Gå til innhold

Livet mitt med små barn. Ønsker deres meninger!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han har papoaperm og du jobber?! 😅 nye tider. Da burde han jammen shå for det meste av husarbeid og!

Anonymkode: 121b9...442

Mens om man skrev dette motsatt, at kvinnen var i perm og far jobbet 100%, og noen forslo at mor skulle gjøre husarbeid, da skriver "alle" på KG: Vet du hvor mye jobb det er å ta seg av en 1-åring hele dagen?????!!!!

Så hvorfor er det så mye enklere for mannen å ta seg av 1-åring enn for oss?

Anonymkode: 7c693...594

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stol på magefølelsen din. Du hører jo at dette ikke er en lik fordeling. Han høres jo ut som han lever som en prins. Nå skriver du ikke noe om hvem som tar husarbeid og matkjøp, så det kan jo være med på å tippe litt den ene eller andre veien så klart.

Dessverre er dette veldig vanlig problem. Når barn kommer inn i forholdet så fortsetter mannen stort sett som før, mens kvinnen får en verden av flere oppgaver... 
Så er det mange som spør: hvordan kan du ha fått barn med en som det, men problemet er jo at det ikke var merkbart før, for da var det jo ikke alle disse ekstra oppgavene som skulle gjøres. 

Anonymkode: 273d9...b5d

Han lever et miserabelt liv etter hans ord. Med ingen glede. Så ikke en prins. 

Husarbeid. Han setter på robotstøvsugeren. Noe jeg ALDRI gjør. Og det sier han hver gang jeg bare nevner noe ang husarbeid. Resten av husarbeid gjør jeg i 99% av tilfeller. Mat innkjøp gjør vi begge... Men ham sørger ikke for at vi har noe å spise til middag hverdag. Det må jeg passe på/tenke om. Hvis ikke jeg gjør det - og han må gjøre det, blir det kokt pasta i 10 av 10 tilfeller . Sånt kan jeg ikke ha det. Så jeg må passe på... 

Anonymkode: cc4dd...31a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis jeg kommenterer noe ang hus så sier han bare at jeg må senke standarden. Uansett hva jeg kommenter. Matlaging er 98% på meg. Hvis jeg gjør ingenting, blir det kokt pasta. Alltid. Så i de resterende 2% blir det pasta. Med ost

Ha felles vaskedag på lørdag eller søndag. Det er utrolig mye man får gjort på 1 time mens minste sover lur, hvis begge gjør husarbeid samtidig! Jeg er i perm nå og kan ikke gjøre særlig med husarbeid på dagtid (jeg er våken halve natta hver natt stort sett) da jeg trenger å hvile meg de 40 min som soves 2 ganger ila dagen, men vi gjør husarbeid på lørdager så det går fint. Og så lager jeg middag hver dag da, og vasker klær daglig selvfølgelig. 

Anonymkode: 656ac...990

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mens om man skrev dette motsatt, at kvinnen var i perm og far jobbet 100%, og noen forslo at mor skulle gjøre husarbeid, da skriver "alle" på KG: Vet du hvor mye jobb det er å ta seg av en 1-åring hele dagen?????!!!!

Så hvorfor er det så mye enklere for mannen å ta seg av 1-åring enn for oss?

Hvis man ikke er våken x antall ganger om natta for å amme, klarer man å gjøre husarbeid mens barnet sover på dagtid. Menn ammer ikke, så det er vel den store forskjellen. Så er det alt for mange damer som tar barnet om natta utenom amming også selv om de skal på jobb mens menn får sove natta igjennom, noe som selvfølgelig ikke er rett.

Hvis menn er våken halve natta med barnet i x antall måneder så er det klart de også trenger å hvile seg litt mens barnet sover lur, men hvis ikke så tenker jeg at man klarer å f.eks dra over kjøkkenet mens barnet sover. Som minimum bør man klare å planlegge og handle middag (og ikke pasta hver dag....), selv om man sover lite om natta. Selv har jeg vært våken halve natta i snart 1 år. 

Anonymkode: 656ac...990

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Livet mitt. På kvelden når barna er lagt, rydder jeg litt, lager matpakker og kanskje har 20-30 min til å lese en bok. Så må jeg bare runde av og dusje meg... Min mann etter barna er lagt spiller Pc-spill nesten hver kveld. Men siden det er jeg som oftest legger barna, går han og setter seg ved pc fra kl 19. Jeg ser ham sjeldent etter middag. Men siden jeg sover med minste på 1 år som er fortsatt mye våken på natta , så er min søvn veldig overfladisk og jeg hører at han er ferdig på rommet sitt mellom 12 og kl 1. En sjelden gang kl 2. Jeg må legge meg kl 21 eller 22, for jeg står opp kl 5. Jobber 100%. Han er i pappaperm og tar minste når jeg må på jobb, kl 6:30. Han tar begge barna på morgen og leverer eldste i barnehage. Jeg henter eldste og vi skynder oss hjem for å ta over minste. Og så lager jeg middag.

Hvordan høres det ut for dere? Jeg ønsker ikke å si noe om hvordan jeg eller mannen min har det, og hvordan er forholdet. Bare ønsker å oppgi forutsetninger. For jeg ønsker å høre deres meninger ang hvordan livet mitt er. Fordi jeg sliter med å være objektiv i vurderingene når det gjelder hvordan livet mitt er.

Tja, livet ditt er ganske likt det mitt var da barna var 1 og 3 år, med unntak av at mannen i huset lager maten.
Det var bare enklest at jeg tok meg av de små om natta, vi ammet natt helt til de var 1,5-2 år og det fungerte fint for oss. Ja jeg måtte legge meg tidlig, ja - han hadde "fri" etter eldste var lagt, ja - han hadde mer frihet enn meg en periode. Men jeg valgte å se det som nettopp det - en periode - og faktisk ønsket jeg jo å være med barna mine, ikke fly ut bare for å oppnå 50/50 fordleing på kvelder liksom. For meg, enda barna er eldre (men ikke helt selvgående om morgenen allikvel - i småskolen), så er det luksus de dagene jeg kan stå opp, drikke kaffe og bare dra på jobb :) Ikke så dumt det heller. Så mannen din tar jo en av de mest krevende oppgavene etter min mening, å få barn klare og ut av huset.  Superdigg de morgenene jeg slipper det fortsatt. I tillegg skal ha gi en 1-åring nok stimuli til at de ikke klikker ila dagen...husker at det ikke var som en feire akkurat.  Legging er selvsagt også krevende på sin måte. 

Men, vi byttet etterhvert på det med legging, særlig av den største som sovnet sist. Nettopp med bakgrunn i at begge skulle få litt tid på kvelden innimellom. Far la vel den eldste endel mer enn meg også tidvis, og yngste sovnet tidligst.  Jeg ville jo tenkt slik at ja, natt med små barn kan være ekstra slitsom for mor - men kanskje hører det bare med. Resten av dagen er dere egentlig begge i 100% jobb for å være ærlig - hvorfor tror vi det er så mye lettere for menn å være hjemme i permisjon? Hadde det vært motsatt ville ingen turt å påstå at å gå hjemme med barn er en 50% stilling... ;)  Da virker det for meg fornuftig å dele leggingen om det går, vil si man da stiller ganske likt - om man skal følge med på sånt. Jobben er ikke gjort før begge unger er i seng uansett. 

Så ja, jeg hadde klikket om mannen gikk og satte seg ved en pc kl 19 før begge barn var i seng. Da kan vel han heller legge eldste? Så får dere begge tid på kvelden?  Så kan han spille fra da jobben er gjort, kjøkkenet er ryddet og alt er ok. At du må legge deg tidligere pga dårligere søvn og tidligere opp er jo bare sånn. Ikke alt blir rettferdig her i verden. Det skyldes vel primært jobben du velger å ha, så sånn er det jo bare. Det må du bare ta deg av som du må. 

Jeg får igjen nå som barna er eldre, mannen er hjemmekjær (ikke gamer heldigvis - men allikevel) så nå er det jeg som er på spa-helger med venninner, husmorferier osv mens han tar seg av barna over flere dager mens jeg laxer med helt andre ting :D Han synes fortsatt jeg fortjener det, han har ikke glemt hvem som tok alle nettene osv for noen år siden. Så han synes det er helt greit at han er den som sitter igjen med barna, nå som de er store nok til å synes at en helg med pappa er stas :D 

AnonymBruker
Skrevet

Omtrent sånn har vi det også. Vi har begge behov for alenetid - hver for oss - når barn er lagt. Jeg både leverer og henter + lager middag og eventuelle matpakker. Jeg vasker hus og klær, han bretter og legger på plass. Hvis han lager mat så er det grillpølser eller grandiosa.  Han tar det meste av utearbeidet av praktiske årsaker. Det er sånn det er - livet altså - i denne småbarnsperioden. Heldigvis har han nada interesse for spilling.

Anonymkode: 9a6f2...627

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ganske urettferdig ut syns jeg. 
Jeg er selv gift med en gamer, men når barna var mindre (under 2 år), så var det ingen gaming før ungene var lagt og huset rydda. Nå er minste fire og da kan han game når «hans» barn for kvelden har sovnet og han har sjekket over om noe skal ryddes. 

Når det gjelder søvn er man ulike, og hvis det er lettere for deg å håndtere natt med barn er det deres valg. Jeg ammet på natt når han var i permisjon, og hadde lettere for å sovne. Om det ikke er tilfelle hos dere og du trenger mer søvn er det kanskje på tide med en endring der også. 

Samboer app som viser arbeidsfordeling kan være lurt en periode, så lærer man mer om hverandres oppgaver og tidsbruk. 😊

Anonymkode: 377d9...e58

AnonymBruker
Skrevet

Den som er i foreldrepermisjon har ansvar for den ene ungen fra partneren drar på jobb til partneren er hjemme fra jobb. Alt annet husarbeid fordeles 50/50 på kvelden/natten/morgenen, gjerne hvor den som er i jobb har ansvaret for ungen(e) mens den andre får variert arbeidsoppgaver litt. 

Vi hadde kolikk unge som bare tok pupp. Det betydde at jeg var den som tok alle nettene og morgenen før jeg dro på jobb. På kvelden hadde jeg "natten" og sov mens far var våken og håndterte ungen(e) så best han kunne. Far sov hele natta og hadde godt med energi på dagtid. Så når ungen sov på dagtid tok far handling/rydding/annet husarbeid. 

Så vi måtte bli litt kreative i fordelingen, men siden vi er rause med hverandre og vil hverandre vel, og visste at det var en begrenset periode, så var det ikke noe problem. 

Anonymkode: b9154...a35

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres kjipt og ikke minst trist ut…

Når har dere tid sammen som par?

Vi har to på 2 og 7 mnd. Jeg er permisjon med yngste. Hun er nylig flyttet på eget rom, og jeg sover i rommet ved siden av så jeg kan stå opp (ammer fortsatt), som nå er redusert til ca en gang per natt.

Vi legger begge barna 18.30, da tar vi hvert vårt barn. Så tar jeg en halvtime med litt opprydning og klargjøring til neste dag. Fra 19 til 21 er voksentid, vi sitter og prater eller ser en serie sammen. To kvelder i uken tar vi et glass rødvin sammen.

Jeg legger meg rundt 21.15, leser fra 21.30 til 22 og så legger meg og sover. Da sitter han oppe litt til, og kan ha sin alenetid til rundt 23.

En liten periode begynte han å spille dataspill mellom middag og legging. Var ganske tydelig på hva jeg mente om det, jeg har ingen alenetid før leggetid, og passer ikke begge to alene fordi han skal spille. Han sluttet med det, og han vil heldigvis heller sitte med meg enn å spille alene etter legging av barna.

Anonymkode: c28e4...80c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Synes det høres kjipt og ikke minst trist ut…

Når har dere tid sammen som par?

Vi har to på 2 og 7 mnd. Jeg er permisjon med yngste. Hun er nylig flyttet på eget rom, og jeg sover i rommet ved siden av så jeg kan stå opp (ammer fortsatt), som nå er redusert til ca en gang per natt.

Vi legger begge barna 18.30, da tar vi hvert vårt barn. Så tar jeg en halvtime med litt opprydning og klargjøring til neste dag. Fra 19 til 21 er voksentid, vi sitter og prater eller ser en serie sammen. To kvelder i uken tar vi et glass rødvin sammen.

Jeg legger meg rundt 21.15, leser fra 21.30 til 22 og så legger meg og sover. Da sitter han oppe litt til, og kan ha sin alenetid til rundt 23.

En liten periode begynte han å spille dataspill mellom middag og legging. Var ganske tydelig på hva jeg mente om det, jeg har ingen alenetid før leggetid, og passer ikke begge to alene fordi han skal spille. Han sluttet med det, og han vil heldigvis heller sitte med meg enn å spille alene etter legging av barna.

Anonymkode: c28e4...80c

Det høres så fint ut. Hadde heller ingenting mot spilling hvis han kunne avslutte i fornuftig tid. 23 er fornuftig. Men det blir stor krangel hver gang jeg begynner å prate om at han må legge seg... Der klikker han helt. At jeg må ikke blande meg inn på noen måte. Han er voksen og skal bestemme selv. Det at han er konstant sliten og irritert er ikke noe argument. Heller ikke er det, hvorfor har han 4-6 timer med fritid når jeg har 30 min (hvis jeg er heldig). Svaret er alltid at jeg ikke er effektiv, og han er det. Derfor. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt overskriften og hva livet ditt har med to små barn å gjøre. Den burde vært på samliv og relasjoner, og omhandlet latskapen til mannen din. 

Anonymkode: 6092a...17a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at det er PC-spill han holder på meg? Det er visst et farevarsel når menn med familie sitter oppe sent på natta, ref. Kripos.

Anonymkode: 7b8ff...aa0

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også i full jobb, har en 1åring (og to barnehagebarn til), mens samboer er i permisjon. Jeg sover med ettåringen og står som oftest opp med han kl 5. Men det er fordi jeg ønsker det for å få mer tid med han. Om det er en dårlig natt tar samboer over og/eller står opp tidlig. Det varierer hvem av oss som leverer og henteri bhg. Han lager middag de fleste dagene. Og tar mesteparten av husarbeidet.

Men må si det har komt seg. Da han var i pappaperm med de to eldste stilte han ikke alltid like mye opp. Men han gjorde likevel mye mer enn det du beskriver.

AnonymBruker
Skrevet

https://www.cosmopolitan.com/lifestyle/a9147248/how-not-to-hate-your-husband-after-kids-jancee-dunn/

Jeg vil tro at alle mødre til en manns første kull har vært der du er nå. Det ender fort i skilsmisse. 

For det er ikke bare det at du gjør 150% mer arbeid enn ham, det er det at han ikke respekterer at du er et likeverdig menneske. Han bruker deg. Hans fritid er viktigere enn din mentale helse. 

lykke til!!! 

Anonymkode: 57a0d...9b7

Skrevet

Det fins en app der man kan spore hvem som gjør hva. Kanskje det er en øyeåpner? De fleste menn tror de gjør mye mer enn det som faktisk er tilfelle og de ser heller ikke jobben med å måtte være prosjektleder. Jeg har en mann fra et annet land med mye mer tradisjonell kjønnsfordeling og det har hatt sine utfordringer. Nå er vi på 90% i likestilling i hjemmet. Jeg lettet aldri på krav og jeg sto i å være hun med "urimelig standard" og "for høye krav". Jeg nektet å jenke meg på det. Jeg bare påpekte at jeg ble ikke født med å være bedre på mat og hus enn han. Og at hvis han hadde vært like slækk på jobb som i hjemmet hadde han fått sparken. Og det var en litt stygg linje å ta, men jeg sa ofte "du er en voksen, høyt utdannet mann. Du klarer nok å finne ut av det. Jeg har ikke kapasitet til å lære deg eller holde deg i hånda. Hvis du står fast fins det både YouTube og Google. Ikke plag meg." Når han spør meg hvor ting er, så ser jeg bare dumt på han. Det er hans hus og hjem også. Også er det kanskje fordi jeg er nordlending, men jeg har ingen problemer med å be han reise en viss plass hvis han prøver seg på strategisk inkompetanse.

AnonymBruker
Skrevet

Kommunikasjon! Snakk sammen! 

Anonymkode: 94b0f...9a3

Skrevet

Har du egentlig allerede bestemt deg for å gå? 🙂

Skrevet

Jeg ble matt bare av å lese hvordan du har det. 

Du har fått barn med en guttunge, ikke en mann, partner og far. 

Så er jo også dette hva du godtar. Jeg har sagt til min egen sønn at dersom han prioriterer spilling foran partner, barn og ansvar når han får barn med, da kommer jeg og henter spillkonsollen. Neste også, om han kjøper ny. Uansett om han er (burde være) godt voksen. 

Han svarte heldigvis at det er helt ok. Det forstår han, og det skal aldri bli nødvendig. 

Parterapi, samtale hos helsesøster, eller lignende, så fort som mulig. Her trenger du noen som kan riste vett i fyren. Ellers er det bare å begynne å forberede seg økonomisk og praktisk mot brudd. 

Anonymkode: c1b69...4c3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...