Gå til innhold

Hund i borettslag

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Borettslag er ikke utleie lenger. Blir de da omfattet av denne loven?

Er ikke borettslag utleie lenger? I så fall må man jo betale dokumentavgift ved kjøp? Jeg bor i borettslag, og jeg eier ikke leiligheten min. Jeg eier bare en rett og plikt til å leie leiligheten. Når kom i så fall denne endringen? Har du en link?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Om noen kommer flyttende med en hund du ikke liker er vel det ditt problem og ikke hunde-eiers. Om man er redd hunder skal ikke det gå utover mennesker som er glad i hunder. Det er jo ens eget problem, akkurat som om man er allergisk..

Er hunden mannevond er det en helt annen sak, men det tror jeg ikke er relevant her.

En stor hund er like snill som en liten om ikke snillere. Siden små hunder tror de er store og bruker tenner og kjeft mere enn en stor hund...

Gjest Gjest
Skrevet
Om noen kommer flyttende med en hund du ikke liker er vel det ditt problem og ikke hunde-eiers.

Hva om de ikke kommer flyttende, men bor i borettslaget og planlegger å kjøpe og søker om lov?

Gjest Gjest
Skrevet
Er ikke borettslag utleie lenger? I så fall må man jo betale dokumentavgift ved kjøp? Jeg bor i borettslag, og jeg eier ikke leiligheten min. Jeg eier bare en rett og plikt til å leie leiligheten. Når kom i så fall denne endringen? Har du en link?

Du har borett, ikke rett til å leie.

Endringene kom med den nye borettslagloven, satt i kraft 15. september 2005. Det var veldig mye skriveri og informasjon i forbindelse med dette, så om du ikke har hørt noe, har styret ditt gjort en dårlig jobb i å informere dere.

Du kan for øvrig se både ny og gammel lov i Lovdata. Bare søk på borettslag.

Gjest Gjesta
Skrevet
En annen tanke, når jeg først sitter her og pludrer:

Det er lov med dyr, etter søkand til styret. Bør da styret legge føring for hvilke dyr som kan holdes? Eller er det ett fett hva det er?

Det er vel lov med dyr UTEN søknad til styret, dvs. de kan ikke avslå. Borettslagsloven ble endret 15.august 2005. Jeg synes det blir galt at de skal legge føringer for rase, for slikt vil uansett bare bli synsing. Hvilke raser er tillatt? De som når voksen vekt på under 20 kg? De som blir under 60 cm i mankehøyde?

Gjest Gjest
Skrevet

Uansett om beboer bor der fra før eller flytter inn det fortsatt den som er redd sitt problem. Man kan ikke nekte folk i borettslag å ha dyr i da så lenge de ikke er plagsomme for de andre beboerne. Og det at noen er redd et dyr kan ikke gå under dette punktet syns jeg...

Gjest Gjest
Skrevet

Det stemmer at det var august, ikke september.

Burettslagloven slår fast at:

Styret kan fastsetje vanlege ordensreglar for eigedommen. Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen.

Det kan altså vedtas et forbud mot dyrehold. Men det er vanskeligere å få det gjennomført om andelseier setter seg på bakbena og/eller styret ikke kan vise til at det er til ulempe for andre. Men vet jammen ikke hva som teller mest dersom det for eksempel sto mellom en allergiker og en hundeeier som kunne vise til at det er gode grunnar som talar for dyrehaldet.

Gjest Gjest
Skrevet
Og det at noen er redd et dyr kan ikke gå under dette punktet syns jeg...

Men da vil jo dyreholdet være til ulempe for beboeren/e? (Se sitatet fra lovdata)

Gjest Gjest
Skrevet

Hva gjorde egentlig folk i gamledager? Jeg tenker på tiden før vi fant det for godt å forby alt mellom himmel og jord. Det fantes vel allergikere og engstelige mennesker før også?

Jeg ønsker meg veldig en hund. Ikke er jeg rasebevisst heller og kunne dermed gjort en god gjerning ved å ta til meg en hund som ikke hadde eiere. Men ikke eier jeg min egen leilighet, jeg er henvist til å leie, og ingen steder jeg leier er det lov å ha dyr.

Gjest Gjest1
Skrevet
Hva gjorde egentlig folk i gamledager? Jeg tenker på tiden før vi fant det for godt å forby alt mellom himmel og jord. Det fantes vel allergikere og engstelige mennesker før også?

Jeg ønsker meg veldig en hund. Ikke er jeg rasebevisst heller og kunne dermed gjort en god gjerning ved å ta til meg en hund som ikke hadde eiere. Men ikke eier jeg min egen leilighet, jeg er henvist til å leie, og ingen steder jeg leier er det lov å ha dyr.

Det var færre allergikere før i tiden.

Og jeg er helt overbevist om at folk var mindre redde også. De var ikke så oversiviliserte som er nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...