AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:15 #21 Skrevet lørdag kl. 09:15 Det er vel mange steder egentlig ikke helt sosialt akseptert. Er man den som "aldri" er med på noe sosial, blir man sett på som ganske sær. Om man er flink på jobben og ellers en god arbeidstaker, er det neppe noen større fare. Er man en middels brukbar arbeidstaker er det nok litt mer uheldig om man ikke "bidrar" til det sosiale heller, som deltakelse på et julebord vel er. Selv er jeg blitt såpass gammal at julebord betyr ganske lite. For en 20 års tid tilbake, som ungkar og i en bedrift med ganske mange kvinner i passende alder, var det langt mer spennende. Det var en av få muligheter til å få møte de mange i en sosial setting - det ble faktisk også nesten litt stressende, fordi det var mange enslige menn og enslige kvinner rundt 30. Når man nærmer seg pensjonsalder blir det noe helt annet - og mer avslappende.. Anonymkode: 58791...22f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:32 #22 Skrevet lørdag kl. 09:32 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er vel mange steder egentlig ikke helt sosialt akseptert. Er man den som "aldri" er med på noe sosial, blir man sett på som ganske sær. Om man er flink på jobben og ellers en god arbeidstaker, er det neppe noen større fare. Er man en middels brukbar arbeidstaker er det nok litt mer uheldig om man ikke "bidrar" til det sosiale heller, som deltakelse på et julebord vel er. Anonymkode: 58791...22f Julebord er vel ikke noe særlig sosialt synes jeg. Anonymkode: 8f021...5bc
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:38 #23 Skrevet lørdag kl. 09:38 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Julebord er vel ikke noe særlig sosialt synes jeg. Anonymkode: 8f021...5bc Nei, det er jo ofte ikke det. Det kan være en prøvelse også. Samtidig er det noe med at man er der for andre også, ikke bare for seg selv. Slik det ofte kan være i julen ellers - man møter opp i familieselskaper fordi man er ønsket og en del av familien, selv om man selv kanksje like gjerne kunne tenke seg å ligge i sofaen hjemme. Anonymkode: 58791...22f
Maleficenta Skrevet lørdag kl. 09:40 #24 Skrevet lørdag kl. 09:40 AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 10.18): Vi er en avdeling på ca 15 ansatte som slås sammen med 4-5 andre avdelinger på samme størrelse. Vi rullerer på hvilken avdeling som ordner mat, underholdning osv hver år. Det er ikke vår avdeling som har ansvar i år. Men ryktene går om at det er svært få påmeldte og det er vår plikt å vise støtte til avdelingen som arrangerer. Jeg slapper av på jobb med min avdeling. Men får helt hetta av sånne sosiale tilstelninger i større målestokk. Det krever mer av meg en jobb. Anonymkode: 9ba8a...870 Det er da ikke obligatorisk å møte på julebord
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:43 #25 Skrevet lørdag kl. 09:43 det er ikke noe tvang å dra man gjør som man vil på fritiden Anonymkode: 72460...854
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:57 #26 Skrevet lørdag kl. 09:57 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nei, det er jo ofte ikke det. Det kan være en prøvelse også. Samtidig er det noe med at man er der for andre også, ikke bare for seg selv. Slik det ofte kan være i julen ellers - man møter opp i familieselskaper fordi man er ønsket og en del av familien, selv om man selv kanksje like gjerne kunne tenke seg å ligge i sofaen hjemme. Anonymkode: 58791...22f Familie er vel MYE mer viktig enn å delta på en julebord med kollegaer, lett valg! Anonymkode: 8f021...5bc 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:16 #27 Skrevet lørdag kl. 17:16 Jeg har jobbet på samme sted i 10 år men har aldri gått på julebord. Det er en kommunal arbeidsplass der julebord er noe festkomiteen arrangerer på dugnad. Jeg har små barn som krever sitt, er ikke så sosial av meg, orker ikke julemat og arbeidsplass litt krøkkete til om man ikke kjører, så det har bare ikke blitt noe av. Dette er en større arbeidsplass, vi er vel 60-70 ansatte, så ingen merker at jeg ikke er der. Jeg er sjelden med på sosiale ting etter arbeidstid, men jeg kommer allikevel godt overens med alle og er sosial i arbeidstiden. Når jeg har jobbet i små bedrifter der vi var færre som jobbet tett (6-16 ansatte) har jeg alltid møtt opp på julebord da. Anonymkode: 16096...29e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:42 #28 Skrevet lørdag kl. 17:42 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er vel ikke så uvanlig? De fleste steder jeg har jobbet har vi hatt julebordet på kontoret. Anonymkode: 65ba0...ceb AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er mer og mer vanlig. I alle år jeg jobbet var julebordet i kantina eller møterom. Kun 1 gang vi var på et hotell men det var en liten bedrift med kun 5 ansatte Anonymkode: b57c0...b24 Høres veldig kjedelig ut. Regner da med at dette er veldig små arbeidsplasser, siden alle får plass i kantina eller i et møterom. Anonymkode: 81a5f...ffc
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:43 #29 Skrevet lørdag kl. 17:43 Bare folk uten sosial intelligens mener noe om hvorvidt andre velger å takke nei til julebord. Anonymkode: 801ba...80b 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:11 #30 Skrevet lørdag kl. 18:11 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Bare folk uten sosial intelligens mener noe om hvorvidt andre velger å takke nei til julebord. Anonymkode: 801ba...80b Du vet, vi bor i Norge. Et av de mest konforme folkeslagene i verden, der man MÅ følge flokken....nåde den som tar egne valg i livet 😂. "HÆ??? Skal du ikek på julebordet???" " SKAL DU IKKE HA VAFFEL?? DET ER JO FREDAG!!" "VI HAR KAKE! ALLE MÅ SPISE!!" "Skal du IKKE på lønningspils??" 🤣 Anonymkode: 8f021...5bc 1
Daria Skrevet lørdag kl. 19:25 #31 Skrevet lørdag kl. 19:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres veldig kjedelig ut. Regner da med at dette er veldig små arbeidsplasser, siden alle får plass i kantina eller i et møterom. Anonymkode: 81a5f...ffc Det er jo gjerne en sammenheng mellom størrelsen på kantina og antall ansatte... På en videregående med 1000 elever er det helt uproblematisk å få plass til alle de ansatte i kantina - eller i auditoriet (dog mer egnet til fellesmøter enn fest).
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:21 #32 Skrevet lørdag kl. 22:21 Jeg har ingen interesse i å tilbringe enda flere timer i døgnet med de jeg jobber med! Fritiden min vil jeg ikke bruke sammen med kollegaer! Anonymkode: 63d2f...27b 1
Knirke Skrevet i går, 05:01 #33 Skrevet i går, 05:01 Disse trådene kommer hvert eneste år før jul, fra folk som tror verden kretser rundt dem, og synes at julebord er noe fælt og påtvunget som de helst vil slippe. Svaret er som alltid: Bli hjemme! Ingen bryr seg. Men da kan dere ikke komme og sutre etterpå over at de som har vært på julebordet har hatt det hyggelig sammen og blitt venner. Neste gang de finner på noe sosialt sammen dropper de å invitere dere. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:05 #34 Skrevet i går, 07:05 Knirke skrev (2 timer siden): Disse trådene kommer hvert eneste år før jul, fra folk som tror verden kretser rundt dem, og synes at julebord er noe fælt og påtvunget som de helst vil slippe. Svaret er som alltid: Bli hjemme! Ingen bryr seg. Men da kan dere ikke komme og sutre etterpå over at de som har vært på julebordet har hatt det hyggelig sammen og blitt venner. Neste gang de finner på noe sosialt sammen dropper de å invitere dere. å, du er en sånn en ja Anonymkode: eb618...7a4 2
AnonymBruker Skrevet i går, 07:12 #35 Skrevet i går, 07:12 På fritiden i november/desember er det mye som prioriteres foran sosialt med jobben. Med god samvittighet. Anonymkode: b6d29...8e0
Knirke Skrevet i går, 07:36 #36 Skrevet i går, 07:36 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): å, du er en sånn en ja Anonymkode: eb618...7a4 Nei, jeg er ikke en «sånn». Vi har ikke engang julebord på jobben. Jeg har jobbet flere steder som har julebord, samt vært på julebord med lag og foreninger, og det har alltid vært hyggelig. Det blir jo hva man gjør det til selv. Om noen absolutt ikke vil være der så er det bedre at de blir hjemme enn at de forsurer stemningen.
AnonymBruker Skrevet i går, 07:39 #37 Skrevet i går, 07:39 Knirke skrev (2 minutter siden): Nei, jeg er ikke en «sånn». Vi har ikke engang julebord på jobben. Jeg har jobbet flere steder som har julebord, samt vært på julebord med lag og foreninger, og det har alltid vært hyggelig. Det blir jo hva man gjør det til selv. Om noen absolutt ikke vil være der så er det bedre at de blir hjemme enn at de forsurer stemningen. Forsurer man stemningen ved å ikke delta? Anonymkode: 8f021...5bc
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #38 Skrevet 23 timer siden Blir dessverre ikke julebord i år da forrige sjefen fikk 50 mill i bonus. Anonymkode: 24e44...1fd
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #39 Skrevet 23 timer siden jeg har vært på de villeste festene med jobben i 20 åra, nå er jeg 43 og jeg er avholds på julebord. Pinlig hvordan vi holdt på og flaut å se andre drikke seg fra sans og samling. Anonymkode: 07fc8...eb6
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #40 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (På 18.10.2025 den 11.32): Julebord er vel ikke noe særlig sosialt synes jeg. Anonymkode: 8f021...5bc Det synes jeg det er Anonymkode: 26db2...64b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå