Gå til innhold

Er str. 104 passe opp til 04 cm eller fra 104 cm??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer størrelsene på ytterligere til barn, jeg skal bestille en vinterdress på nett fra Reflex hos barnas hus. 

Barnet er akkurat 104 cm, skal jeg da velge størrelse 104? Eller 110?

Jeg skjønner ikke helt dette.

Anonymkode: c02fe...ccc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

104, er min erfaring. Synes yttertøy er stor i strl. 

Anonymkode: 4c409...832

AnonymBruker
Skrevet

104 vil passe perfekt nå. 110 vil bli alt for stort. 

Anonymkode: ff448...bf9

Skrevet

Jeg vil si at barnestørrelsene er opp til, ikke fra. Så hvis barnet er 104 ville jeg valgt 110. Har tre barn. Det er bedre at barna kan bevege seg litt. Særlig vinterklær skal være litt romslige, så de kan ha flere lag under. Blir kalde hvis det er trangt/ikke noe luft. 

• Liker 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Ta med barnet i butikken og prøv. Så slipper du å gjette.

Anonymkode: 0e3df...705

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjøpt 110.

Anonymkode: be589...33d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn mtp reflex er litt smått ville jeg ha valgt 110 i dress. 

men vanligvis tenker jeg klær i dette tilfelle str 104, passer barnet er ca 104cm pluss minus. Nå har det litt med hvor barnet har lengden også. Er du veldig usikker på str, så ta med barnet og prøv. Barnet skal kunne sette seg ned på rompa/ sitte på huk, uten at dressen strammer eller drar i nakken. 

Anonymkode: e883c...c19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Forumkonto skrev (5 minutter siden):

Jeg vil si at barnestørrelsene er opp til, ikke fra. Så hvis barnet er 104 ville jeg valgt 110. Har tre barn. Det er bedre at barna kan bevege seg litt. Særlig vinterklær skal være litt romslige, så de kan ha flere lag under. Blir kalde hvis det er trangt/ikke noe luft. 

Enig! Men det kan være litt ulikt fra barn til barn. Mine barn har aldri vært spinkle, heller litt kraftige (muskler, nesten synlige magemuskler). Så da fylles mer av klesplagget over skuldre og brystkasse feks, sammenlignet med noen som er smal og tynn. Våre har altså sluttet med 104 når de er 104. Med unntak av noe yttertøy da de ofte er litt store i str.

Anonymkode: 98954...1c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer også an på merket og passformen på klærne vs kroppsbygningen til barnet. Dresser er litt vanskeligere siden de skal passe så mange steder. Fort gjort at de blir for lange/for korte i føtter, armer eller bol 🙈

Anonymkode: e05af...ee9

• Liker 1
Skrevet

Jeg har barn på 104 cm. Bruker 110 i Reflex yttertøy. Ellers blir det litt lite stoff til å bevege seg fritt i uten at det dras over kanten på skoene og blir tøyd når man setter seg ned. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Forumkonto skrev (49 minutter siden):

Ville ikke gjort det på yttertøy. For stort yttertøy er ikke digg. Ellers enig. 

Anonymkode: 3f944...15b

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer og veldig fra merke til merke, og unge til unge. Kattnakken f.eks. er enorme størrelser, der må vi alltid ned en størrelse under det ungene normalt bruker. Min yngste er og litt merkelig skapt, kort i kroppen med lange armer og bein, så f.eks. bodyer måtte enten brettes opp i skrittet eller armene bare nådde midt på underarmen. 

Uteklær syns jeg har vært greit å prøve, hvis det lar seg gjøre 😊

Anonymkode: da9dc...b25

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde Reflex dress og den var relativt normal i størrelsen, sammenlignet med Reima og Kattnakken som er ganske store. Når min datter ellers hadde ganske god plass i 98-klær var Reflex-dressen ganske tight i 98 på henne.

Jeg hadde kjøpt 110 om jeg var deg, 104 er utvokst på null komma niks. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Saltwatertaffy skrev (27 minutter siden):

Vi hadde Reflex dress og den var relativt normal i størrelsen, sammenlignet med Reima og Kattnakken som er ganske store. Når min datter ellers hadde ganske god plass i 98-klær var Reflex-dressen ganske tight i 98 på henne.

Jeg hadde kjøpt 110 om jeg var deg, 104 er utvokst på null komma niks. 

Samme erfaring her med Reima og Kattnakken vs. Reflex. Min er 112 cm lang nå, og har akkurat vokst ut fra Reima og Kattnakken i 104, fortsatt romslig i 110. Men med Reflex går det i 116/122 i utetøy.

Anonymkode: e35ec...4ab

• Nyttig 1
Skrevet

På inneklær er min erfaring at det begynner bli smått når de bikker lengden på tøyet. Yttertøy er derimot mye større og passer lenger. Reima skriver selv på sine nettsider at deres dresser passer til høyden og pluss/minus 6 cm. Det vil si at 104 normalt passer fra 98cm (litt stor) til 110cm (litt knapp). Så er det litt variasjon fra merke til merke, og ikke minst barnets kroppsform. Barn med lang rygg vokser tidligere ut av dresser enn barn med lange bein, fordi man kan justere for litt lange bein med fotstrikkene.

• Nyttig 2
Skrevet

Min erfaring er at størrelsen stemmer med lengden på barnet, så når det står 104 på et plagg, så er det akkurat passe langt i bein og armer når barnet er 104 cm - og dermed allerede litt for kort i bein og armer når barnet er 106 cm. Og fra 104 til 106 kan det gå bare et par uker. Så en vinterdress ville jeg absolutt kjøpt en størrelse "for stor", for det er mye bedre å ha litt for lang enn litt for kort vinterdress. 

Denne erfaringen er basert på mitt slanke/tynne barn, jeg har også et barn som er normalvektig men "tønneformet" og det barnet må opp en størrelse til for å få plass til skuldre/brystkasse/hofter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Beloved skrev (45 minutter siden):

Min erfaring er at størrelsen stemmer med lengden på barnet, så når det står 104 på et plagg, så er det akkurat passe langt i bein og armer når barnet er 104 cm - og dermed allerede litt for kort i bein og armer når barnet er 106 cm. Og fra 104 til 106 kan det gå bare et par uker. Så en vinterdress ville jeg absolutt kjøpt en størrelse "for stor", for det er mye bedre å ha litt for lang enn litt for kort vinterdress. 

Denne erfaringen er basert på mitt slanke/tynne barn, jeg har også et barn som er normalvektig men "tønneformet" og det barnet må opp en størrelse til for å få plass til skuldre/brystkasse/hofter. 

Og jeg har motsatt erfaring med mine tynne og lave barn.

Her passer eldste som er ca 120 cm fortsatt i vinterdressen som er str 110 (Bergans). Om det ikke blir en voldsom vekstspurt i løpet av vinteren skal den holde hele denne sesongen og.

Vi har alltid måttet ha minst en størrelse mindre i vinterdress enn i vanlige inneklær.

Anonymkode: c0f34...c36

Skrevet

Min erfaring er at barnestørrelser er opp til de angitte centimeterne. Plaggene kan selvfølgelig fortsatt passe selv om barnet har vokst et par cm over, men jeg ville ikke kjøpt et nytt plagg i akkurat passe str, i alle fall ikke på et såpass lite barn. Spesielt heldresser synes jeg fort blir for små. De fleste små barn er lange i overkroppen og forholdsvis korte i beina - todelte plagg varer derfor lenger. Ville uten tvil kjøpt 110 til et barn på 104 cm.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg har motsatt erfaring med mine tynne og lave barn.

Her passer eldste som er ca 120 cm fortsatt i vinterdressen som er str 110 (Bergans). Om det ikke blir en voldsom vekstspurt i løpet av vinteren skal den holde hele denne sesongen og.

Vi har alltid måttet ha minst en størrelse mindre i vinterdress enn i vanlige inneklær.

Anonymkode: c0f34...c36

Hmmm er Bergans større enn reima?

Anonymkode: c02fe...ccc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...