Gå til innhold

Skummel utvikling med abort pga "feil kjønn" og IVF i utlandet for å få jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 time siden):

I og med at det ikke er lov å velge kjøn ved IVF i Norge så tviler jeg på at det blir et stort problem. Så er det jo heller ikke vanlig å få vite kjøn før i uke 17 til 20, som da gir veldig kort tid til å gjenomføre en abort før uke 18.... Tidligere utralyd er jo usiker, så å utføre en abort før uke 18 fordi barnet kansje er feil høres rart ut for meg! Sliter med å tro at dette er noe mange kommer til å gjøre, men folk er rare.

Synes også det er rart om så mange velger jenter. Jeg har altid tenkt at guter er enklere, men det er jo egentlig ikke noen fasit på det heller. 

Det er mange som tester i Sverige eller via post til utlandet (ja blodprøve i post faktisk). Da får man tatt Nipt test/utvidet testing og man kan få vite kjønn. Tror nærmest ikke det er noe feilmargin på kjønn på disse testene, minimal om så.

Dette jan man gjøre fra uke 8, så får man svar noen dager senere, ca. uke 9.

Anonymkode: b974d...96d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du håper vel på at de blir lesbiske også da, siden sikkert mange i din generasjon også bare får jenter? 

Anonymkode: 2380c...ef6

Det er det eneste som er fornuftig. Menn er bare trøbbel, og lesbiske har bedre sex. Kvinner burde leve sammen med andre kvinner.

Anonymkode: 9bde0...b76

• Liker 3
Skrevet

Designer-babyer er litt skummelt. Og surrogati-bølgen hos de pengesterke der embryoer som er genetisk selektert eller modifisert for å ha spesifikke egenskaper benyttes . Det vitner om et forkvaklet og utseendefiksert fokus.   Jeg tror ærlig talt ikke det er så mange kvinner som vil ta kirurgisk abort etter uke 15 grunnet feil kjønn. Gjør de det er de ikke friske. 

Anonymkode: 10805...0a1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er mange som tester i Sverige eller via post til utlandet (ja blodprøve i post faktisk). Da får man tatt Nipt test/utvidet testing og man kan få vite kjønn. Tror nærmest ikke det er noe feilmargin på kjønn på disse testene, minimal om så.

Dette jan man gjøre fra uke 8, så får man svar noen dager senere, ca. uke 9.

Anonymkode: b974d...96d

Det er nok ikke så mange som gjør det nå lengre når man kan ta NIPT i Norge, siden de fleste ikke bryr seg om hvilket kjønn barnet har. Dette med kjønnsseleksjon er snakk om en veldig minoritet og ikke noe "mange" gjør. 

Anonymkode: beb25...3b4

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (37 minutter siden):

Hvorfor så negativt syn på menn?

Har ikke så negativt syn på menn, bor med en mann jeg elsker og kjenner flere menn jeg er veldig glad I. Det hindrer meg likevel ikke i å se at menn jevnt over er mer egoistiske og mindre empatiske og dessuten (og det et verst av alt), ikke interessert i å gjøre noe med saken. De skylder bare på biologi.

Anonymkode: 21a5a...30a

• Liker 6
Skrevet

Det har vært vanlig en stund, også i Norge, å ta abort på grunn av kjønn. Det er bare å bestille en NIPT-blodprøve fra et land som oppgir kjønn blant svarene (Danmark, Sverige, Hellas osv). Nå er det enda enklere siden man har bedre tid på seg, og man trenger ikke lengre nemd som vurderer begrunnelsen av aborten etter uke 12. En nemd avslo aldri abort av syke barn eller sykdom hos mor som gjorde svangerskapet farlig. De avslo kanskje basert på kjønnsønskning, vanlige gravidplager og lignende. 

Det å ønske seg et spesifikt kjønn er ganske vanlig, men de fleste takler det fint om det viser seg å være noe annet enn det de får. Så har vi de som gjør dette umoralske ved å abortere bort et barn som i utgangspunktet var ønsket, men som ikke hadde ønsket kjønn. Dette er jo ikke noe annet enn dårlige mødre. Hva om ønskedatteren de får er trans, lesbisk, guttejente, blind, døv, har autisme og lignende? Man kan ikke designe barn! Man får det man får, og gjør sitt beste med å oppdra til gode voksne

Anonymkode: 1a774...a97

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ikke så negativt syn på menn, bor med en mann jeg elsker og kjenner flere menn jeg er veldig glad I. Det hindrer meg likevel ikke i å se at menn jevnt over er mer egoistiske og mindre empatiske og dessuten (og det et verst av alt), ikke interessert i å gjøre noe med saken. De skylder bare på biologi.

Du skriver at du ikke har negativt syn på menn, for så i neste setning å si masse stygt om menn 🤣 Du lurer ingen her 

Anonymkode: dce97...378

• Liker 6
Skrevet

Slike foreldre burde ha blitt sterilisert, og aldri få oppleve og få barn. Helt sykt.

Anonymkode: 70406...5f6

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Helt nytt er ikke dette, kjenner til et par tilfeller av det fra 20 år tilbake. Spesielt hun ene festet seg, hun mistet jenta si før hun ble 5. Reiste til utlandet, til slutt klarte hun å beholde et jentefoster. Hun fødte jenta, ga henne samme navn som søsteren, samme rom, samme klær osv. Det var så jævla uhyggelig og jenta fikk det ikke noe bra... Ingen av de jeg kjenner som har gjort dette har vært veldig oppegående, noe rart med de alle sammen men de har hatt mye penger og råd til å kjøpe designerbaby. Et av de andre parene fikk en jente med en arvelig sykdom som gjorde at hun ikke utviklet seg som hun skulle... Trodde nesten ikke det var mulig med IVF men shit happens,

Hvis man ønsker seg barn og man ikke har en genfeil som gjør at det ene kjønnet kan bli veldig syk eller noe lignende så skulle det ikke vært lov å lage designer baby. Hvis man ønsker seg barn men bare med et bestemt kjønn så ønsker man seg ikke et barn man ønsker seg en fantasi.

Synes det er litt underholdende da at noen kommenterer at det er flott for da blir det mer damer til de mennene som ikke får pult i dag. Altså, de mennene som ikke klarer å finne seg en kjerring for litt seksuelt samkvem klarer det heller ikke med overflod av kvinner. Selv om vi blir mange så tar vi ikke til takke med hva som helst heller. Man blir ikke mindre incel fordi det er flere kvinner i verden som man ikke får tilgang til. Hvis man i dag ikke får seg kjerring så er det enten fordi det er noe alvorlig galt med personligheten eller hygienen, ofte en kombinasjon.

Anonymkode: d2f72...e5d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Designer-babyer er litt skummelt. Og surrogati-bølgen hos de pengesterke der embryoer som er genetisk selektert eller modifisert for å ha spesifikke egenskaper benyttes . Det vitner om et forkvaklet og utseendefiksert fokus.   Jeg tror ærlig talt ikke det er så mange kvinner som vil ta kirurgisk abort etter uke 15 grunnet feil kjønn. Gjør de det er de ikke friske. 

Anonymkode: 10805...0a1

Det er uansett de fattigste og minst ressurssterke som får flest unger. Så at noen få designer babyene sine, er absolutt ikke et problem. 

Anonymkode: 49341...882

• Liker 3
Skrevet

Vil tippe at mange utenlandske kjendiser og kongelige har «bestilt» kjønn. 

Er f.eks påfallende at nesten alle kongelige har barn fra begge kjønn. Og se på den svenske prinsen og hans kone Sofia som har tre sønner. Nå fikk de endelig en jente. Og akkurat det samme med David og Victoria Beckham for en del år tilbake. Tilfeldig? Neppe. 

Anonymkode: 8cf0b...b84

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du skriver at du ikke har negativt syn på menn, for så i neste setning å si masse stygt om menn 🤣 Du lurer ingen her 

Anonymkode: dce97...378

Men det er jo riktig? Det er ikke en grei måte å oppføre seg på.  Jeg mener den er tillært og ikke medfødt, men de VIL jo ikke endre seg. Sukk

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke jeg...? Se på den ekstremistiske ytrehøyre-gjengen som popper opp overalt. Oppdragelse har ikke funka på dem.

Er vel heller et resultat av manglende oppdragelse. 

Anonymkode: 44aa1...e68

• Liker 1
Skrevet

Tenker at de som faktisk tar abort når de er halvveis er totalt forstyrret og bør ikke få barn

3 barnsmor 💙♥️♥️

Anonymkode: 757e4...831

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tenker at de som faktisk tar abort når de er halvveis er totalt forstyrret og bør ikke få barn

3 barnsmor 💙♥️♥️

Anonymkode: 757e4...831

Tenker at de som tar abort halvveis i svangerskapet gjør det fordi fostret ikke er levedyktig utenfor livmoren… 

Anonymkode: 49341...882

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan bare ikke forstå at folk får seg til å gjøre det, så er litt usikker på om jeg faktisk «tror» på at noen gjennomfører senabort frivillig pga kjønn?!
For det første har mange allerede begynt å kjenne bevegelser i uke 16-17 🥺 for det andre: rent praktisk, hvordan orker man å gjennomføre det rent fysisk? Her har man gått og tolerert svangerskapet hele første trimester og litt til med alt som hører med, for ingenting? For å gå gjennom alt på nytt igjen? Og igjen? Hvor mange ganger skal man gjøre det? Og hvis man tenker at man gir det én sjanse til og beholder uansett på neste forsøk… da hadde jeg ALDRI klart å la vær å tenke på den lille som ble valgt bort 🥺😥 så forferdelig. 

Anonymkode: ca365...da6

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Hvis man frekventerer prøver/gravid-forum ser man at det er veldig mange som ønsker seg et bestemt kjønn. Det er også ganske mange som tar NIPT i utlandet. Nå er det uansett bare gravide over 35 som får NIPT gratis, så mange tenker vel at man like så godt kan betale litt mer i utlandet og få mer informasjon. Og enkelte av dem som får "feil" svar på kjønnet på testen velger da å ta bort. Hvor mange er umulig å vite, da vi ikke fører statistikk over abortgrunnen. 

Interessant nok var de klar over denne problemstillingen i utredningen av utvidet abortgrense, men valgte å se bort fra den: 

https://subjekt.no/2025/09/23/var-klar-over-dilemmaene-ignorerte-likevel-sporsmalet-om-kjonnsabort/

• Liker 2
Skrevet

Det er forskjell på å ønske seg et kjønn, og å faktisk gjennomføre en abort fordi man får noe annet enn hva man håpte på i utgangspunktet. Mund you. 

Og den utvideded tilgangen vi har fått til abort er ikke for å gi oss mødre muligheten til å selektere på kjønn. Kan det være at det skjer? Tjah, helt sikkert en mulighet for det - men det er nok ikke prevalent nok til å tale mot tilgang til selvbestemt abort i uke 18.

Anonymkode: cf62b...125

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke jeg...? Se på den ekstremistiske ytrehøyre-gjengen som popper opp overalt. Oppdragelse har ikke funka på dem.

Og felles for dei nyfrelste er amerikanske influensarar som dei fann og ukritisk lyttar til fordi dei blei oppdregne på Tiktok. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...