Gå til innhold

Hvor sosialt akseptert er det å takke nei til julebord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en avdeling på ca 15 ansatte som slås sammen med 4-5 andre avdelinger på samme størrelse.

Vi rullerer på hvilken avdeling som ordner mat, underholdning osv hver år.

Det er ikke vår avdeling som har ansvar i år. Men ryktene går om at det er svært få påmeldte og det er vår plikt å vise støtte til avdelingen som arrangerer.

Jeg slapper av på jobb med min avdeling. Men får helt hetta av sånne sosiale tilstelninger i større målestokk. Det krever mer av meg en jobb.

Anonymkode: 9ba8a...870

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg hadde blitt fortalt at det var min plikt å stille på julebord, ville jeg hvertfall meldt avbud - jeg hadde dessverre andre svært presserende planer... 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss er det heldigvis helt frivillig om man vil være med på slikt eller ikke, og man blir ikke uglesett om man lar det være.

På mindre avdelinger eller små arbeidsplasser kan jeg jo se for meg at det ikke er så gøy å arrangere et helt julebord og så er det lite interesse eller få påmeldte... Men da må man rett og slett stikke fingeren i jorda og avlyse julebord det året. Få påmeldte er jo et soleklart uttrykk for at folk ikke gidder dette! Så kan de som har kjempelyst heller ta seg en tur på byen sammen den kvelden da. 

Sosiale arrangementer som føles som en plikt er jo bare kjipt. 

Anonymkode: 02cdd...1c0

• Liker 5
Skrevet

Du deltar om du vil selv, kvinner er så dårlige til å ta egne valg i livet. Jeg selv synes firmajulebord er utgått for mange år siden, ikke noe å delta på.

Nordmenn er veldig strenge på normer, du skal ikke få ta egne valg; du MÅ følge flokken og regimet. Derfor synes jeg det er ekstra gøy å ta egne valg! 😊

Anonymkode: 8f021...5bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Eg har vert på julebord med jobben 8 ganger, eg har jobbet i 40 år. 4 av gangene var en liten arbeidsplass, 8 stk

• Liker 1
Skrevet

Der jeg jobber er det helt valgfritt å delta på julebord. Det er en stor bedrift så man får gjerne ikke helt med seg hvem på avdelingen som er der og ikke uansett. 

Da jeg jobbet på et mindre sted måtte jeg finne på en unnskyldning for å ikke delta. Liker ikke julebord. Tror ikke jeg kommer til å delta i år. 

Anonymkode: 81a5f...ffc

• Liker 1
Skrevet

Går ikke på julebord for jobben min er så jævla klikkete. Etter maten går alle i små klikker på kontorene sine for å drikke og feste med de de liker best og så sitter vi fire fem upopulære igjen. 

Nei takk. Vil heller gå ungdomsskolen om igjen enn å gå på julebord med jobb 😬😄

Anonymkode: 5428b...26c

• Liker 2
  • Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Går ikke på julebord for jobben min er så jævla klikkete. Etter maten går alle i små klikker på kontorene sine for å drikke og feste med de de liker best og så sitter vi fire fem upopulære igjen. 

På kontoret? Er julebordet i kantina ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er vel ikke så uvanlig? De fleste steder jeg har jobbet har vi hatt julebordet på kontoret. 

Anonymkode: 65ba0...ceb

Skrevet

Ungått det på jobber der jeg ikke trives… 

Anonymkode: 51a9d...71b

Skrevet

Hos oss er det såpass mange at det er ikke så mange andre enn de nærmeste som får med seg at du ikke er der. Og det er ingen som kritiserer fravær, stort sett vet de det har med hjemmesituasjonen å gjøre. Men jeg har flere ganger blitt med på middagen og dratt før de starter fylla, og det synes jeg er greit nok når man ikke er såå glad i det sosiale. Orker ikke være med på drikk-o-rama. Og jeg er liberal på alkohol. Drikker stort sett et par enheter i helgene, og på en hverdag og om anledningen tilsier det. Men fyll er døll, og det blir ofte julebord.

Anonymkode: 9b7b8...49d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så tragisk, alkoholen som styrer showet. Flaut.

Alkoholen ødelegger det meste i samfunnet der mennesker møtes.

Anonymkode: 8f021...5bc

• Liker 3
Skrevet

Det er selvfølgelig kjipt for avdelingen som arrangerer om det er få påmeldte, spesielt hvis det normalt er godt oppmøte andre år. Da blir det fort spørsmål til hvorfor folk ønsker å dra på julebordet når avdeling a og b arrangerer, men ikke c? Så kan det være helt tilfeldig, akkurat i år er det mange som har andre planer på valgt dato, men er du av de som har mulighet,så er det lov å være kollegial å delta. Og hvis det er få påmeldte, blir det jo ikke en stor tilsetning. Jeg foretrekker også mindre avdelingsarrangementer framfor de større med hele arbeidsplassen, men blir som regel med en liten stund og holder meg stort til "mine". 

Samtidig er det ingen tvang, så har du ikke lyst, så har du ikke lyst. 

Skrevet

Jeg møter ikke opp for å være grei, det må gi meg noe. Det gjør ikke julebord for tiden, så da takker jeg nei. Flere som gjør det. 

AnonymBruker
Skrevet

Som ansatt på en skole har jeg ingen plikt til å gå på de sosiale arrangementer som blir organisert, men det er jo absolutt ønsket at flest mulig stiller. Dette er alltid ting vi må betale selv, og det kan være mindre fristende enn å bli påstandert middag og alkohol🤣

Anonymkode: b0370...ea3

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (23 timer siden):

Hvis jeg hadde blitt fortalt at det var min plikt å stille på julebord, ville jeg hvertfall meldt avbud - jeg hadde dessverre andre svært presserende planer... 

hadde jeg fått vite at jeg pliktet stille hadde jeg forventet lønn den stunden det varte.. 

Anonymkode: ab2eb...890

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen tvinger meg til å delta på noe jeg ikke vil delta på 

Anonymkode: 29cd3...af7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er mer og mer vanlig. I alle år jeg jobbet var julebordet i kantina eller møterom. 

Kun 1 gang vi var på et hotell men det var en liten bedrift med kun 5 ansatte

Anonymkode: b57c0...b24

AnonymBruker
Skrevet

Har stort sett alltid gått på julebord der jeg har jobbet, og har syntes at det har vært et fint avbrekk i hverdagen. Dette har også vært på arbeidsplassen jeg har hatt de siste 15 årene. Men de to siste har jeg stått over. Jeg har vært, og er fremdeles, helt totalt utslitt etter jobb. Da orker jeg rett og slett ikke å være så sosial. Vi er over femti ansatte, og det store flertall drar på julebord. Jeg vet at de kommer til å kose seg masse, og jeg vet også at ingen kommer til å savne meg. Så jeg lever helt fint med den avgjørelsen. Sikkert noen som syns jeg er sær, men jeg står støtt i valget mitt. Jeg deler heller ei flaske vin med mannen min, enn å styre meg av gårde på julebordet. Høy lyd og fulle folk orker jeg rett og slett ikke lenger😅.

Anonymkode: 58279...0c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...