AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:52 #41 Skrevet fredag kl. 06:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): OG vi som liker en ekte bil med kjøreglede😁 Anonymkode: e23ef...0c6 Hold deg fast, jeg kjører en elbil uten gir som gir meg like ekte kjøreglede som manuelle biler gjør Anonymkode: cfaeb...5ef 1 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:54 #42 Skrevet fredag kl. 06:54 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hold deg fast, jeg kjører en elbil uten gir som gir meg like ekte kjøreglede som manuelle biler gjør Anonymkode: cfaeb...5ef Er mange med psykiske utfordringer det ute. Du er ikke alene Kødda! Måtte bare. Anonymkode: e23ef...0c6 1
Druid Skrevet fredag kl. 10:55 #43 Skrevet fredag kl. 10:55 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Snakker seff om manuelt gear og uten div assistenter. Anonymkode: e81f1...fe1 "Kjøre bil" er en utdøende kunstart generelt. Det er bare å se når den første snøen kommer. 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:10 #44 Skrevet fredag kl. 11:10 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er nok flere enn de gruppene du nevner som kjører manuelle kjøretøy 🙂 Det å kunne bakkestart, kjøre med manuelt gir og lukeparkere uten sensorer og kamera er nok for vanskelig for mange unge, de stoler blindt på teknologi, og kan ikke skjønne hvorfor de skal måtte tenke på å lære seg dette i det hele tatt. De blir mindre oppmerksomme i trafikken. Jeg er glad jeg lærte gutta mine både bakkestart, lukeparkering ved hjelp av egne beregninger og manuelt gir. Da kan de det, og er ikke totalt hjelpeløse dersom teknologien svikter. Jeg bruker både bakkestart og lukeparkering her i Oslo. Kjører manuelt. Anonymkode: 0e9cd...dee For vanskelig? Det er nok ikke for vanskelig, hvis de læres opp i det..... Det er ikke fordi det er så "vanskelig for unge" at de velger lappen for bil med automatgir... Det er jo fordi de ikke har brukt for manuellgir... De blir ikke mindre oppmerksomme i trafikken pga dette... Dette er vranglære som har satt seg fast hos mange voksne folk. Mine gutter klarer fint å lukeparkere uten manuell gir... I tillegg så er det ikke noe alternativ "hvis teknologien svikter". Svikter teknologien i bilen vår, så er det ikke noen muligheter for å velge manuell gir. Utviklingen blir bedre og bedre - det betyr ikke at folk blir dummere og dummere. Har en venninne som er så jævla stolt over at hennes gutter kan kjøre bil med manuell gir, men de hadde ikke noe valg heller. Det var krav fra venninnen min at de skulle ta lappen på manuelt gir, bare fordi hun tror at det har noe å si for hvilke sjåfører de blir. Hvis en skal tenke slik, burde vi hatt biler fra 30-tallet, for da var det en enda større kunst å kjøre bil... Jeg selv har kjørt bil i over 30 år, men har ikke hatt noe som helst bruk for å gire manuelt på over 13-14 år, da vi har og har hatt biler med automatgir. Kunne ikke tenkt meg å kjøre med manuell gir igjen i rushtiden. Jeg har ikke blitt dårligere sjåfør eller mindre oppmerksom fordi jeg ikke bruker tid på å gire lenger Anonymkode: 552df...9b8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:21 #45 Skrevet fredag kl. 11:21 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Siden når ble bakkestart en KUNSTART? Anonymkode: cfaeb...5ef Ja, det lurer jeg også på.... AnonymBruker skrev (5 timer siden): Begge mine ungdommer kan det de er 21 og 19. Begge tok manuell. Selv om ene kjøre lærer mente det var idiotisk for en trengte jo ikke manuell. Men begge hadde slitt hvis de kun tok automat. Ikke kunne de kjørt firma bilene, og ikke kunne de kjørt flere av bilene i bilklubben de er med i. Ser og så og si alle ungdommene her kjenner tar manuell. Men har vel noe med at vi bor på bygda og ungdommen driver en del mer med eldre biler osv Anonymkode: a2d07...b8f Vi bor på bygda også, men her har ingen av ungdommene i vennekretsen til våre gutter lapp med manuelt gir. AnonymBruker skrev (5 timer siden): OG vi som liker en ekte bil med kjøreglede😁 Anonymkode: e23ef...0c6 Jeg har mye mer kjøreglede nå med automatgir som med manuelt gir. Hatet å sitte å gire hele tiden i kø osv. Har hatt lappen i over 30 år, og automatgir siste 13-14 år eller noe sånt. Savner det ikke i det hele tatt!! Synes også at min VW Tiguan med automatgir er vel så ekte som den jeg hadde før med manuelt gir.... Anonymkode: 552df...9b8 2
Hoppetaujenta Skrevet fredag kl. 11:24 #46 Skrevet fredag kl. 11:24 Jeg er faktisk ganske god på det, for bakker har det vært mange av der jeg har bodd og det er viktig å kunne beherske teknikken, ellers kan det bli dyrt når en smeller. Uvurderlig ting å kunne når en skal føre en bil trygt under alle forhold. 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:54 #47 Skrevet fredag kl. 11:54 Gulline skrev (6 timer siden): Veldig glad jeg kjører elbil og slipper tenke på at bilen ikke må renne bakover når jeg står i et lyskryss i en oppoverbakke. Jeg er så gammel at jeg måtte ta bakkestart på førerprøven den gang det ikke var så vanlig med automatgir. Har kjørt bil med manuell gir i årevis og er av den som nyter automat nå. Men glad jeg har hatt erfaringen de gangene vi hadde manuellgirt bil på jobben. Det er alltid noen som kun kan kjøre automat. Ungene mine tok også førerprøven på manuell, de fleste gjør vel det fremdeles? Veldig mange førerskoler, særlig i byene (der de fleste bor) tilbyr kun opplæring i automatgir. Mens i mer landlige områder, er det fortsatt mer vanlig med opplæring og sertifikat også på manuelt gir. Så, nei, de fleste gjør ikke det lenger. Det vanlige for mange nå, er å ta førerprøven på automatgir, og så ta ny oppkjøring på manuelt gir i etterkant, dersom de har behov eller ønske. Det er jo også færre og færre foreldre som kan øvelseskjøre med manuelt gir, fordi familiens bil har automatgir. Anonymkode: 4712a...10e 1
Gulline Skrevet fredag kl. 12:23 #48 Skrevet fredag kl. 12:23 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Veldig mange førerskoler, særlig i byene (der de fleste bor) tilbyr kun opplæring i automatgir. Mens i mer landlige områder, er det fortsatt mer vanlig med opplæring og sertifikat også på manuelt gir. Så, nei, de fleste gjør ikke det lenger. Det vanlige for mange nå, er å ta førerprøven på automatgir, og så ta ny oppkjøring på manuelt gir i etterkant, dersom de har behov eller ønske. Det er jo også færre og færre foreldre som kan øvelseskjøre med manuelt gir, fordi familiens bil har automatgir. Anonymkode: 4712a...10e Ja, det er sant. Jeg kom ikke på det 😀
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:58 #49 Skrevet fredag kl. 12:58 Jeg kan bakkestart på grus. Anonymkode: e4111...c8e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:04 #50 Skrevet fredag kl. 13:04 Jeg har lært begge mine barn det. Begge har bruk for det. Arbeidsbilen har ikke masse duppeditter på bilen. Og det er manuell bil. Min datter synes det var kult når hun var i militæret og hun ble satt som sjåfør siden hun var en av få som kunne kjøre manuell. Siden dem har mye gamle biler. Så synd at den kunsten forsvinner. Anonymkode: 196b0...5d4 1
Jdz Skrevet fredag kl. 13:07 #51 Skrevet fredag kl. 13:07 AnonymBruker skrev (7 timer siden): OG vi som liker en ekte bil med kjøreglede😁 Anonymkode: e23ef...0c6 Hva er ekte kjøreglede? Jeg har kjørt bil i snart 30 år, de aller fleste av de med bensin- eller dieselbil, og manuelt gir. Synhes fortsatt elbil generelt gir mye mer kjøreglede. Manuelle gir gjør ikke en bil verken mer eller mindre ekte. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:48 #52 Skrevet fredag kl. 14:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan bakkestart på grus. Anonymkode: e4111...c8e Er det stort? Anonymkode: 8fc03...ece
Gulline Skrevet fredag kl. 16:39 #53 Skrevet fredag kl. 16:39 Jdz skrev (3 timer siden): Hva er ekte kjøreglede? Jeg har kjørt bil i snart 30 år, de aller fleste av de med bensin- eller dieselbil, og manuelt gir. Synhes fortsatt elbil generelt gir mye mer kjøreglede. Manuelle gir gjør ikke en bil verken mer eller mindre ekte. Helt enig.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:05 #54 Skrevet fredag kl. 17:05 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Veldig mange førerskoler, særlig i byene (der de fleste bor) tilbyr kun opplæring i automatgir. Mens i mer landlige områder, er det fortsatt mer vanlig med opplæring og sertifikat også på manuelt gir. Så, nei, de fleste gjør ikke det lenger. Det vanlige for mange nå, er å ta førerprøven på automatgir, og så ta ny oppkjøring på manuelt gir i etterkant, dersom de har behov eller ønske. Det er jo også færre og færre foreldre som kan øvelseskjøre med manuelt gir, fordi familiens bil har automatgir. Anonymkode: 4712a...10e Før måtte det særskilte grunner til å få kjøre opp med automatgir, det var for de med problemer av ymse slag. Nå er det standarden… just saying! Anonymkode: f442b...316 1 1
UltimateNothing Skrevet fredag kl. 19:18 #55 Skrevet fredag kl. 19:18 AnonymBruker skrev (14 timer siden): For datteren min går det litt sport i det å kunne kjøre manuel og klare bakkestart og sånn så hun tar lappen med manuel nå. Er bare ett spørsmål om tid før det blir nesten umulig å ta lappen med manuel bil i alle tilfeller. Anonymkode: 002b6...cda Min sønn måtte ta automat fordi kjøreskolen ikke hadde bil med manuelt gir. Jeg lærte ham å kjøre manuelt, men det var kanskje bortkastet? Jeg skulle leie bil i utlandet, og det var få biler uten manuelt gir. Noen ganger hjelper det å være utdatert.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:15 #56 Skrevet fredag kl. 22:15 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det stort? Anonymkode: 8fc03...ece Større enn på asfalt. Anonymkode: e4111...c8e 1
skrue Skrevet lørdag kl. 07:19 #57 Skrevet lørdag kl. 07:19 AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 11.28): Snakker seff om manuelt gear og uten div assistenter. Anonymkode: e81f1...fe1 Bare spørsmål om tid før det er noe man ikke trenger å kunne.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:21 #58 Skrevet lørdag kl. 07:21 UltimateNothing skrev (12 timer siden): Min sønn måtte ta automat fordi kjøreskolen ikke hadde bil med manuelt gir. Jeg lærte ham å kjøre manuelt, men det var kanskje bortkastet? Jeg skulle leie bil i utlandet, og det var få biler uten manuelt gir. Noen ganger hjelper det å være utdatert. Han kunne kjørt opp med egen bil med manuelt. Anonymkode: cfaeb...5ef
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:26 #59 Skrevet lørdag kl. 07:26 Ja, jeg aner ikke om jeg kan det mer. Jeg var god på det for mange, mange år siden da jeg bodde i Oslo, brukte å parkere i en bakke langs veien og hadde en bil som ikke hadde noe i nærheten av bakkestartassistent. Med den bilen jeg har i dag, har jeg aldri trengt å prøve selv om jeg har, og foretrekker, manuelt gir. Anonymkode: abbab...eb6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:56 #60 Skrevet lørdag kl. 07:56 Bakkestart, ja.... noe mannen holder på med i hver minste helning, som jeg aldri har sett vitsen med så lenge man er rask, og behersker klutchen godt. Det skal være ekstremt bratt, og jeg skal ha en bil rett bak, før jeg tyr til handbrekket. Eller jeg må ha en tung henger. Samtidig... det er jo veldig sjeldent man kjører manuell nå. Så det vil nok dø ut naturlig, ja, og jeg regner med jeg også vil bli dårligere over tid. Anonymkode: 15b98...e67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå