AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:36 #1 Skrevet torsdag kl. 18:36 På Helsenorge står det at man skal ha kontroll hos jordmor på helsestasjonen i uke 24. Helsestasjonen her sier at de ikke kan gi meg time til kontroll før uke 29 for de har ikke noe ledig. Er dette normalt? Hva er poenget med kontrollen når man ikke er i uke 24 lengre ved 24-ukerskontroll? Anonymkode: 92c65...4d8
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:40 #2 Skrevet torsdag kl. 18:40 Ikke før uke 30* Anonymkode: 92c65...4d8
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:54 #3 Skrevet torsdag kl. 18:54 I min kommune var det dårlig kapasitet i jordmortjenesten, så jeg måtte ta halvparten av kontrollene hos fastlegen. Du kan bestille deg time til fastlegen til 24-ukerskontroll. Anonymkode: 5c125...3b0 5
KaraThrace Skrevet torsdag kl. 19:00 #4 Skrevet torsdag kl. 19:00 Ja, ta den hos fastlegen din isteden. Symfysemålet er det eneste som er litt «teit» å la noen andre enn faste jordmor ta (da det er forskjell på hvordan personer måler, en veldig subjektiv måling, og derfor best at samme person tar den hver gang gjennom løpet ditt). Ellers er det typisk da man tar glukosetest og får tilbud om kikhostevaksine. Med andre ord en helt grei time å ta hos lege 😁 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:07 #5 Skrevet torsdag kl. 19:07 Det er helt normalt. Så normalt at jeg aldri har gått til jordmor til kontroll, bare fastlegen. Jordmor fikk komme hjem til meg etter siste fødsel, da kunne jeg slippe å dra til sykehuset for å fjerne de stiftene etter keisersnittet, har ellers ikke hatt hjemmebesøk en gang 😂 Anonymkode: b2017...e87
Ny Bruker Skrevet torsdag kl. 19:10 #6 Skrevet torsdag kl. 19:10 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): På Helsenorge står det at man skal ha kontroll hos jordmor på helsestasjonen i uke 24. Helsestasjonen her sier at de ikke kan gi meg time til kontroll før uke 29 for de har ikke noe ledig. Er dette normalt? Hva er poenget med kontrollen når man ikke er i uke 24 lengre ved 24-ukerskontroll? Anonymkode: 92c65...4d8 Bestill kontrollen hos fastlegen. Jeg dro kun til fastlege for alle kontroller.
AnonymBruker Skrevet i går, 04:47 #7 Skrevet i går, 04:47 I uke 24 skal de fleste uansett ha glukosebelastning, så ikke vits å ha den kontrollen hos jordmor. Anonymkode: aa8a7...9cc
AnonymBruker Skrevet i går, 08:38 #8 Skrevet i går, 08:38 Normalt at HS har dårlig kapasitet, man må bestille time i goood tid. Jeg kontaktet HS i uke 7 tror jeg og fikk da 24-ukers-timen men ikke noe før det 😄 Det man gjør er å ta kontrollen hos fastlegen istedet. Mulig du kan be HS om å stå på venteliste for å få time på kort varsel om noen avlyser, om de har et sånt system og du kan stille opp på kort varsel Anonymkode: 6dd1b...701 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:46 #9 Skrevet i går, 08:46 Snakk om hysteri.... Anonymkode: b3d4e...9f4
AnonymBruker Skrevet i går, 08:47 #10 Skrevet i går, 08:47 I uke 24 drar jeg alltid til fastlegen uansett pga blodprøver og glukosebelastningstest + eventuelt kikhostevaksine. Da kan du ta neste kontroll hos jm i uke 29. Anonymkode: b6ba3...e13 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:03 #11 Skrevet i går, 09:03 Bestill time hos fastlegen Ikke heelt det samme, men helsestasjonen her tilbyr 6-ukerskontroll etter fødsel. Men da jeg skulle ha det hadde de ikke tid. Ringte bare legekontoret og fikk time der. Gikk helt fint det. Anonymkode: 254dd...aaf
AnonymBruker Skrevet i går, 14:53 #12 Skrevet i går, 14:53 TS her. Bestilte time hos fastlege og fikk da beskjed om at jeg skal ta glukosebelastningstest så det ble satt opp. Rett etter fikk jeg også time hos jordmor samme uke. Siden dette er et potensielt risikosvangerskap sier jeg ja takk til begge deler, bedre å bli fulgt skikkelig opp enn at noe blir oversett. Hysterikommentaren er rapportert. Anonymkode: 92c65...4d8 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:06 #13 Skrevet i går, 15:06 Det er ikke rart det er få ledige timer hos jordmor hvis folk går dobbelt. Anonymkode: aa8a7...9cc 2
AnonymBruker Skrevet i går, 15:10 #14 Skrevet i går, 15:10 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke rart det er få ledige timer hos jordmor hvis folk går dobbelt. Anonymkode: aa8a7...9cc Går ikke dobbelt, er ikke glukosetest på helsestasjonen Anonymkode: 92c65...4d8 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 17:52 #15 Skrevet i går, 17:52 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Bestilte time hos fastlege og fikk da beskjed om at jeg skal ta glukosebelastningstest så det ble satt opp. Rett etter fikk jeg også time hos jordmor samme uke. Siden dette er et potensielt risikosvangerskap sier jeg ja takk til begge deler, bedre å bli fulgt skikkelig opp enn at noe blir oversett. Hysterikommentaren er rapportert. Anonymkode: 92c65...4d8 Det får da være måte på, rapportert? Det er virkelig uproblematisk å bli fulgt opp av fastlegen i svangerskap. Og nei, det var ikke jeg som skrev det. Anonymkode: e1c77...df3 4 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:34 #16 Skrevet i går, 19:34 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Snakk om hysteri.... Anonymkode: b3d4e...9f4 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke rart det er få ledige timer hos jordmor hvis folk går dobbelt. Anonymkode: aa8a7...9cc AnonymBruker skrev (1 time siden): Det får da være måte på, rapportert? Det er virkelig uproblematisk å bli fulgt opp av fastlegen i svangerskap. Og nei, det var ikke jeg som skrev det. Anonymkode: e1c77...df3 Ærlig talt, skjerp dere. Ikke er det hysterisk og det er totalt unødvendig å skrive slikt piss. Tipper dere har et eller annet i livet deres som går skikkelig dårlig, som gjør at dere må holde på sånn her, lete etter tråder å skrive dritt i på KG. Anonymkode: 876c2...347 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 20:16 #17 Skrevet i går, 20:16 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det får da være måte på, rapportert? Det er virkelig uproblematisk å bli fulgt opp av fastlegen i svangerskap. Og nei, det var ikke jeg som skrev det. Anonymkode: e1c77...df3 Det var ingenting hysterisk i innlegget til ts. Hun fikk råd om å bestille time hos fastlegen, og har gjort det. Så da er det ganske unødvendig med slike kommentarer. Og det kan være uheldig å måtte vente 6 ekstra uker på timen sin, for eksempel er det vanlig med rhesus typing av fosteret i uke 24 om man er rhesus negativ, og det er vanlig å ta glukosebelastningstest da. Anonymkode: c8df7...012 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #18 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 20.36): På Helsenorge står det at man skal ha kontroll hos jordmor på helsestasjonen i uke 24. Helsestasjonen her sier at de ikke kan gi meg time til kontroll før uke 29 for de har ikke noe ledig. Er dette normalt? Hva er poenget med kontrollen når man ikke er i uke 24 lengre ved 24-ukerskontroll? Anonymkode: 92c65...4d8 Det er desssverre hanske vanlig pga dårlig kapasitet på helsestasjonene of hos jordmødrene. Jeg fikl barn i fjor og fikk ikke gått til jordmor i det hele pga kapasitet. Fikk beskjed når jeg tok kontakt at de hadde inntakssstopp for nye gravide pga kapasitet. Tok alle kontroller hos fastlege. Fikk beskjed av fastlege om å rapportere det inn til kommunen at jeg ikke fikk ønsket tilbud via helsestasjonen for at dette skuløe bli dokumentert korrekt. Året før var jeg ogås gravid, men mistet. Fikk samme beskjed da... Anonymkode: bb6e2...2d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå