Gjest Gjest_Martine_* Skrevet 29. mars 2006 #1 Skrevet 29. mars 2006 Spørsmål: eieren av en butikk vet at jeg har tilgode et beløp på tusen kroner hos ham. Han har fremskaffet den varen jeg har sett meg ut, og den ligger klar til henting. Han vet godt hvem jeg er, kjenner meg ved navn, og har skaffet meg varen nettopp fordi jeg hadde beløpet tilgode i butikken. Ved henting: Når jeg så ikke kan finne tilgodeseddelen, nekter han å gi meg varen. Dette til tross for at han er fullt klar over at jeg har betalt for en vare jeg enda ikke har mottatt. Han vet altså at jeg ikke har fått varen jeg har betalt for. Er dette lovlig i Norge? Kan noen hjelpe megvær så snill? Finnes det en løsning på dette problemet?
Gjest LoisLane Skrevet 29. mars 2006 #2 Skrevet 29. mars 2006 Du må dessverre finne tilgodelappen. Han er kjip, men har loven på sin side.
Arwen Skrevet 29. mars 2006 #3 Skrevet 29. mars 2006 Ja, det har han lov til. Har du ingen tilgodelapp har du heller ingen rettigheter. Kan være han trenger den pga regnskapet sitt eller noe, men det vet jeg ingenting om.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #4 Skrevet 29. mars 2006 Kanskje melde tilgodelappen mistet / stjålet hos Politiet (eget skjema). Det er tross alt et verdipapir. Lever kopi til butikken som har kopi av tilgodelappen, og dermed få det til å gå opp i opp?
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #5 Skrevet 29. mars 2006 Kjipt, men lovlig. Der jeg jobbet, pleide vi å godta det så sant vi fant navnet i boken hvor vi registrerte tilgodelapper/gavekort. Da ble summen strøket, slik at om noen skulle komme med lappen, så kunne det ikke brukes to ganger. Men som noen sier: et gavekort eller en tilgodelapp er et verdipapir. Du får jo ikke en vare ellers heller om du mister tusenlappen din...
Pasha Skrevet 29. mars 2006 #6 Skrevet 29. mars 2006 ja det er lov. Du kan f.eks ha gitt den bort til noen andre, eller ha brukt den selv når han ikke har vært der. På min jobb er det dessuten ikke mulig å spore tilgodelapper. (vel.. skal vi kunne det er man nødt til å registere bong-nr på bongen når den blir brukt... og deretter gå gjennom x-antall sider på dataen med kassa-slag.. ganske umulig med andre ord.. og dessuten er det svært sjelden at man registerer bong-nr på kassa når bongen blir brukt) Kjipt for deg,, men slik er det
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #7 Skrevet 29. mars 2006 Det er opp til butikkens kundeservice og innstilling: han vet hva han skylder deg, har mulighet til å gjøre det rette, men velger å gjøre seg til kjeltring for småpenger (1000 kr er liten for en butikks omsetning). Det er bare til å spre rykte: ingen vil forholde seg til slike butikker.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #8 Skrevet 29. mars 2006 Ta det opp i en lokalavis, de ELSKER slike saker. Har sett mange slike artikler. Jeg legger merke til hvem de er og butikkens navn!
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #9 Skrevet 29. mars 2006 Det er opp til butikkens kundeservice og innstilling: han vet hva han skylder deg, har mulighet til å gjøre det rette, men velger å gjøre seg til kjeltring for småpenger (1000 kr er liten for en butikks omsetning). Det er bare til å spre rykte: ingen vil forholde seg til slike butikker. ← Det spørs akkurat på hva slags butikk og størrelsen på den.
Arwen Skrevet 29. mars 2006 #10 Skrevet 29. mars 2006 Hvorfor være kjip mot butikken når der er forbrukeren her som har gjort en feil? :klø: Er så uforståelig med media som alltid støter forbrukerne samme hvor urimelige de er. *riste på hodet*
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #11 Skrevet 29. mars 2006 Forbrukeren er jo ikke urimelig når begge parter vet at butikken skylder vedkommende en vare, men butikken likevel nekter å gi ut varen. Ærlig talt, en tilgodelapp er bare et dokument som bekrefter at man har noe tilgode i en butikk. Derfor bør man heller ivareta et godt kundeforhold og gjøre det man vet er riktig (som i dette tilfelle) fremfor å vise dårlig kundeservice. Hilsen en innehaver av liten butikk.
Arwen Skrevet 29. mars 2006 #12 Skrevet 29. mars 2006 Forbrukeren er jo ikke urimelig når begge parter vet at butikken skylder vedkommende en vare, men butikken likevel nekter å gi ut varen. Ærlig talt, en tilgodelapp er bare et dokument som bekrefter at man har noe tilgode i en butikk. Derfor bør man heller ivareta et godt kundeforhold og gjøre det man vet er riktig (som i dette tilfelle) fremfor å vise dårlig kundeservice. Hilsen en innehaver av liten butikk. ← Men hvordan kan innehaveren vite at ikke hun har gitt til godelappen til noen andre? Selv om trådstarter kjenner vedkommende som jobber i butikken kan det jo hende det er en kjede, og da kan ofte tilgodelappene brukes i flere butikker. Hilsen en som har jobbet i butikk i 7 år.
Pasha Skrevet 29. mars 2006 #13 Skrevet 29. mars 2006 en tilgodelapp bør sees på som at det hadde vært en pengeseddel. Mister du en 1000 lapp, kan du ikke gå til banken og kreve at de gir deg en ny en, selv om de vet at du akkuratt har tatt ut en. Selv om den ansatte i butikken kjenner deg og vet at du har en tilgodelapp der kan han jo ikke vite for sikkert at du faktisk ikke har gitt den bort til en annen en, eller har brukt den på andre varer (dersom det er en liten butikk, med kun den butikken-- og at de kontrollerer hver tilgodelapp de får (krysser ut, skriver opp ..et eller annet) kan det hende at han kan få det til på en eller annen måte at han kan la deg få varen uten tilgodelappen.. men han har ikke noe krav på seg at han skal gjøre det)
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #14 Skrevet 29. mars 2006 Spørsmål: eieren av en butikk vet at jeg har tilgode et beløp på tusen kroner hos ham. Han har fremskaffet den varen jeg har sett meg ut, og den ligger klar til henting. Han vet godt hvem jeg er, kjenner meg ved navn, og har skaffet meg varen nettopp fordi jeg hadde beløpet tilgode i butikken. Ved henting: Når jeg så ikke kan finne tilgodeseddelen, nekter han å gi meg varen. Dette til tross for at han er fullt klar over at jeg har betalt for en vare jeg enda ikke har mottatt. Han vet altså at jeg ikke har fått varen jeg har betalt for. Er dette lovlig i Norge? Kan noen hjelpe megvær så snill? Finnes det en løsning på dette problemet? ← Ja, selvfølgelig må du ha lappen. var du den frekke sorten, så kunne du fått varen av han, for så å gåtilbake etter en uke og kreve ny.For da leverer du lappen
Annie Skrevet 29. mars 2006 #15 Skrevet 29. mars 2006 Hvorfor være kjip mot butikken når der er forbrukeren her som har gjort en feil? :klø: Er så uforståelig med media som alltid støter forbrukerne samme hvor urimelige de er. *riste på hodet* ← Enig dette. Finn lappen så får du varen. Butikken skal da ikke straffes for at du har rota bort tilgodelappen.
Superlammet Skrevet 30. mars 2006 #16 Skrevet 30. mars 2006 Mister du lappen har du bajsa på leggen. Tviler på at du kjenner innehaveren av butikken personlig på det sosiale planet, og dermed burde han faktisk ikke stole på deg. Sier ikke at du er en løgner, men for alt han vet så kan du faktisk være det.
Bobeline Skrevet 30. mars 2006 #17 Skrevet 30. mars 2006 Butikker, og andre, er pliktet til å oppbevare bongruller og regnskapsbilag i minst ett år. Så butikken skal kunne finne en kopi av tilgodlappen/bongen. På den annen side er dette omfattende jobb, og det er få som vil ta seg bryet med å lete etter disse på grunn av en kunde som har rotet bort sin kvittering. Det finnes instanser, som politi, som kan kreve å få dette gjort. Forvent ikke at polititet vil ta seg bryet med dette da de har nok av andre oppgaver å se til. Ja, butikken har rett til å nekte utlevering av varen når kunden mister kvitteringen, eller ikke har denne med seg. Kunden er selv ansvarlig for å ha kvitteringen med når varen skal hentes. Butikken trenger kvitteringen/tilgodelappen for å vite at varen er betalt og til sitt regnskap. Det er ikke butikkens ansvar å ordne opp i forholdene når kunden har gjort en feil.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #18 Skrevet 9. april 2006 For ikke lenge siden fant jeg en tilgodelapp da jeg var på et kjøpesenter, den var utstedt av en stor kleskjede som hadde butikk på senteret. Men lappen inneholdt ikke noe info om kunden som hadde mistet den. Teknisk sett kunne jeg vel da gått til butikken og handlet meg noe for beløpet? Og hvis kunden som hadde mistet lappen hadde fortalt at lappen var borte og betjeningen husket at han/hun hadde vært der, så kunne jo denne personen også tatt ut varer. Derfor går det vel ikke å gi ut varer når noen ikke har med seg tilgodelappen....
Cilla Skrevet 9. april 2006 #19 Skrevet 9. april 2006 Dette kommer jo an på hvor liten butikk dette er. Jeg har en liten selveid butikk. Jeg har laget mine egen gavekort som ingen har maken til. Jeg har unike koder på mine gavekort som blir ført opp i en egen bok. Når gavekortet er brukt strykes koden. Jeg fører som regel opp navnet til den som handler gavekortet i tillegg. Jeg hadde godtatt at noen kom og brukte beløpet selv om de ikke hadde gavekortet, dersom jeg hadde visst at vedkommende hadde kjøpt dette tidligere. Og dersom noen hadde kommet med samme gavekortet og prøvt og brukt det, hadde de selvfølgelig ikke fått brukt det. Service for små butikker er kjempeviktig for å kunne overleve.
Annie Skrevet 9. april 2006 #20 Skrevet 9. april 2006 Og dersom noen hadde kommet med samme gavekortet og prøvt og brukt det, hadde de selvfølgelig ikke fått brukt det. ← Hva om personen som "eide" gavekortet hadde gitt det bort? Til f.eks en venninne som du ikke kjente? Skulle du nektet personen å kjøpe noe for det da? Blir feil i mine øyne i hvertfall. Man MÅ ha med seg gavekortet. Uten kort ingen varer. Service for små butikker er kjempeviktig for å kunne overleve. ← Akkurat DETTE er jeg veldig enig med deg i!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå