Gå til innhold

Digital ID blir obligatorisk i Danmark

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Regeringen har annonsert at danskene  får digital ID. Den skal samle alt fra helseopplysninger, kjørekort til betalingsopplysninger i én løsning. Allerede nå advarer eksperter om konsekvenserne for privatlivet.

Dette er en skummel beslutning flere vestlige myndigheter bare har bestemt. England har som kjent også introdusert digital ID, denne er "frivillig", men du får ikke jobbet uten den.

https://trend.dk/sikkerhed/ny-dansk-digital-identitet-paa-vej-og-den-bliver-langt-mere-omfattende-end-mitid?fbclid=IwY2xjawNeLGtleHRuA2FlbQIxMQABHioaqkCJQ3uhRlYSWxIuTqMf_7F6uenvAYTOuVv5rdjXIQHzZYvWiTq_rG6Q_aem_DQJjXtY5V_izL4fTChvZ6A

Endret av Tunique
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ola Dunk kommer til å bare akseptere dette også. Støre og venstresiden får skylden fra mørke høyrekrefter online,men ingen kommer til å løfte en finger for at dette ikke bare vil skylle over oss. Faktisk tipper jeg allerede nå at "de fleste" ønsker dette velkomment,for alt blir jo så enkelt. Man ender opp som en taper,eller en slags konspi særing,dersom man av avstår!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå er jeg sikkert litt blond her, men har vi ikke en sånn løsning i Norge også… BankID?

Hva er greia?

• Liker 2
Skrevet

Dette er det nå delvis i Norge. Du har bank id, du har jo digitalt førerkort, du kan lege inn id i bank id, der har du og digitale betalinger osv

Vet og det er snakk om kun digitalt fører kort i Norge og

Skrevet
Fant80 skrev (12 timer siden):

Ola Dunk kommer til å bare akseptere dette også. Støre og venstresiden får skylden fra mørke høyrekrefter online,men ingen kommer til å løfte en finger for at dette ikke bare vil skylle over oss. Faktisk tipper jeg allerede nå at "de fleste" ønsker dette velkomment,for alt blir jo så enkelt. Man ender opp som en taper,eller en slags konspi særing,dersom man av avstår!

Du har nok desverre rett her.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Tunique skrev (På 16.10.2025 den 21.59):

Regeringen har annonsert at danskene  får digital ID. Den skal samle alt fra helseopplysninger, kjørekort til betalingsopplysninger i én løsning. Allerede nå advarer eksperter om konsekvenserne for privatlivet.

Dette er en skummel beslutning flere vestlige myndigheter bare har bestemt. England har som kjent også introdusert digital ID, denne er "frivillig", men du får ikke jobbet uten den.

https://trend.dk/sikkerhed/ny-dansk-digital-identitet-paa-vej-og-den-bliver-langt-mere-omfattende-end-mitid?fbclid=IwY2xjawNeLGtleHRuA2FlbQIxMQABHioaqkCJQ3uhRlYSWxIuTqMf_7F6uenvAYTOuVv5rdjXIQHzZYvWiTq_rG6Q_aem_DQJjXtY5V_izL4fTChvZ6A

Det er ganske store forskjeller mellom UK , EU og dette danske forslaget, og jeg sliter med å se hvordan det danske forslaget kan bli vedtatt.

UK handler rett og slett om kravet om sentral person id, noe stort sett alle vestlige land har i dag, og en løsning alla den Europeiske «lommeboken».

Men siden den er basert på at data er lagret på enhet, og kun gir akkreditering for data, så kreves det smarttelefon. 

Og det høres spesielt ut om danske myndigheter skal begynne kreve at folk har smarttelefon, og enda mere pussig å basere samfunnsliv på det, på så kort varsel, gitt hvor mange med lav digital kompetanse.

Man kunne sett for seg at det offentlige samkjørte alle disse data internt, men det kan jeg ikke se for meg er konstitusjonelt lovlig i Danmark i dag, og bare grunnlovsarbeidet vil antagelig kreve 10+ år.

(Ser ut som dette kun er en ny teknisk implementasjon av MinID som pålogging,  men fortsatt fremstår den lite gjennomtenkt i relasjon til utfordringene.)

Endret av Druid
Skrevet

Når folk som er voldelige, stikker ned andre med kniv, voldtar ikke havner i fengsel, så blir resultetet dessverre overvåkningssamfunn. Dette kommer man ikke unna så lenge man velger å slippe ute kriminelle gjengangere om og om igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...