AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Skrevet 6 timer siden Altså har de det verre enn de slanke dere kjenner? Dette fordi de overvektige jeg kjenner har det tilsynelatende ikke noe verre enn de slanke. Anonymkode: dab0e...0bc 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Skrevet 6 timer siden Hvert overvektig hele livet med jojoslanking siden jeg var 17. Absolutt ikke noe feil med kroppen med min. Er 40 år. Kjenner flere slanke som er fysisk syke enn overvektige. Anonymkode: 9a06a...c97 3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Skrevet 6 timer siden Det spørs jo litt hva du mener med overvektig. Jeg kjenner ei som er svært stor (fedme) - hun har en del helseproblemer, men om det er relatert til vekten vet selvfølgelig ikke jeg. Jeg kjenner mange slanke som også har mye helseproblemer. Selv er jeg akkurat innenfor overvektig kategorien på BMI- skalaen, men har ingen helseproblemer knyttet til det. Det samme virker å gjelde for de fleste andre jeg kjenner som er omtrent like store som meg. Anonymkode: 03fc9...734
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Skrevet 6 timer siden En har brokk i spiserøret, divertikler, betennelse under foten og har vanskelig for å bevege seg. Den andre har betennelse under foten, fettlever, høyt blodtrykk, pusteproblemer . Tredje har søvnapné og bruker c- pap. Betennelse i hælen . Høyt kolesterol, høyt blodtrykk og en masse medisiner. Alle under 50 år. Anonymkode: 5e353...4e7
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden Veldig mange sykdommer og plager rammer både slanke og overvektige. Lett overvekt er nokså sammenlignbart mer normalvekt. Med økende fedme merkes mer i hverdagen. Kjenner flere som har fått diabetes 2, høyt blodtrykk, artrose i knær og hofter, ryggplager. Flere typer kreft rammer overvektige mer. Fedme rammer sosialt, pga reaksjoner og fordommer, og evt eget selvbilde. Det kan få konsekvenser i både sosialt og profesjonelt liv, og kan påvirke psykisk helse og velvære. Bevegelse blir tyngre og kanskje smertefullt. Noen motvirker dette ved å sørge for å trene kondisjon og styrke, mens andre passiviserer seg og får de helseulempene det kan medføre på toppen. Det krever mer av lunger, hjerte, ledd og muskulatur å opprettholde et aktivt liv om man er stor. Høy vekt når man blir eldre kan innskrenke mulighetene veldig, fordi muskelstyrke og lungekapasitet forringes med alder. Fettet er ikke bare volum, tyngde og evt estetikk, det er ofte relatert til inflammasjon og hormonelle endringer og en mer utsatt kropp. Det betyr ikke at alle blir syke, men noen blir det, noen går gjennom livet med mindre energi og mer små og store plager, og noen har gener, helse og/eller livsstil som klarer å holde en i bra form tross fedme. I hverdagen i ung alder er jeg mest bekymret for inflammasjon, passivisering og mentalt forfall. Dette måles ikke i kg, men blir skremt på sommeren når jeg ser hvor mange unge voksne som subber avgårde, i perioden hvor de kunne vært spenstige og fulle av energi. Da er det gjerne litt bilring og lutende holdning, ikke en massiv vekt som hemmer, men en bekymringsfull passivisering og prematur aldring av kroppen. Kropp betyr mye for livet, ikke bare når man skal dø og av hva. Sitter selv her i øyrblikket begynnende middelalder, med passiv livsstil og litt slapp normalvekt med svak muskulatur, etter hvordan det utviklet seg sent i 30-årene og utover 40-årene. På tide å investere mer i å snu utviklingen. Anonymkode: ac766...820 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden Jeg har tre med fedme i nær familie. Fysisk sett har de det verre på den måten at de har flere vondter, mindre mobilitet og lettere får infeksjoner. Alderdommen er det for tidlig å si noe om ennå. Anonymkode: 6863b...543
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Skrevet 5 timer siden Min far er overvektig, og har svært stor ølmage. Har røyket i mange år, men har sluttet nå. Han puster og peser noe fælt, sliter med mobilitet (f.eks inn og ut av sofa, bil, komme seg opp/ned fra knærne), og føler seg svært ofte sliten og uopplagt. Han er også ofte syk. Han er pre-diabetisk, har astma/allergi, hjertesykdom etc. Har i tillegg nylig hatt kreft. Jeg vet (da han har slanket seg tidligere) at han da var mer mobil, og var betydelig bedre i pusten. Hjertesykdommen, samt at han er pre-diabetisk, og hans dårlige fysisk form tror jeg er tett knyttet til livsstil. Kreftsykdom har man også større risiko for ved overvekt, dårlig kosthold etc. ikke at jeg direkte vet at det er årsaken, men det kan nok ha vært medvirkende. Anonymkode: 17f76...100 1 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Skrevet 4 timer siden En bruker c-pap og ei sliter med en nerve i klem i hofta men de er både høye, tunge og snart 60 begge to. Resten av de overvektige jeg kjenner, meg inkludert er som alle andre. Ikke noe mer slitasjeskader, smerter eller plager enn resten av gjengen. Den eneste jeg kjenner som har bytta ut hofter feks er liten og lett men skata mye og knuste litt bein i ungdommen. Den eneste med diabetes er veldig slank men er nok tynnfeit, hans kosthold er som en 5-åring som får velge bursdagsmiddag hver dag. Tanta mi er 82, feit og går fortsatt på fjellet flere dager i uka. Hun har spedd på pensjonen med sopp, multer og andre bær siden før hun ble pensjonist og har aldri vært slank, ikke som barn engang. Gjennomgående er det stor forskjell på de som har vært aktive og de som har vært stillesittende, mindre forskjell på de slanke og de tykke i min krets. Anonymkode: 5e97b...da0 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Skrevet 4 timer siden De jeg kjenner som er overvektige (til dels sterkt overvektige), er like friske som oss andre. Ikke så gode til å løpe raskt, men ellers friske. Anonymkode: bbcb0...d30 1
SPOCA Skrevet 4 timer siden #10 Skrevet 4 timer siden (endret) For egen del som er overvektig, så merker jeg ikke veldig stor forskjell til andre. Jeg har en svært aktiv jobb, og klarer meg like godt i hverdagen og jobb som andre slanke på jobb, eller venner/bekjente for den del. Jeg holder meg i god form. Min mann pleier å si at han merker veldig godt i hvor god form jeg er, og at jeg har mye muskler. Vi går ofte lange turer, og det er jo ikke noe problem å holde tritt med andre - det være seg på tur eller si sykkeltur. Hvilket stemmer. Jeg kan bli andpusten grunnet astma, men når jeg først er varm, så har jeg ikke noe problem å holde det gående lenge. Er generelt seig. Skal sies at jeg var konkurranseaktiv i mange år til 20-årene, og det har nok vært en stor fordel for meg. Ellers har jeg lavt blodtrykk, og er generelt i god form. Jeg tror det dog er ganske stor forskjell på om du er aktiv som overvektig, eller om du er inaktiv. Jeg har aldri vært inaktiv. Jeg har riktignok to autoimmune sykdommer, men de har ingenting med min overvekt å gjøre. Endret 4 timer siden av SPOCA
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Skrevet 4 timer siden Av de jeg kjenner godt (familiemedlemmer) er det én som bruker medisiner for høyt blodtrykk og hjerteflimmer. Ikke så uvanlig når man er over 60, da. Han føler seg frisk, er aktiv og klager aldri over helsa. Min slankeste tante klager mest😅 Ellers er de friske, fremstår ikke annerledes enn de slanke bortsett fra at de trenger større klær🤷♀️ Anonymkode: 60b56...e39 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Skrevet 4 timer siden Blant mine nærmere venner har de som er kraftig overvektig/fedme det verre enn de slanke. To av de klarer ikke å gå på fjellturer selv om de gjerne ønsker, de har og smerter i ledd, rygg og under beina. De blir også fort slitne generelt og strever med å holde seg i jobb. De har og et sterkt ønske om å gå ned i vekt, og de sliter med å finne klær som sitter pent. Samtidig kjenner jeg og en som er kraftig overvektig, men sterk, aktiv og uten plager som jeg vet om. Så det er vell alltids unntak. Selv har jeg hatt fedme tidligere - og mange aktiviteter var mye tyngre som å knyte sko, luke i hagen, gå i trapper og på fjellet. Jeg følte meg også uvel i egen kropp. Jeg vil aldri tilbake dit jeg var. Anonymkode: 8206a...375 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden Har ikke merket stort før de bikket 50. Nå er det slitasjegikt, diabetes type 2, hjertetrøbbel, tarmkreft (gjelder de som spiser mye ultraprossesert, ikke de som spiser store mengder ren mat), Anonymkode: 88643...191 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå