Gå til innhold

Bidro besteforeldre med innkjøp til baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du misforstår poenget mitt her. Som jeg også påpekte i innlegget mitt handler det ikke om det materialistiske, og vi forventer overhode ikke dyre ting. Vi har heller ikke behov for «hjelp» - hadde vært like takknemlig om det var en bamse eller en sutteklut. Vi er selvfølgelig i stand til å forsørge vårt eget barn og babyen kommer ikke til å mangle noe som helst. Handler mer om at jeg lurer på hva andre opplever som vanlig, da jeg selv føler at dette - som andre her også nevner - handler litt om å glede seg sammen med foreldrene. Har overhode ingen forventninger om at de skal kjøpe noe som helst, men det må likevel være lov å kjenne på en skuffelse over at de selv ikke har lyst til det, og samtidig lure på hva andre anser som normalt. 🙂

Anonymkode: 15c4f...a30

Det går da utmerket an å glede seg uten å KJØPE noe? Makan til materialisme.

Anonymkode: 9ba72...daf

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk et hjemmestrikket hentesett før fødsel. Etter fødsel har babyene fått masse leker og klær fra begge sider ved besøk (vi bor langt unna all familie).

Anonymkode: f4eb9...375

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det går da utmerket an å glede seg uten å KJØPE noe? Makan til materialisme.

Leser du alt med vrangbrillene på, eller? De fleste besteforeldre gir noe, det er ganske vanlig. Handler overhodet ikke om materialisme av den grunn. 

Anonymkode: cac96...a47

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Fikk tripptrapp-stol av mine foreldre (avtalt), og en blomst og noe klær fra svigers, begge etter fødsel. Anser det som vanlig og normalt. Jeg syns ikke penger og gaver = interesse. 

Anonymkode: 3701a...af9

Skrevet

Vi fikk ikke noe før barna ble født. Det er vanlig å gi gave i forbindelse med fødsel, så jeg tenker at du bør vente og se. 

Det blir galt å drive å fortolke dette som manglende interesse. Det er jo ditt ansvar å skaffe det som trengs. Klassisk vår oppvoksende generasjon som tror at foreldrene også skal bidra som om de fortsatt var barn. 

Jeg er av generasjonen som ikke vil jinxse det, og derfor ventet til barnet blir født før jeg går til innkjøp av voldsomt mye. 

Anonymkode: f897a...3b0

• Liker 6
Skrevet

Vi bidro med mye før/etter vårt barnebarn ble født, både vogn, bilstol, vippestol og mye mer. Ikke fordi foreldrene ikke hadde råd men fordi det er en glede for oss og vi har romsligere økonomi nå. Vi vet at de har satt stor pris på dette og alle varme strikkeplagg som kommer i fremtiden.

• Hjerte 1
Skrevet

Bidro med et strikket sett og litt andre klær. Og et kosedyr. Og så har de bidratt helt fantastisk med barnevakt i flere år❤️

Anonymkode: bfd86...547

Skrevet

Jeg tenker det er vanlig og "normalt" at barnet får en presang ETTER fødsel, en "velkommen til verden" gave. Det er også det som som er vanlig tradisjonelt, man skulle ikke gi presanger før barnet var født, i tilfelle det gikk galt/kom annet kjønn/ble tvillinger...-noe. Hvis man ønsker kjøpe en bamse, er den jo ikke til foreldrene? Babyshower er veldig veldig rart i min verden, helt i utakt med tradisjon og kutyme. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg forventet kun vanlige gaver ved fødselen. Men besteforeldrene på fars side spanderte barnevogn, og mine foreldre kjøpte masse klær. Besteforeldrene på begge sider har hjulpet til med pass, og mamma tok ferie og var "husmorvikar" da jeg lå på sykehus med neste barn. Må si at jeg hadde aldri forventet at de skulle bidra så mye, Vi er evig takknemlig!

Anonymkode: 7a516...6f8

Skrevet

Før barna ble født, bidro mine foreldre med vogn, vognpose, bilstol og masse klær. Svigers kjøpte litt klær. 

Ikke noe jeg forventet fra noen av dem.

Anonymkode: 4977e...095

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hei

Venter vår første, som også er første barnebarn på begge sider. Ikke lenge igjen til termin. Kjenner på en liten skuffelse over at besteforeldre ikke har bidratt med noe til den lille. Forventer ikke store ting som vogn og bilstol, men kanskje et klesplagg eller andre småting. Har ikke fått noe spørsmål om hva vi mangler/trenger, og blir ikke å se noen av besteforeldrene igjen før fødsel.
Mulig jeg høres kravstor og forlangende ut, men kjenner at det ikke nødvendigvis handler om det materialistiske rundt gavene, men kanskje mangel på interesse?

Hva er normalt at besteforeldre gir av gaver/utstyr til nyfødt? 

Klesplagg eller andre småting er ikke vanlig å gi i gave FØR barnet er født. Slike gaver kommer i etterkant, ved første barselbesøk.

Om besteforeldrene ønsker å bidra med større ting, må de gjerne si ifra før foreldrene har kjøpt dette selv. Da blir det jo mer naturlig at det kommer før fødsel. 

Men å begynne å bli skuffet fordi de ikke har kjøpt dere noe før barnet er født, da er det du som har for høye forventninger. 
For alt du vet, så står de der rett etter fødsel, med en hjemmelaget bleiekake, med leker og klær og smukker og produkter til både deg og baby. 

Anonymkode: 49263...040

• Liker 1
Skrevet

Har dere forhørt dere, da? Om dere ønsker å overta/arve ting fra egne foreldre som de brukte til dere/yngre søsken så er jo det helt topp og normalt gitt at de har spart på noe. Men jeg tenker det blir forventet at dere spør om de har noe heller enn at de sier at de har møbler/klær/vogn på loftet eller i boden.

Ellers så er det normalt at alle dere er nære gir en gave til barnets første fødselsdag - den 0. bursdagen. Fra besteforeldre ville jeg forventet en gave av ganske grei størrelse, gitt at de har normalt grei økonomi for sin aldersgruppe (som er godt voksne med påregnelig nedbetalt egen bolig og to gode lønninger etter flere tiår med utdannelse og arbeidsliv). Men å gi gave før baby er født er ikke normalen utover altså arvede/brukte ting og klær. 

Anonymkode: 1a789...894

Skrevet

I vår familie er det vanlig å få noe før, eller/og like etter baby er født.

Mine foreldre kjøpte seng, stellebord og noen søte klær før barnet var født. Etter fødsel fikk de også noen klær, og så litt småting innimellom da.

Anonymkode: ffb7f...1ae

Skrevet

Absolutt ingenting. Fikk strikkeplagg etter fødsel, men måtte strikke mitt eget hentesett (litt skuffa over det siden bestemor strikker konstant), men utover gaver til dåp, bursdag og jul så får barna våre ingenting. Har aldri hatt veldig generøse foreldre på noen av sidene, så har kjøpt absolutt alt selv.

Anonymkode: 0196b...7bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nei. 

Hvorfor skulle de gjort det?

Vi var voksne da vi fikk barn. Det å få hjelp av foreldre anser jeg som noe som er for tennåringsforeldre som fremdeles bor hjemme osv. 

Anonymkode: 4badc...ca0

Klarer du virkelig ikke å se noen grunner til at foreldre/besteforeldre gir gaver?

En av de vanligste grunnene er at det er hyggelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Venter vår første, som også er første barnebarn på begge sider. Ikke lenge igjen til termin. Kjenner på en liten skuffelse over at besteforeldre ikke har bidratt med noe til den lille. Forventer ikke store ting som vogn og bilstol, men kanskje et klesplagg eller andre småting. Har ikke fått noe spørsmål om hva vi mangler/trenger, og blir ikke å se noen av besteforeldrene igjen før fødsel.
Mulig jeg høres kravstor og forlangende ut, men kjenner at det ikke nødvendigvis handler om det materialistiske rundt gavene, men kanskje mangel på interesse?

Så først skal de kjøpe inn klær, bleier og alt annet for å oppdra deg? Så skal de jaggu gjøre det samme for ungen din? Det som normale voksne mennesker gjør er å ta konsekvensene av egne valg. Men er jo typisk livets harde skole folka her inne og forvente at andre betaler for dems feil. Og da spesielt gen z. 

Anonymkode: bd2c4...e41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Nei, hvorfor skulle de det?
Kom en gave fra oldermoren på barsel, en søt liten bamse :) 
Kom et klesplagg fra mormor etter noen mnd.
Og så masse gaver til 1-års dag.
De var absolutt opptatte av barnebarnet selv om de ikke kjøpte masse greier.

Fra familie i utlandet (far er fra et annet land) kom det en stor ekse med hjemmestrikk, der hadde ivrig bestemor strikket lenge til sitt 4. barnebarn kan man si. Ikke akkurat det vi trengte egentlig... men har spart det allikevel :) 

Anonymkode: 8d1c8...fe7

• Liker 1
Skrevet

Vi fekk eit bidrag til bilstol til den første. (Brukte samme stol vidare). Fekk også vognpose som dåpsgave til første. 

Fekk ikkje så mange klede og sånt før fødsel, men dei hadde med gåver til barselbesøk. Også dryppa det ein del utover etter kvart som dei voks til.

Forstår at du er skuffa, men det kan hende det kjem noko når babyen er fødd? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi fikk selvfølgelig vanlige barselgaver, ETTER fødsel, men utstyr osv sto vi naturligvis for selv.

Hva er så unaturlig med å hjelpe barna sine økonomisk med innkjøp av utstyr? Selv om mange er godt voksne og ofte tjener mer enn egne foreldre når de får barn, har de yngre som oftest langt høyere kostnader. Da er det bare hyggelig å støtte opp om innkjøp.

• Liker 1
Skrevet

Vi sa ifra at det er bare å kjøpe klær om ønskelig, men ikke et krav. Var også klar på at alt annet utstyr skulle vi kjøpe og plukke ut selv, siden vi ville sette oss inn i det, lese tester, finne ut hva som passet oss best osv. Svigers var ikke enig og ble veldig fornærmet over dette, de kjøpte brukte madrasser og brukte bilstoler med både flekker og skader. Brukte ingenting av dette og takket igjen nei. 😒

Anonymkode: 1a5ba...4aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...