AnonymBruker Skrevet i går, 07:58 #61 Skrevet i går, 07:58 jeg er 43 år, kan bakkestart greit, hender noen ganger jeg kvelder den og det er dritflaut, men stort sett går det bra. Vi har en automat og en manuell bil. Anonymkode: c4634...760
AnonymBruker Skrevet i går, 07:58 #62 Skrevet i går, 07:58 UltimateNothing skrev (12 timer siden): Min sønn måtte ta automat fordi kjøreskolen ikke hadde bil med manuelt gir. Jeg lærte ham å kjøre manuelt, men det var kanskje bortkastet? Jeg skulle leie bil i utlandet, og det var få biler uten manuelt gir. Noen ganger hjelper det å være utdatert. Nesten ingen vits uten mengdetrening... Ser det på mange venninner som kjørte elbil fra ung alder, tross at de både øvelseskjørte og kjørte opp på manuell i ca år 2000. Jeg kjørte manuelt i 15+ år før jeg gikk til EL. Så vi som er i 40-årene er nok en blandet generasjon når det gjelder akkurat dette. For din sønns generasjon er nok manuell i ferd med å forsvinne helt . Anonymkode: 15b98...e67 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:03 #63 Skrevet i går, 08:03 AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 6.56): Burde man lære dette til de yngre? Har en gutt som snart kan øvekjøre, og usikker på om jeg må kjøpe en billig liten manuell bil til han, for å lære slike ting..? Anonymkode: b470d...ce2 Ja. Anonymkode: 911e8...df0
AnonymBruker Skrevet i går, 08:10 #64 Skrevet i går, 08:10 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja. Anonymkode: 911e8...df0 Ingen vits.. har venninner som øvelseskjørte manuelt, kjørte opp på manuelt, lånte familiebilen som var manuell noen år. Men gi det noen år med el-bil, så er dette glemt... Man trenger mengdetrening over år for at det skal sitte, og det får de færreste unge i dag. Anonymkode: 15b98...e67
AnonymBruker Skrevet i går, 08:17 #65 Skrevet i går, 08:17 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg kan bakkestart på grus. Anonymkode: e4111...c8e AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er det stort? Anonymkode: 8fc03...ece spesielt stort vom du klarer det uten at grusen hagler rundt bilen noe tilsynleatende folk med automat ikke klarer da det er på med gass fra første drag for de fleste og grusen hangler mens hjula spinner.. Anonymkode: 74760...380 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:19 #66 Skrevet i går, 08:19 Har akkurat startet å øvelseskjøre litt. Jeg har automat, men han vil ha manuell på kjøreskole. Anonymkode: 6e342...aee
AnonymBruker Skrevet i går, 09:13 #67 Skrevet i går, 09:13 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): spesielt stort vom du klarer det uten at grusen hagler rundt bilen noe tilsynleatende folk med automat ikke klarer da det er på med gass fra første drag for de fleste og grusen hangler mens hjula spinner.. Anonymkode: 74760...380 Og du får bilen fremover uten å bruke gass? Anonymkode: 15b98...e67
AnonymBruker Skrevet i går, 13:03 #68 Skrevet i går, 13:03 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og du får bilen fremover uten å bruke gass? Anonymkode: 15b98...e67 Typisk flisespikkeri på KG. Du skjønner godt hva vedkommende mener. Anonymkode: e4111...c8e
moomino Skrevet 23 timer siden #69 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Han kunne kjørt opp med egen bil med manuelt. Anonymkode: cfaeb...5ef Det får en ikke lov til der vi bor. En må bruke godkjent kjøreskole bil,der sensor kan ta over styringen av pedaler. Tilogmed da sønnen skulle kjøre opp med henger fikk han beskjed at han måtte bruke kjøreskole bil fra biltilsynet. Selv om han hadde vanlig b serfikat fra før,
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #70 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Typisk flisespikkeri på KG. Du skjønner godt hva vedkommende mener. Anonymkode: e4111...c8e Nei. Faktisk ikke. Å bruke for mye gass på løst underlag er da uavhengig av om man kjører automat eller manuell. Anonymkode: 15b98...e67
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #71 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei. Faktisk ikke. Å bruke for mye gass på løst underlag er da uavhengig av om man kjører automat eller manuell. Anonymkode: 15b98...e67 Det var ikke det du sa noe om, nå skifter du tema. Anonymkode: e4111...c8e
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #72 Skrevet 23 timer siden Jeg vet ikke om jeg er et naturtalent fortsatt, eller om bilen min er smartere enn jeg tror og hjelper til. Har en 2017 modell bil, kjøpt for to år siden. Den har så mye rart av duppeditter og assistanse greier at jeg aner ikke om eller hva halvparten er en gang. Er manuell bil da, og jeg kjører som da jeg kjørte med min 2001 modell toyota. Den gamle bilen min hadde ingenting inkludert, var helt standard bil med ikke så mye som AC inkludert en gang. Ingenting var automatisert, ikke en gang vinduene. Måtte veive dem opp og ned som om det var 1990. Bakkestart er noe jeg gjorde perfekt på første kjøretimen, første gang jeg satt meg i en bil. Kjørelæreren ble sjokkert (selvskryt er lov) og jeg måtte gjøre det flere ganger på rad, for han trodde ikke på at jeg tok det så lett uten problemer. Var like enkelt med blikkboksen aka Toyotan som med kjøreskolebilen. Merker ikke forskjellen med nye bilen heller, men jeg mistenker at den har noe form for hjelp. For den står bomstille når jeg bytter pedaler hver bidige gang uten at det er noe forskjell i bilen. Rører seg ikke en millimeter. Mens Toyotaen kunne jeg kjenne holdt grepet når clutchen sto perfekt. Det tok så klart et millisekund å finne grepet, for jeg er perfekt, men det kjentes i bilen på en annen måte enn med nye bilen. Jeg ønsker meg automat bil fordi jeg er lat, ikke fordi jeg ikke mestrer manuell. Er bare til enkel bykjøring, mye krypekjøring, kø og irriterende lyskryss hvert 15 sekund, da tror jeg automat er så mye bedre. Er bare synd at alle bilene nå til dags er elektrisk! Jeg vil ikke ha EL bil. Googlet det nå, for jeg ble nysgjerrig. Etter å ha skrevet posten min. Og bilen min kan vist ha bakkestartassistanse. Skal være fult utstyrt, men aner ikke om akkurat det er inkludert men er 99% sikker på at jeg har det. Så jeg er ikke helt tullete. Anonymkode: d5004...9ed 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #73 Skrevet 21 timer siden Bare fordi det er HELE 5 år siden det tippet over med antall solgte nybiler med automatgir >50% så har selvsagt ikke det gjort stort med at det er et enormt antall biler med manuelt gear på veiene fortsatt. Jeg har manuelt gear, men har også bakkeassistent så trenger ikke tenke på bakkestart. Bakkestart er selvsagt utdøende, men ikke pga at manuelt gear plutselig ikke finnes lenger. For det gjør det en del år til. Anonymkode: 9556b...04a
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #74 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 22.58): Da en av mine barn skulle ta førerkort på 1990 -2000 talet var girkjøretøy det vanlige begynte de m/ privat kjøreopplering Bare unntaksvis (handycapbiler) var det utstyrt med automatgir. Bakkestart med manuell handbrekk var vanleg, men idag er det fleste biler utstyrt med elektrisk parkeringsbrems. Har idag bil både m/ elektrisk og manuell, og har ein lærd bakkestart med manuell så takler ein lettere også el. bakkestart m/ automatgir, og el. parkeringsbrems. Anonymkode: 28fb0...e99 Hvem bruker håndbrekket i en bakkestart? Da kan man likelett kjøre automat(jeg kjører automat men klarer fint å kjøre avgårde i en bratt bakke med manuell, uten bruk av håndbrekk) Anonymkode: a50fe...1e1
Kygos Skrevet 20 timer siden #75 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvem bruker håndbrekket i en bakkestart? Da kan man likelett kjøre automat(jeg kjører automat men klarer fint å kjøre avgårde i en bratt bakke med manuell, uten bruk av håndbrekk) Anonymkode: a50fe...1e1 Hvordan starter du i en bakke, uten at håndbrekket er på med manuelt gir?
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #76 Skrevet 1 time siden Kygos skrev (19 timer siden): Hvordan starter du i en bakke, uten at håndbrekket er på med manuelt gir? Holder på fotbremsen, slipper og går raskt over på gassen i parallell med at clutchen betjenes. De som kan kjøre bil gjør det stort sett sånn ved bakkestart. Anonymkode: e81f1...fe1
visp Skrevet 1 time siden #77 Skrevet 1 time siden Jeg har brukt bakkestart veldig mye, men har nesten kun hatt manuelt gir på bilene. Lærer jeg andre å kjøre, så er bakkestart det vi starter med og det må håndteres før man beveger seg ut på hvilken som helst vei.
Kygos Skrevet 1 time siden #78 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Holder på fotbremsen, slipper og går raskt over på gassen i parallell med at clutchen betjenes. De som kan kjøre bil gjør det stort sett sånn ved bakkestart. Anonymkode: e81f1...fe1 Tenkte når bilen var parkert. Da blir man jo nødt til å bruke brekket. Ellers enig.
AnonymBruker Skrevet 35 minutter siden #79 Skrevet 35 minutter siden Kygos skrev (41 minutter siden): Tenkte når bilen var parkert. Da blir man jo nødt til å bruke brekket. Ellers enig. Nei, trenger ikke bruke håndbrekket ved parkering. Sett bilen i 1 gear, eller revers, alt etter hvilken vei helningen går, og den rikker seg ikke en mm. Anonymkode: e81f1...fe1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå