Gå til innhold

Feire 7-årsdag på McDonald’s – hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mitt ærlige svar er at jeg hadde reagert negativt. Hadde nok tenkt at dere er ressurssvake og lurt på hva dere ser for dere som opplegg i en slik bursdag.

Nå har mine barn aldri spist på Mc Donalds, og jeg hadde nok takket nei til invitasjonen. Jeg vet at min nevø ble invitert i en sånn bursdag, og min svigerinne og jeg snakket om det, og det vet jeg flere andre gjorde også.

Ikke et politisk korrekt eller hyggelig svar, men i hvert fall ærlig.

Anonymkode: 77e74...3da

Du hadde takket nei til bursdagsinvitasjonen? På vegne av barnet ditt? Ville ikke barnet selv ha hatt noe å si på den saken? Og hva er din begrunnelse? Det er snakk om en bursdag, på 2 timer. En usunn middag, en gang. Tenker du hjemmebursdag med pølser og kaker er et sunnere alternativ, eller hva ser du egentlig for deg? Du kan gjerne ta dette opp med klassekontakter og få til en kollektiv greie der man blir enige om et felles opplegg rundt bursdagsfeiringer, men at du boikotter på vegne av ditt barn vil føre til at du ekskluderer barnet ditt fra fellesskapet. 

Personlig hadde jeg ikke orket å arrangere en bursdag på et slikt sted med barn i den alderen, fordi min erfaring med barnebursdag opp gjennom årene er at maten og søtsaker gjerne kastes i munnen før barna går igang med lek og aktivitet. Barn i den alderen sitter som regel ikke og nyter et måltid, på samme måte som oss voksne, og 2 timer på et spisested kan bli lenge. Men om du orker, så kjør på. Jeg hadde med glede sendt mitt barn i en slik bursdag (og en high five til foreldrene som skal arrangere bursdagen). 🎉 

Anonymkode: 8fbe3...77e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville ikke hatt det på macdonalds 

Og nei man får ikke sunn mat der salaten dems er også usunt, burger uten brød har ikke så mye å si når kjøttet er full av drit 

Anonymkode: 26d56...603

Hva inneholder kjøttet? 

Anonymkode: 492f8...960

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Enkelte foreldre, altså. Og deres behov for å ri deres høye kjepphester på bekostning av eget barn. Bare så de kan slå seg selv på brystkassa og føle seg "bedre enn" andre. Avskyelig og barnslig oppførsel.

Anonymkode: 1b11a...735

Enig. Og virker som det er mange av dem rundt om. Bare å se på diverse kommentarfelt så får man en god bekreftelse på akkurat det 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og nei man får ikke sunn mat der salaten dems er også usunt, burger uten brød har ikke så mye å si når kjøttet er full av drit 

Det er snakk om 1 bursdag. Tror ikke det ødelegger kostholdet til barna og gjør at de bare vil ha Mc Donalds mat etter denne bursdagen. 

Blir det virkelig servert sunn mat i alle bursdager nå?

Salat, vann å drikke, ikke kake, men frukt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ungene får jo ikke sunn mat i noen bursdag. Pølse og pizza er ikke sunt 

Anonymkode: d9d90...e26

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt helt greit med McD-bursdag. Jeg hadde tenkt «så hyggelig, og litt retro!». Jeg har selv vært bursdavertinne på McD på 90-tallet, og det var noe alle barn elsket, og de var godt ivaretatt der. Jeg synes det er flaut å lese enkeltes frykt for å være «trashy» eller hva det skal være, og det sier mye om deres menneskesyn og verdier. Fysj!!

Anonymkode: 6fb4c...f00

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva inneholder kjøttet? 

Anonymkode: 492f8...960

Kjøttet er 100% rent norsk storfekjøtt. Mye uvitenhet i denne tråden. Ren ubegrunnet frykt og naiv uvitenhet.

Anonymkode: 6fb4c...f00

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på barnegruppa. Vi hadde ikke kunnet holde barna i ånde med et måltid, en liten lekekrok og tegning med gruppene vi har hatt på 10-12 gutter i den alderen.

Men kjenner du barna og vet de kan klare det uten konflikt eller kaos, så ser jeg ikke noe i veien med planen din. Pølser eller burger går nå ut på ett helsemessig, og en happy meal er hakket høyere. 

Anonymkode: d572a...0bb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

7-åringen vil gjerne feire bursdagen sin, men vi holder på med oppussing hjemme, så det er dessverre ikke mulig å ha selskapet der. Jeg har sett på å leie lokale, men det blir for dyrt – de fleste starter på rundt 4000 kr 🥹
Vi har heller ikke noe lekeland i nærheten. Det finnes en McDonald’s med en liten klatreplass og sklie, så vi vurderer å feire der i stedet. Jeg vet at mange foreldre ikke liker å gi barna sånn mat, men vi har egentlig ikke så mange alternativer akkurat nå. Barna mine får sånn mat bare 2–3 ganger i året, så jeg synes det er greit.
Jeg er bare litt usikker på om 7–8-åringer faktisk har glede av den lille lekeplassen på McDonald’s. Men de får i hvert fall et sted å sitte, og vi kan ta med tegnesaker og lignende så de har noe å gjøre.
Hva synes dere? Er det innafor å ha bursdagen der? Hvordan ville dere reagert som foreldre – bortsett fra maten, altså?

Anonymkode: 253c7...d65

Jeg hadde en feiring på McDonald’s da jeg var yngre og vi alle storkoste oss. Mange andre hadde også der, og vi gledet oss alltid til de bursdagene. 
Jeg har også erfaring med å være bursdagsvert på McDonald’s som ansatt, og det var nesten alltid sånn at alle barna koste seg hver gang. 
Vet ikke hvordan ting ser ut hos dere nå under oppussingen, men har dere et gulv i et rom en plass dere kunne stelt i stand? Ikke alltid barna trenger bord og stoler. Lag en slags gulvpiknikk f.eks, bestill pizza og server litt kake og brus. Kjør den gode gamle “halen på grisen”. Hvem kan bygge høyest legotårn? Kanskje kan dere få til kino i et ledig rom? Selv om huset er under oppussing, så regner jeg med at dere ikke har startet på alle rom på en gang? 🤭 oppussingsrot tåler barna, og de vil nok glede seg ihjel til å se det nye rommet til ditt barn (om hen skal få det). 
Utebursdag går også! Det har min niese vært i et par ganger, og hun elsket det (uansett vær)! 

Anonymkode: ab679...5a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enkelte foreldre, altså. Og deres behov for å ri deres høye kjepphester på bekostning av eget barn. Bare så de kan slå seg selv på brystkassa og føle seg "bedre enn" andre. Avskyelig og barnslig oppførsel.

Anonymkode: 1b11a...735

Nei, det er jo overraskende at mobbing fortsatt er et utbredt problem, når foreldre skryter av å overføre slike holdninger til barna sine🙄

Anonymkode: 9af30...40d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

MizzVic skrev (3 timer siden):

Tenåringen din er stolt over å aldri har vært på McDonalds?

Ja. På akkurat samme måte som at hen er stolt over å aldri ha prøvd snus eller røyk. Ingen dør av å prøve det heller en gang eller tre, men det er kulere å ha integritet nok til å stå i mot gruppepresset.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barnet ditt er stolt? Jeg hadde vært flau om mitt barn hadde sånne holdninger til andre ,

men du har åpenbart like bedritne holdninger, pinlig av voksne mennesker å surmule over hvordan andre feirer bursdag 

Anonymkode: 26fa6...b5f

Jeg har da ikke surmulet? Jeg takket vennlig nei, og fant på noe annet den dagen. Hvordan i all verden er det å surmule? 

DesmondMiles skrev (3 timer siden):

Spør du om meny på alle selskaper personer i familien din er invitert til?

Har aldri fått servert MacDonalds hos noen om jeg er invitert på middag. Ellers pleier jo de fleste å opplyse om hva maten er, som i "hei, vil dere komme på elggryte på onsdag", men ut over det så kjenner jeg ingen som ville funnet på å servere sånt til gjester, heller ikke de som av og til kan spise sånt selv. Så det blir en stråmann. Spør du om barnet ditt får låne en dyne om natten og om de får bruke toalettet før du sender dem på overnatting? Sannsynligvis ikke, fordi du går ut i fra at det ikke er en problemstilling.

Jeg tror en del her inne har misforstått og tror de selv må i bursdagen. Dette er for barn - og barn, som kjent, pleier å drite langt i om maten er sunn (noe bursdagsmat så å si aldri er uansett). Eller om standarden er for lav, prippene mennesker som ikke tåler plastseter er stort sett bare voksene.

Kanskje på tide å sette barna foran egne forutintatte holdninger.

Anonymkode: 21d89...05d

Nei, jeg tror ikke jeg selv må i bursdagen. Jeg ønsker ikke å påføre så små barn dårlige vaner. I den alderen er de lettpåvirkelige. 70-80 % av voksne nordmenn er overvektige, de aller aller fleste såpiser enorme mengden UP-mat og svært mange er opplært fra barnehagealder til at usunn junk er kos, og stas og feiring. Da får man gode assosiasjoner til junk, og det er lettere å velge det enten man skal feire eller trøste seg selv senere i livet. Jeg har gitt mitt barn andre assosiasjoner.

Du hadde takket nei til bursdagsinvitasjonen? På vegne av barnet ditt? Ville ikke barnet selv ha hatt noe å si på den saken? Og hva er din begrunnelse? Det er snakk om en bursdag, på 2 timer. En usunn middag, en gang. Tenker du hjemmebursdag med pølser og kaker er et sunnere alternativ, eller hva ser du egentlig for deg? Du kan gjerne ta dette opp med klassekontakter og få til en kollektiv greie der man blir enige om et felles opplegg rundt bursdagsfeiringer, men at du boikotter på vegne av ditt barn vil føre til at du ekskluderer barnet ditt fra fellesskapet. 

Anonymkode: 8fbe3...77e

Nei, 7 år gamle barn får ikke lov å bestemme alt selv, og i min familie får ikke barn drikke energidrikk, alkohol, snuse, røyke, spise iskrem til middag, gå i badetøy på vinteren, spise gatekjøkkenmat, se på TV i timesvis hver dag, være slemme mot dyr, mobbe etc. Jeg registrerer at alle dere som mener ungen min er motbydelig fordi hen er stolt over å ha holdt seg unna frityr, tobakk og alkohol, synes det er helt kurrant når det er dere som slenger dritt om andres barn. Jeg derimot har ikke sagt et negativt ord om det 7 år gamle bursdagsbarnet, og tenåringen min vet fortsatt ikke at jeg lagde avtalen om å gjøre noe annet etter at jeg hadde fått invitasjonen, det er jo ikke noe jeg snakker med et barn om. 

Siden det er snakk om en bursdagsfeiring i løpet av 17 år så er ikke barnet mitt ekskludert fra fellesskapet, så det trenger du ikke å bekymre deg for.

Ungene får jo ikke sunn mat i noen bursdag. Pølse og pizza er ikke sunt 

Anonymkode: d9d90...e26

Pizza kan fint være sunt, det MÅ ikke være grandiosa akkurat. Gode pølser lagret av råvarer er heller ingen krise, men MÅ ikke servere MUK.  Så finnes det en mellomting mellom direkte sunn mat, og frityrstekt søppel servert under noenlys.

Anonymkode: e7142...de4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har aldri fått servert MacDonalds hos noen om jeg er invitert på middag. Ellers pleier jo de fleste å opplyse om hva maten er, som i "hei, vil dere komme på elggryte på onsdag", men ut over det så kjenner jeg ingen som ville funnet på å servere sånt til gjester, heller ikke de som av og til kan spise sånt selv. Så det blir en stråmann. Spør du om barnet ditt får låne en dyne om natten og om de får bruke toalettet før du sender dem på overnatting? Sannsynligvis ikke, fordi du går ut i fra at det ikke er en problemstilling.

Barna dine har aldri spist pølser, eller fått takeaway-pizza?

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker 7-8 åringer er litt for store for lekerom på Mac Donalds. Og så blir det veldig upersonlig å ha bursdag der. Masse fremmede som også spiser der, lokalet har mye støy osv. Hva med samværet og følelsen av bursdag? Jeg tenker et selskap er mer enn at de sitter til bords og spiser. Ja det er en liten sklie der, men jeg vil tro de er for store for den. Maten i seg selv hadde jeg ikke brydd meg om, fordi det er bursdag.

Går det an å leie gymsalen på skolen (eller ungdomsskole/vgs)? Hvis ikke så hadde jeg tatt utebursdag. Tror det blir mye hyggeligere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt ærlige svar er at jeg hadde reagert negativt. Hadde nok tenkt at dere er ressurssvake og lurt på hva dere ser for dere som opplegg i en slik bursdag.

Nå har mine barn aldri spist på Mc Donalds, og jeg hadde nok takket nei til invitasjonen. Jeg vet at min nevø ble invitert i en sånn bursdag, og min svigerinne og jeg snakket om det, og det vet jeg flere andre gjorde også.

Om du automatisk tenker alle som har vært, eller skal på Mc Donalds, er ressurssvake, så tror jeg kanskje du har et litt forenklet syn på verden.  Men bra du har en svigerinne du kan sladre med da  

Anonymkode: a3f35...750

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Min ærlige tanke er at folk som sladrer og slarver er nokså ressurssvake.

Det er også interessant at du ikke tør å stå for din ærlige mening 🙂 

Endret av DesmondMiles
  • Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Ene barnet mitt var invitert til bursdag på Peppes. Maten der er vel hakket bedre også, men vi takket nei. Synes det var veldig rart at barn skal sitte rundt et bord på en cafe, når det er bursdag. Hva med å finne på noe gøy sammen…?

Anonymkode: 4e7d2...0d2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme her. Ene barnet mitt var invitert til bursdag på Peppes. Maten der er vel hakket bedre også, men vi takket nei. Synes det var veldig rart at barn skal sitte rundt et bord på en cafe, når det er bursdag. Hva med å finne på noe gøy sammen…?

Anonymkode: 4e7d2...0d2

Du tilbakeholder barnet ditt fra sosiale arrangementer fordi maten ikke er bra nok for deg? Wow.

• Liker 7
Skrevet

Hva med å gå i skogen og tenne bål? Pølser og brød, og grille marshmallow! :D

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Wow, så utrolig moralsk og bedre enn alle andre du er da. Kanskje du bør la være å menge deg med bermen av vanlige folk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det blir billigere og bedre å ha det hjemme.

Anonymkode: 364fd...053

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...