Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #1 Skrevet 29. mars 2006 Har en "krysset" nettverkskabel som skulle være riktig til bruk av overføring av filer fra gammel til ny pc. Hva må til for å få maskinene til å komunisere? Oppsett?? Andre ting jeg må huske på?? Den gamle PC'n har WIN98 mens den nye har XP, byr dette på noen problemer? Da det ikke er CD-brenner er vel dette den eneste måten å overføre bilder og andre filer som skal over til XP-maskinen?
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #2 Skrevet 29. mars 2006 TRODDE I DET MINSTE AT DET VAR NOEN DATA KYNDIG PERSONER HER DA
Gjest Lea Skrevet 30. mars 2006 #3 Skrevet 30. mars 2006 Jeg har aldri gjort dette med krysset kabel. Men det enkleste hadde kanskje vært om du brukte en minnepinne (USB) for å flytte filene.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 30. mars 2006 #4 Skrevet 30. mars 2006 At det er forskjellig operativsystem *kan* by på problemer, men det må du rett og slett bare finne ut av etter at du har koblet maskinene sammen. At du har krysset nettverkskabel har ingenting å si. Koble datamaskinene sammen og se om du er så heldig at de automatisk snakker sammen. Hvis ikke kan du forsøke å sette opp et nettverk mellom maskinene (i nettverksegenskapene), og/eller søke etter den gamle maskinen fra den nye maskinen. Mulig du må rote litt rundt i nettverksegenskapene for å få det til å virke - jeg kan beklageligvis ikke gi deg en nøyaktig fremgangsmåte for dette, for når jeg selv forsøker å sette opp nettverk, er det prøv-og-feil-metoden som gjelder
Gjest Kaffegjesten Skrevet 30. mars 2006 #5 Skrevet 30. mars 2006 Å flytte med minnepenn er en omstendelig affære. Det er vel få minnepenner som klarer mer enn ca 1 Gb og har du f eks som meg flere disker på 200Gb tar det sin tid. Skal du flytte lite er det ikke noe problem med minnepenn. Det raskeste er utvilsom en KRYSSET nettverkskabel mellom de to pc'ene. Kobler du de sammen via en HUB eller router skal du IKKE ha krysset nettverkskabel. Hvis du får satt opp nettverksforbindelsene din riktig (så vanskelig er det heller ikke) er dette raskeste måten. Forsøk først fra Win Xp for der får du hjelp "på skjermen". Dvs den aller raskeste måte hvis du skal flytte masse data er å sette disken fra Win 98 maskinen inn i pc'en med Win XP og så overføre filer direlete mellom diskene. Da må du huske å sette jumperen på disken i Win XP som master og Win 98-disken som slave.(og flytte jumperne tilbake etterpå) Når du evt tar ut og setter inn diskene må pc'ene være helt strømløse og avslått. I Win XP kommer nå disken fra Win 98 opp som "ny maskinvare funnet" - og etter kort tid kan du bare bruke utforskeren din(der finner du "den nye disken" som f eks E: eller F:) og flytte de filene du vil hit og dit. Det tar ikke så mange minuttene.
abelille Skrevet 30. mars 2006 #6 Skrevet 30. mars 2006 Her er en link som beskriver hvordan du gjør det: http://www.aftenposten.no/ekspertene/datae...question&id=120
Gobi Skrevet 31. mars 2006 #7 Skrevet 31. mars 2006 En ting du må huske på er at XP maskinen din vil kunne se filer som ligger på Win98 maskinen, men ikke omvent. Dette er pga at XP er for det meste installert med NTFS som filsystem, mens Win98 er installert med Fat32. NTFS kan lese Fat32, men Fat32 kan ikke lese NTFS filer. .
jordbær Skrevet 31. mars 2006 #8 Skrevet 31. mars 2006 Nettverksmessig skal det holde med apipa-adresser..Vet ikke om 98 fikser dette selv, men XP vet jeg støtter det. (Ikke-routbare IP-adresser som windows selv ordner med..type "plug and pray" for noe jeg vil kalle midlertidige nettverk.. f.eks. til bruk i slike tilfeller for og slippe å konfigurere IP-adresser osv)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå