AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:35 #1 Skrevet torsdag kl. 12:35 Jeg er 80 prosent sykemeldt. sjefen har satt meg opp til å jobbe man-fre 08-09:30 på tirsdag fikk jeg ikke jobbet de 1,5 timene pga sykbarn ( over 12 år) jeg ga beskjed til min sjef at jeg ønsker å få ta igjen de 1,5 timene i uka her slik at det blir minst 20 % jobbing mtp NAV. Han sa på tirsdag at MULIGENS at jeg kan ta igjen 1,5 time da, altså jobbe i totalt 3 timer imorgen. nå sier han at jeg ikke får lov å jobbe mer enn 1,5 time imorgen… hvis jeg kun jobber 1,5 time imorgen mangler jeg 1,5 for at det skal være 80 % sykemelding. jeg orker ikke noe tull med NAV pga dette. sjefen prøver å presse meg ut..( liten bedrift med 5 ansatte) tror han prøver å sette meg i ei felle mtp NAV men han kan vel ikke nekte meg å jobbe mer enn 20 prosent heller??? Anonymkode: 2a393...8ef
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:40 #2 Skrevet torsdag kl. 12:40 Du kan bruke egenmelding om du var hjemme på grunn av sykt barn selv om du er deltids sykemeldt. Anonymkode: eb024...365 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:42 #3 Skrevet torsdag kl. 12:42 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan bruke egenmelding om du var hjemme på grunn av sykt barn selv om du er deltids sykemeldt. Anonymkode: eb024...365 Hun er over 12 år så da taper jeg penger på det, det er jo ikke store summen da men.. føler det er ryddigere å bare jobbe de resterende timene imorgen? Anonymkode: 2a393...8ef 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:43 #4 Skrevet torsdag kl. 12:43 Hvor mange tråder skal du lage om denne problemstillingen? Hvorfor ikke bare holde deg til den opprinnelige? Tror dette er 4. eller 5. tråden din. Ta det opp med tillitsvalgt eller noen over sjefen din igjen, eventuelt ta en telefon til Nav og si det som det er, og at sjefen prøver å ødelegge for deg. Anonymkode: f9994...7d7 8 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:45 #5 Skrevet torsdag kl. 12:45 Hvorfor var du borte med sykt barn over 12 år, akkurat i de 1,5 timene du hadde jobb? 1. kunne ikke barnet klart seg alene, siden det er over 12 år, og du bare skulle være borte 2 timer? 2. Hvis det var snakk om sykehusbesøk eller noe annet planlagt, hvorfor avklarte du ikke dette med sjefen på forhånd? Du er 80% sykmeldt, og er satt opp på planlagte vakter på de 20% du er friskmeldt. Hvis du var hjemme med sykt barn, som du ikke har lovfestet rett til å være hjemme med, så har du i praksis uteblitt fra jobb uten legitim grunn. Du har da ingen rett til å be om å få jobbe på et annet tidspunkt istedenfor det du egentlig var oppsatt på. (Men du kunne kanskje det hvis det var avtalt på forhånd.) Men, nei, leder kan ikke nekte deg å jobbe mer enn 20%. En sykemelding er "inntil %", og dersom du er i form til det, har du lov å jobbe mer. Men du må uansett avtale ting med sjefen, slik at bedriften du jobber for har de ressursene som trengs, når de trengs. Anonymkode: 60430...326 16 13
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:47 #6 Skrevet torsdag kl. 12:47 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): på tirsdag fikk jeg ikke jobbet de 1,5 timene pga sykbarn ( over 12 år) Anonymkode: 2a393...8ef AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun er over 12 år så da taper jeg penger på det, det er jo ikke store summen da men.. føler det er ryddigere å bare jobbe de resterende timene imorgen? Anonymkode: 2a393...8ef Hvorfor var du hjemme med sykt barn over 12 år? De fleste barn slutter jo å gå på SFO det året de fyller 10, så klarer jo barnet ditt å være alene hjemme mens du er på jobb i halvannen time... Anonymkode: a569c...eed 9 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:47 #7 Skrevet torsdag kl. 12:47 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor mange tråder skal du lage om denne problemstillingen? Hvorfor ikke bare holde deg til den opprinnelige? Tror dette er 4. eller 5. tråden din. Ta det opp med tillitsvalgt eller noen over sjefen din igjen, eventuelt ta en telefon til Nav og si det som det er, og at sjefen prøver å ødelegge for deg. Anonymkode: f9994...7d7 Jeg har ikke laget noen tråder om dette før. ja jeg har det ang min arbeidsgiver men ikke om denne problemstillingen Anonymkode: 2a393...8ef 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:49 #8 Skrevet torsdag kl. 12:49 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor mange tråder skal du lage om denne problemstillingen? Hvorfor ikke bare holde deg til den opprinnelige? Tror dette er 4. eller 5. tråden din. Ta det opp med tillitsvalgt eller noen over sjefen din igjen, eventuelt ta en telefon til Nav og si det som det er, og at sjefen prøver å ødelegge for deg. Anonymkode: f9994...7d7 Vi har ingen tillitsvalgt å det er mye mer stress å ringe NAV å å forklare situasjonen enn enn å bare jobbe de timene. Skulle jo egentlig tro at både arbeidsgiver( normalt sett) og NAV ønsker å jobbe det man har kapasitet til. Anonymkode: 2a393...8ef
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:51 #9 Skrevet torsdag kl. 12:51 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor var du borte med sykt barn over 12 år, akkurat i de 1,5 timene du hadde jobb? 1. kunne ikke barnet klart seg alene, siden det er over 12 år, og du bare skulle være borte 2 timer? 2. Hvis det var snakk om sykehusbesøk eller noe annet planlagt, hvorfor avklarte du ikke dette med sjefen på forhånd? Du er 80% sykmeldt, og er satt opp på planlagte vakter på de 20% du er friskmeldt. Hvis du var hjemme med sykt barn, som du ikke har lovfestet rett til å være hjemme med, så har du i praksis uteblitt fra jobb uten legitim grunn. Du har da ingen rett til å be om å få jobbe på et annet tidspunkt istedenfor det du egentlig var oppsatt på. (Men du kunne kanskje det hvis det var avtalt på forhånd.) Men, nei, leder kan ikke nekte deg å jobbe mer enn 20%. En sykemelding er "inntil %", og dersom du er i form til det, har du lov å jobbe mer. Men du må uansett avtale ting med sjefen, slik at bedriften du jobber for har de ressursene som trengs, når de trengs. Anonymkode: 60430...326 Vi måtte på legevakta. Så ja det var nødvendig å være med henne. sykdom kan man desverre ikke planlegge Anonymkode: 2a393...8ef 1 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:56 #10 Skrevet torsdag kl. 12:56 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi måtte på legevakta. Så ja det var nødvendig å være med henne. sykdom kan man desverre ikke planlegge Anonymkode: 2a393...8ef Akuttbesøk på legevakta med 12-åringen, altså. Og du er alene med barnet og hadde ingen andre som kunne følge. Regner med du varslet sjefen om hvorfor du var borte. Vil tro de aller fleste får til en eller annen form for velferdspermisjon for denne typen nødvendig fravær, selv om barnet er over 12 år. På den annen side, så er ikke dette arbeidsgivers feil heller. Så om du ikke får permisjon med lønn for disse 1,5 timene, så får du tåle at du trekkes i lønn for dem. Det er uansett en liten sum. Og det har vel lite å si for sykmeldingen hos NAV at du hadde permisjon i disse timene istedenfor å jobbe? Anonymkode: 60430...326 4 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:00 #11 Skrevet torsdag kl. 13:00 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi måtte på legevakta. Så ja det var nødvendig å være med henne. sykdom kan man desverre ikke planlegge Anonymkode: 2a393...8ef Sykdom kan man selvfølgelig forutse. Hvorfor har du ikke bygget deg opp et nettverk som du kan bruke i slike tilfeller? Det er en grunn for at man har folk man allierer seg med i krisesituasjoner. Anonymkode: ad156...cdf
Summeer Skrevet torsdag kl. 13:12 #12 Skrevet torsdag kl. 13:12 Du har faktisk ikke dekning for det fraværet. Du har uteblitt fra avtalt arbeidsplan. Faren, naboen, bestemor eller noen andre burde vært der de 1,5t, så kunne du kommet etter og avløst. Jeg har selv måttet la bestemor følge barnet på legevakta fordi jeg var på jobb, hun var nærmere. Jeg kom etter, når jeg hadde muligheten, måtte vente på avløser først. Eller far har fulgt og jeg dro hjem og hentet de andre barna. Kjipt å ikke være der, men man har andre forpliktelser og barnet blir godt tatt vare på. Jeg forstår arbeidsgiveren din. Du viser lav grad av ansvarlighet og lite medarbeiderforståelse. 7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:45 #13 Skrevet torsdag kl. 13:45 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 80 prosent sykemeldt. sjefen har satt meg opp til å jobbe man-fre 08-09:30 på tirsdag fikk jeg ikke jobbet de 1,5 timene pga sykbarn ( over 12 år) jeg ga beskjed til min sjef at jeg ønsker å få ta igjen de 1,5 timene i uka her slik at det blir minst 20 % jobbing mtp NAV. Han sa på tirsdag at MULIGENS at jeg kan ta igjen 1,5 time da, altså jobbe i totalt 3 timer imorgen. nå sier han at jeg ikke får lov å jobbe mer enn 1,5 time imorgen… hvis jeg kun jobber 1,5 time imorgen mangler jeg 1,5 for at det skal være 80 % sykemelding. jeg orker ikke noe tull med NAV pga dette. sjefen prøver å presse meg ut..( liten bedrift med 5 ansatte) tror han prøver å sette meg i ei felle mtp NAV men han kan vel ikke nekte meg å jobbe mer enn 20 prosent heller??? Anonymkode: 2a393...8ef Enda en sånn livets harde skole person, som later som at man er ansatt. 1: Om denne problemstillingen hadde vært virkelig så hadde du fått alle dine svar på nav.no og i veiledning på meldekortet ditt. 2: Du hadde vist at arbeidsgiver kan gjennomsnittsberegne arbeidstid. 3: Du hadde vært oppegående nok til å høre med nav og ikke kvinneguiden, hvor rådene man får er fra andre livets harde skole elever som baserer det på rykter fra naboen. 4: Som en voksen og ansvarlig arbeidstaker så hadde du ikke skulket jobb for en 12 åring. Og med den oppgitte arbeidstiden din hadde du jo srlvsagt vist at legevakten er stengt og at det er fastlege du skal til. 5: Som oppegående så hadde du også vist at normale folk også av og til er her inne, og forstått at de vil reagere på motsettningene du har i innlegget ditt. Anonymkode: 03d55...317 8 1
Juleeees Skrevet torsdag kl. 13:57 #14 Skrevet torsdag kl. 13:57 Hvis samarbeidet er dårlig, så hadde jeg selv bedt om dialogmøte med NAV og arbeidsgiver. Da skriver NAV referatet. De pleier å være flinke og saklige, og kan sette på plass arbeidsgiver om de ikke gjør det de skal. Har du en oppfølgingsplan med arbeidsgiver registrert hos NAV? Det finnes mange dårlige arbeidsgivere der uten, høres ut som du har truffet på en av dem.. 2 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:56 #15 Skrevet torsdag kl. 14:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sykdom kan man selvfølgelig forutse. Hvorfor har du ikke bygget deg opp et nettverk som du kan bruke i slike tilfeller? Det er en grunn for at man har folk man allierer seg med i krisesituasjoner. Anonymkode: ad156...cdf Summeer skrev (1 time siden): Du har faktisk ikke dekning for det fraværet. Du har uteblitt fra avtalt arbeidsplan. Faren, naboen, bestemor eller noen andre burde vært der de 1,5t, så kunne du kommet etter og avløst. Jeg har selv måttet la bestemor følge barnet på legevakta fordi jeg var på jobb, hun var nærmere. Jeg kom etter, når jeg hadde muligheten, måtte vente på avløser først. Eller far har fulgt og jeg dro hjem og hentet de andre barna. Kjipt å ikke være der, men man har andre forpliktelser og barnet blir godt tatt vare på. Jeg forstår arbeidsgiveren din. Du viser lav grad av ansvarlighet og lite medarbeiderforståelse. Hvem faen sender "nettverket" sitt på legevakta med ungen, når man bare skal jobbe 1.5 time? Det er jo idioti! Selvfølgelig drar den med kortest arbeidsdag på legevakta med barnet. Man sender IKKE naboen. Hadde naboen min spurt meg om å følge barnet hennes på legevakten fordi hun skulle på jobb hadde jeg vurdert barnevernet. Dårlig omsorg. Anonymkode: fc74d...f18 7 5
Summeer Skrevet torsdag kl. 15:28 #16 Skrevet torsdag kl. 15:28 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvem faen sender "nettverket" sitt på legevakta med ungen, når man bare skal jobbe 1.5 time? Det er jo idioti! Selvfølgelig drar den med kortest arbeidsdag på legevakta med barnet. Man sender IKKE naboen. Hadde naboen min spurt meg om å følge barnet hennes på legevakten fordi hun skulle på jobb hadde jeg vurdert barnevernet. Dårlig omsorg. Anonymkode: fc74d...f18 Jo, en 12åring tåler faktisk fint en nabo man stoler på. Det er ikke sånn at den med kortest arbeidsdag skal på legevakta heller, særlig ikke om man ligger i en konflikt med arbeidsgiver som tydeligvis er saken her. Da bør man søke å holde sin sti så ren og uten konflikt som mulig. Iallefall i en situasjon der man ikke har krav på fri med lønn! 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:34 #17 Skrevet torsdag kl. 15:34 Summeer skrev (4 minutter siden): Jo, en 12åring tåler faktisk fint en nabo man stoler på. Det er ikke sånn at den med kortest arbeidsdag skal på legevakta heller, særlig ikke om man ligger i en konflikt med arbeidsgiver som tydeligvis er saken her. Da bør man søke å holde sin sti så ren og uten konflikt som mulig. Iallefall i en situasjon der man ikke har krav på fri med lønn! En tur på legevakta kan ta mange timer, hvorfor i all verden skal en nabo sitte der med et veldig sykt eller skadet barn når forelderen kan? For at forelder ikke skal tape, hva da, 600 kroner? Det er misbruk av nettverket sitt. Jeg stiller gladelig opp for folk rundt meg men ikke på grunn av sånt tøv. At arbeidsgiver er vrang betyr ikke at man skal la det gå på bekostning av barnet sitt. Anonymkode: fc74d...f18 12
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:50 #18 Skrevet torsdag kl. 15:50 Det viktigste for meg er at jeg får sendt inn riktig søknad på sykepenger hos NAV ikke selve pengene for 1,5 uke i seg selv. ( jeg vet at man ikke får betalt for barn som er over 12 år) orker bare ikke noe kluss med søknadsprosessen. derfor tenkte jeg det kunne være greit å jobbe litt ekstra imorgen slik at det blir riktig antall timer. Nå er det( bank i bordet) mitt barn er syk heldigvis! Men på tirsdag var det absolutt ikke forsvarlig å la henne være alene.. barnet var veldig dårlig og er fremdeles ikke helt bra ,men mye bedre.. og det er null problem for barnet å være hjemme alene imorgen. ( ikke alle har besteforeldre tilgjengelig, naboer, og venner, alle mine nære venner har jobb og forpliktelser de også!) ts Anonymkode: 2a393...8ef
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:50 #19 Skrevet torsdag kl. 15:50 Du har skulket jobb. Du trengte heller ikke gå på legevakta akkurat den halvannen timen du er på jobb, det kunne du tatt etterpå. Eller fått time his fastlege til planlagt klokkeslett. Forstår egentlig godt st leder ønsker å bli kvitt deg. Anonymkode: 24c24...033 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:50 #20 Skrevet torsdag kl. 15:50 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det viktigste for meg er at jeg får sendt inn riktig søknad på sykepenger hos NAV ikke selve pengene for 1,5 uke i seg selv. ( jeg vet at man ikke får betalt for barn som er over 12 år) orker bare ikke noe kluss med søknadsprosessen. derfor tenkte jeg det kunne være greit å jobbe litt ekstra imorgen slik at det blir riktig antall timer. Nå er det( bank i bordet) mitt barn er syk heldigvis! Men på tirsdag var det absolutt ikke forsvarlig å la henne være alene.. barnet var veldig dårlig og er fremdeles ikke helt bra ,men mye bedre.. og det er null problem for barnet å være hjemme alene imorgen. ( ikke alle har besteforeldre tilgjengelig, naboer, og venner, alle mine nære venner har jobb og forpliktelser de også!) ts Anonymkode: 2a393...8ef Pengene for 1,5 time skulle det stå* Anonymkode: 2a393...8ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå