Gå til innhold

Hvor ligger du på spekteret av psykopati? (Test)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en test de tok i Storbritannia, for å finne ut hvilke yrker som har flest psykopater.

Jeg legger ved en video med psykologen, Kevin Dutton, som utførte testen.

Del gjerne hvilket yrke du har også.

Dette er hvordan du gir deg selv poeng.

Til slutt skal du legge sammen og få en sum.

0: Sterkt uenig 

1: Uenig 

2: Enig

3: Sterkt enig 

Her kommer spørsmålene:

1. Jeg planlegger sjelden. Jeg er en spontan person / Jeg tar ting på sparket.
  2. Å være utro mot partneren din er OK så lenge du ikke blir tatt.
  3. Hvis noe bedre dukker opp, er det greit å avlyse en avtale du har hatt lenge.
  4. Å se et dyr som er skadet eller har smerter, plager meg ikke i det hele tatt.
  5. Å kjøre raske biler, ta berg-og-dalbaner og hoppe i fallskjerm tiltaler meg.
  6. Det gjør meg ingenting om jeg må tråkke på andre for å få det jeg vil ha.
  7. Jeg er veldig overbevisende. Jeg har et talent for å få andre til å gjøre som jeg vil.
  8. Jeg ville passet i en farlig jobb fordi jeg tar raske avgjørelser.
  9. Jeg har lett for å holde hodet kaldt når andre knekker under press.
  10. Hvis du klarer å lure noen, er det deres problem. De fortjener det.
  11. Som oftest når ting går galt, er det noen andres feil, ikke min.

Spekter for psykopati:

0-11 Lav

12-17 Under gjennomsnittet

18-22 Gjennomsnittlig

23-28 Høy

29-33 Veldig høy

Her er resultatene fra Storbritannia:

1. Administrerende direktører / Toppledere

2. Advokater

3. Mediefolk (TV og radio)

4. Selgere

5. Kirurger

6. Journalister

7. Politi

8. Geistlige / Prester

9. Kokker

10. Offentlige tjenestepersoner / Statsansatte

https://youtu.be/GL4PyLEi8jY?si=0VBD6A5l_3otIH7l

Anonymkode: 3f9cb...547

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk 8. Jeg elsker berg- og dalbaner, jeg kan nok være overbevisende i gitte situasjoner (f.eks på jobb), jeg er god på å ta raske avgjørelser og holde hodet kaldt i pressede situasjoner som krever det.

Jeg er lærer (kontaktlærer). ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men er ikke litt av greia at psykopater har lav eller ingen selvinnsikt? Hvordan kan de utføre selvtest?

Anonymkode: 3f450...1fc

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

6 poeng, lærer.

Anonymkode: f4412...71b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anyhow, fikk 4 poeng. Sykepleier.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 3. Hvor var denne testen de 70 000 gangene jeg lurte på om jeg var psykopat fordi jeg, som alvorlig deprimert, ikke følte eller brydde meg om noe eller noen. 

Anonymkode: 5ef54...5c6

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

6 poeng. Har stortsett jobbet med instruksjon og  ledelse av noe slag. 

Anonymkode: f6098...53d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2 poeng - ufør og historiestudent, jobber frivillig med barn og unge

Anonymkode: c43d2...7f9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men man kan jo like fallskjerm uten å være psykopat. Litt merkelig dette her. Alexithymia (engelsk) kan også føre til følelseskulde. Så en middels score her trenger ikke bety så mye tenker jeg da.

Er utredet hos psykologspesialist, scorte 3 av 40 eller noe på psykopati. Og 5/9 på borderline

Anonymkode: 45472...7c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 7. Jobber med regnskap.

Anonymkode: 937e5...8e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men er ikke litt av greia at psykopater har lav eller ingen selvinnsikt? Hvordan kan de utføre selvtest?

De vet nok hva de er. De manipulerer jo andre med vitende vilje. Og de merker nok at de ikker føler noe

Anonymkode: 45472...7c0

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hare PCL-R finnes allerede og det er den etablerte testen for psykopati. Hele poenget er at noen gjør testen på deg og sjekker opp informasjon for å se hva andre sier, så det er ikke en selvrapporteringstest, da det funker dårlig med folk som får en buzz av å lyve.
At noen typer yrker scorer høyt er ingen nyhet, det sier seg nesten selv at folk med visse personlighetstrekk prøver aktivt å bruke de i hverdagen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 3. Jobber på museum. Har jobbet frivillig med dyr og flyktninger. 

Anonymkode: dd395...24b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

10, er psykolog

Anonymkode: 0282a...99d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 10, og jobber med mennesker (undervisning). Er innmari empatisk, men litt impulsiv. 

Anonymkode: 55822...f1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kvinne, fikk 8, er helsepersonell.

Det som trakk opp var nr. 7 og 9. Jeg har gode overtalelsesevner, men bruker det positivt, som f.eks. i jobb å få andre til å forstå og motivere dem til å gjøre livsstilsendringer på en måte som gjør at de selv ønsker å gjøre det og faktisk gjør det. Og jeg er god på å holde hodet kaldt i kriser andre ikke takler (men får gjerne heller reaksjoner i ettertid, nå situasjonen er over og det er tid til å takle det i fred).

Hadde ikke trengt å ta testen for å vite at jeg ikke skåret høyt på denne testen.

Anonymkode: 2122b...089

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er «de» som tok testen i Storbrittania? Tviler på at noen får full score på denne slik den er formulert. Ser de det som utroskap i det hele tatt? Ser de på det som å tråkke på andre? Hva er problemet (for en psykopat) med at et dyr er skadet? 

Jeg synes testen var veldig biased. De jeg kjenner med klare antisosiale trekk hadde fått en lav score på denne testen. 

Selv fikk jeg 2 poeng. 

Anonymkode: e14ba...7ba

Skrevet

For en tullete test! Det kan godt være at toppsjefen en gang begynte som en litt nervøs assistent, så har personen gått gradene.

Ordentlige psykopater, har som regel store problemer å forholde seg til andre, for folk stoler ikke på personer som bryter tilliten deres.

Jeg misliker når man skal sette alt i bås, og vanne ut diagnoser på denne måten. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

2 poeng på Berg og dalbane 😅 jobber som sekretær. 

Anonymkode: 3a175...1e9

• Liker 1
Skrevet

13 jobber som BPA 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...