Gå til innhold

Bidro besteforeldre med innkjøp til baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk kun barsel gave.

Alt annet ordnet vi selv og meste brukt

Anonymkode: f772b...de7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting. 
men min mamma strikket et sett vi fikk i gave etter baby var født, og svigermor hadde kjøpt litt klær vi fikk i gave etter baby var født. Men ikke noe «bidrag»

Anonymkode: 10bbc...b7d

Skrevet

Av svigermor fikk vi penger til å kjøpe vognen vi ønsket (brukt). Hun sydde også dåpskjolen, en del småklær og var kjemperaus med å sitte barnevakt det første året (hun ble alvorlig syk da). Hun har ikke så god råd, men masse tid og kjærlighet. Gir av det hun kan. 

Mamma kom med en liten flaske champagne på sykehuset, til oss foreldre og en liten smak for barnet… Den ble hun sendt med ut igjen… Hun har ikke gitt noe annet heller, faktisk ingenting. Ikke en gang tilbudt seg å være barnevakt eller trille en tur… 

Jeg ble ikke skuffet over mammas oppførsel, den var som jeg forventet. Men om svigermor hadde oppført seg som mamma, ja da hadde jeg nok blitt ganske skuffet. Hadde vært helt karakterbrist, på en måte. 

Anonymkode: 4b233...e48

Skrevet

Arva ein god del ting frå 80-talet så trengte ikkje kjøpe så mykje. Mor mi spurte kva ho kunne bidra med, ho kjøpte ny vognpose, og ho strikkka og kjøpte kle. 

Forventa ikkje store/ dyre ting men koseleg med heimestrikk.

Veit ikkje kva som er vanleg. 

Anonymkode: de631...a10

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan virkelig ikke forvente å få gaver FØR barnet er født!

Anonymkode: 746fa...12f

Dette er eit godt poeng. 

Eg fekk ingenting før fødsel. Mor mi plar ikkje vere så overtroisk av seg, men å kjøpe ting før baby er fødd, nei det var fullstendig uaktuelt. 

Anonymkode: de631...a10

• Liker 5
Skrevet

Det hadde ikke jeg forventet. Vil ikke tro det er vanlig?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei

Venter vår første, som også er første barnebarn på begge sider. Ikke lenge igjen til termin. Kjenner på en liten skuffelse over at besteforeldre ikke har bidratt med noe til den lille. Forventer ikke store ting som vogn og bilstol, men kanskje et klesplagg eller andre småting. Har ikke fått noe spørsmål om hva vi mangler/trenger, og blir ikke å se noen av besteforeldrene igjen før fødsel.
Mulig jeg høres kravstor og forlangende ut, men kjenner at det ikke nødvendigvis handler om det materialistiske rundt gavene, men kanskje mangel på interesse?

Hva er normalt at besteforeldre gir av gaver/utstyr til nyfødt? 

Anonymkode: 15c4f...a30

Du får jo noe når ungen er født. Det er vanlig i Norge 

Anonymkode: 1f21b...f9e

Skrevet

Har 3 barn, god jobb men har fortsatt fått masse fint til barna fra besteforeldreZ klær, vogn, bilstol, tripp trapp, stellebord ++

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei. 

Hvorfor skulle de gjort det?

Vi var voksne da vi fikk barn. Det å få hjelp av foreldre anser jeg som noe som er for tennåringsforeldre som fremdeles bor hjemme osv. 

Anonymkode: 4badc...ca0

😂😂🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 565a3...74a

Skrevet

Fikk vanlige gaver, etter at baby var født. Altså litt klær og en bamse og sånt. Min mor strikket et nydelig sett, etter at baby var født.

Svigermor strikket deilige ullgensere og sokker da barna var ca 4-5 år.

Mine foreldre kjøpte en reiseseng til å ha hos seg (de bor langt unna), og lette fram min gamle tripp-trapp fra loftet.

Så ikke akkurat store bidrag, men hyggelige oppmerksomheter. At du ikke har fått noe før fødsel, betyr ikke at de ikke gleder seg. Det viktigste er jo selvsagt det de gjør ETTER fødsel. Ingenting er som å se store, staute farfar i godstolen med det bittelille nurket sovende trygt i armene hans. Bleieskift og gulpekluter var ikke helt greia for mine barns morfar, men lange trilleturer, dét var han god på!

Anonymkode: 7bb7a...095

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så først skal de kjøpe inn klær, bleier og alt annet for å oppdra deg? Så skal de jaggu gjøre det samme for ungen din? Det som normale voksne mennesker gjør er å ta konsekvensene av egne valg. Men er jo typisk livets harde skole folka her inne og forvente at andre betaler for dems feil. Og da spesielt gen z. 

Anonymkode: bd2c4...e41

Herlighet hvem glemte å oppdra deg?

Skrevet
exictence skrev (2 timer siden):

Det hadde ikke jeg forventet. Vil ikke tro det er vanlig?

Jo det er faktisk veldig vanlig 

Skrevet

Tja, fikk strikkeklær og vintervognpose av farmor (og farfar 🤭). Ingenting av mormor og morfar. Men mormor og morfar sitter mer barnevakt enn farmor og farfar. Farmor og farfar blir ofte spurt men har som regel planer eller ønsker ikke å legge planer "så langt inn i fremtiden" (3 uker). 

Anonymkode: 043d6...d38

• Hjerte 1
Skrevet

Vi fikk vogn og vognpose, tripptrappstol og hjemmestrikket klær. 

Anonymkode: 1fd55...ab0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei

Venter vår første, som også er første barnebarn på begge sider. Ikke lenge igjen til termin. Kjenner på en liten skuffelse over at besteforeldre ikke har bidratt med noe til den lille. Forventer ikke store ting som vogn og bilstol, men kanskje et klesplagg eller andre småting. Har ikke fått noe spørsmål om hva vi mangler/trenger, og blir ikke å se noen av besteforeldrene igjen før fødsel.
Mulig jeg høres kravstor og forlangende ut, men kjenner at det ikke nødvendigvis handler om det materialistiske rundt gavene, men kanskje mangel på interesse?

Hva er normalt at besteforeldre gir av gaver/utstyr til nyfødt? 

Anonymkode: 15c4f...a30

Haha nei, på ingen sin side. Men  de gjorde det til søskene våre. Gjenspeilet og senere barnepass,gaver og div mens våre aldri ble passet eller fikk og.. Lenge leve urettferdighet!Kjøpte alt selv!

Anonymkode: c11b4...e41

Skrevet

Fikk vogn av mine foreldre (pluss at min mor handlet litt på egenhånd av klær, tepper osv).

Svigers kjøpte et sett med klær.

Begge deler er helt ok, forventet ingenting (og mine foreldre hadde bedre økonomi enn svigers, pluss at svigers har flere barnebarn, så de kunne på ingen måte legge seg på den linja).

Hadde klart å kjøpe vogn selv, selvfølgelig - men de hadde lyst, og da takket jeg ikke nei ;) 

Anonymkode: 56076...562

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha nei, på ingen sin side. Men  de gjorde det til søskene våre. Gjenspeilet og senere barnepass,gaver og div mens våre aldri ble passet eller fikk og.. Lenge leve urettferdighet!Kjøpte alt selv!

Men mange venner som fikk bilstol,seng,klær,utstyr osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, samme opplevelse her når det kom til oss vs søsteren min :( Hun og hennes barn får masse ting, sitter barnevakt etc. vi får ingenting. Dessverre vært sånn hele mitt liv, jeg er mindre verdt enn storesøsteren min i mammas øyne. 

Anonymkode: 4b233...e48

Skrevet

Hos de besteforeldrene vi faktisk fikk ting fra, viste det seg etter hvert å være betinget. Gaver og initiativ kom med underliggende krav og forventninger, og vi ble forsøkt behandlet som om vi var store søsken uten myndighet, ikke foreldre. Da vi fortsatte å være høflige, men samtidig tydelige på at det er vi som setter rammene og står for avgjørelsene rundt barnet, ble det møtt med kulde, sosiale sanksjoner og etter hvert psykisk press. Det ble så systematisk at vi til slutt måtte bryte kontakten, for det begynte å gå utover barnets trygghet.

Hos de andre besteforeldrene fikk vi ikke noe i starten, men ting har kommet gradvis med tiden. Der har det aldri vært betinget, snarere naturlig og udramatisk. Engasjementet har vokst etter hvert, og det føles ekte. Jeg skal ærlig innrømme at jeg tidligere kunne kjenne på et stikk av skuffelse fordi jeg ønsket mer interesse, men med tiden har jeg forstått at det handlet mer om mine egne forventninger enn om at besteforelderen gjorde noe galt.

Til syvende og sist er det besteforeldrenes valg hvor mye de ønsker å gi, bidra eller involvere seg. Det er ikke noe man kan kreve, og det må man heller ikke. Vi valgte å få barnet, og alt som kommer fra andre er i prinsippet en gave, ikke en plikt.

Samtidig er det helt lov å kjenne på skuffelsen og sorgen når virkeligheten ikke samsvarer med det man håpet på. Man kan savne engasjement uten å dømme. Begge deler kan være sant: det kan være vondt, og samtidig ikke noens feil.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fikk en vogn til førstemann av Svigers. Denne gikk i arv til nestemann. Det er alt vi har fått. Har ikke fått noe fra mine foreldre. Ingen av dem har passet barna våre. Men, vi treffer dem i selskaper, og det hender de kommer på besøk. Vi fikk barn sent, så de er litt eldre. Det er nok grunnen til at de ikke kan bidra så mye. 

Anonymkode: 715e4...f4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...