AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden Livet mitt. På kvelden når barna er lagt, rydder jeg litt, lager matpakker og kanskje har 20-30 min til å lese en bok. Så må jeg bare runde av og dusje meg... Min mann etter barna er lagt spiller Pc-spill nesten hver kveld. Men siden det er jeg som oftest legger barna, går han og setter seg ved pc fra kl 19. Jeg ser ham sjeldent etter middag. Men siden jeg sover med minste på 1 år som er fortsatt mye våken på natta , så er min søvn veldig overfladisk og jeg hører at han er ferdig på rommet sitt mellom 12 og kl 1. En sjelden gang kl 2. Jeg må legge meg kl 21 eller 22, for jeg står opp kl 5. Jobber 100%. Han er i pappaperm og tar minste når jeg må på jobb, kl 6:30. Han tar begge barna på morgen og leverer eldste i barnehage. Jeg henter eldste og vi skynder oss hjem for å ta over minste. Og så lager jeg middag. Hvordan høres det ut for dere? Jeg ønsker ikke å si noe om hvordan jeg eller mannen min har det, og hvordan er forholdet. Bare ønsker å oppgi forutsetninger. For jeg ønsker å høre deres meninger ang hvordan livet mitt er. Fordi jeg sliter med å være objektiv i vurderingene når det gjelder hvordan livet mitt er. Anonymkode: cc4dd...31a 3
AprilLudgate Skrevet 5 timer siden #2 Skrevet 5 timer siden Ja, du ser vel selv den skjevfordelingen som beskrives her. Gjør mannen noe annet med hus/evt bil osv ellers? 7
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Skrevet 5 timer siden Han har papoaperm og du jobber?! 😅 nye tider. Da burde han jammen shå for det meste av husarbeid og! Anonymkode: 121b9...442 7
Uanonym bruker Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden Det er vel naturlig at den som har foreldrepermisjon, står for mesteparten av arbeidet med barn og hus. Den som er i permisjon, bør ha hovedansvaret om nettene (med mindre det er et veldig krevende barn, da må begge trå til). Den som er i jobb, avlaster om ettermiddager og kvelder. Så dette høres jo veldig skjevt ut. Han har permisjon, men gjør ingenting annet enn å passe barnet mens du er på jobb? 8
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Skrevet 5 timer siden Rart ass'. Når kvinner har permisjon eller er hjemme med barn, har de angivelig et hav av tid til husarbeid og matlaging i tillegg til å passe barn. Når menn er hjemme med barn, er det visstnok så krevende at han ikke får gjort noe annet enn å passe barnet hele dagen, og den arbeidende mora må overta barn og husarbeid når hun kommer hjem fra jobben fordi far er SÅÅ sliten. Hadde en sånn mann engang jeg også. Heldigvis ikke nå lenger. Anonymkode: 12253...1c9 9 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Skrevet 5 timer siden Stol på magefølelsen din. Du hører jo at dette ikke er en lik fordeling. Han høres jo ut som han lever som en prins. Nå skriver du ikke noe om hvem som tar husarbeid og matkjøp, så det kan jo være med på å tippe litt den ene eller andre veien så klart. Dessverre er dette veldig vanlig problem. Når barn kommer inn i forholdet så fortsetter mannen stort sett som før, mens kvinnen får en verden av flere oppgaver... Så er det mange som spør: hvordan kan du ha fått barn med en som det, men problemet er jo at det ikke var merkbart før, for da var det jo ikke alle disse ekstra oppgavene som skulle gjøres. Anonymkode: 273d9...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Skrevet 5 timer siden I alle dager. Dere må snakke sammen. Du må fortelle om dine følelser til han, si hvordan det påvirker deg og hva du ønsker annerledes. Ikke gå in i angrepsmodus og kritiser alt han gjør så han går i forsvar, men fokuser på saken. Hva er det du trenger hjelp til? Hva er det du ønsker å bruke mer/mindre tid på? Vil du dere skal tilbringe mer tid sammen? Det høres slitsomt ut slik som du lever nå. Dere må bli enige sammen om hvordan dere vil ha det. Hvis han vil spille om kvelden, ja da må dere bli enige om hva han kan bidra med for å få familien til å fungere så alle kan ha det bra. Tviler på at du kan forvente han kutter det helt ut, men at han bidrar og dere fordeler matlaging, klesvask osv på en mer rettferdig måte burde gå an Men når det er sagt. Jeg er mamma til en liten, og synes det er mye mer pes og stress å være hjemme med barn enn på jobb. Så ha litt forståelse for at selv i permisjon så er han «på jobb» akkurat som deg, og har kanskje like mye behov for egentid og avslapning som du har. Så dere må finne en balanse eller et kompromiss som fungerer for dere begge, hvis han er en god far/kjæreste så bør han kunne møte deg på midten et sted Anonymkode: dec2f...f6f
