Gå til innhold

Kan man bli kastet på gaten hvis man ikke finner seg ny bolig innen oppsigelsesfristen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ut til 1 november, men har ikke funnet meg ny bolig, hverken å leie eller å kjøpe pga få boliger og mange som er interessert, og jeg lurer på om utleier kan kaste meg på gaten 1 november når jeg betaler husleie?

Jeg trenger mer tid på å finne meg noe og det har jeg sagt til utleier, men får ikke noe respons.

Anonymkode: cce33...106

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, så sant dere ikke har en avtale lenger har ikke huseier noe ansvar for at du har tak over hodet. Hvis du er redd for at du ikke skal finne et sted å bo må du kontakte Nav. 

• Liker 21
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg må ut til 1 november, men har ikke funnet meg ny bolig, hverken å leie eller å kjøpe pga få boliger og mange som er interessert, og jeg lurer på om utleier kan kaste meg på gaten 1 november når jeg betaler husleie?

Jeg trenger mer tid på å finne meg noe og det har jeg sagt til utleier, men får ikke noe respons.

Anonymkode: cce33...106

Huseier har ikke lov til å selv fysisk kaste deg ut, men må be namsmannen gjøre det på utleiers vegne. Vet ikke hvor lang tid det tar ved oppsagt leilighet som ikke forlates. (men forventer minst 14 dager) 

Merk at du vil ende opp med erstatningsansvar for utleiers tap og kostnader. 

• Liker 15
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du sagt det til utleier? 

Vet du om utleier har fått tak i ny leietaker? Hvis utleier har fått tak i ny leietaker, og du ikke flytter ut, så risikerer du få regningen for der hvor ny leietaker må bo mens h'n venter på at du skal flytte ut... 

Men å lete etter noe å kjøpe er ikke vits, det er vanligvis 2-3 måneder fra kjøp til overtakelse. 

Du kan finne deg ett lager hvor du kan sette tingene dine, og så bo hos venner eller familie, eller leie en hytte eller noe annet korttidsleie inntil du finner noe. 

Anonymkode: d7b03...709

• Liker 18
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, man kan bli hjemløs på den måten. 

Anonymkode: e7f0f...1be

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Ja, man må ta ansvar for seg selv med å skaffe tak over hodet. Hvorfor skal de som har leid ut til deg nå, ta ansvar for deg? Det er ikke uvanlig at man må flytte inn til familie eller venner i en periode dersom man står uten. Om du holder til på en plass hvor det er vanskelig å få tak i noe, så er ofte folk mer behjelpelige. 

Er du ikke lutfattig, så må du leie folk til å sette ting på lager og ta inn på hotell, hytte e.l. inntil du finner noe. Det er selvfølgelig kjedelig å bo sånn, og at det evt koster mer penger, men sånn er livet. I og med at du tenker på å kjøpe bolig, så antar jeg du har nok penger til slikt en periode. 

Anonymkode: c821c...9f0

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt hvis oppsigelse er grunnet manglende betaling eller ivaretakelse.

For alt du vet skal en nyoperert eldre slektning bo der for en periode og blir utskrevet 1 november.

Anonymkode: 94918...976

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, da blir det lager for ting mens man selv bor hos kjente, familie eller leier via Airbnb feks.... Huseier har ikke noe ansvar når kontrakten går ut.

Anonymkode: 0d202...03f

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ikke utleiers ansvar at du har et sted å bo. Flytter du ikke blir du erstatningspliktig - har huseier leid ut til en annen må du både dekke lager for ny leietakers møbler og hotell frem til du har flyttet ut, samt tapt leie for utleier.

Anonymkode: 32e65...d5b

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
blvck skrev (5 timer siden):

Ja, så sant dere ikke har en avtale lenger har ikke huseier noe ansvar for at du har tak over hodet. Hvis du er redd for at du ikke skal finne et sted å bo må du kontakte Nav. 

Hva skal nav gjøre?

Anonymkode: 8a663...bb0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo bare finne en midlertidig løsning asap. Ikke gjør ting vanskeligere for deg selv. Det er ikke uvanlig og være mellom boliger en periode. Hvis du har mye møbler og stæsj , lei et lager  og begynn og flytte ut. 

Anonymkode: 8a663...bb0

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Neste innlegg: Hvorfor er det umulig å finne utleieboliger?

Sorry, men folk som leier har alt for gode rettigheter ved feks manglende betaling. I noen steder i usa er det neste umulig å kaste ut folk som gir blaffen. resultatet er at folk må bo på gaten da folk ikke risikerer å leie ut. Er det slik man ønsker det her også?

Anonymkode: 8fa19...ed4

• Liker 14
Skrevet

Politiet kan fjerne deg. Du har ikke lov til å oppholde deg på en annens eiendom uten avtale fordi du ikke vet hvor du kan bo.  

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig har ikke utleier noe ansvar for hvor du skal bo. Når leieavtalen er sagt opp og har gått ut har ikke utleier mer ansvar for deg enn han har for et hvilket som helst menneske som går forbi på gata.

Anonymkode: bc826...410

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
VendigoBlå skrev (2 timer siden):

Huseier har ikke lov til å selv fysisk kaste deg ut, men må be namsmannen gjøre det på utleiers vegne. Vet ikke hvor lang tid det tar ved oppsagt leilighet som ikke forlates. (men forventer minst 14 dager) 

Merk at du vil ende opp med erstatningsansvar for utleiers tap og kostnader. 

14 dager tar det ikke, bare papirarbeidet og varslene tar noen uker. Naboen min måtte hive ut leietaker pga bråk og fest, tok faktisk mer enn et halvt år, og de hadde ikke barn. Papirmølla er treg. 

Anonymkode: 55ee7...55a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
BeeKind skrev (22 minutter siden):

Politiet kan fjerne deg. Du har ikke lov til å oppholde deg på en annens eiendom uten avtale fordi du ikke vet hvor du kan bo.  

Du og de som plusser deg er dum, politi kan bare komme sammen med namsmannen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så mange kalde svar i denne tråden. Hvis du ikke finner bolig selv, så be Nav om hjelp. Det er en rettighet i Norge og ha et sted å bo.

Anonymkode: e6685...caa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I praksis kan ikke huseier fjerne deg fysisk på dagen. Namsmannen tar tid 

Men du er en real drittsekk hvis du utsetter huseier for det. Det er jo ikke hennes problem dette her. Og det er antakelig en  ny som skal flytte inn i november 

Anonymkode: 00a0b...1b1

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge oppsigelsestiden er i hht til kontrakten, så må du ut 1.november. Selv om utleier ikke selv kan kaste deg ut, så vil namsmannen bistå med dette. Om namsmannen må bistå vil det kunne ta noe tid, men det kan bli veldig dyrt for deg.

Om det skal andre leietakere inn 1.november og du nekter å flytte, kan utleier kreve kostnadene med alternativ bolig fra deg. F.eks. i form av hotell eller annen overnatting.

Anonymkode: 435cf...c43

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så mange kalde svar i denne tråden. Hvis du ikke finner bolig selv, så be Nav om hjelp. Det er en rettighet i Norge og ha et sted å bo.

Anonymkode: e6685...caa

Ja folk her liker å gjøre en kjip situasjon verre. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...