Gå til innhold

Bakkestart, en utdøende kunstart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden når ble bakkestart en KUNSTART? :klo: 

Anonymkode: cfaeb...5ef

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (6 timer siden):

Manuell(person)biler generelt er vel på vei ut? 

De eneste jeg kjenner som kjører manuelle kjøretøy er yrkessjåfører, rånere/ræggere, og veteranbileiere 🤭

Og utleiebiler. 

Anonymkode: 40484...289

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og utleiebiler. 

Anonymkode: 40484...289

De aller fleste utleiebiler er byttet ut til nyere mer moderne elbiler. Noen er fremdeles med gir, men flesteparten er selvfølgelig ikke det. 

Det er dumt å ha en utleiepark som ikke store deler av befolkningen kan kjøre. Selv kjøreskolebilene fases ut som manuelle. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg aner ikke, da jeg ikke snakker med yngre generasjoner om bil. Men jeg kan det, kvinne 55.

Anonymkode: e4111...c8e

Begge mine ungdommer kan det de er 21 og 19. Begge tok manuell. Selv om ene kjøre lærer mente det var idiotisk for en trengte jo ikke manuell. Men begge hadde slitt hvis de kun tok automat. Ikke kunne de kjørt firma bilene, og ikke kunne de kjørt flere av bilene i bilklubben de er med i.

Ser og så og si alle ungdommene her kjenner tar manuell.

Men har vel noe med at vi bor på bygda og ungdommen driver en del mer med eldre biler osv

Anonymkode: a2d07...b8f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Her i huset tok guttungen lappen på automat og året etter, kjørte han opp på manuelt gir. Det gjorde han helt klart til en bedre sjåfør på alle måter. 

Selv har jeg kjørt manuelt i alle år, men i sommer kjøpte jeg en ny bil med automat. Så tok poden min gamle bil. 

Lurer på hvordan bilen min er på glatta, har aldri kjørt automat på vinterføre, så jeg er litt spent :) Har aldri stått fast tidligere (bor på landet med visse utfordringer vinterstid). 

Men jeg føler og tror at alle blir bedre sjåfører av å lære å kjøre manuelt gir. De får en større forståelse for bil og grep på veien. 

Anonymkode: 3f468...24b

Hvordan gjorde lappen på manuell gir han til en bedre sjåfør? 

Anonymkode: 4680f...b52

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Siden når ble bakkestart en KUNSTART? :klo: 

Aldri, men det finnes nok de som sverger til manuelle gir og som mener at automatgir bare er for pingler.

• Liker 1
Skrevet

bakkestart husker jeg som ganske gøy, siden det er litt mer utfordrende enn vanlig 

Anonymkode: 8fc03...ece

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig glad jeg kjører elbil og slipper tenke på at bilen ikke må renne bakover når jeg står i et lyskryss i en oppoverbakke. Jeg er så gammel at jeg måtte ta bakkestart på førerprøven den gang det ikke var så vanlig med automatgir. Har kjørt bil med manuell gir i årevis og er av den som nyter automat nå. Men glad jeg har hatt erfaringen de gangene vi hadde manuellgirt bil på jobben. Det er alltid noen som kun kan kjøre automat. 

Ungene mine tok også førerprøven på manuell, de fleste gjør vel det fremdeles?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bil jeg må ta bakkestart med. Det er ikke noe problem, men jeg kommer ikke til å savne det når jeg bytter ut nåværende bil med en automat. 

Anonymkode: 48295...3be

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg aner ikke, da jeg ikke snakker med yngre generasjoner om bil. Men jeg kan det, kvinne 55.

Anonymkode: e4111...c8e

min yngste er 25 og kan dette, men en venn av familien er nå straks 18 og de lærer ikke dette på kjøreskolen hvis man ikke tar førerkort med manuell bil og i følge ham tar "alle" Lappen på automat om dgen.. 

Anonymkode: 74760...380

Skrevet

Kunstart?

Det er jo ikke akkurat vanskelig.

Er sykling en kunstart også da, eller svømming? Begge deler litt vanskelig de første gangene man prøver, men etter det går det jo på automatikk, akkurat som bakkestart.

K56

Anonymkode: 166ae...b9b

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (7 timer siden):

Manuell(person)biler generelt er vel på vei ut? 

De eneste jeg kjenner som kjører manuelle kjøretøy er yrkessjåfører, rånere/ræggere, og veteranbileiere 🤭

OG vi som liker en ekte bil med kjøreglede😁

Anonymkode: e23ef...0c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

OG vi som liker en ekte bil med kjøreglede😁

Alt var bedre under krigen. 

Anonymkode: 48295...3be

• Liker 3
Skrevet

16-åringen min vil kjøre og øvelseskjører bil med manuelt gir. Og jeg var bare litt stolt da hun klarte bakkestarten etter litt prøving og feiling.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Når man kjører manuelt gir, får man en annen følelse med bilen enn med automat. Man blir kjent med bil og motor på en annen måte og det er mye enklere å håndtere en bil med manuelt gir enn automat i visse situasjoner. Spesielt da hvis man kjører mye på snø, is, grus osv. Greit å kunne slure, jukke bilen litt hit og dit når man møter en utfordring på veien. 

Men hvis det må forklares, så er det egentlig poengløst. Sånt vet man bare ;)

Anonymkode: 3f468...24b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Å kunne multitaske mens en kjører burde være et krav, for 25 år siden fikk du ikke lappen hvis du ikke kunne gire, å tygge tyggis og knytte skolissene samtidig er det ikke alle som kan. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tre unge voksne nå, som alle tre kjørte opp for manuell, og bakkestart var en del av kjøreopplæringa. 
To av tre har behov for manuell-lappen i jobbsammenheng

Anonymkode: a8efe...19d

• Liker 1
Skrevet

Bakkestart er snart like utdødd som sveiv-start. Helt unødvendig med nyere biler

Anonymkode: 42667...c12

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg kjører manuell og kan selvfølgelig bakkestart. Min eldste sønn kjørte nettopp for manuell da han skal bli håndverker, og da er det kjekt å kunne det. Anbefaler også 16 åringen å kjøre opp for manuell den dagen han skal ta lappen. Jeg er så gammel at jeg syns det er litt latskap å kjøre opp for automatbil😅

Anonymkode: 9acff...570

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å kunne multitaske mens en kjører burde være et krav, for 25 år siden fikk du ikke lappen hvis du ikke kunne gire, å tygge tyggis og knytte skolissene samtidig er det ikke alle som kan. 

Høres ut som Mr Bean, men han pusset tennene og tok på bukse og sko i tillegg 😅

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...