Gå til innhold

Hvilken blåfarge til kjøkken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal pusse opp kjøkkenet, og trenger hjelp av dere som er gode på farger 😀

Kjøkkeninnredningen er hvit og alle lister, karmer og vinduer er i ren, klassisk hvit (Hvit base).

Jeg ønsker en blåfarge på veggene, men hvilken er finest til helt hvitt? Helst en litt lys blåfarge, og gjerne fra Jotun, men alle forslag mottas med takk! 💐

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Farger jeg hadde prøvemalt:

Jotun Nordic Breeze, Linblå, natural blue, isblå, ocean air.

Gulvet bestemmer her, har du grått i gulvet kan det hende noen blir krasj - men det ser du kjapt.

Ang Nordic breeze så ser den roligere og lunere ut hos oss enn bilder på Instagram. 

Vi har Linblå og Nordic breeze i kombo med klassisk hvit. Disse to er veldig fine med både grått og brunt - så ganske fleksible mtp tekstiler etc. 

Pure and Originals har noen veldig fine farger, men de er ganske pigmenterte og koster litt flesk. Polar Blue er kjempefin. 

Endret av AprilLudgate
  • Nyttig 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (17 minutter siden):

Farger jeg hadde prøvemalt:

Jotun Nordic Breeze, Linblå, natural blue, isblå, ocean air.

Gulvet bestemmer her, har du grått i gulvet kan det hende noen blir krasj - men det ser du kjapt.

Ang Nordic breeze så ser den roligere og lunere ut hos oss enn bilder på Instagram. 

Vi har Linblå og Nordic breeze i kombo med klassisk hvit. Disse to er veldig fine med både grått og brunt - så ganske fleksible mtp tekstiler etc. 

Pure and Originals har noen veldig fine farger, men de er ganske pigmenterte og koster litt flesk. Polar Blue er kjempefin. 

Supert!🙌 Jeg skal legge nytt gulv også, men blir nok en gylden tone der.

Skal kikke på tipsene dine! 👌

Skrevet

Jeg har akkurat malt med Nordic Breeze og opplever den også som lunere enn det jeg ser på mange bilder. Den har grønn undertone, men den kommer ikke frem hos meg.  

Lyse blåfarger kan være utfordrende når man ønsker en varm farge. Blått er i seg selv en kald farge,  tilsettes rødt blir den lunere, men den kan fort vippe mot lilla.  Jeg var skeptisk til nordic breeze,  men det var den som ble lunest hos meg.

Men lysforhold og andre farger i rommet påvirker,  så du bør prøvemale. 

(Er du på Instagram?  Sjekk @krickelin og hennes franske kjøkken -der er malt i nordic breeze)

• Nyttig 1
Skrevet
Vernis skrev (1 time siden):

Jeg har akkurat malt med Nordic Breeze og opplever den også som lunere enn det jeg ser på mange bilder. Den har grønn undertone, men den kommer ikke frem hos meg.  

Lyse blåfarger kan være utfordrende når man ønsker en varm farge. Blått er i seg selv en kald farge,  tilsettes rødt blir den lunere, men den kan fort vippe mot lilla.  Jeg var skeptisk til nordic breeze,  men det var den som ble lunest hos meg.

Men lysforhold og andre farger i rommet påvirker,  så du bør prøvemale. 

(Er du på Instagram?  Sjekk @krickelin og hennes franske kjøkken -der er malt i nordic breeze)

Takk for svar! 👌

Jeg kom til å tenke på at den hvite som skal være på vinduer kan sammenlignes med Pure hos Jotun (mer ren hvit enn Klassisk). Og så er det beige håndtak på den hvite innredningen. Sånt er muligens ikke helt avgjørende.  

Jeg har også tittet litt på Ocean Air, Blury blue og Isbre. 

Skal sjekke ut krickelin 👍

Skrevet

Har en god magefølelse på Ocean air, men aldri malt med den før. 

Har selv Blåis i gangen, og elsker den, men kjøkken blir jo noe helt annet. Blåis er litt kjølig da, Ocean Air er nok lunere og gladere hvis du heller vil ha det.

Anonymkode: abf5c...89e

Skrevet

Nordic Breeze er veldig fin, så nå står den mellom den og Ocean Air.

Jeg skal prøvemale begge og se hvilken jeg synes passer best.

• Hjerte 1
Skrevet

Det kommer også an på hvilken vei rommet er. Altså om det er nordvent, østvendt, osv. Er det nordvendt bør fargen ha noe varme i seg, f.eks. Farrow and Ball har mye informasjon og paletter til ulike rom ut fra hvordan solen slippes inn i rommet. Så fargeforslagene bør ta med det i beregningen. De kjøligere blåfargene og med grønn undertone passer IKKE i alle rom.

Anonymkode: 982dc...6f1

• Liker 2
Skrevet
Hanne67 skrev (6 timer siden):

Det som jeg ofte syntes er vanskelig er å se for seg fargen i et helt rom. Skal man male et møbel er det enklere, men på et helt rom er det så mye som spiller inn og påvirker.  

Lykke til. Å bestemme farge er både gøy og slitsomt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hanne67 skrev (14 timer siden):

Ocean air var og superfin!

MEN - du må hensynta varm undertone i gulv. Noen gråblå kan passe.

Jeg oppdaget at Soft Mint ble litt vel kaldt i østvendt rom. Så der måtte jeg varme den opp med tekstiler, varmere lys osv fordi ingen orker endre. 

Så prøvemaling nå med litt kaldere lys er ganske lurt :)  På kjøkken brukes ofte hvitere lys også (300-3500 kelvin fremfor 2700-3000k), så enhver blå vil helle litt kaldere på kjøkken enn i en lunere stue. 

Endret av AprilLudgate
  • Nyttig 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 timer siden):

Ocean air var og superfin!

MEN - du må hensynta varm undertone i gulv. Noen gråblå kan passe.

Jeg oppdaget at Soft Mint ble litt vel kaldt i østvendt rom. Så der måtte jeg varme den opp med tekstiler, varmere lys osv fordi ingen orker endre. 

Så prøvemaling nå med litt kaldere lys er ganske lurt :)  På kjøkken brukes ofte hvitere lys også (300-3500 kelvin fremfor 2700-3000k), så enhver blå vil helle litt kaldere på kjøkken enn i en lunere stue. 

Kjøkkenet er nordvest vendt. Beige på gulv + lister og håndtak på kjøkkeninnredningen. Helt hvitt på de to vinduene + lister rundt både de og to dører og selve innredningen . 

Tenker du grå undertone er bedre enn grønn? Jeg bruker litt varm tone i gardiner (bytter på litt mellom rosa, gule og brunrøde)

Skrevet
Hanne67 skrev (1 time siden):

Kjøkkenet er nordvest vendt. Beige på gulv + lister og håndtak på kjøkkeninnredningen. Helt hvitt på de to vinduene + lister rundt både de og to dører og selve innredningen . 

Tenker du grå undertone er bedre enn grønn? Jeg bruker litt varm tone i gardiner (bytter på litt mellom rosa, gule og brunrøde)

Du ser fort om noe krasjer litt/føles for kaldt når du har malt side om side mtp gulvet.

La det stå noen dager før du betemmer deg. 

Listene passer uansett fordi klassisk hvit. 

Kan tenkes gardinene krasjer på undertone, men spørs veldig. Kald rosa er ikke innertier her, men varm brun kan bli veldig fint. Golden bronze fra jotun og nordic breeze er MEGAFINT sammen feks. 

Gul spørs litt igjen på undertonen. 

Er ikke verre enn at man kan farge tekstiler til noe som passer bedre.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...