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Skrevet 5 timer siden Det er ikke så sjeldent at det skjer nettopp det som skjer hos dere, når mannen er i pappaperm. Dere er i en slags tilvenningsfase. For ikke sant, når du hadde bare et barn og fortsatt hus + jobb, så klarte du det fortsatt alt, men nå med to barn, husarbeid og fulljobb, du streker ikke til, du holder på å miste det. Og mannen er fornøyd i sin rolle og sin mengde arbeid, han føler ikke noe behov for å bidra mer og ser ikke at din mengde arbeid er nå uoverkommerlig for deg. Dere kan løse det på forskjellige måter, men nesten alle de innebærer mer arbeid for ham, og dermed antagelisvis konflikt. Forskjellige fremgangsmåter, som sagt, jeg valgte i min tid direkte konflikt 😅 Jeg sa det rett ut at nå er det for mye, jeg er for sliten, jeg klarer ikke mer. Det ga ikke så mye effekt. Men litt over tid, har det kommet forsåelse også på samboeren min, at det er mye mer arbeid med to små barn. Vi har også brukt Samboer-app i en veldig liten periode - det er en app hvor hver person skriver hvor mye man bidrar med hjemme, registrerer alt sin husarbeid. Den korte perioden vi brukte appen, åpnet øyene for samboeren min for hvor mye jeg gjør hjemme, usynlig arbeid som han ikke la merke til. Appen bevist skiller ikke på "kunnskap-arbeid" og "lavterskel-arbeid", så oppgaver som å skifte dekk (tar halvtime-time) og det å ta oppvask og rydde kjøkken for kvelden (tar halvtime-time) - disse oppgavene får like mange poeng. Men så ser mannen, at han gjør denne oppgaven to ganger årlig, mens du gjør din oppgave hver eneste dag, du får dermed mange flere poeng. Jeg tror dette ble en viktig åpenbaring. Menn har tendens å sette mer poeng i hodet sitt, på de oppgavene de utfører utenfor huset, slik som å skifte dekk - dette er en oppgave for en hel helg, men Samboeren-appen jekker dem rett ned. 😂 Den "krever" at begge to registerer en til to timer husarbeid hver dag. Da blir skeivfordeling fort veldig synlig for menn. Men uansett, sorry for avsporing, poenga mitt at ja, det er vanskelig fordi dere er i overgansperiode, der du har merket og skjønt at den megde arbeid som du har nå, er blitt uoverkommelig for deg. Mannen din er fulstendig ukjent med problemet, du klarte deg bra før, hans mor klarte seg bra, han har ikke sett annet. Du må vise ham, dere må snakke sammen. Anonymkode: 8c48d...00c
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Skrevet 4 timer siden Han har pappaperm i 8 timer hver dag, resten er ferie. Typisk kvinner å ta alt av ansvar… La han prøve å ha pappaperm 24/7… Han lever et luksusliv! Anonymkode: bef08...172 2
firetoen Skrevet 4 timer siden #10 Skrevet 4 timer siden Helt sykt. For ett liv og at du orker er hva jeg tenker. 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Skrevet 4 timer siden Han burde jo for det første legge seg tidligere når han skal opp 06:30. Han får for lite søvn. Hvordan blir dagene når han går i en slags selvforskyldt tåke? Han har jo ikke spille-permisjon. Han skal ta vare på barnet, og være med familien. Så burde han jo ta middagen noen dager, ettersom du henter. Dere burde jo også dele på legging av barn, husarbeid om kvelden, og han burde jo tatt barnet en del netter slik at du får sove. Her er alle trøtte, og lite tid sammen, tid som dere tilbringer sammen. Det høres ikke greit ut. Jeg ville dratt ut og trent annen hver dag, slik at han MÅTTE ta legging, og du faktisk fikk litt me-time. Du kan jo ikke tvinge han til å tilbringe tid med deg, men da får du fylle opp tiden med noe annet. ..og så må dere jo snakke sammen hvordan dere skal ha det, og hvordan ansvar skal fordeles, og hvordan dere skal bevare "dere". Anonymkode: 6f679...380 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Skrevet 4 timer siden Hvorfor sover ikke han med minstemann? og hvorfor må du og eldste forte dere hjem for å ta over minsten? hvorfor levere og henter ikke mannen i bhg? Lage middag burde han også klare.. Anonymkode: 74778...534 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Skrevet 4 timer siden Han har permisjon 8 timer om dagen (når du er på jobb), resten bør deles 50/50… Her har vi byttet på hvem som tar natt. Levering og henting bytter vi også på, hvem som leverer og henter kommer litt an på turnusen til mannen.. Han tar seg av husvask og søppel, jeg tar handling og planlegge middager, mens resten deler vi på (klesvask, oppvask, middagslaging, kveldsstell og legging av barna). Hvorfor henter han ikke eldste og lager middag så det er ferdig når du kommer hjem? Hvorfor må dere skyndte dere hjem å ta over minste? Høres ut som han ikke gjør så mye… husarbeid er jo noe han kan ta unna på dagen når han er hjemme.. Anonymkode: 95d44...a22
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Skrevet 3 timer siden Hvorfor har du fått to barn med denne mannen? Anonymkode: 1e37e...3d9
MizzVic Skrevet 3 timer siden #15 Skrevet 3 timer siden Med to små barn, har man ikke tid til å sitte på PCen fra kl 19.00 hver dag. (Ikke med eldre barn heller) Du kan ikke melde deg ut av familien hver kveld. Eneste unntak er om han hadde vært i jobb, og valgte å jobbe kveld da du jobber dag. Han hadde ikke sittet foran den PCen hadde han bodd sammen med meg.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Skrevet 3 timer siden Syns dette høres ut som en skjev fordeling. A: Syns han skal ta nettene siden han er i perm og du tilbake i jobb B: Jeg syns dere skal legge annenhver kveld, eventuelt legge et barn hver. Det med at han legger seg sent blir jo på en måte hans problem da han blir trøtt dagen etter men jeg har et B-menneske av en mann selv som "aldri" kommer seg i seng på kvelden og selv om han mener det bare går utover han at han legger seg sent, så kan jeg jo si at det merkes ganske godt for oss rundt også. Man blir jo sliten, slapp, mer irritabel osv ved å få for lite søvn. Anonymkode: 60824...fb7 1 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han har papoaperm og du jobber?! 😅 nye tider. Da burde han jammen shå for det meste av husarbeid og! Anonymkode: 121b9...442 Alle har jo pappa sin del av foreldrepermisjon 🤷♂️ Anonymkode: cc4dd...31a
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Skrevet 3 timer siden Uanonym bruker skrev (2 timer siden): Det er vel naturlig at den som har foreldrepermisjon, står for mesteparten av arbeidet med barn og hus. Den som er i permisjon, bør ha hovedansvaret om nettene (med mindre det er et veldig krevende barn, da må begge trå til). Den som er i jobb, avlaster om ettermiddager og kvelder. Så dette høres jo veldig skjevt ut. Han har permisjon, men gjør ingenting annet enn å passe barnet mens du er på jobb? Hvis jeg kommenterer noe ang hus så sier han bare at jeg må senke standarden. Uansett hva jeg kommenter. Matlaging er 98% på meg. Hvis jeg gjør ingenting, blir det kokt pasta. Alltid. Så i de resterende 2% blir det pasta. Med ost Anonymkode: cc4dd...31a
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden Jeg tenker at han er i perm og skal sove med minste på 1 år. Du skal på jobb og må ha mer søvn. Hvis du ammer kan dere sove på hvert deres rom og så kan du amme 1 gang ila natten og så kan far gi flaske resten. Her skal far i permisjon med 11-måneder gammel baby snart og planen er at jeg ammer kl 21-22, og så legger jeg meg på eget rom og så henter han meg for amming ca kl 01 og så gir han flaske ved oppvåkning kl 04, og så ammer jeg igjen kl 07 før jobb. Han må selvfølgelig lage middag når han er i permisjon, både handle mat og lage middag klarer han fint selv. Du gjør alt for mye i forhold til at det er han som er i permisjon. Anonymkode: 656ac...990
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis jeg kommenterer noe ang hus så sier han bare at jeg må senke standarden. Uansett hva jeg kommenter. Matlaging er 98% på meg. Hvis jeg gjør ingenting, blir det kokt pasta. Alltid. Så i de resterende 2% blir det pasta. Med ost Anonymkode: cc4dd...31a Du får si at det går ikke an å synke lavere i standard enn kokt pasta med ost. HAN får uppe sin standard!!!! Anonymkode: 2d28a...c8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå