Gipetto Skrevet torsdag kl. 12:26 #1 Skrevet torsdag kl. 12:26 Hei, vi har adoptert en katt på ca 1,5 år som tidligere har bodd sammen med tre katter og et par uten barn. I sitt tidligere hjem ble katten plaget av de andre kattene, og ble med tiden ganske engstelig der. Vi hentet henne for en uke siden og har frem til nå stort sett bodd under sofaen. Hun kommer frem noen timer etter barna er sovnet, da kan hun både spise og være på do. De to siste dagene har hun kommet frem når barna har vært våken, men sitter i nærheten av sofaen så hun lett kan smette under igjen. Vi har forklart barna at de skal la pusi være, at hun er redd og kommer frem når hun er klar for det. Men jeg synes jo det er litt vondt at hun er så redd. De kveldene hun har vært fremme gjemmer hun seg straks vi voksne rører på oss, eller hører lyd fra f.eks vaskemaskin. Dere som har vært i lignende situasjon, hvordan kan vi få pusi trygg? Hvor lang tid kan det ta?
pinktulip Skrevet torsdag kl. 13:05 #2 Skrevet torsdag kl. 13:05 Dette er en sånn ting som tar den tiden det tar rett og slett. Det dere må gjøre er å være veldig tolmodige og ikke tvinge på katten noen form for interaksjon. Hold hjemmet rolig og beveg dere rolig mens katten er i nærheten. Alltid la katten komme til dere/komme frem på eget initiativ. Ikke beveg dere fort mot katten når den evt endelig har turt å vise seg frem, gå heller rolig og forsiktig forbi. Pus må kunne stole på dere for å føle seg trygg og dette kan ta lang tid. Jeg synes dere har gjort en enkel feil ved å la katten komme ut til hele huset med en gang istedet for å holde den på ett rom der den kan bli vant til alle slags lyder og lukter en ukes tid eller mer. Spesielt når dere hadde kjenskap fra før om at katten er engstelig og usikker. Dette er en måte pus kunne blitt raskere trygg ved å ha dette rommet som et sted å etterhvert gå til for å gjemme seg, være i fred og føle seg trygg. Det er mye for en katt å måtte tilvenne seg et helt hus med en gang den har flyttet, derfor er det bedre å la den forholde seg til ett rom i noen dager først. Nye omgivelser er skremmende og stressende for en katt, spesielt når det er potensielt små(?) barn i hus som kan lage en del støy i blandt. 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:11 #3 Skrevet torsdag kl. 13:11 Pus burde få være på eget rom med dør lukket. Når pus ikke er vant til barn og er engstelig fra før så burde hun få tiden alene i noen uker. Så slippe henne ut på kvelden når barna har lagt seg. Sånn som det er nå så kan det gjøre ting verre. Anonymkode: fe926...8e1 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:12 #4 Skrevet torsdag kl. 13:12 Jeg adopterte en katt som hadde klare tegn på å ikke ha hatt det så godt. Fysisk kom den seg greit, men den forble redd i lang, lang tid. Etter hvert ble den veldig koblet til meg, men andre mennesker som den så fast, men ikke så ofte, forble den skeptisk til ut livet. Prøvde egentlig ikke å gjøre så mye annet enn å gi trygge rammer og faste rutiner. Tror ikke det er så mye å gjøre annet enn å la tiden gå og håpe på det beste. Om de fungerer noenlunde som oss, så vil det være reaksjonsmønstre som muligens er der for alltid, ikke vet jeg. Det ble i hvert fall bedre etter hvert, men skeptisk til andre ble bare sånn den var. Anonymkode: fa885...665
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:13 #5 Skrevet torsdag kl. 13:13 Det tar tid, og en må bare ta tiden til hjelp. Det beste er at pus har eget rom, der den kan høre dagligdagse lyder. Du kan også sitte ved døra og snakke med pus, eller lese høyt. Så venner den seg til din stemme. Om barna dine er små, så kan det være at denne katten ikke passer dere. Anonymkode: 4693f...992 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:15 #6 Skrevet torsdag kl. 13:15 Man kan kjøpe spray eller sånne til å ha i stikkontakter for at det skal bli mer trygg får kjøpt det på musti Anonymkode: 17fbb...862
Diamant20 Skrevet torsdag kl. 14:14 #7 Skrevet torsdag kl. 14:14 https://www.potesporihjertet.no/sosialisering
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:36 #8 Skrevet fredag kl. 19:36 Jeg har jobbet med slike katter, og erfaringsmessig kan det ta alt fra noen uker til et halvår eller mer. Barn er aktive, brå og lager en del lyd i et hus (ikke med vilje selvfølgelig), men kan gjøre det vanskelig for en redd katt å lande. Hvis de i tillegg er nysgjerrige og kikker etter katten under sofaen, kan det være veldig stressende for henne og gi henne følelsen av at hun aldri er helt trygg. For all del: IKKE la henne sitte under sofaen lenger! Hvis hun ikke tør å komme ut på dagtid, får hun ikke gått på do, spist eller drukket når hun trenger det. Som noen andre skriver over her: det er lettere for en utrygg katt å bli trygg i ett rom av gangen. Gi henne et eget rom med alt hun trenger (inkludert en pappeske e.l. med tak som hun kan gjemme seg i) og hold døren lukket. Bruk mye tid på å sitte der inne helt rolig, men ikke tving kontakt (hun kommer til deg når hun er klar for det). Når hun er helt komfortabel på ett rom, kan dere gi tilgang til to rom osv. La henne føle at hun har "kontroll" over omgivelsene. Ikke slipp barna inn til katten før hun er gjennom stresset. Utrygge katter kan være svært tid- og innsatskrevende å rehabilitere, men det er det som må til. Hvis du er heldig, går det fort Anonymkode: c7112...75e 1
Gipetto Skrevet fredag kl. 19:50 Forfatter #9 Skrevet fredag kl. 19:50 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har jobbet med slike katter, og erfaringsmessig kan det ta alt fra noen uker til et halvår eller mer. Barn er aktive, brå og lager en del lyd i et hus (ikke med vilje selvfølgelig), men kan gjøre det vanskelig for en redd katt å lande. Hvis de i tillegg er nysgjerrige og kikker etter katten under sofaen, kan det være veldig stressende for henne og gi henne følelsen av at hun aldri er helt trygg. For all del: IKKE la henne sitte under sofaen lenger! Hvis hun ikke tør å komme ut på dagtid, får hun ikke gått på do, spist eller drukket når hun trenger det. Som noen andre skriver over her: det er lettere for en utrygg katt å bli trygg i ett rom av gangen. Gi henne et eget rom med alt hun trenger (inkludert en pappeske e.l. med tak som hun kan gjemme seg i) og hold døren lukket. Bruk mye tid på å sitte der inne helt rolig, men ikke tving kontakt (hun kommer til deg når hun er klar for det). Når hun er helt komfortabel på ett rom, kan dere gi tilgang til to rom osv. La henne føle at hun har "kontroll" over omgivelsene. Ikke slipp barna inn til katten før hun er gjennom stresset. Utrygge katter kan være svært tid- og innsatskrevende å rehabilitere, men det er det som må til. Hvis du er heldig, går det fort Anonymkode: c7112...75e Takk for godt svar. Vi har rett og slett ikke noe ekstra rom hun kan være i da vi bor i en leilighet. Hun kommer frem på kvelden om jeg sitter på gulvet, hun har vært helt inntil meg men lar meg ikke ta på henne. Barna har «oversett» henne de siste dagene. I dag sto jeg opp til at hun lå på sofaen, så ganske avslappet ut. Hun spiser/går på do både på natten og på dagtid når vi er borte. De gangene hun er fremme har hun roen til å legge seg ned/vaske seg. Hun er veldig var på lyder og bevegelser, men aksepterer meg i litt større grad enn resten.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:02 #10 Skrevet fredag kl. 20:02 Gipetto skrev (9 minutter siden): Takk for godt svar. Vi har rett og slett ikke noe ekstra rom hun kan være i da vi bor i en leilighet. Hun kommer frem på kvelden om jeg sitter på gulvet, hun har vært helt inntil meg men lar meg ikke ta på henne. Barna har «oversett» henne de siste dagene. I dag sto jeg opp til at hun lå på sofaen, så ganske avslappet ut. Hun spiser/går på do både på natten og på dagtid når vi er borte. De gangene hun er fremme har hun roen til å legge seg ned/vaske seg. Hun er veldig var på lyder og bevegelser, men aksepterer meg i litt større grad enn resten. Så godt å høre at hun kommer frem, spiser og går på do - da går det sikkert fint uten eget rom Med tanke på at hun er såpass mye bedre allerede, tipper jeg dette kommer til å gå ganske fort. Fortsett å overse og ikke ta på henne helt til hun oppsøker hendene dine på eget initiativ, så krysser jeg fingrene for at hun blir en del av hele familien etter hvert ❤️ Anonymkode: c7112...75e 1
MarianneE Skrevet fredag kl. 20:08 #11 Skrevet fredag kl. 20:08 AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 15.15): Man kan kjøpe spray eller sånne til å ha i stikkontakter for at det skal bli mer trygg får kjøpt det på musti Anonymkode: 17fbb...862 Helt riktig, en greie å sette i stikkontakt som skiller ut et hormon eller duft som katten finner betryggende. Kommer t.om med refil 1
Gipetto Skrevet fredag kl. 20:12 Forfatter #12 Skrevet fredag kl. 20:12 MarianneE skrev (3 minutter siden): Helt riktig, en greie å sette i stikkontakt som skiller ut et hormon eller duft som katten finner betryggende. Kommer t.om med refil Funker dette da? Kan jo være verd å prøve..
MarianneE Skrevet fredag kl. 21:04 #13 Skrevet fredag kl. 21:04 Gipetto skrev (48 minutter siden): Funker dette da? Kan jo være verd å prøve.. Vi hadde en katt som var veldig skvetten og utrygg pga andre katter i nabolaget. Vi prøvde en slik i stikkontakten og det hjalp veldig. De kommer og med refill, veldig greit det og. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:05 #14 Skrevet fredag kl. 21:05 Gipetto skrev (På 16.10.2025 den 14.26): Hei, vi har adoptert en katt på ca 1,5 år som tidligere har bodd sammen med tre katter og et par uten barn. I sitt tidligere hjem ble katten plaget av de andre kattene, og ble med tiden ganske engstelig der. Vi hentet henne for en uke siden og har frem til nå stort sett bodd under sofaen. Hun kommer frem noen timer etter barna er sovnet, da kan hun både spise og være på do. De to siste dagene har hun kommet frem når barna har vært våken, men sitter i nærheten av sofaen så hun lett kan smette under igjen. Vi har forklart barna at de skal la pusi være, at hun er redd og kommer frem når hun er klar for det. Men jeg synes jo det er litt vondt at hun er så redd. De kveldene hun har vært fremme gjemmer hun seg straks vi voksne rører på oss, eller hører lyd fra f.eks vaskemaskin. Dere som har vært i lignende situasjon, hvordan kan vi få pusi trygg? Hvor lang tid kan det ta? Fortsett å la den være i fred, la henne komme til dere. Uansett hvor lang tid det tar. Det er på rett spor nå. Anonymkode: 177e3...352
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:23 #15 Skrevet fredag kl. 21:23 Gipetto skrev (1 time siden): Funker dette da? Kan jo være verd å prøve.. Feliway funker på noen katter, men ikke alle. Du kan jo også gi henne en trygg pappeske med inngang og noe mykt å ligge i på et sted i leiligheten som er roligere enn stua og nær mat og dokasse. Kanskje det er mer komfortabelt for henne, men gir lik trygghet som under sofaen? Mange katter søker også opp i høyden når de er litt tryggere enn "flat under sofaen-modus", og gir dem i tillegg et sted der ingen kommer til dem. Derfor er det ikke dumt å kjøpe et kattetårn etter hvert Anonymkode: c7112...75e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:34 #16 Skrevet fredag kl. 21:34 Kjøp et fint kattetre. Lek litt. Vår utrygge katt glemte seg litt av når vi hadde en sånn fjæe og lekte med den. Den følte seg litt trygg av den forstod at vi surret litt med fjæra for den. Distrahert fra egen redsel?? Ellers - dårlig valg med tre barn! Det er ingen kvikk fiks for en utrygg katt, og ofte har den vært slik siden fødsel. Du må ha ro og tålmodighet. Barna dine har ingenting av det.. og du har ikke tid med 3 barn. Anonymkode: d3172...2b7
Gipetto Skrevet fredag kl. 21:50 Forfatter #17 Skrevet fredag kl. 21:50 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kjøp et fint kattetre. Lek litt. Vår utrygge katt glemte seg litt av når vi hadde en sånn fjæe og lekte med den. Den følte seg litt trygg av den forstod at vi surret litt med fjæra for den. Distrahert fra egen redsel?? Ellers - dårlig valg med tre barn! Det er ingen kvikk fiks for en utrygg katt, og ofte har den vært slik siden fødsel. Du må ha ro og tålmodighet. Barna dine har ingenting av det.. og du har ikke tid med 3 barn. Anonymkode: d3172...2b7 Tre barn? Jeg har to. Det første halvåret bodde hun sammen med barn i barnehagealder, flyttet så til et par med tre katter. Uviss hvor lenge hun ble plaget av kattene der. For øvrig ligger hun nå i enden av sofaen mens jeg også sitter her, hun har spist og ser på livet utenfor.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:59 #18 Skrevet fredag kl. 21:59 Jeg har to puser som er adoptert og som var veldig redde. Det tok 6 måneder med yngste før hun ble trygg nok til å ligge i sofaen med meg, og enda noen måneder før hun hilste på andre. 5 år senere er hun fortsatt skvetten. Han andre tok det 5-6 år før han var trygg nok til å hilse på andre enn meg. De har hatt trygge gjemmesteder i stue, slik at de har måtte være litt i nærheten, måtte høre stemmer, men har fått ligge helt i fred, og ute av syne. Anonymkode: 119b3...f0f
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:07 #19 Skrevet fredag kl. 22:07 Høres ut som dere gjør alt riktig. Gi henne tid, så kommer det seg gradvis! Når hun kommer frem kan hun jo belønnes med kattegodis? Da vil hun jo få positive assosiasjoner til det. Det viktigste er i all fall null tvangs-kosing… spesielt fra ungene kanskje😅 unger er både høyrøstet og hardhendte så her tar det nok litt ekstra tid, selv om de er flinke som bare det🥰 Anonymkode: 9842d...3a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå