Gå til innhold

Jeg har endret mindsettet mitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det oppdaget jeg først i dag da jeg var i dialog med en venninne som aldri greier å ta seg samme for å gå ned i vekt. Hun er helsefarlig tjukk, men finner stadig på unnskyldninger for å droppe trening og sunt kosthold til tross for at å gå ned i vekt er ett stort ønske. 

Jeg derimot endret livet mitt i juni. Jeg begynte på mysimbatabletter, men etter en måned følte jeg meg trygg på at «dette greier jeg selv» og sluttet. Jeg har til nå gått ned 12 kilo og har kun 8 igjen før jeg har nådd mitt mål. Jeg har begynt å trene flere dager i uka og spiser mye mindre usunt, men heller mer sunt.

I dag merket jeg at mindsettet mitt har forandret seg. Jeg er vara i fau og fikk spørsmål om å stille for en som ikke kunne møte selv. Jeg hadde planlagt en lengre treningsøkt pga. restutisjonsdag og kun en liten gåtur i går. Derfor sa jeg ifra at jeg ikke hadde mulighet. Jeg kunne lett ha gått i samme fella som før og droppet treningen fremfor fau møtet, men innser at jeg nå har blitt veldig egoistisk. Jeg sier nei til andre plikter fremfor treningen og når jeg ikke trener prioriterer jeg man og barn. 

Jeg stiller såklart opp på dugnad, er lagleder og fotballtrener og har også vert i noen fau møter når jeg har hatt mulighet til det, så føler ikke at jeg går rundt og er egoistisk hele tiden. 

Da jeg innså dette i dag så lettet det sinnet mitt. Det er så deilig å gi slipp på hamsterhjulet for sin egen mentale og fysiske helse og jeg skulle så inderlig ønske for venninnen min sin del at hun greide det samme 😀

Anonymkode: 44f87...66c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke egoistisk å ta vare på seg selv. Det må man for å klare å ta vare på andre ❤️ 

Anonymkode: c61ea...867

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvorfor måtte du dra inn venninnen din i dette? Dette kunne fint blitt formulert på en måte så du slapp å dra henne ned først for å se bedre ut selv 

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor måtte du dra inn venninnen din i dette? Dette kunne fint blitt formulert på en måte så du slapp å dra henne ned først for å se bedre ut selv 

Det var da jeg snakket med hun at jeg innså selv hvor «egoistisk» jeg har blitt.  Jeg var lik, for en stund tilbake, så jeg vet hvordan det er. Det er veldig enkelt å finne unskyldninger for å la være å ta vare på seg selv

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det var da jeg snakket med hun at jeg innså selv hvor «egoistisk» jeg har blitt.  Jeg var lik, for en stund tilbake, så jeg vet hvordan det er. Det er veldig enkelt å finne unskyldninger for å la være å ta vare på seg selv

Da hadde det holdt med "etter en samtale med en venn"

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uenig med kommentarene. Ikke feil å dra inn venner som inspirasjon til videre god mindset. TS har ikke navngitt venninnen og skriver ikke at hun shamet henne. 

Vi er mange som har gått ned mye i vekt/lagt om livsstilen/begynt å trene fast som ser på de rundt oss som denne venninnen som en inspirasjon til "der vil jeg aldri komme". Men de fleste av oss har sosial kløft nok til å ikke dømme en-til-en. Først om du gjør det er du idiot. Men tanken er fri 🙂 

Anonymkode: 2fe53...782

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er ikke egoistisk å ta vare på seg selv. Det må man for å klare å ta vare på andre ❤️ 

Anonymkode: c61ea...867

Nettopp dette!

Jeg er u-egoistisk og prioriterer treningen min og yogaen min foran nesten alt annet. Er jo det so, holder meg i vater, gir meg energi og gjør meg i stand til nettopp å stille opp for andre :) Så der er jeg ganske beinhard. Men er normalvektig og godt trent nå, så er ikke krise å droppe en treningstime i uka, prøver bare å erstatte den med en treningsøkt i helga feks. Men like riktig da å IKKE kunne droppe ut når man er på vei mot et sunnere og bedre liv. 

Anonymkode: 08c18...9c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Kan du ikke bare ta deg sammen" tale fra en som i mange år ikke bare kunne ta seg sammen.. 

Anonymkode: 9f833...617

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer! Slike avtaler med seg selv er viktige å holde. Ingen har noe med hvorfor du avslår, det holder lenge å si «beklager, jeg har en annen avtale». Jeg gjør det hele tiden selv ☺️

Anonymkode: 63517...f9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

etterhvert kanskje du  motiverer  din veninne til å gjøre gode valg for seg selv. 💓 

AnonymBruker
Skrevet

NiceOrNothing skrev (2 timer siden):

etterhvert kanskje du  motiverer  din veninne til å gjøre gode valg for seg selv. 💓 

Det håper jeg virkelig. Har så lyst til at hun skal få det til.
Men jeg forstår også hvor vanskelig det er.

I tillegg så har hun yngre barn enn meg og er på ett annet sted i livet. Noe som gjør det mye vanskeligere å prioritere seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gratulerer! Slike avtaler med seg selv er viktige å holde. Ingen har noe med hvorfor du avslår, det holder lenge å si «beklager, jeg har en annen avtale». Jeg gjør det hele tiden selv ☺️

Anonymkode: 63517...f9d

Akkurat. Jeg mener at treningsplanen min er like viktig 🤣

hadde jeg fått beskjed om fau møtet ett par dager i forveien så hadde jeg såklart planlagt annerledes og dratt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det håper jeg virkelig. Har så lyst til at hun skal få det til.
Men jeg forstår også hvor vanskelig det er.

I tillegg så har hun yngre barn enn meg og er på ett annet sted i livet. Noe som gjør det mye vanskeligere å prioritere seg selv. 

Hun kommer etter  når hun er klar for det🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte vanskelig å se hvor vanskelig det kan være, når vi selv har knekt koden på å ned i vekt. 

Legen til min venninne ba henne gå ned 3-4kg, og hun ser på det som en voldsom umulig oppgave, enda hun veier over 90kg og ca 165cm. 

Det betyr ikke at hun automatisk ønsker å spørre meg, hvordan jeg klarte å gå ned 5kg ned til bmi på 21 på et par måneder. 

Folk er forskjellige og vi kan bare stå til ansvar for oss selv. 

Du skal ha ros for at du prioriterer og gjør det rette for kroppen din nå! 

Anonymkode: f0860...466

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...