Gå til innhold

Måker fredet men ikke Ekorn ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først vil jeg si at jeg bryr meg om alle dyr. Men når du tar en tur i Oslo eller andre byer. Så er det mye og mange måker. Vet de søker til folk. Da de er sultne. Men Ekorn som vi ofte så mere av før. Som vi nå ser mye mindre av. De er det jakt på. For noen år tilbake så jeg måke ta en liten ekorn unge. Synes bare det er snodig hvordan de styrer og freder her i Norge .

Anonymkode: 69f5e...183

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme med rotter. Rotter er mer intelligente enn hunder, allikevel er det greit å forgifte dem eller drepe dem med feller :(

Anonymkode: c9494...f59

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 10.07):

Først vil jeg si at jeg bryr meg om alle dyr. Men når du tar en tur i Oslo eller andre byer. Så er det mye og mange måker. Vet de søker til folk. Da de er sultne. Men Ekorn som vi ofte så mere av før. Som vi nå ser mye mindre av. De er det jakt på. For noen år tilbake så jeg måke ta en liten ekorn unge. Synes bare det er snodig hvordan de styrer og freder her i Norge .

Én måkeforsker har telt måker noen få steder og kommet fram til at de er utrydningstruet.

Selvfølgelig er de ikke det, det er absurd mye måker, og det blir bare mer, og på enda flere steder fordi det er fullt ute ved kysten og de må trekke innover i landet.

Anonymkode: 58656...b25

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Én måkeforsker har telt måker noen få steder og kommet fram til at de er utrydningstruet.

Selvfølgelig er de ikke det, det er absurd mye måker, og det blir bare mer, og på enda flere steder fordi det er fullt ute ved kysten og de må trekke innover i landet.

Ikke helt riktig. Du har rett at det finnes mye måker. Bortsett fra krykkjer og sildemåker da. 
Grunnen til at de er satt som truet er fordi antallet måker har gått veldig mye ned de siste tiårene. 
Fra absurd mye måker til mye måker…

Anonymkode: 69b1e...b1e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det er ikke sånn bestandsestimeringer, bestandsovervåkning og naturforvaltning fungerer😂 Må si det er imponerende at du gjør dine egne, helt anekdotiske vurderinger om at det er "absurd mye måker" nettopp via metoden du beskriver, for så å anta at forskning og forvaltning gjøres på samme vis 🤦‍♀️ 

Anonymkode: c377a...bac

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

For å gjøre et langt svar til TS kort: Mange av måkeartene i Norge går kraftig nedover i antall, og flere er utrydningstruet bl.a. på grunn av overfiske, klimaendringer, tap av habitat, utbygging osv. Måker er kjempeviktige for økosystemene, og det hadde blitt helt krise om de forsvant. Derfor er måker fredet. Det er fort gjort å se mange måker på steder der de samler seg og tenke at det er mange av dem, men sett fra naturens side er det veldig mange færre av dem. Det at de oppholder seg på andre steder er også en faktor. 

Ekorn har en sunn og livskraftig bestand i Norge og er derfor "grei" å jakte på. Ikke det at jeg skjønner poenget med det eller er enig i ekornjakt.

Totalt sett har vi mennesker det med å føle sympati for dyr vi syns er søte og ikke plagsomme, som for eksempel ekorn. Og så hater vi dyr vi ikke syns er søte og er plagsomme, som for eksempel måker. Skal si vi er gode på å tenke at alt handler om oss mennesker. Det er masse interessant lesestoff der ute om måker, mange får mer sympati med dem når de blir litt bedre kjent med arten og forstår dem bedre.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Har sett færre ekorn i området de siste årene, ja. Før så jeg stadig ekorn i nabolaget. Så en gang en katt som jaget et ekorn og det var ingen trær i nærheten og ekornet løp under en parkert bil, men katten fulgte jo bare etter. Stakkars. Jeg tror alle kattene som slippes løs ute har tatt knekken på mange ekorn her, og det er derfor de er færre. Før bodde det ofte ekorn i trærne rett utenfor blokka jeg bor i og jeg så dem fra kjøkkenvinduet eller soverommet. Bor i blokkområde i Oslo, men skogen er like ved.

Jeg vet ikke hvorfor, men det er færre måker her. Skulle tro de var mange her, fordi en del mennesker kaster fra seg søppel hvor som helst (grrr). Men det er skjærer og kråker jeg ser som tar sånt søppel. De setter seg på kanten av søppelkassene langs fortauet (de som er til å kaste ting i for forbipasserende) og så sitter skjærene på kanten der og napper ut en og en ting med nebbet og kaster det på bakken, før de hopper ned og finner frem til det som er spiselig av det. Smarte kråkefugler...

Ikke sett måker på lenge her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For å gjøre et langt svar til TS kort: Mange av måkeartene i Norge går kraftig nedover i antall, og flere er utrydningstruet bl.a. på grunn av overfiske, klimaendringer, tap av habitat, utbygging osv. Måker er kjempeviktige for økosystemene, og det hadde blitt helt krise om de forsvant. Derfor er måker fredet. Det er fort gjort å se mange måker på steder der de samler seg og tenke at det er mange av dem, men sett fra naturens side er det veldig mange færre av dem. Det at de oppholder seg på andre steder er også en faktor. 

Ekorn har en sunn og livskraftig bestand i Norge og er derfor "grei" å jakte på. Ikke det at jeg skjønner poenget med det eller er enig i ekornjakt.

Totalt sett har vi mennesker det med å føle sympati for dyr vi syns er søte og ikke plagsomme, som for eksempel ekorn. Og så hater vi dyr vi ikke syns er søte og er plagsomme, som for eksempel måker. Skal si vi er gode på å tenke at alt handler om oss mennesker. Det er masse interessant lesestoff der ute om måker, mange får mer sympati med dem når de blir litt bedre kjent med arten og forstår dem bedre.

Ja jeg får lese mere om måker. Bor ved sjøen. Men har jo reagert på at det er i byene jeg ser de store mengder . Skulle bare ønske ekorn også ble fredet.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (8 timer siden):

Har sett færre ekorn i området de siste årene, ja. Før så jeg stadig ekorn i nabolaget. Så en gang en katt som jaget et ekorn og det var ingen trær i nærheten og ekornet løp under en parkert bil, men katten fulgte jo bare etter. Stakkars. Jeg tror alle kattene som slippes løs ute har tatt knekken på mange ekorn her, og det er derfor de er færre. Før bodde det ofte ekorn i trærne rett utenfor blokka jeg bor i og jeg så dem fra kjøkkenvinduet eller soverommet. Bor i blokkområde i Oslo, men skogen er like ved.

Jeg vet ikke hvorfor, men det er færre måker her. Skulle tro de var mange her, fordi en del mennesker kaster fra seg søppel hvor som helst (grrr). Men det er skjærer og kråker jeg ser som tar sånt søppel. De setter seg på kanten av søppelkassene langs fortauet (de som er til å kaste ting i for forbipasserende) og så sitter skjærene på kanten der og napper ut en og en ting med nebbet og kaster det på bakken, før de hopper ned og finner frem til det som er spiselig av det. Smarte kråkefugler...

Ikke sett måker på lenge her. 

Derfor de skulle blitt fredet de også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 14.02):

Måker er kjempeviktige for økosystemene, og det hadde blitt helt krise om de forsvant.

Og den påstanden kan du vel underbygge regner jeg med?

Måker er på ingen måte truet. Det er mer måker i Oslo en det noen sinne har vært før. De frådser i all den lett tilgjengelige maten som ligger utover gatene. Byduer derimot har jeg merket en ganske stor nedgang i, da de sikkert blir utkonkurert av måkene i byen. Og duer er det fremdeles jakt på.

Det er tillatt med jakt på ekorn ja, men er det noen som faktisk jakter på de? Det er vel så lite kjøtt på de at det knapt er værdt den haglepatronen, eller jaktkortet. Det blir vel litt som seljakt: Tillatt, men ingen som gidder å gjøre det.

Anonymkode: 0837a...f58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Måker er på ingen måte truet. Det er mer måker i Oslo en det noen sinne har vært før. De frådser i all den lett tilgjengelige maten som ligger utover gatene. Byduer derimot har jeg merket en ganske stor nedgang i, da de sikkert blir utkonkurert av måkene i byen. Og duer er det fremdeles jakt på.

Det er tillatt med jakt på ekorn ja, men er det noen som faktisk jakter på de? Det er vel så lite kjøtt på de at det knapt er værdt den haglepatronen, eller jaktkortet. Det blir vel litt som seljakt: Tillatt, men ingen som gidder å gjøre det.

Så veldig lite duer i Oslo nå. De var det mye mere av før😢. Håper ekorn få være i fred.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Måker er på ingen måte truet. Det er mer måker i Oslo en det noen sinne har vært før. De frådser i all den lett tilgjengelige maten som ligger utover gatene.

Du kan ikke påstå at de ikke er utrydningstruet bare fordi du syns du ser mange måker i Oslo…

Anonymkode: 92f09...ae5

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på safari i Afrika for noen år tilbake og vi så mange flotte dyr. Men guiden vår var super begeistret for å vise oss noen måker! De var visstnok ikke vanlige der🤣

Anonymkode: 5b4cf...b14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 20.20):

Samme med rotter. Rotter er mer intelligente enn hunder, allikevel er det greit å forgifte dem eller drepe dem med feller :(

Anonymkode: c9494...f59

Er du klar over hvor stor skade rotter kan gjøre i en bolig? Begynner de å gnage på det elektriske, så kan det fort ende meg brann og du står plutselig uten bosted.

Jeg ønsker rotter nord og ned, kommer de inn i mitt hus kan jeg love deg at jeg gjør alt i min makt for å ta livet av de.

Anonymkode: 51135...0aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så klart jeg kan det! Nå er det vanskelig for meg å vite om du innehar kunnskap om hvordan økosystemer fungerer, hvordan artene i naturen henger sammen og avhenger av hverandre, hvordan økologiske kollapser fungerer, kjenner til kaskadeeffekter osv. osv. Så i stedet for å skrive en avhandling om dette, gir deg deg nøkkelordene ovenfor (google er din venn) og legger til at måkene blant annet sørger for å fjerne biologisk avfall som ellers ville hopet seg opp i store mengder langs kysten (som vi ikke ønsker), samt at de er en del av et komplisert kystnæringsnett og økosystem som kan kollapse dersom man fjerner en art som tar en såpass stor rolle. Og økologiske kollapser = ikke bra for menneskeheten.

Det er også svært enkelt for alle å finne svar på om måkene sliter. Her er en lenke med alle måkeartene som er på rødlisten i Norge: https://lister.artsdatabanken.no/rodlisteforarter/2021?Name=Laridae+(Familie)&SortBy=ScientificName&Meta=Visited&Meta=scroll_467&IsCheck=Area&IsCheck=Category&Category=CR&Category=EN&Category=VU&Category=NT&Category=END&IsCheck=SpeciesGroups&SpeciesGroups=Fugler&IsCheck=Insekter 

Hvis du hadde lest deg opp på temaet i stedet for å prøve å motbevise fakta basert på anekdotiske observasjoner, hadde du sikkert sett annerledes på saken. Menneskelig aktivitet og overfiske o.l. fører ikke bare til at måkebestandene går nedover, men også at måkene trekker inn i byene for å overleve (så da ser man mer måker i byene). Og igjen: bare fordi man som enkeltperson observerer mange måker på ett sted, kan man ikke gjøre noen rasjonell bestandsestimering. Det blir som å fullføre et førstehjelpskurs og tro at man like god kompetanse og vurderingsevne innen helse som en lege.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Menneskelig aktivitet og overfiske o.l. fører ikke bare til at måkebestandene går nedover, men også at måkene trekker inn i byene for å overleve (så da ser man mer måker i byene). 

Nei det er totalt feil. Måker trekker til byer fordi det er enkel tilgang på mat akkurat som alle andre dyr som trekker til byer. Det er ikke fordi deres naturlige habitat og føde ikke lenger er tilgjengelig, men fordi det er mye enklere å stappe i seg en kebab på gata enn å snappe opp en fisk i sjøen. Man ser jo denne tendensen på sjøen også hvor det i løpet av et par minutter etter man begynner å sløye fisk på en båt plutselig er en hel haug med måker rundt for å snappe opp rester, mens før man begynte å sløye fisken var det ingen måker i sikte.

Isbjørner raider hytter, og kommer inn til byer fordi det er enkelt. Ikke fordi det ikke finnes sel de kan jakte på.

Og du klarte jo ikke å svare på spørsmålet. Det finnes en hel haug med ådseletere i den Norske naturen. Måker er ikke noe unikt i den sammenhengen, og er ikke kritisk for noe som helst i økosystemet. Og om et kadaver ikke blir spist opp av fugler, innsekter, og andre dyr så er heller ikke det noe krise da det råtner bort etter en stund uansett om noen spiser på det eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

At du ser færre ekorn og flere måker gjør ikke det til fasiten. Heldigvis ikke helt slik det fungerer. Samme logikk de som sier det ikke er global oppvarming fordi det er kaldt i Norge om vinteren...

Anonymkode: 03a74...ac5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei det er totalt feil. Måker trekker til byer fordi det er enkel tilgang på mat akkurat som alle andre dyr som trekker til byer. Det er ikke fordi deres naturlige habitat og føde ikke lenger er tilgjengelig, men fordi det er mye enklere å stappe i seg en kebab på gata enn å snappe opp en fisk i sjøen. Man ser jo denne tendensen på sjøen også hvor det i løpet av et par minutter etter man begynner å sløye fisk på en båt plutselig er en hel haug med måker rundt for å snappe opp rester, mens før man begynte å sløye fisken var det ingen måker i sikte.

Isbjørner raider hytter, og kommer inn til byer fordi det er enkelt. Ikke fordi det ikke finnes sel de kan jakte på.

Og du klarte jo ikke å svare på spørsmålet. Det finnes en hel haug med ådseletere i den Norske naturen. Måker er ikke noe unikt i den sammenhengen, og er ikke kritisk for noe som helst i økosystemet. Og om et kadaver ikke blir spist opp av fugler, innsekter, og andre dyr så er heller ikke det noe krise da det råtner bort etter en stund uansett om noen spiser på det eller ikke.

Påstandene dine bygger på grunnleggende kunnskapsmangel innen natur, biologi og økologi. Jo, isbjørn trekker mer mot hytter nå enn tidligere fordi de sliter med å jakte byttet de foretrekker (sel). Grunnen til det er ikke mangel på sel, men habitattap - det er mindre isflak de kan jakte fra, som er hele årsaken til at de også sliter som art. Du blander også inn opportunisme, fordi du mangler kunnskap. Naturen er mer kompleks enn du har bestemt deg for. Hvis du er uenig i at måker trekker inn mot byene grunnet trusler, habitattap og overfiske og dermed matmangel, er du velkommen til å kontakte alle nasjonale og internasjonale fagorganer innen bestandsovervåking og naturforvaltning og fortelle dem at de tar feil og du har rett🤪 Hvis man faktisk ønsker mindre måker i byene, er eneste rasjonelle måte å gjøre dette på å legge innsats i å sikre at de har trygge habitater langs kysten utenfor byene med god mattilgang.

Og nei, andre åtseletere kan ikke etablere seg langs kysten og fylle den økologiske nisjen som måker fyller, da det er mange andre faktorer enn kun mattilgang som spiller inn på dette. Eneste unntaket er rotter, som er trolig det som hadde skjedd. Ønsker du å erstatte hele Norges måkebestand med rotter, er du velkommen til å gjøre en politisk innsats for å fremme saken din. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 13.52):

Nei, det er ikke sånn bestandsestimeringer, bestandsovervåkning og naturforvaltning fungerer😂 Må si det er imponerende at du gjør dine egne, helt anekdotiske vurderinger om at det er "absurd mye måker" nettopp via metoden du beskriver, for så å anta at forskning og forvaltning gjøres på samme vis 🤦‍♀️ 

Vi har veldig dårlige data på måkebestanden (kilde: NINA).

Privatpersoner oppfordres til å melde inn måkeobservasjoner, det er ikke mye "forskning og forvaltning" på måker.

Vet du noe annet, så hvorfor ikke opplyse om det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er helt riktig. Det handler om enkel tilgang på mat. Selv om måker forsvinner ett sted så kommer de for fullt monn andre steder. Man kan ikke ta bortfall ett sted til inntekt for at bestanden totalt forsvinner. Det er elementært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...