Gå til innhold

Bakkestart, en utdøende kunstart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakker seff om manuelt gear og uten div assistenter. 

Anonymkode: e81f1...fe1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke, da jeg ikke snakker med yngre generasjoner om bil. Men jeg kan det, kvinne 55.

Anonymkode: e4111...c8e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakker seff om manuelt gear og uten div assistenter. 

Anonymkode: e81f1...fe1

Bakkestart er vel omtrent akkurat like utdøende som manuelle biler 😉 

• Liker 14
Skrevet

Jepp, den kunsten kommer til å forsvinne i takt med kunskapen om å kjøre bil med manuelt gir. 
Det produseres og selges knapt nok biler med manuelt gir nå, så de aller fleste som tar lappen fremover, vil kun oppleve bil med automatgir, og vil derfor ikke forstå at bakkestart var en egen greie.

Anonymkode: 4712a...10e

• Liker 3
Skrevet

Da en av mine barn skulle ta førerkort på 1990 -2000 talet var girkjøretøy det vanlige begynte de m/ privat kjøreopplering   Bare unntaksvis (handycapbiler) var det utstyrt med automatgir. 

Bakkestart med manuell handbrekk var vanleg, men idag er det fleste biler utstyrt med elektrisk parkeringsbrems. Har idag bil både m/ elektrisk og manuell, og har ein lærd bakkestart med manuell så takler ein lettere også el. bakkestart m/ automatgir, og el. parkeringsbrems. 

Anonymkode: 28fb0...e99

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok førerkort i 1998 og har ALDRI behøvd bakkestart, og jeg bor i bakkehelvete i Tromsø. Tenker ungdommen i dag vil klare seg helt fint

Anonymkode: 78876...8d9

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan bakkestart fordi jeg hadde bruk for det da jeg først kjørte opp, men det trenger man jo ikke med moderne biler. Hos de aller fleste er nok det å kjøre hest og vogn ganske fremmed, og det er jo også fordi vi ikke trenger det, men bestefar kunne garantert det. 

Anonymkode: 603ba...447

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, bakkestart er en utdøende kunstart. Jeg kan det, men siden vi byttet til en bil med elektrisk parkeringsbrems for seks-sju år siden, har jeg ikke hatt en "ekte" bakkestart. Alle andre vi kjenner, har nyere bil enn oss, de fleste har automat. 

Manuell giring er også en utdøende kunstart, den har bare ikke kommet så langt som bakkestarten ennå. 

Anonymkode: 38f13...6f6

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar nok bakkestart hver gang jeg kjører. 

Anonymkode: 911e8...df0

• Liker 3
Skrevet

Manuell(person)biler generelt er vel på vei ut? 

De eneste jeg kjenner som kjører manuelle kjøretøy er yrkessjåfører, rånere/ræggere, og veteranbileiere 🤭

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan bakkestart fordi jeg hadde bruk for det da jeg først kjørte opp, men det trenger man jo ikke med moderne biler. Hos de aller fleste er nok det å kjøre hest og vogn ganske fremmed, og det er jo også fordi vi ikke trenger det, men bestefar kunne garantert det. 

Anonymkode: 603ba...447

Jeg kan begge deler ;) 

Anonymkode: e4111...c8e

• Liker 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

Manuell(person)biler generelt er vel på vei ut? 

De eneste jeg kjenner som kjører manuelle kjøretøy er yrkessjåfører, rånere/ræggere, og veteranbileiere 🤭

Det er nok flere enn de gruppene du nevner som kjører manuelle kjøretøy 🙂 Det å kunne bakkestart, kjøre med manuelt gir og lukeparkere uten sensorer og kamera er nok for vanskelig for mange unge, de stoler blindt på teknologi, og kan ikke skjønne hvorfor de skal måtte tenke på å lære seg dette i det hele tatt. De blir mindre oppmerksomme i trafikken. 

Jeg er glad jeg lærte gutta mine både bakkestart, lukeparkering ved hjelp av egne beregninger og manuelt gir. Da kan de det, og er ikke totalt hjelpeløse dersom teknologien svikter. Jeg bruker både bakkestart og lukeparkering her i Oslo. Kjører manuelt. 

Anonymkode: 0e9cd...dee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nok flere enn de gruppene du nevner som kjører manuelle kjøretøy 🙂 

«De eneste jeg kjenner»

Det å kunne bakkestart, kjøre med manuelt gir og lukeparkere uten sensorer og kamera er nok for vanskelig for mange unge, de stoler blindt på teknologi, og kan ikke skjønne hvorfor de skal måtte tenke på å lære seg dette i det hele tatt. De blir mindre oppmerksomme i trafikken. 

Jeg er glad jeg lærte gutta mine både bakkestart, lukeparkering ved hjelp av egne beregninger og manuelt gir. Da kan de det, og er ikke totalt hjelpeløse dersom teknologien svikter. Jeg bruker både bakkestart og lukeparkering her i Oslo. Kjører manuelt. 

Anonymkode: 0e9cd...dee

Lukeparkering er noe annet.

Viktig å kunne uansett hvilken type bil man kjører.

Sensorer kan jo tute som et uvær, selv om du har god klaring, så de er ofte mer til bry enn hjelp.

Bakkestart har jeg gjort én gang i mitt liv, utenom kjøretimer, øvelseskjøring og oppkjøring. 

• Liker 1
Skrevet

Bakkestart om du står lukeparkert i en bratt bakke med kun 40 cm avstand til bilen bak og foran er høyeste nivå av kjøreferdighet. 

Anonymkode: 53f96...de8

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Burde man lære dette til de yngre? Har en gutt som snart kan øvekjøre, og usikker på om jeg må kjøpe en billig liten manuell bil til han, for å lære slike ting..? 

Anonymkode: b470d...ce2

• Liker 1
Skrevet

Burde man lære dette til de yngre? Har en gutt som snart kan øvekjøre, og usikker på om jeg må kjøpe en billig liten manuell bil til han, for å lære slike ting..? 

Nei. Bare la han ta sertifikat på automat. Så sparer du deg for mange timers hjerte i halsen kjøreturer med boden. 

Anonymkode: 53f96...de8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Trenger ikke det. Er så og si ingen som kjører så gamle biler og de som gjør lærer det seg likevel. 

For datteren min går det litt sport i det å kunne kjøre manuel og klare bakkestart og sånn så hun tar lappen med manuel nå. 

Er bare ett spørsmål om tid før det blir nesten umulig å ta lappen med manuel bil i alle tilfeller. 

Anonymkode: 002b6...cda

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, absolutt ikke! Det er som regel helt unødvendig å lære seg å kjøre med manuelle gir. Og tar han lappen med automatgir har han uansett ikke lov å kjøre med manuelle gir, det er kun motsatt som er lov. Dessuten blir det færre og færre biler med manuelle gir, de er knapt i produksjon lengre.

Anonymkode: 4680f...b52

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her i huset tok guttungen lappen på automat og året etter, kjørte han opp på manuelt gir. Det gjorde han helt klart til en bedre sjåfør på alle måter. 

Selv har jeg kjørt manuelt i alle år, men i sommer kjøpte jeg en ny bil med automat. Så tok poden min gamle bil. 

Lurer på hvordan bilen min er på glatta, har aldri kjørt automat på vinterføre, så jeg er litt spent :) Har aldri stått fast tidligere (bor på landet med visse utfordringer vinterstid). 

Men jeg føler og tror at alle blir bedre sjåfører av å lære å kjøre manuelt gir. De får en større forståelse for bil og grep på veien. 

Anonymkode: 3f468...24b

Skrevet

Det er vel utdøende, naturlig nok. Selv har jeg bil med manuelt gir og tar bakkestart støtt og stadig. Kommer ikke til å savne det når jeg bytter ut bilen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...