Gå til innhold

2 åring nekter å kle på seg om morgenen - blir så sint at han spyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

2 åring blir så sint og grinete at han spyr. Det har skjedd mange ganger, og har unødvendig måtte bruke sykt barn dager på dette tullet.

Har vært hos legen pga spying, og legen sier bare at det ikke er unormalt. At et eller annet var "umodent" enda men at han vokser det av seg.

Men altså, han NEKTER å ha på seg klær om morgenen. Nekter å bli med ut. Og prøver jeg å tvinge han, så spyr han. Og det er ikke snakk om små mengder. Han har spydd i gangen, i bilen, ute i barnehagen, i garderoben i barnhagen, på parkeringsplassen osv.

Jeg er så frustrert! 😭😭😭😭 

Noen ganger går det bra og disse dagene kommer han som regel i pysjen (han nekter å ha på andre klær). Men så har vi dager der heller ikke pysjen er god nok. 

har noen vært borti lignende?

Anonymkode: b80b3...d57

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å leke deg gjennom det? 

Anonymkode: b846a...f59

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

En ting er sikkert, om noen år så kan du også le av dette🤣

Anonymkode: 060ed...257

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært borti at barnet mitt ble så sint at det ikke var mulig å nå inn. Men ikke at det faktisk spyr, nei. 

Vi lærte etter hvert at det letteste var å forebygge. Det å håndtere situasjonen før den oppsto, så langt vi kunne. 
Hvis ikke var det kun ETT alternativ, og det var å la ungen roe seg helt ned, før vi startet på nytt. Vi oppnådde kun en ting ved å fortsette presset når "rullgardinen var nede", og det var å eskalere og forlenge situasjonen. 

Hos oss hjalp det ofte å flytte fokus, og å gi alternativer og valg. (Gjerne der barnet ikke forventet det.) 
Hvis krigen går på klær, eller det å gå ut, og du ser den er på vei til å starte, spør om noe annet. "Hva gleder du deg til i barnehagen i dag?"  eller "Skal vi se hvem av oss om er raskest til å finne kosebamsen din?". 

Flytt barnet mentalt ut av situasjonen, liksom? Men da før situasjonen egentlig oppstår, og barnet er overveldet av følelser. For da har det sluttet å lytte. 

Anonymkode: cd7b9...669

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

This to shall pass. 😝 men ja, ekstremt slitsomt. Legg han så han får ca 12 timer søvn , ingen skjerm når han står opp. Lag en god frokost som han liker og vent med påkledningen til etter at han har spist. Prøv å leke deg igjennom påkledningen. La han prøve å kle på seg selv. Les ludde. Den første der han tar buksa på hodet og genseren på beina. Ungene mine syntes det var hysterisk i den alderen. 

Anonymkode: fbd13...988

• Liker 9
Skrevet

Jeg har hatt barn som har spydd veldig lett, og har hatt voldsomt temperament. 
så hun kunne våkne, skrike i senga og så spy, før jeg rakk å komme.

altså vi snakker under ett minutt…

må være refluksmuskwl som også ikke er optimal, legene fant ingenting.
Kunne også spy ved klassiske trass situasjoner der varden hennes raste ja, ble eksplosivt rasende av alt, og kastet opp så lett… så det var i perioder jeg følte nå må det være noe alvorlig, for hun kunne sitte og spise, vri seg litt og bli sur for å komme seg ut, og så spy

ellers en helt frisk og faktisk veldig blid unge.

jeg føler med deg, og det vil vokse det av seg ❤️ bare hold ut, dette kan du ikke «fikse»

selvsagt kan du prøve å forberede, og leke deg igjennom situasjoner, men folk uten slike eksplosive temperament barn, de aner ikke hvordan det er.

jeg har 6 barn, 1 av dem faller i denne kategorien, og det er blitt så mye bedre nå som hun er snart 5.

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

legg frem valg og snakk med han om kvelden, i morgen skal vi kle på oss ett av disse, hvilken vil du ha..? Så om morgenen si "du valgte dette i går og nå skal vi kle på oss.." forutsigbarhet er viktig, og ikke la han bli oppjaget og sinna, avled, vær på forkant, bruk god tid.. Stå opp tidligere.. 

Anonymkode: 56004...0e2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bruke belønningssystem? Forklare at når klærne er på skal han få noe, feks en liten sjokoladebit? Jaja ba bla ikke pedagogisk osv, men det må da være tusen ganger bedre enn dette. 

Anonymkode: 6af12...c43

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det kun klær han reagerer på?

Alt annet av overganger, mat og rutiner går greit?

• Liker 4
Skrevet

Slitsomt med spying! 

Men gjenkjenner sinnet, det er jo umulig å komme seg ut av situasjonen når den først har oppstått. 

Ville prøvd å legge frem klær kvelden før, og latt ham velge. Skrudd på musikk på badet som vi kunne danset til når han var enig i å bli med og kle på seg (som en motivasjon). Kledd på en bamse samtidig? Prøve litt forskjellig som kan gjøre det gøy og morsomt, og når han først har gjort det en periode så blir det en vane. 

Når min hadde meltdown var det fullstendig umulig å nå inn. Måtte bare la ham roe seg helt ned før vi startet på nytt. Nå er han snart 3 og regulerer seg selv mye bedre, heldigvis.

Anonymkode: 9fafc...ead

• Nyttig 1
Skrevet

For min del, når jeg er så stressa at jeg spyr, da har jeg det veldig vondt. Spyet er et symptom på et problem, for deg virker det som om det er problemet. Her må du starte på nytt, legge fra deg ideer om at dette er "tull" og se hva du som voksen kan gjøre for å unngå at barnet ditt blir så stresset om morgenen at det spyr!

Anonymkode: 607cd...f4f

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

This to shall pass. 😝 men ja, ekstremt slitsomt. Legg han så han får ca 12 timer søvn , ingen skjerm når han står opp. Lag en god frokost som han liker og vent med påkledningen til etter at han har spist. Prøv å leke deg igjennom påkledningen. La han prøve å kle på seg selv. Les ludde. Den første der han tar buksa på hodet og genseren på beina. Ungene mine syntes det var hysterisk i den alderen. 

Anonymkode: fbd13...988

Ludde er super, og en super avledning også. 
Kan også brukes som inspirasjon til å tulle seg gjennom hverdagssituasjoner. 

Det vi også oppdaget etter hvert, var at de store sinnesituasjonene gjerne oppsto når blodsukkeret var lavt. Noe det ofte er rett etter natten. Så noen ganger hjalp det å putte på noe som bare løftet blodsukkeret bittelitt. 
En drue på sengekanten, eller en liten sjokoladebit i julekalender. 

Husk å puste et par ekstra ganger, så du ikke blir en del av problemet selv også. Blir du stresset eller frustrert, tar ting antagelig ennå lenger tid. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville ha droppet pysj en periode og heller sovet i joggebukse og tshirt (dvs klar til å dra i bhg) . Unger lukter ikke svette, så det skal ikke være noe problem? Ihvertfall i en periode frem til det har roet seg og det er en lengre periode uten kamp 👍☺️

Anonymkode: 78f3f...f6d

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Lag en tavle med enkle bilder til han der ting er oversiktlig så han ser tydelig hele morgenrutinen sin. Ta bort et og et bilde etterhvert.

Hos meg fungerte det at jeg var "dårlig" å kle på meg. Jeg tok buksa på hodet og hadde glemt hvordan jeg gjorde det og barnet måtte vise meg. Og klarte ikke ta meg på genseren riktig men barnet visste jo hva man gjør. Barnet hjalp meg å ta på sokkene før han tok på sine selv. Han synes det var gøy og da glemte han at han egentlig skulle være sint. En dag kledde vi på oss yttertøy som slanger, lå i gangen å ålte oss inn i regnjakka. Og etterhvert som han har blitt eldre er å ta tida på han og se hvor rask han kan være en klassiker. Han er ikke sint lenger nå, bare sløv.

Anonymkode: bab1a...a39

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville ha droppet pysj en periode og heller sovet i joggebukse og tshirt (dvs klar til å dra i bhg) . Unger lukter ikke svette, så det skal ikke være noe problem? Ihvertfall i en periode frem til det har roet seg og det er en lengre periode uten kamp 👍☺️

Det ville jeg også ha gjort. Her måtte vi ta på sokkene kvelden før en periode, gutten min hatet sokker, men nektet å gå uten sokker i sko . Så det var en kamp. Funket veldig fint å sove med sokker. Å det var bare en liten periode. 

Anonymkode: 6b5ad...d83

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ludde er super, og en super avledning også. 
Kan også brukes som inspirasjon til å tulle seg gjennom hverdagssituasjoner. 

Det vi også oppdaget etter hvert, var at de store sinnesituasjonene gjerne oppsto når blodsukkeret var lavt. Noe det ofte er rett etter natten. Så noen ganger hjalp det å putte på noe som bare løftet blodsukkeret bittelitt. 
En drue på sengekanten, eller en liten sjokoladebit i julekalender. 

Husk å puste et par ekstra ganger, så du ikke blir en del av problemet selv også. Blir du stresset eller frustrert, tar ting antagelig ennå lenger tid. 

Enig med deg, vi gir alltid klemmeyoghurt før morgenstell. Vi har en skikkelig storspiser på snart 2 som er skrubbsulten om morgenen, så vi hadde ikke hatt så trivelige morgener om vi sparte alt til frokostbordet.

Anonymkode: 8343c...6c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

skulle akkurat til å skrive det samme! 

Anonymkode: 0e7c4...5b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

har noen vært borti lignende?

Nei aldri, takk Gud 😳 Er dette redsel/angst for å dra i barnehagen? Er det noe som plager han der? Sånt ville jeg også sjekket. At han reagerer sånn er i hvertfall et tegn fra ham om at noe er galt. Han er jo så liten enda, trenger mamma og kan ikke forklare. 

Anonymkode: 71dc3...9df

Skrevet

Det har ikke skjedd så mye at min har spydd, men det har skjedd. Sinne har vi uansett mye erfaring med.

Her må jeg som flere andre nevner sørge for at barnet har fått i seg mat før jeg maser om påkledning. Og for alt jeg gjør må jeg IKKE bli stressa og sur/sint, da går det alltid galt. Så jeg jobber mye med å roe ned meg selv. De ansatte i barnehagen vår har sagt at det skjer med jevne mellomrom at barn blir levert i pysjen og at det er helt greit hvis det skjer. Må man på jobb så må man på jobb! 

Anonymkode: 90e3a...7a5

Skrevet

Hvordan går du frem? Når skjer dette? Snakker du med han om hva som vil skje i forkant og forbereder han på det? Vårt barn spyr ikke - men hater å bli overrasket. Det går helt i lås. Men om vi under frokost begynner å vise frem klær, snakke hva vi skal ha på oss, snakke om hvordan det skal skje, går det stort sett greit. Ofte er han med og velger klær dagen før og vi henger dem opp i stua for at de skal vente på oss på morgenen. Ellers lek. Jag litt. Genseren skal ta deg, også fanger den gutten. 

Anonymkode: cd30e...2ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...