AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #101 Skrevet 22 timer siden Utleier kan kontakte Namsmannen som kan kaste deg ut, men det tar litt tid. Nav har nødboliger, for de som ikke har noe sted å bo for natten. Men om du har penger selv må du også betale for oppholdet selv, ofte 500 kr natten. Og dette er ofte dårlige boliger. Men først må du sjekke om du kan bo hos venner/familie, leie hybel eller annet som er ledig ol. Anonymkode: b541b...6e2 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #102 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): TS HER Kvinneguiden kan være utrolig negativ og dømmende altså. Jeg stilte et naivt spørsmål, og lurte på hva som skjer hvis man ikke klarer å finne seg en ny bolig før man må flytte ut. Jeg har ingen tanker om å okkupere leiligheten Dere tenker det verste Anonymkode: cce33...106 Du spør om utleier kaster deg på gaten. Det er jo, rett frem, et spørsmål om hva som skjer hvis du okkuperer leiligheten. Hvis du ikke fraviker slik du er forpliktet til. Du er voksen. Det kan til og med hende du har en viss oppdragelse. Oppfør deg deretter. Anonymkode: 3002a...cc0 6 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #103 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Utleier har sagt at boligen ikke blir solgt før oppsigelsen utløper Ts Anonymkode: cce33...106 Men alvorlig talt: oppsigelsen løper jo ut om 14 dager ifølge deg? Du må da være i stand til å tolke og forstå en så tydelig beskjed? Ergo kan han sette i gang salgsprosessen i dag for den saks skyld, og selge boligen med overdragelse fra og med den 1. november. Dette kan umulig være vanskelig, eller lever du i en parallell fantasiverden? Anonymkode: b7442...8b2 5 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #104 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Men alvorlig talt: oppsigelsen løper jo ut om 14 dager ifølge deg? Du må da være i stand til å tolke og forstå en så tydelig beskjed? Ergo kan han sette i gang salgsprosessen i dag for den saks skyld, og selge boligen med overdragelse fra og med den 1. november. Dette kan umulig være vanskelig, eller lever du i en parallell fantasiverden? Anonymkode: b7442...8b2 Leiligheten skal pusses litt opp før den blir lagt ut for salg Ts Anonymkode: cce33...106
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #105 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Leiligheten skal pusses litt opp før den blir lagt ut for salg Ts Anonymkode: cce33...106 Og derfor vil de ha deg ut! Anonymkode: 6e140...f8b 5 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #106 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Leiligheten skal pusses litt opp før den blir lagt ut for salg Ts Anonymkode: cce33...106 Men det betyr jo ikke at du kan okkupere leiligheten til det passer deg å flytte ut. Jeg begynner å lure på om dette er troll, for såpass blåst som du virker ts, kan man umulig være som en voksen oppegående person. Anonymkode: 6fbe9...cff 5 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #107 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 1.52): Jeg må ut til 1 november, men har ikke funnet meg ny bolig, hverken å leie eller å kjøpe pga få boliger og mange som er interessert, og jeg lurer på om utleier kan kaste meg på gaten 1 november når jeg betaler husleie? Jeg trenger mer tid på å finne meg noe og det har jeg sagt til utleier, men får ikke noe respons. Anonymkode: cce33...106 En kan ikke fysisk kaste en person ut på egen hånd, ettersom det er formkrav, jf. husleieloven §9-7 (hvis en ikke følger formkrav, så blir oppsigelsen erkjent ugyldig, noe som kommer frem i tredje ledd, uavhengig av om en egentlig hadde en reel grunn for oppsigelsen) En har fra husleieloven §9-7 annet ledd tredje punktum at en må "Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c." Dette blir også mer bokstavelig forklart av frirettshjelps advokatene https://frirettshjelpadvokat.org/rettsomraader/8-husleie/8-1-utkastelse-av-bolig (en må følge tvangsfullbyrdelsesloven §13-2 tredje ledd bokstav c) Det utleier må gjøre er å kontakte namsmann (som ikke er politiet, men har ofte tilhørighet opp mot politiet) eller norsk tingrett, avhengig av hvor en bor, og så begjære utkastelse ved å levere inn de bevis en har (en kan ikke kaste noen ut, uten å ha noen bevis). Anonymkode: 45179...12b
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #108 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Et kjapt søk? Min kommune bruker opptil 4 mnd pga stor pågang fikk jeg beskjed om Ts Anonymkode: cce33...106 Regner med du ikke fikk beskjed om dette denne uka? I det øyeblikket du fikk beskjed om 4 mnd behandlingstid burde du startet å lete etter en plass å leie. Poenget i kitt første innlegg var at oppsigelsestiden på 3 mnd ville vært for kort tid til å kjøpe noe med husbankfinansiering, selv om alt hadde klaffet for deg hele veien. Både behandlingstid, tid det tar å finne og kjøpe, og tiden før man får flyttet inn. Anonymkode: 435cf...c43 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #109 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Leiligheten skal pusses litt opp før den blir lagt ut for salg Ts Anonymkode: cce33...106 Nettopp, hvilket medfører at eier trolig vil både ha et økonomisk tap og ekstra kostnader forbundet med at boligen ikke tilbakeføres i rett tid. Han kan potensielt flå deg for store summer dersom f.eks. håndverkere som er booket ikke får startet arbeidet i rett tid. Et hypotetisk eksempel: Snekker, maler og rørlegger er booket. Det får ikke påbegynt arbeidet som avtalt. Neste ledige tid snekkeren har er i begynnelsen av desember. Rørleggeren har ikke tid igjen før i slutten av januar. Salgsprosessen blir forsinket, og huseier kan påberope seg ekstra kostnader knyttet til salg, knyttet til den finansieringsløsningen han har i dag etc. Gjett hvem som til syvende og sist må dekke dette? Jeg leier ut boliger selv, og bruker alltid klausulen om tvangsfravikelse i mine kontrakter. Hadde du vært leieboer hos meg ville det gått maks tre uker etter utflyttingsdato før du sto på fortauet kl 08 om morgenen med en sliten bag, en full søppelsekk og en slunken Remapose med toalettsaker. Du måtte forresten betalt for alle disse kostnadene også, inkl låsesmed og namsmann. Helt legalt, ved hjelp av namsmannen, uten masse dilldall og bortkastet tid rundt forliksråd/tingrett. Til andre utleiere der ute: sørg for å ha en slik klausul i kontrakten. Da er leieboeren ute mens depositumet dekker noe av tapet. Men jeg begynner, som en rett før meg er inne på , å lure på om ts bare er ute etter å trolle, for så dum er det egentlig ikke lov å være... Anonymkode: b7442...8b2 2 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #110 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Og i de 2,5 mnd har jeg kavet rundt for å få kommunalt lån som har flere mnd saksbehandlingstid her i byen, og jeg har enda ikke fått det. Fikk vanlig banklån, men det er såpass lavt at jeg kun får kjøpt meg 26 kvm i nabokommunen. Få utleieleiligheter som ligger ute med høy leie, og mange om beinet siden studentene også er på boligjakt. Mange boliger blir utleid møblert fordi utleier da kan ta høyere leie, og da må jeg sette mine egne møbler på lager, og det er dyrt i tillegg til husleien. Ts Anonymkode: cce33...106 Så da har du alternativer, selv om de ikke er alik du helst vil ha det. Ergo kan du ikke forvente hverken hjelp fra nav eller særlig forståelse fra andre steder. Det er sånn det er å være en ansvarlig voksen - man må benytte seg av de mulighetene som faktisk foreligger, det hjelper ikke å sette seg ned og sutre fordi man ikke får det som man vil og så forvente at andre skal ordne opp. Anonymkode: c6e2e...c66
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #111 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Regner med du ikke fikk beskjed om dette denne uka? I det øyeblikket du fikk beskjed om 4 mnd behandlingstid burde du startet å lete etter en plass å leie. Poenget i kitt første innlegg var at oppsigelsestiden på 3 mnd ville vært for kort tid til å kjøpe noe med husbankfinansiering, selv om alt hadde klaffet for deg hele veien. Både behandlingstid, tid det tar å finne og kjøpe, og tiden før man får flyttet inn. Anonymkode: 435cf...c43 Jeg har lett rundt etter bolig fra den dagen jeg fikk oppsigelsen. Har vært på mange visninger der det har vært alt fra 20 til 40 personer Ts Anonymkode: cce33...106
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #112 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nettopp, hvilket medfører at eier trolig vil både ha et økonomisk tap og ekstra kostnader forbundet med at boligen ikke tilbakeføres i rett tid. Han kan potensielt flå deg for store summer dersom f.eks. håndverkere som er booket ikke får startet arbeidet i rett tid. Et hypotetisk eksempel: Snekker, maler og rørlegger er booket. Det får ikke påbegynt arbeidet som avtalt. Neste ledige tid snekkeren har er i begynnelsen av desember. Rørleggeren har ikke tid igjen før i slutten av januar. Salgsprosessen blir forsinket, og huseier kan påberope seg ekstra kostnader knyttet til salg, knyttet til den finansieringsløsningen han har i dag etc. Gjett hvem som til syvende og sist må dekke dette? Jeg leier ut boliger selv, og bruker alltid klausulen om tvangsfravikelse i mine kontrakter. Hadde du vært leieboer hos meg ville det gått maks tre uker etter utflyttingsdato før du sto på fortauet kl 08 om morgenen med en sliten bag, en full søppelsekk og en slunken Remapose med toalettsaker. Du måtte forresten betalt for alle disse kostnadene også, inkl låsesmed og namsmann. Helt legalt, ved hjelp av namsmannen, uten masse dilldall og bortkastet tid rundt forliksråd/tingrett. Til andre utleiere der ute: sørg for å ha en slik klausul i kontrakten. Da er leieboeren ute mens depositumet dekker noe av tapet. Men jeg begynner, som en rett før meg er inne på , å lure på om ts bare er ute etter å trolle, for så dum er det egentlig ikke lov å være... Anonymkode: b7442...8b2 Hvorfor virker du så sint? Dette er jo heldigvis ikke ditt problem Ts Anonymkode: cce33...106
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #113 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor virker du så sint? Dette er jo heldigvis ikke ditt problem Ts Anonymkode: cce33...106 Du må jo ha det inn med teskje. Anonymkode: 07d6d...69b 1 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #114 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du må jo ha det inn med teskje. Anonymkode: 07d6d...69b Nei jeg må ikke ha det inn med teskje, for mine intensjoner har aldri vært å okkupere. jeg bare spurte iva som skjer hvis jeg ikke klarer å komme meg ut til nyttår. Ts Anonymkode: cce33...106
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #115 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei jeg må ikke ha det inn med teskje, for mine intensjoner har aldri vært å okkupere. jeg bare spurte iva som skjer hvis jeg ikke klarer å komme meg ut til nyttår. Ts Anonymkode: cce33...106 Du risikerer en helvetes regning for erstatning og arbeid med utkastelse. ALLE tap huser har ender opp hos deg. Dette inkluderer det namsmannen kommer på. Arbeidstid Ekstra utgifter på avbestilling av handverkere etc. Ekstra kommunale avgifter pga forsinket salg. Ekstra eiendomesskapp pga forsinket salg ekstra strømutgifter på boligen pga forsinket salg Ekstra renter på lån, pga forsinket salg Tapte renter pga forsinket salg. Så kan fort bli MYE dyrere en bo på hotell i noen mnd. Så du risikerer å få en betalingsanmerkning fra namsmannen når du kastes ut. At du ikke skjønner dette er ikke til å fatte. Anonymkode: d8463...445 3
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #116 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): jeg bare spurte iva som skjer hvis jeg ikke klarer å komme meg ut til nyttår. Ts Anonymkode: cce33...106 Du blir til slutt kastet ut med makt. Og må dekke eiers økonomiske tap. Dette kan bli veldig dyrt for deg. Anonymkode: 60404...b08 1 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #117 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nei jeg må ikke ha det inn med teskje, for mine intensjoner har aldri vært å okkupere. jeg bare spurte iva som skjer hvis jeg ikke klarer å komme meg ut til nyttår. Ts Anonymkode: cce33...106 Til nyttår??? Du skal vel egentlig være ute innen 1/11. Har du tenkt å være husokkupant til nyttår? Rart at du ikke har skjønt at du må begynne å tenke på andre løsninger og starte prosessen med å tømme + sørge for utvask av leiligheten på 6 sider som denne tråden er på nå. Anonymkode: 6fbe9...cff 3 4
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #118 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 8.27): Tull. NAV har ikke leiligheter. Pussig at det er så mange bostedsløse i Norge. Om ts ikke har inntekt kan nav hjelpe med og betale husleie når ts har funnet seg passende bolig. NAV kan og dekke hospitsplass eller lignende om ts ikke har penger og ingen familie / venner og bo hos. om ts er syk og har varig nedsatt inntektsevne kan hen kontakte boligkontoret for og søke om å få bli satt i kø for kommunal bolig. Anonymkode: 8a663...bb0 Ikke være så påståelig. Her jeg bor har nav opp til flere leiligheter. Og kommunen har også flere leiligheter som står klar til beredskap. Dem har også møbler som står klar. Så ingen problemer her å få tak over hodet hvis det er krise. Så frem at det ikke er mange som trenger hjelp på samme tid da. Men det skal godt gjøres. Anonymkode: 20101...e3f 1
Perfume Skrevet 17 timer siden #119 Skrevet 17 timer siden Vi måtte bo et mellomsted en gang mellom leiligheter. Flyttet ut av den ene, en uke før den andre hadde overtakelse. Vi måtte derfor flytte alle saker på lager, leie oss en hytte en uke og så flytte videre. Det er bare sånn man må gjøre av og til. Håper du finner deg noe sånn super fort. 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #120 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nei jeg må ikke ha det inn med teskje, for mine intensjoner har aldri vært å okkupere. jeg bare spurte iva som skjer hvis jeg ikke klarer å komme meg ut til nyttår. Ts Anonymkode: cce33...106 Men det er jo akkurat det du gjør hvis du ikke er flyttet ut innen 1/11, selv om intensjonen din ikke er å okkupere. Og du har fått svar på hva som skjer. Anonymkode: fa19f...02e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå