AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:37 #1 Skrevet torsdag kl. 14:37 Nettopp hjemme fra sykehuset med baby, storesøster hat venner som er høylytte og det er fult liv og røre hele tiden de er her. Hvordan gjorde dere det med vennebesøk osv når dere hadde nyfødt i hus? Anonymkode: 4728f...8ef
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:40 #2 Skrevet torsdag kl. 14:40 Det er lov å si nei og begrense det. Må jo ikke ha besøk hver dag hele dagen. Anonymkode: 325c0...4c5 6
La Luna Skrevet torsdag kl. 14:40 #3 Skrevet torsdag kl. 14:40 Fikk ha vennebesøk. Slik er det å være andre eller tredje unge 😄tror vi kun droppet det de første par ukene. 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:40 #4 Skrevet torsdag kl. 14:40 Nå var min eldste bare 3,5 når yngste ble født, men hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg sagt nei til besøk den aller første tiden hjemme med nyfødt, din eldste kan vel sikkert være med noen andre hjem i stedet? Hvis ikke så må du jo ihvertfall be de roe ned litt om det er mye bråk, eller sende de ut å leke. Det der hadde jeg ikke orket de første dagene hjemme. Anonymkode: f8903...1bd
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:41 #5 Skrevet torsdag kl. 14:41 Kommer jo an på alder selvsagt. Er det 2-åringer hadde jeg faktisk droppet vennebesøk og heller møttes ute på en lekeplass eller lignende (far får ta seg av det). Min eldste er 6 år og vi har en nyfødt nå og her får de bare beskjed om å være rolige eller gå ut. Men de er jo ganske store og tilsnakkende da 😄 Går veldig bra, har ikke vært mye støy her etter babyen kom - de tar fint hensyn. Anonymkode: ce019...d9f 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:45 #6 Skrevet torsdag kl. 14:45 Søsken skal ikke straffes for at det kommer en baby i hus, men det er lov til å be de redusere volum og tempo Anonymkode: 8dc64...5fb 13 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:49 #7 Skrevet torsdag kl. 14:49 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Søsken skal ikke straffes for at det kommer en baby i hus, men det er lov til å be de redusere volum og tempo Anonymkode: 8dc64...5fb Tenker det er lov å si nei til besøk de aller første dagene også, må være deilig å bare være familie den tiden. Anonymkode: f8903...1bd 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:50 #8 Skrevet torsdag kl. 14:50 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Søsken skal ikke straffes for at det kommer en baby i hus, men det er lov til å be de redusere volum og tempo Anonymkode: 8dc64...5fb Det må da gå an å droppe besøk en periode uten at det er en straff. Det handler like mye om at mor må heles etter svangerskap og fødsel. De færreste tar vel imot besøk om mor/far er syk feks? Det er da ikke å straffe barnet for at de er syke det heller. Er barna store nok til å be dem dempe seg så absolutt, helt enig, men det funker jo ikke på 2-åringer (feks). For å snu på det: jeg gjør HVA SOM HELST for å holde babyen rolig når storebror sover. Handler det da om å straffe babyen for at den har en storebror? Det handler om å ta hensyn til hverandre. Anonymkode: ce019...d9f 5 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:57 #9 Skrevet torsdag kl. 14:57 Lev som vanlig, babyen må bli vant til høy lyd og andre barn, går ikke an å begrense eldre barn pga baby Anonymkode: 2d0b1...b87 11
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:02 #10 Skrevet torsdag kl. 15:02 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lev som vanlig, babyen må bli vant til høy lyd og andre barn, går ikke an å begrense eldre barn pga baby Anonymkode: 2d0b1...b87 Handler jo om at det blir mye på oss foreldre også pluss hensyn første par ukene og de mest slitsomt dagene. Men til nå har vi vært hjemme fra sykehuset under en uke og allerede hatt besøk. Prøver å finne ut hvordan ta hensyn og leve mest mulig normalt. Anonymkode: 4728f...8ef 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:02 #11 Skrevet torsdag kl. 15:02 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lev som vanlig, babyen må bli vant til høy lyd og andre barn, går ikke an å begrense eldre barn pga baby Anonymkode: 2d0b1...b87 👆 Anonymkode: 83d8d...e35
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:05 #12 Skrevet torsdag kl. 15:05 Er da ditt hjem, og akkurat nå er du nok sliten og trenger litt ro rundt deg. Ta ett rådsmøte der du forklarer ungene att i 14 dager fremover så må dere ha litt stilletid, så du får hentet deg inn litt, og begrense besøk. Dette er jo ingen straff, men å ta hensyn, som unger greier helt fint, og har godt av å lære seg. Mor og far må ikke alltid vere supermennesker, av og til må de få ett pusterom de også. Anonymkode: 19401...ddb 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:08 #13 Skrevet torsdag kl. 15:08 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Handler jo om at det blir mye på oss foreldre også pluss hensyn første par ukene og de mest slitsomt dagene. Men til nå har vi vært hjemme fra sykehuset under en uke og allerede hatt besøk. Prøver å finne ut hvordan ta hensyn og leve mest mulig normalt. Anonymkode: 4728f...8ef Ja, ok, er det lettere å ha barnet hjemme alene uten vennebesøk da? Synes ofte det er lettere med barn på besøk, og de første to ukene er man jo begge foreldrene hjemme også:) og baby sover jo hele tiden i starten, men man er forskjellige, så kanskje dere har behov for mer ro Anonymkode: 2d0b1...b87
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:14 #14 Skrevet torsdag kl. 15:14 Hva er så slitsomt med at eldste din får leke med noen innendørs? Be de være på rommet og ikke være så høylytte. Det er viktig nå at eldste får litt av sin egen vilje da dere voksne er veldig opptatt av babyen. At eldste får ha besøk og føle seg sett kan forhindre sjalusi. Dere koser med baby, eldste leker med venner. Vinn vinn for alle parter. Ja, jeg har barn selv så vet hvordan det er å komme hjem fra sykehus med nyfødt baby. Anonymkode: bc104...190 3 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:24 #15 Skrevet torsdag kl. 15:24 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Søsken skal ikke straffes for at det kommer en baby i hus, men det er lov til å be de redusere volum og tempo Anonymkode: 8dc64...5fb Jeg mener at man ikke straffer søsken ved å si nei første ukene. Ikke alle bor i store villaer og med lystette vegger. Noen bor i mindre leiligheter og bråk forstyrrer både baby og mor. Tenker det er lov å si nei de første 2-4 ukene. Jeg ville hatt forståelse om barnas venner måtte kommet hit litt oftere om barnets venn nylig hadde fått søsken. Er også snakk om smitte. Mye som florerer nå. Mulig barnas venner vil se baby, men da kan dere vurdere om de virker frisk nok (ikke snørrer, hoster osv). Og det holder med å få se, må ikke la alle holde. Barna kan heller leke ute om det er mulig. Og kanskje far kan være litt på tilbudssiden og dra på f.eks nærmeste lekeplass så du og baby får litt fred. Du kan jo også bli med å gå med vognen til og fra om det passer. Så har dere/far ansvaret en time her og der slik ikke barna renner ned døren til andre. Dere kan også kun invitere rolige barn. Må da avtales utenom skolen. Noen barn hører aldri etter, og ikke deres oppgave å oppdra de med nyfødt i hus. Anonymkode: ca900...46d 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:00 #16 Skrevet torsdag kl. 16:00 Så klart fikk søsken ha besøk da de fikk søsken. Vi har mange barn, så det hadde blitt mye begrensninger på besøk om vi skulle sagt nei. Koselig med barn og fullt hus. Anonymkode: c897c...703
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:52 #17 Skrevet torsdag kl. 16:52 Hva er det som er utfordringen? Anonymkode: f7793...d62
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:01 #18 Skrevet torsdag kl. 17:01 Barna våre fikk selvsagt leve som normalt og ha besøk som normalt selv om de hadde fått et søsken. Anonymkode: cdb17...854 2
Gneis Skrevet torsdag kl. 17:14 #19 Skrevet torsdag kl. 17:14 Storesøsknene fikk ha venner inne på besøk som vanlig. Liv og røre i heimen er koselig og givende. Når det er sagt; jeg var i god form etter fødselen. Lillesøster var en vanlig, ikke spesielt hverken rolig eller urolig, baby. Så da funket det fint for oss å ha huset fullt.
Uanonym bruker Skrevet torsdag kl. 17:16 #20 Skrevet torsdag kl. 17:16 Hvis det er snakk om så små barn at du som forelder må passe på dem, er det helt greit å si nei til besøk den første tida. For eldre barn som klarer seg selv tenker jeg at de bør få ha besøk, men selvsagt greit å be dem ta hensyn. Vi har en "attpåklatt" nå, og de andre barna lever i all hovedsak akkurat som før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå