AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:25 #121 Skrevet fredag kl. 18:25 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har du vært i en bursdag på McDonald's noen gang? De har et område som stenges av for andre gjester mens bursdagen foregår. Man kan ha med egen kake ja. Foreldrene er jo med så det er jo ingen som "passer alle barna" og "stikker av"? Pleier barna dine faktisk å stikke av når du har dem med et sted? Hvilken diagnose har de? Anonymkode: 6cbc5...0a5 Ja da jeg selv var barn. Men da jeg sjekket ifjor så sto det på nettsiden at de ikke arrangerte bursdager og at medbrakt kake ikke var lov i restaurantene deres. Men ser nå at det står at man kan kontakte dem ang. bursdag så kanskje de har startet opp igjen med arrangert bursdag da Nå virket det egentlig som TS bare tenkte å dra på McDonalds med barna men håper jo hun iallfall kontakter det aktuelle stedet på forhånd. Mitt barn stikker av om hun får mulighet ja men diagnosen er å være 3 år og veldig nysgjerrig. Jeg har lite erfaring med 7-åringer men ser jo at de gjerne vandrer avgårde de og ikke nødvendigvis av vond vilje bare fordi de er ubetenksomme, og man vil jo gjerne ha litt oversikt når man passer andre folks barn. Trodde ikke foreldre var med i bursdager på barneskolen, er det virkelig vanlig? Har forresten vært en nesten helt lik tråd en gang før. Anonymkode: c28ec...be6 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:29 #122 Skrevet fredag kl. 19:29 AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 15.26): Hva inneholder kjøttet? Anonymkode: 492f8...960 Kjøttet blir nå laget på nortura. Storfe kjøtt med litt mer fett en andre burgere, ut fra hva slakteren i huset her sier, som jobber på nortur. Kyllingburgerne inneholder litt mel, salt, kvernet kylling på en type og så se en type uten mel Anonymkode: d029e...c78 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:44 #123 Skrevet i går, 13:44 Det må vel være helt greit. Eneste "faren", er at det smitter og flere kommer til å feire der. Men synes ikke det er verre enn vårt lokale lekeland, som noen her har brukt. Flere her låner sfo og gymsal på skolen. Noen er utendørs. Har ikke mcdonalds men pølse i brød som de har her, er ikke noe sunt uansett. Anonymkode: 1cd5c...def
AnonymBruker Skrevet i går, 13:47 #124 Skrevet i går, 13:47 Jeg feiret 7-års dagen på McD (90-tallet) og husker det som en veldig fin bursdag 😊 Anonymkode: f556d...479 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:53 #125 Skrevet i går, 13:53 Så noe om at dere er 30 barn? Da kan jeg ikke se for meg at det er plass å leke, hvis de ikke har lekeplass ute og det er fint vær? Anonymkode: 1cd5c...def
AnonymBruker Skrevet i går, 13:57 #126 Skrevet i går, 13:57 AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 11.26): Mitt ærlige svar er at jeg hadde reagert negativt. Hadde nok tenkt at dere er ressurssvake og lurt på hva dere ser for dere som opplegg i en slik bursdag. Nå har mine barn aldri spist på Mc Donalds, og jeg hadde nok takket nei til invitasjonen. Jeg vet at min nevø ble invitert i en sånn bursdag, og min svigerinne og jeg snakket om det, og det vet jeg flere andre gjorde også. Ikke et politisk korrekt eller hyggelig svar, men i hvert fall ærlig. Anonymkode: 77e74...3da Hva er problemet egentlig? Flere andre som snakket om det. Må bo på ett enormt merkelig sted langt fra sivilisasjonen. Anonymkode: 857aa...214
AnonymBruker Skrevet i går, 14:01 #127 Skrevet i går, 14:01 AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 18.35): Det blir billigere og bedre å ha det hjemme. Anonymkode: 364fd...053 Manglende leseforståelse? Anonymkode: b3bfb...4ee 1
AprilLudgate Skrevet i går, 14:04 #128 Skrevet i går, 14:04 AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 1.52): Morsomt å se disse foreldrene som kommer med: de er bare barn, de vet ikke bedre. Kjør på med mcrn. På lik linje som dem som hakker på de som velger å feire bursdagen til barnet sitt hos fastfood-kjede. De er jo like skrudd. Tror dem er bedre ved ååkomme med sitt eget piss. Eeh. To morsomme grupper det der. Anonymkode: 6328c...2ae Nei. Ungene vil bli invitert i bursdag, og har det koselig. Om det er pizza i gymsalen, pølse hjemme eller nuggets på mcd gir jeg blaffen i. Det viktigste er at de har det hyggelig. 3
AnonymBruker Skrevet i går, 14:28 #129 Skrevet i går, 14:28 Tenker det er helt ok. Er dette en lørdag er det jo bare å stå over pizzaen, brusen og lørdagsgodtet siden barnet får "alt det trenger" i bursdagen. For de som er heldig å ha barn som er født bør, sommer og tidlig høst, så kan ute bursdag være et fint alternativ. Lekeplass, i hagen med pølser og bål, en kort tur til gapahuk/egnet sted i skogen (hvis man orker å dra med en gjeng på tur). Det er jo selvsagt mulig å få til noe slikt selv om det er kaldere, men været spiller en rolle. Lekeplass med pølser på termos eller engangsgrill og sjokoladekake fungerer supert. Godteposer/kjærligheter kan også gjemmes rundt om hvis man vil ha en gøy aktivitet. Anonymkode: 090d0...216
AnonymBruker Skrevet i går, 14:36 #130 Skrevet i går, 14:36 Synes mer synd på de andre kundene. Anonymkode: 97600...19f 1
Raven.Writingdesk Skrevet i går, 14:42 #131 Skrevet i går, 14:42 AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 10.53): 7-åringen vil gjerne feire bursdagen sin, men vi holder på med oppussing hjemme, så det er dessverre ikke mulig å ha selskapet der. Jeg har sett på å leie lokale, men det blir for dyrt – de fleste starter på rundt 4000 kr 🥹 Vi har heller ikke noe lekeland i nærheten. Det finnes en McDonald’s med en liten klatreplass og sklie, så vi vurderer å feire der i stedet. Jeg vet at mange foreldre ikke liker å gi barna sånn mat, men vi har egentlig ikke så mange alternativer akkurat nå. Barna mine får sånn mat bare 2–3 ganger i året, så jeg synes det er greit. Jeg er bare litt usikker på om 7–8-åringer faktisk har glede av den lille lekeplassen på McDonald’s. Men de får i hvert fall et sted å sitte, og vi kan ta med tegnesaker og lignende så de har noe å gjøre. Hva synes dere? Er det innafor å ha bursdagen der? Hvordan ville dere reagert som foreldre – bortsett fra maten, altså? Anonymkode: 253c7...d65 Kjør på!! Herregud, jeg er 80 talls barn og vet hvor stas ungene hadde syntes dette var. Hvis noen blir hysteriske over at dere gjorde dette så kan de selv invitere til hjemmebursdag med grønnsakssuppe når deres unge fyller år. Kjør på, la ungen glede seg og senk skuldrene, dere gjør en god jobb!!! 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #132 Skrevet 20 timer siden Vi har barn født sent i oktober. Vi har alltid feiret utebursdag i skogen(bhg sitt tursted eller skolen sitt. Har sjekket ut med ansatte for lokasjon. Tent bål, grillet ferdig stekte gilde karbonader, valgfritt tilbehør -blir fort mat av det. Csprisonne som drikke Toro langpannekake med topping og nonstop-vært nok i masssevis. Skrevet at barna skal være ute, må klees etter været. Kjøpte en stor pressening og knøt fast mellom trærne når det var meldt regn. Har hatt skogsbingo med oppgaver innenfor skolefag eller tilpasset bhg, vi har lekt gjemsel, hatt disco, lager kongledyr og skrevet historier om dem. Refleksjakt med lommelykt(om bursdagen starter når det er mørkt) Vi har hatt masse fine samtaler med ungene, og hatt mange vellykkete feiringer. I år er første gang det blir bowlingbursdag, da er det 13 års dag. Anonymkode: a64a1...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #133 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 22.38): I barnebursdag så kan vel barna få spise litt usunt vel?, tenker att så lenge di får sunn og næringsrik mat i hverdagen så det etter mitt syn lov å kose seg i bursdagselskaper….kjempe bra med et sunt kosthold, helt enig i det MEN ungene må få kose deg i barnebursdager… Anonymkode: a7ce2...23f Jeg vedder en million på at skrikekoret her som hyler av indignasjon over at ikke alle vil i junkfood-bursdag, ikke spiser veldig sunn mat hjemme og er mer eller mindre kvapsete eller overvektige selv også. Ja, det er helt greit med usunn mat i bursdag. Men jeg synes ikke det er greit å lære barnet at gatekjøkken = kosemat. Man kan fint spise noe usunt som faktisk smaker godt i stedet. Unger klarer da fint å kose seg med is, kaker, god mat, uten at det er frityrstekt søppel. Det er alltid veldig populært med bursdager her, og barna vil alltid bli med hjem siden de synes vi har god mat. Det MÅ heller ikke være usunt for å være godt, det er en veldig trist tankegang, men om det skal være usunt bør det i det minste smake godt. AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 0.27): Ressurssvake, faktisk. Syns ikke man er ressurssvak om man blar opp flere tusen for 30 barn på mcern. Er nok mange som ikke har råd til det. Barna dine har garantert spist på Mc Donalds uten at du vet om det. Garantert! Eller kontrollerer du alt tenåringen gjør med venner og tvinger den til å ha på kart på telefonen som du kontrollerer til enhver tid? Jeg er enig i at maten der ikke er god og heller ikke sunn, men herregud, der er snakk om EN bursdag! Hadde hele klassen på 30 stk feiret hver sin bursdag der hadde jeg skjønt det, men én bursdag på mcern skader ingen og ingen blir feite av det. Si meg, hva serverer du i barnebursdag? Gulrøtter og grovt brød? Håper for guds skyld brødet ikke er ultraprosessert da. Serverer du ikke kake en gang? Sukker er jo farlig… men mye bedre enn kunstig søtning. Sukker er i det minste naturlig selv om det ikke er noe man bør spise hver dag. Anonymkode: a2fa6...b20 Nei, ikke gulrøtter og grovbrød. (Og de gangene vi har brød hjemme er det ikke ultraprosessert, vi evner å bake brød selv, det er ikke spesielt krevende). I bursdager har vi f.eks. sushi, tapas, hjemmelaget pizza, moussaka, hjemmelagede pølser med lomper (jeg gidder ikke å lage lompene selv til mange barn, men hvis vi griller hjemme lager vi dem selv), pestokylling med hjemmelaget pasta (og hjemmelaget pesto). Vi har hatt burger også, hjemmelaget elgburger med hjemmebakt surdeigsbrød. Barna spiser glupsk. Lager kaker uten toro, enda ingenting gjør KG-mafiaen sintere enn mennesker som klarer å lage kaker uten toro. Ooooog vi tilpasser til både veganere og cøliaki og allergier, helt uten toro eller MacDonalds. AnonymBruker skrev (På 17.10.2025 den 7.47): 100% norsk storfekjøtt. Anonymkode: ad3ba...688 Ikke salt engang med andre ord? 100 % kjøtt, altså helt uten fett og salt høres skikkelig tørt og smuldrete og motbydelig ut. AprilLudgate skrev (8 timer siden): Nei. Ungene vil bli invitert i bursdag, og har det koselig. Om det er pizza i gymsalen, pølse hjemme eller nuggets på mcd gir jeg blaffen i. Det viktigste er at de har det hyggelig. Det viktigste er at de har det hyggelig, helt sant. Uenigheten går nok på hva vi anser som hyggelig. For mange her er tydeligvis plaststoler, grelle farger, neonlys og eimen av frityr, ketchup og grillkrydder toppen av lykke, for andre høres det ut som et mareritt. Barnet mitt har flere ganger spurt om lov å ha med egne pølser i bursdag fordi hen synes de kjipe pølsene som vanligvis serveres er så grusomme. Da har vi sagt at man heller kan spise hjemme før man drar, så slipper man å spise noe særlig der. Man tar ikke med seg egen mat, det er uhøflig. Og man sier heller ikke at man ikke liker det, da sier man at man ikke er så sulten. Anonymkode: e7142...de4
veslemms Skrevet 17 timer siden #134 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vedder en million på at skrikekoret her som hyler av indignasjon over at ikke alle vil i junkfood-bursdag, ikke spiser veldig sunn mat hjemme og er mer eller mindre kvapsete eller overvektige selv også. Ja, det er helt greit med usunn mat i bursdag. Men jeg synes ikke det er greit å lære barnet at gatekjøkken = kosemat. Man kan fint spise noe usunt som faktisk smaker godt i stedet. Unger klarer da fint å kose seg med is, kaker, god mat, uten at det er frityrstekt søppel. Det er alltid veldig populært med bursdager her, og barna vil alltid bli med hjem siden de synes vi har god mat. Det MÅ heller ikke være usunt for å være godt, det er en veldig trist tankegang, men om det skal være usunt bør det i det minste smake godt. Nei, ikke gulrøtter og grovbrød. (Og de gangene vi har brød hjemme er det ikke ultraprosessert, vi evner å bake brød selv, det er ikke spesielt krevende). I bursdager har vi f.eks. sushi, tapas, hjemmelaget pizza, moussaka, hjemmelagede pølser med lomper (jeg gidder ikke å lage lompene selv til mange barn, men hvis vi griller hjemme lager vi dem selv), pestokylling med hjemmelaget pasta (og hjemmelaget pesto). Vi har hatt burger også, hjemmelaget elgburger med hjemmebakt surdeigsbrød. Barna spiser glupsk. Lager kaker uten toro, enda ingenting gjør KG-mafiaen sintere enn mennesker som klarer å lage kaker uten toro. Ooooog vi tilpasser til både veganere og cøliaki og allergier, helt uten toro eller MacDonalds. Ikke salt engang med andre ord? 100 % kjøtt, altså helt uten fett og salt høres skikkelig tørt og smuldrete og motbydelig ut. Det viktigste er at de har det hyggelig, helt sant. Uenigheten går nok på hva vi anser som hyggelig. For mange her er tydeligvis plaststoler, grelle farger, neonlys og eimen av frityr, ketchup og grillkrydder toppen av lykke, for andre høres det ut som et mareritt. Barnet mitt har flere ganger spurt om lov å ha med egne pølser i bursdag fordi hen synes de kjipe pølsene som vanligvis serveres er så grusomme. Da har vi sagt at man heller kan spise hjemme før man drar, så slipper man å spise noe særlig der. Man tar ikke med seg egen mat, det er uhøflig. Og man sier heller ikke at man ikke liker det, da sier man at man ikke er så sulten. Anonymkode: e7142...de4 Du stapper egne pølser? Det gjorde bestemor på gården også, men hun var jo gardskjerring og hadde gått husmorskolen. Det tok hele dagen etter slakt og alle måtte være og hjelpe til på kjøkkenet. Hvor kjøper du tarmene hen? 2
malifika Skrevet 17 timer siden #135 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 11.26): Mitt ærlige svar er at jeg hadde reagert negativt. Hadde nok tenkt at dere er ressurssvake og lurt på hva dere ser for dere som opplegg i en slik bursdag. Nå har mine barn aldri spist på Mc Donalds, og jeg hadde nok takket nei til invitasjonen. Jeg vet at min nevø ble invitert i en sånn bursdag, og min svigerinne og jeg snakket om det, og det vet jeg flere andre gjorde også. Ikke et politisk korrekt eller hyggelig svar, men i hvert fall ærlig. Anonymkode: 77e74...3da Gud bedre 🤣🤣🤣🤣 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #136 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vedder en million på at skrikekoret her som hyler av indignasjon over at ikke alle vil i junkfood-bursdag, ikke spiser veldig sunn mat hjemme og er mer eller mindre kvapsete eller overvektige selv også. Ja, det er helt greit med usunn mat i bursdag. Men jeg synes ikke det er greit å lære barnet at gatekjøkken = kosemat. Man kan fint spise noe usunt som faktisk smaker godt i stedet. Unger klarer da fint å kose seg med is, kaker, god mat, uten at det er frityrstekt søppel. Det er alltid veldig populært med bursdager her, og barna vil alltid bli med hjem siden de synes vi har god mat. Det MÅ heller ikke være usunt for å være godt, det er en veldig trist tankegang, men om det skal være usunt bør det i det minste smake godt. Nei, ikke gulrøtter og grovbrød. (Og de gangene vi har brød hjemme er det ikke ultraprosessert, vi evner å bake brød selv, det er ikke spesielt krevende). I bursdager har vi f.eks. sushi, tapas, hjemmelaget pizza, moussaka, hjemmelagede pølser med lomper (jeg gidder ikke å lage lompene selv til mange barn, men hvis vi griller hjemme lager vi dem selv), pestokylling med hjemmelaget pasta (og hjemmelaget pesto). Vi har hatt burger også, hjemmelaget elgburger med hjemmebakt surdeigsbrød. Barna spiser glupsk. Lager kaker uten toro, enda ingenting gjør KG-mafiaen sintere enn mennesker som klarer å lage kaker uten toro. Ooooog vi tilpasser til både veganere og cøliaki og allergier, helt uten toro eller MacDonalds. Ikke salt engang med andre ord? 100 % kjøtt, altså helt uten fett og salt høres skikkelig tørt og smuldrete og motbydelig ut. Det viktigste er at de har det hyggelig, helt sant. Uenigheten går nok på hva vi anser som hyggelig. For mange her er tydeligvis plaststoler, grelle farger, neonlys og eimen av frityr, ketchup og grillkrydder toppen av lykke, for andre høres det ut som et mareritt. Barnet mitt har flere ganger spurt om lov å ha med egne pølser i bursdag fordi hen synes de kjipe pølsene som vanligvis serveres er så grusomme. Da har vi sagt at man heller kan spise hjemme før man drar, så slipper man å spise noe særlig der. Man tar ikke med seg egen mat, det er uhøflig. Og man sier heller ikke at man ikke liker det, da sier man at man ikke er så sulten. Anonymkode: e7142...de4 Hjelpes , snakk om å være nedlatende da🙄 Anonymkode: 26fa6...b5f 1
AprilLudgate Skrevet 7 timer siden #137 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg vedder en million på at skrikekoret her som hyler av indignasjon over at ikke alle vil i junkfood-bursdag, ikke spiser veldig sunn mat hjemme og er mer eller mindre kvapsete eller overvektige selv også. Ja, det er helt greit med usunn mat i bursdag. Men jeg synes ikke det er greit å lære barnet at gatekjøkken = kosemat. Man kan fint spise noe usunt som faktisk smaker godt i stedet. Unger klarer da fint å kose seg med is, kaker, god mat, uten at det er frityrstekt søppel. Det er alltid veldig populært med bursdager her, og barna vil alltid bli med hjem siden de synes vi har god mat. Det MÅ heller ikke være usunt for å være godt, det er en veldig trist tankegang, men om det skal være usunt bør det i det minste smake godt. Nei, ikke gulrøtter og grovbrød. (Og de gangene vi har brød hjemme er det ikke ultraprosessert, vi evner å bake brød selv, det er ikke spesielt krevende). I bursdager har vi f.eks. sushi, tapas, hjemmelaget pizza, moussaka, hjemmelagede pølser med lomper (jeg gidder ikke å lage lompene selv til mange barn, men hvis vi griller hjemme lager vi dem selv), pestokylling med hjemmelaget pasta (og hjemmelaget pesto). Vi har hatt burger også, hjemmelaget elgburger med hjemmebakt surdeigsbrød. Barna spiser glupsk. Lager kaker uten toro, enda ingenting gjør KG-mafiaen sintere enn mennesker som klarer å lage kaker uten toro. Ooooog vi tilpasser til både veganere og cøliaki og allergier, helt uten toro eller MacDonalds. Ikke salt engang med andre ord? 100 % kjøtt, altså helt uten fett og salt høres skikkelig tørt og smuldrete og motbydelig ut. Det viktigste er at de har det hyggelig, helt sant. Uenigheten går nok på hva vi anser som hyggelig. For mange her er tydeligvis plaststoler, grelle farger, neonlys og eimen av frityr, ketchup og grillkrydder toppen av lykke, for andre høres det ut som et mareritt. Barnet mitt har flere ganger spurt om lov å ha med egne pølser i bursdag fordi hen synes de kjipe pølsene som vanligvis serveres er så grusomme. Da har vi sagt at man heller kan spise hjemme før man drar, så slipper man å spise noe særlig der. Man tar ikke med seg egen mat, det er uhøflig. Og man sier heller ikke at man ikke liker det, da sier man at man ikke er så sulten. Anonymkode: e7142...de4 Nå er det ikke meg og deg som skal i barnebursdager. Det er 7åringer. Aldri hørt ever om barn som spør om å ha med egen pølse - men en gang må vøre fen første og joda: vi har en sykt kresen unge i klassen fordi allergier som gir magevondt/oppkast osv. Han spiser da bare det på menyen han tåler, og foreldre sier hva det er. Problem løst. Om barnet til naboen vil ha med ett særskilt merke pølse eller ha med egen rett er det null problem for meg 🤷♀️ Da tar den ene eller maks to i hele klassen med noe eget, og resten får standard servering. «Grellt interiør», ja….. skal man takke nei til invitasjoner hjem fordi sofaen er stygg? Jeg liker feks ikke svart skinnsofa og marmorgreier. «Pondus kan ikke komme for å feire klassevenn da jeg synes dere har støgg smak». Herrejesus. 5
Pølsemaker Skrevet 1 time siden #138 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 18.03): Ja. På akkurat samme måte som at hen er stolt over å aldri ha prøvd snus eller røyk. Ingen dør av å prøve det heller en gang eller tre, men det er kulere å ha integritet nok til å stå i mot gruppepresset. Jeg har da ikke surmulet? Jeg takket vennlig nei, og fant på noe annet den dagen. Hvordan i all verden er det å surmule? Har aldri fått servert MacDonalds hos noen om jeg er invitert på middag. Ellers pleier jo de fleste å opplyse om hva maten er, som i "hei, vil dere komme på elggryte på onsdag", men ut over det så kjenner jeg ingen som ville funnet på å servere sånt til gjester, heller ikke de som av og til kan spise sånt selv. Så det blir en stråmann. Spør du om barnet ditt får låne en dyne om natten og om de får bruke toalettet før du sender dem på overnatting? Sannsynligvis ikke, fordi du går ut i fra at det ikke er en problemstilling. Nei, jeg tror ikke jeg selv må i bursdagen. Jeg ønsker ikke å påføre så små barn dårlige vaner. I den alderen er de lettpåvirkelige. 70-80 % av voksne nordmenn er overvektige, de aller aller fleste såpiser enorme mengden UP-mat og svært mange er opplært fra barnehagealder til at usunn junk er kos, og stas og feiring. Da får man gode assosiasjoner til junk, og det er lettere å velge det enten man skal feire eller trøste seg selv senere i livet. Jeg har gitt mitt barn andre assosiasjoner. Nei, 7 år gamle barn får ikke lov å bestemme alt selv, og i min familie får ikke barn drikke energidrikk, alkohol, snuse, røyke, spise iskrem til middag, gå i badetøy på vinteren, spise gatekjøkkenmat, se på TV i timesvis hver dag, være slemme mot dyr, mobbe etc. Jeg registrerer at alle dere som mener ungen min er motbydelig fordi hen er stolt over å ha holdt seg unna frityr, tobakk og alkohol, synes det er helt kurrant når det er dere som slenger dritt om andres barn. Jeg derimot har ikke sagt et negativt ord om det 7 år gamle bursdagsbarnet, og tenåringen min vet fortsatt ikke at jeg lagde avtalen om å gjøre noe annet etter at jeg hadde fått invitasjonen, det er jo ikke noe jeg snakker med et barn om. Siden det er snakk om en bursdagsfeiring i løpet av 17 år så er ikke barnet mitt ekskludert fra fellesskapet, så det trenger du ikke å bekymre deg for. Pizza kan fint være sunt, det MÅ ikke være grandiosa akkurat. Gode pølser lagret av råvarer er heller ingen krise, men MÅ ikke servere MUK. Så finnes det en mellomting mellom direkte sunn mat, og frityrstekt søppel servert under noenlys. Anonymkode: e7142...de4 Da krabaten fylte syv år, vurderte jeg å servere foie gras, men dens høye fettinnhold og etiske utfordringer knyttet til dyrevelferd gjorde at jeg søkte etter alternativer. I stedet komponerte vi en meny som balanserte luksus, smak og omtanke for ulike preferanser: Forrett: Kaviarblinis med russisk kaviar, toppet med silkemyk crème fraîche og et hint av frisk gressløk – en tidløs delikatesse som innledet måltidet med eleganse. Hovedrett: For kjøttentusiastene ble det servert grillet andebryst med en rik steinsoppsaus og sprø Sarladaises-poteter, en perfekt harmoni av smaker. De som foretrakk sjømat, nøt en delikat sjøpiggsvin-flan med en raffinert safran- og krabbefondue, som løftet retten til et nytt nivå. For veganerne tilbød vi en kremet sopp- og cashew-terrine, servert med en sødmefull fikensaus – en plantebasert hyllest til gourmetkjøkkenet. Dessert: Til avslutning kunne gjestene velge mellom en forfriskende sitron- og basilikumsorbet med en livlig bærkompott, eller en elegant pæretataki med luftig kardemommeskum og knasende ristede mandler – begge like lette som de var fortryllende. Det fine at er at ble det igjen mye mat. Så vi hadde flere gode middager i etterkant...
Maleficenta Skrevet 1 time siden #139 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 10.53): 7-åringen vil gjerne feire bursdagen sin, men vi holder på med oppussing hjemme, så det er dessverre ikke mulig å ha selskapet der. Jeg har sett på å leie lokale, men det blir for dyrt – de fleste starter på rundt 4000 kr 🥹 Vi har heller ikke noe lekeland i nærheten. Det finnes en McDonald’s med en liten klatreplass og sklie, så vi vurderer å feire der i stedet. Jeg vet at mange foreldre ikke liker å gi barna sånn mat, men vi har egentlig ikke så mange alternativer akkurat nå. Barna mine får sånn mat bare 2–3 ganger i året, så jeg synes det er greit. Jeg er bare litt usikker på om 7–8-åringer faktisk har glede av den lille lekeplassen på McDonald’s. Men de får i hvert fall et sted å sitte, og vi kan ta med tegnesaker og lignende så de har noe å gjøre. Hva synes dere? Er det innafor å ha bursdagen der? Hvordan ville dere reagert som foreldre – bortsett fra maten, altså? Anonymkode: 253c7...d65 Hva med å leie gymsal på skolen eller sfo? Det er ikke dyrt iallefall
Maleficenta Skrevet 1 time siden #140 Skrevet 1 time siden Pølsemaker skrev (12 minutter siden): Da krabaten fylte syv år, vurderte jeg å servere foie gras, men dens høye fettinnhold og etiske utfordringer knyttet til dyrevelferd gjorde at jeg søkte etter alternativer. I stedet komponerte vi en meny som balanserte luksus, smak og omtanke for ulike preferanser: Forrett: Kaviarblinis med russisk kaviar, toppet med silkemyk crème fraîche og et hint av frisk gressløk – en tidløs delikatesse som innledet måltidet med eleganse. Hovedrett: For kjøttentusiastene ble det servert grillet andebryst med en rik steinsoppsaus og sprø Sarladaises-poteter, en perfekt harmoni av smaker. De som foretrakk sjømat, nøt en delikat sjøpiggsvin-flan med en raffinert safran- og krabbefondue, som løftet retten til et nytt nivå. For veganerne tilbød vi en kremet sopp- og cashew-terrine, servert med en sødmefull fikensaus – en plantebasert hyllest til gourmetkjøkkenet. Dessert: Til avslutning kunne gjestene velge mellom en forfriskende sitron- og basilikumsorbet med en livlig bærkompott, eller en elegant pæretataki med luftig kardemommeskum og knasende ristede mandler – begge like lette som de var fortryllende. Det fine at er at ble det igjen mye mat. Så vi hadde flere gode middager i etterkant... Ehh likte barna dette??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå