Gå til innhold

Problemer med å tørke stort dynetrekk - hvordan gjør dere dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt dobbeltdyne lenge og om sommeren går det greit med utetørk, men så må det i trommel og der ruller det seg til en fuktig, stor ball veldig fort. Må stoppe maskinen og vikle tøyet ut om og om igjen. Er en uheldig så ligger både laken og putetrekk inni der et sted og må reddes det også om dynetrekket er av det gamle slaget uten lukking i siden. Har kjøpt nytt med trykknapper nede og det løser litt av problemet, men en stor fuktig klump ender det opp som uansett, så hva gjør dere? 

Anonymkode: 8805c...812

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg knytter sammen den åpne enden med en strikk, det fungerer bra. Så har jeg inni ett tørt stort handkle som tar opp masse fukt og forkorter tørketiden veldig

Anonymkode: 3fe8b...18b

• Nyttig 1
Skrevet

Ved tørketrommel bør du ha tennis baller eller tørke baller i maskina

Selv henger vi det over et tørkestativ under varmepumpa

Anonymkode: e8f3f...71e

Skrevet

jeg lukker det når jeg har tatt det av og har det inn i vaskemaskinen, sjekker at det er lukket før jeg har det over i trommelen for tørk og aldri opplevd at det åpner sge og fyller seg igjen - tørker de til det er skaptørt og så henger jeg det over tørkestativet en liten stund før det kan legges sammen. Har også dobbeldyne. 

Anonymkode: 493cf...203

• Liker 1
Skrevet

VI henger det over rekkverket i trappa til 2. etg. Med litt krativitet finner du også en løsning skal du se. Kanskje spenne opp ei snor fra vegg til vegg på soverommet og henge det opp der?

• Liker 1
Skrevet

Henger det over en dør.

Anonymkode: 98b4d...a95

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Henger det opp på stativ.

Anonymkode: 16e95...b15

Skrevet

Jeg henger det over et stort klesstativ/tørkestativ, og setter på en vifte som blåser mot stativet. Fungerer fint, går raskt og greit.

Anonymkode: 1d22a...d81

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg henger til tørk framfor varmepumpa. Snur på det etter noen timer.

Anonymkode: d33a4...0fb

Skrevet

Sengetøy tørkes enten ute på snoren eller på stativet inne. Vi har ikke tørketrommel.

Anonymkode: f9685...35c

Skrevet

Tørker det på to kjøkkenstoler om natta. Tørt neste morgen 

Anonymkode: 87acf...c60

Skrevet

Ender opp som en ball her også, men har aldri hatt problemer med at det ikke blir tørt likevel. 

Anonymkode: 59ac1...eeb

Skrevet

Henger det over tørkestativet. Hvis jeg har vasket litt mye, så må jeg brette det dobbelt på stativet, men snur på det flere ganger i løpet av noen timer. Vanligvis tørt innen et døgn. 

Anonymkode: c79c5...c00

Skrevet

Jeg legger ut "vingene" på tørkestativet og henger hele dynetrekket over, på en måte som et telt. Så snur jeg det neste dag, og lar det henge videre. Har varmekabler, så da tørker det fort 

Anonymkode: a6de6...4c1

• Liker 1
Skrevet
aksase skrev (På 16.10.2025 den 9.05):

VI henger det over rekkverket i trappa til 2. etg. Med litt krativitet finner du også en løsning skal du se. Kanskje spenne opp ei snor fra vegg til vegg på soverommet og henge det opp der?

Dette må man være forsiktig med! Jeg har gjort det samme, men det skal ikke mye til før man ender opp med fuktskader på rekkverket... 

Anonymkode: 40ed3...3a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 8.55):

Har hatt dobbeltdyne lenge og om sommeren går det greit med utetørk, men så må det i trommel og der ruller det seg til en fuktig, stor ball veldig fort. Må stoppe maskinen og vikle tøyet ut om og om igjen. Er en uheldig så ligger både laken og putetrekk inni der et sted og må reddes det også om dynetrekket er av det gamle slaget uten lukking i siden. Har kjøpt nytt med trykknapper nede og det løser litt av problemet, men en stor fuktig klump ender det opp som uansett, så hva gjør dere? 

Anonymkode: 8805c...812

Kjøp enkeltdyner. Dobbeltdyne gir dårligere søvn.

Anonymkode: 3820a...281

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette må man være forsiktig med! Jeg har gjort det samme, men det skal ikke mye til før man ender opp med fuktskader på rekkverket... 

Anonymkode: 40ed3...3a2

Det er nok lurt å være obs på, men hvis rekkverket er malt eller lakkert, eller kanskje er i stål, bør det gå fint, som regel. Men vurder eget rekkverk før du gjør det. Eller finn på noe annet for sikkerhets skyld.

Skrevet

Jeg slår ut dusjdørene og henger trekket over, da tørker det ganske kjapt. Kjenner igjen den store klumpen i tørketrommelen 😄 Laken og putetrekk går i trommelen. Signerer ellers på å legge i et tørt håndkle, det fungerer ganske bra.

Anonymkode: af427...fc5

Skrevet

Brett sammen og heng over stativ, med luft mellom. Så har du det pent ferdig brettet når det er tørt også. Rist først, så blir det nesten som nystrøket.

Selv kan jeg ikke fordra tørketrommel og har ikke hatt det siden 90-tallet. Synes alle fibre blir myke og slitte i den.

Anonymkode: a2708...9b7

Skrevet

Legger i tørketrommel og tørker til det er tørt. Aldri vært noe problem. 

Anonymkode: 4b4f9...04f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...