

Før jeg fikk barn så fikk jeg som regel rundt 30000 i året i gave fra den siden av familien, sånn har det vært etter jeg ble 18 og sånn er det fortsatt, nærmer meg 45. Vi er ikke mange i vår familie derfor det drysser litt ekstra på oss som fortsatt blir betegnet som barna til tross for at vi har tenåringer selv. :ler:

Min andre forelder vet ikke en gang at jeg har barn så vidt jeg vet. 

Anonymkode: 9bfad...7f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei

Venter vår første, som også er første barnebarn på begge sider. Ikke lenge igjen til termin. Kjenner på en liten skuffelse over at besteforeldre ikke har bidratt med noe til den lille. Forventer ikke store ting som vogn og bilstol, men kanskje et klesplagg eller andre småting. Har ikke fått noe spørsmål om hva vi mangler/trenger, og blir ikke å se noen av besteforeldrene igjen før fødsel.
Mulig jeg høres kravstor og forlangende ut, men kjenner at det ikke nødvendigvis handler om det materialistiske rundt gavene, men kanskje mangel på interesse?

Hva er normalt at besteforeldre gir av gaver/utstyr til nyfødt? 

Anonymkode: 15c4f...a30

Fikk et klessett i barselgave fra et sett  besteforeldre og en stor blomsterbukett fra de andre.

Anonymkode: 84ceb...bab

Skrevet

Hvor mye er vanlig å gi? I kroner?

Anonymkode: f1e4c...b00

Skrevet

Fikk penger til  vogn og bilstol nr. 2 ☺️ 

Skrevet

Ja, begge sider gav ting/penger til vogn (ikke hele beløpet, men raus sum). 

Jeg kjøper og gaver til søsken som får barn, gav bort Tripp trapp stol osv. 

Skjønner du er skuffet, men kan hende de viser interesse på andre måter etterhvert? 

Skrevet

Vi fikk halve vognen fra min mor. Hans mor hadde med en potteplante når hun kom på barselbesøk. Litt forskjell, men heldigvis liker vi blomster og. 

Anonymkode: c529e...c15

Skrevet

Vi har gitt gaver til alle våre barn og barnebarn.  Barselgaver, dåpsgaver og selvsagt jule- og bursdagsgaver. Jeg er så gammeldags at ingen ting er kjøpt eller gitt før barnet er født, men mye har vært sydd og strikket før fødsel.

Vi har ikke bidratt med dyre ting som vogn, men de har fått dyrt, og ønsket/nødvendig, i gaver til jul og bursdager.

Anonymkode: 54813...eb9

Skrevet

Fikk et sett med ullklær fra begge besteforeldreparene samt 2 flotte babypledd, men alt kom etter fødsel :)

Anonymkode: 805fe...0d3

Skrevet

Hvis du ser for deg å få klesplagg, er det vel vanlig at folk kjøper det etter at barnet er født?

Skrevet

Mine foreldre bidro av egen vilje med masse. Mye av det ble kjøpt mens jeg var gravid og det kom stadig nye ting etter fødsel også. Husker godt den dagen mamma sa at jeg måtte være med i butikken for nå skulle vi kjøpe vogn. Jeg fikk velge hvilken vogn jeg ville ha. 🥰

Mamma fikk kjøpedilla og før jeg og bf i det hele tatt hadde tenkt tanken, så var det i hus pga mamma. Det var fra både mamma og pappa, men pappa var nok bare med flere av gangene mamma ville kjøpe noe til barna mine. Trur ikke han visste størrelsen de brukte i klær eller hva de ønsket av leker. Nå etter mamma døde så vippser han meg penger til bursdager og jul, så kjøper jeg inn for han.

Sånn var hun i alle år til og med til barna mine barn igjen fikk. Mamma storkoste seg med å kjøpe ting og tang helt frem til hun døde. På slutten ga hun meg penger og ba meg kjøpe det hun ønsket.

Jeg kjøper også ting til mine barnebarn og det er bare så koselig. Kjøper mest klær, men for de eldste kjøper jeg også ting de leker med som f.eks. Lego, dinosauruser og andre ting de ønsker seg. 

Skal faktisk ut å kjøpe klær til ett par av barnebarna i morgen og jeg gleder meg veldig 🥰

Håper jeg lever lenge og får oppleve å bli oldemor, så jeg kan kjøpe inn til de også. Jeg er nok veldig lik mamma 😂

Skrevet

Mannen har 2 barn, og når de fikk barn så tror jeg de fikk noen klær etter at de var født. Når det gjelder mannens side så har han ansvaret for gaver osv, mens jeg har ansvar for min familie. Dette var noe vi bestemte etter at jeg i mange år hadde sørget for gaver til bursdag og jul, å aldri fikk noe tilbake, eneste jeg fikk var navnet mitt på «fellesgave» til jul, men de inneholdt ting til mannen, men nok om det.

Hvis datteren min får barn så kommer jeg nok til å bidra. Har ikke så god råd, men vil sikkert tilby meg å kjøpe seng + tilbehør. Har også spart på noe hjemmesydd sengetøy som hun fikk av familiemedlem når hun ble født, så det hadde vært koselig å gi det også. Ellers kommer både strikkepinner og symaskin til å bli flittig brukt. 

Anonymkode: 1078d...ed6

Skrevet

Fikk vogn. Kosta 13 000 eller noe i 2022. Ellers fikk vi fra den andre siden fint strikka arvetøy som jeg og mine søsken brukte som babyer. 

Anonymkode: 728cc...2d7

Skrevet

Fikk ingenting før fødsel utenom hentesett fra svigermor(strikket på bestilling). Fikk barselgave når babyen var født. Fikk da noe klær.

Anonymkode: e18ef...823

Skrevet

Vi fikk mye. Mine foreldre kjøpte moonboon, bilstol, vogn og klær.

Av svigers fikk vi (hjemmestrikka) klær, en krybbe som har vært i familien i mange generasjoner, ei bokhylle og et teppe til barnerommet.

Foreldrene våre kjøper fremdeles mye til barnet. Kjøpte omtrent ingenting selv :P satt enormt pris på alt vi fikk! Tror de fikk enormt overtenning da 1.barnebarn på begge sider skulle komme til verden🥰

Anonymkode: c380d...c77

Skrevet

Vi ønsker å gi noe, spurte hva de ønsket seg, foreslo og foreslo, sa til og med at de måtte forstå at vi ønsket å bidra. Joggevogn? Bilsete? Seng? Men nei, de ville skaffe alt selv, hadde så mye, hadde ikke plass. Til slutt ga vi opp og ga penger til fond.

Så nei, vi bidro ikke til innkjøp. 

Anonymkode: 70d5e...ddb

Skrevet

Til første fikk vi enormt mye klær før barnet var født, og i tillegg etter fødsel. Av svigerfamilien. Fikk også rundt 10-12 000 kroner for å kjøpe barnevogn. Har fått flere store pengesummer i årene etter barnet ble født også. De bor i utlandet. Når nr 2 kom fikk vi ikke like mye klær men fikk igjen en større pengesum å handle for. Fra min side har det kun vært bursdag/jul og ellers ingenting.

Anonymkode: 49271...978

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...