Gå til innhold

Dere med enkel babyer som sover mye...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lar dere babyen sove som den vil, eller vekker dere for å mating om de sover for lenge osv?

Anonymkode: 5554c...e8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vekker ikke under noen omstendigheter 😬 Hun er bare 7 uker så hun har ingen døgnrytme ennå. Senere må vi nok vekke kl. x for å ikke ødelegge natta hvis dette fortsetter, men enn så lenge bare sover hun når hun vil. 

Babyer som er friske, normalvektige med fin vektoppgang og er født til termin trenger ikke vekkes for mat. De regulerer det fint selv og våkner når de er sultne. 

Anonymkode: dbeeb...bfd

• Liker 2
Skrevet

Yngste måtte jeg vekke, for hun sov glatt veldig mange timer hvis ikke. Senest 4 timer på dagtid og så en gang på natt (hun sov veldig tidlig lange strekk på natt). 

Anonymkode: d417e...fbb

Skrevet

Vi fikk beskjed på sykehuset at vi skulle ikke vekke friske babyer med normal vektoppgang for bleieskift eller mating. Det var sykt uvant for vi hadde først en prematur som måtte vekkes hver 2 time for mat. Å ha noen som ikke var på en klokke, var helt annerledes. 

Anonymkode: dc7bc...c9a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vekte aldri min baby som kunne sove 3-4 timer dupp 2 ganger om dagen, og sov 12 timer på natt med 1-2 mat. Baby var delvis stor, og vokste godt, og alt var fint. Aå jeg nøt det mens det varte. De lange duppene på dagtid forsvant en periode når kolikken kom mellom 5 og 12 uker. Så ble duppene gode igjen etter det. Så søvn kan variere veldig. Men så lenge baby legger godt på seg, og er friske og dere ikke har fått annen beskjed pga spesielle behov, så hadde jeg latt baby sove.

Anonymkode: bc3e7...c74

• Nyttig 1
Skrevet

Vekket om hun ikke våknet etter ca 4 timer på dagtid/kveld. På natta fikk hun sove. 

Anonymkode: 8b999...10e

Skrevet

Hvis de ikke våknet etter x antall timer så vekket vi for mat. 

1-6 uker: Vekket hver 3 time på dag og 5 time på natt for mat. Bleieskift fikk vi gjort mens baby sov.

2 mnd - 4 mnd: Vekket hver 5 time på dag og hver 7 time på natt for mat

4mnd+: Vekket ikke mer. Sov stort sett lurer på 2-4 timer på dagen (med ca 1-2 timers våkenvindu) og 7+ timer om natten.

Vi har god erfaring med at vi må passe på våkenvinduet, tilpasset etter alder. Mye søvn på dagen avler søvn om natten. Økedøgn er ikke tatt med i beregningen. Jeg slapp fort unna på grunn av hyppig pumping de gangene jeg merket at økedøgn var på vei. 

Anonymkode: dda70...bb2

Skrevet

Da hun var helt nyfødt vekket vi henne ca. hver tredje time for mat. Nå er hun tre måneder, og vi vekker henne hvis hun sover mer enn tre timer på dagtid. Vekker også en gang i løpet av natta, hvis hun ikke våkner selv. Hun sover rundt ti timer hver natt, så vi vekker henne vanligvis etter fem-seks timer, også sovner hun igjen etter mat. 

Anonymkode: a82c6...46d

AnonymBruker
Skrevet

Vekker i utgangspunktet ikke på dagtid, men baby sover helst på meg, og noen ganger må jeg legge baby ned. Da våkner babyen.

Babyen sover gjerne 8-10 timer hver natt. Vi vekker ikke da heller. Babyen spiser mest mat på kvelden, i følge helsesykepleier lagrer babyen opp mat for natten.

Babyen er tre måneder og veier over åtte kilo.

Anonymkode: 387a8...ff3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår eldste var en "sovebaby". Hun våknet en gang i løpet av natta (mellom ca. 21 og 09), og spiste da. Hun sov lange strekk på dagtid også. Vi vekket henne ikke, hverken dag eller natt. 

Nr. to måtte vi vekke helt til å begynne med fordi hun hadde gulsott, var slapp og la ikke nok på seg. Vi fikk beskjed om det fra sykehuset. Etter at hun kom seg og var kvitt gulsotten trengte vi ikke vekke mer, men det var aldri noen tanke vi rakk å tenke heller, for hun var absolutt ingen sovebaby. 

Anonymkode: 42166...d9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 16.39):

Lar dere babyen sove som den vil, eller vekker dere for å mating om de sover for lenge osv?

Jeg måtte vekke minste da han var helt liten pga dette pga han hadde hatt litt vektnedgang på en kontroll og så måtte vi gi mat litt oftere og føre drikke liste fram til neste kontrollen husker jeg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 16.39):

Vekker ikke en sovende baby for mat - med mindre det er nøedvendig pga vekt. 

Anonymkode: 7791e...228

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...