Gå til innhold

Er dette overvåkning eller innenfor arbeidsgivers rettigheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg ønsker å spørre om folks vurderinger av en situasjon jeg kjenner til som mor i en barnehage. Det gjelder en ansatt på mitt barns avdeling. Ved henting denne uken overhørte jeg to av de ansatte (pedleder og en medarbeider) snakke om en tredje ansatt. Jeg forstod det slik at styrer har gitt dem beskjed om å loggføre dobesøkene til kollegaen og i tillegg alt hun motsetter seg. Dette hørtes for meg ut som en slags hemmelig overvåkning og uthenging. Det er ganske lytt i den barnehagen og jeg er sikker på hva jeg hørte. For meg har den tredje alltid virket som en oppegående og engasjert ansatt. 

Jeg har hatt uggen følelse siden. Mitt barn og mange fler går der, hva annet kan de drive på med bak ryggen vår??

Hva tenker dere?

Setter stor pris på innsikt fra andre foreldre og dere med erfaring fra arbeidsliv, ledelse, HR eller bare vanlig folkeskikk.

Anonymkode: 3b4e3...86d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes loggføring av dobesøk er drøyt, vitner om et dårlig arbeidsmiljø. Men loggføring av hva en ansatt motsetter seg å gjøre er innenfor arbeidsgivers styringsrett det, hvis det er slik at den ansatte nekter å gjøre jobben man er ansatt til. 

Anonymkode: 4cd41...2be

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet med en person som var på do lenger enn han satt på plassen sin og jobbet. Da blir det feil å få lønn som om man har jobbet 100%, når du faktisk bare har jobbet 40%.  
Da arbeidsgiver etterspurte legeerklæring om tilretteleggingsbehov, sa den ansatte opp. 

Anonymkode: e9dda...62b

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

De kan loggføre både dobesøk og situasjoner der kollegaen motsetter seg arbeidsoppgaver, men bare hvis det er drøftet med den ansatte/tillitsvalgte og hvis de har saklig grunn til kontrolltiltaket. 

Saklig grunn er helt sentralt: det må være nødvendig for arbeidsgiver å ha opplysningene. 

Slik det legges fram i hovedinnlegget kan det høres ut som at den ansatte ikke er involvert her, og da er det på grensen. Det skal en del til før hemmelige kontroller er innafor. Ved mistanke om tyveri og underslag - ja. Ved mistanke om at den ansatte går på do for å få en pause - nei. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei

Jeg ønsker å spørre om folks vurderinger av en situasjon jeg kjenner til som mor i en barnehage. Det gjelder en ansatt på mitt barns avdeling. Ved henting denne uken overhørte jeg to av de ansatte (pedleder og en medarbeider) snakke om en tredje ansatt. Jeg forstod det slik at styrer har gitt dem beskjed om å loggføre dobesøkene til kollegaen og i tillegg alt hun motsetter seg. Dette hørtes for meg ut som en slags hemmelig overvåkning og uthenging. Det er ganske lytt i den barnehagen og jeg er sikker på hva jeg hørte. For meg har den tredje alltid virket som en oppegående og engasjert ansatt. 

Jeg har hatt uggen følelse siden. Mitt barn og mange fler går der, hva annet kan de drive på med bak ryggen vår??

Hva tenker dere?

Setter stor pris på innsikt fra andre foreldre og dere med erfaring fra arbeidsliv, ledelse, HR eller bare vanlig folkeskikk.

Hvis en ansatt stadig unndrar seg arbeid, nekter å utføre arbeid, går på toalettet 15 ganger i timen slik at det går ut over arbeidsmiljøet, så har arbeidsgiver full rett til å loggføre dette om det ikke foreligger tilretteleggingsbehov med bakgrunn i uttalelse fra lege. Her ser jeg for meg at den ansatte er særdeles vanskelig, og der veiledning og korrigeringer så langt ikke har ført frem. Om arbeidstaker unndrar seg arbeidsoppgaver ved å sitte på toalettet store deler av dagen uten grunn så er ikke det greit. Jeg tipper de nå fører logg for å få saklig grunn til oppsigelse. For det er et meget sterkt stillingsvern i Norge, og for å si opp noen må du ha saklig grunn. Da må det fremlegges dokumentasjon på forholdene. Sjefen har nok kalt inn til flere møter der det foreligger referat. Som også blir en del av dokumentasjonen. Du ser den ansatte 2 minutter om morgenen og 2 minutter om ettermiddagen. For å se hele bildet må du være tilstede gjennom arbeidsdagen. Info om forholdene i løpet av dagen er det styrer og de ansatte som vet fasiten på, ikke du. Hun kan fremstå både troverdig og pålitelig overfor deg, selv om arbeidsevnen i kollegiet er minimal. Det går ut over barna og de andre ansatte. Slike ansatte må lukes ut, og til det trengs det omfattende faktagrunnlag om det skal være saklig. 

Jeg tenker du skal være glad for at styrer tar tak i et problem for å få ut udugelige ansatte i en bransje som skriker etter faglig forsvarlighet mtp bemanning og kompetanse. Det er til ditt og de øvrige barnas beste. Det eneste som er kritikkverdig er at de ansatte snakket om dette slik at du hørte det. Det er et brudd på taushetsplikten da de skal hindre at andre får tilgang til opplysninger utilsiktet. Så det kan du si fra om, men å reagere på hva de diskuterte synes jeg du ikke har grunn til. 

Anonymkode: 8eea8...c47

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg synes man må få gå på do i fred, i hvert fall. 

Anonymkode: f144a...99c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Absolutt ikke innenfor, og da spesielt med tanke på at arbeidsgiver ikke utfører overvåkningen selv, men har videreført denne til ansatte uten personalansvar. 

Her har to medarbeidere fått vite at ledelsen ikke stoler på en annen ansatt. Dette er et grovt tillitsbrudd fra ledelsen mot den ansatte det gjelder. Slikt gir uopprettelige skader på arbeidsmiljøet.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Høres ut som et elendig arbeidsmiljø. 

Jeg hadde varslet kommunen, eier, òg Statsforvalteren. 

Hadde navngitt lederen og de ansatte.

Hadde demonstrativt satt de på åpen kopi-liste.

Hadde ikke navngitt den ansatte som skal spioneres på. 

Systematisk loggføring av toalettbesøk kan lett anses som både innhenting av personlige helseopplysninger uten samtykke, og krenkende oppførsel. 

Anonymkode: 86628...87f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg synes man må få gå på do i fred, i hvert fall. 

Anonymkode: f144a...99c

De mistenker nok at dobesøkene handler mest om å sitte på telefonen i arbeidstiden feks. 

Anonymkode: 3dd90...73b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde meldt dette anonymt til toppledelsen i kommunen, samt evt bydeldirektør/direktør for hele og oppvekst. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg fatter ikke at dere alle går i fistel over dette. Som mor ville jeg satt enormt stor pris på at styrer jobber systematisk med å få ut en ansatt som motsetter seg tiltak og åpenbart benytter dobesøk til uregelmenterte pauser! 

Anonymkode: d8b2b...3db

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei

Hva tenker dere?

Ser du skriver "i tillegg til alt hun motsetter seg". Det tyder på en bakgrunnshistorie hvor denne arbeidstakeren ikke gjør den jobben hun skal gjøre. Dobesøk kan da fort bli brukt til telefonen, over alt for lang tid. 

Jeg synes ikke at det er noe kritikkverdig i det i så fall, men det er kritikkverdig at de snakket om det så du hørte det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei

Hva tenker dere?

Det er klar trakassering ja, du burde melde fra til styrer og arbeidstilsynet

Anonymkode: 66534...38a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg syntes loggføring av dobesøk er drøyt, vitner om et dårlig arbeidsmiljø. Men loggføring av hva en ansatt motsetter seg å gjøre er innenfor arbeidsgivers styringsrett det, hvis det er slik at den ansatte nekter å gjøre jobben man er ansatt til. 

Anonymkode: 4cd41...2be

Hun motsetter seg kun at dobesøkene hennes loggføres

Skrevet
Ullvott skrev (12 timer siden):

De kan loggføre både dobesøk og situasjoner der kollegaen motsetter seg arbeidsoppgaver, men bare hvis det er drøftet med den ansatte/tillitsvalgte og hvis de har saklig grunn til kontrolltiltaket. 

Saklig grunn er helt sentralt: det må være nødvendig for arbeidsgiver å ha opplysningene. 

Slik det legges fram i hovedinnlegget kan det høres ut som at den ansatte ikke er involvert her, og da er det på grensen. Det skal en del til før hemmelige kontroller er innafor. Ved mistanke om tyveri og underslag - ja. Ved mistanke om at den ansatte går på do for å få en pause - nei. 

Det er fullstendig feil.

Så inngripende kontrolltiltak og overvåking er overhodet ikke innenfor styringsretten.

Det er mobbing og trakassering.

• Liker 3
Skrevet
Mezzosoprena skrev (5 timer siden):

Ser du skriver "i tillegg til alt hun motsetter seg". Det tyder på en bakgrunnshistorie hvor denne arbeidstakeren ikke gjør den jobben hun skal gjøre. Dobesøk kan da fort bli brukt til telefonen, over alt for lang tid. 

Jeg synes ikke at det er noe kritikkverdig i det i så fall, men det er kritikkverdig at de snakket om det så du hørte det.

Hun motsetter seg ikke arbeidsoppgaver, men motsetter seg (forståelig nok) overvåking av hennes dobesøk

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis en ansatt stadig unndrar seg arbeid, nekter å utføre arbeid, går på toalettet 15 ganger i timen slik at det går ut over arbeidsmiljøet, så har arbeidsgiver full rett til å loggføre dette om det ikke foreligger tilretteleggingsbehov med bakgrunn i uttalelse fra lege. Her ser jeg for meg at den ansatte er særdeles vanskelig, og der veiledning og korrigeringer så langt ikke har ført frem. Om arbeidstaker unndrar seg arbeidsoppgaver ved å sitte på toalettet store deler av dagen uten grunn så er ikke det greit. Jeg tipper de nå fører logg for å få saklig grunn til oppsigelse. For det er et meget sterkt stillingsvern i Norge, og for å si opp noen må du ha saklig grunn. Da må det fremlegges dokumentasjon på forholdene. Sjefen har nok kalt inn til flere møter der det foreligger referat. Som også blir en del av dokumentasjonen. Du ser den ansatte 2 minutter om morgenen og 2 minutter om ettermiddagen. For å se hele bildet må du være tilstede gjennom arbeidsdagen. Info om forholdene i løpet av dagen er det styrer og de ansatte som vet fasiten på, ikke du. Hun kan fremstå både troverdig og pålitelig overfor deg, selv om arbeidsevnen i kollegiet er minimal. Det går ut over barna og de andre ansatte. Slike ansatte må lukes ut, og til det trengs det omfattende faktagrunnlag om det skal være saklig. 

Jeg tenker du skal være glad for at styrer tar tak i et problem for å få ut udugelige ansatte i en bransje som skriker etter faglig forsvarlighet mtp bemanning og kompetanse. Det er til ditt og de øvrige barnas beste. Det eneste som er kritikkverdig er at de ansatte snakket om dette slik at du hørte det. Det er et brudd på taushetsplikten da de skal hindre at andre får tilgang til opplysninger utilsiktet. Så det kan du si fra om, men å reagere på hva de diskuterte synes jeg du ikke har grunn til. 

Anonymkode: 8eea8...c47

Det du beskriver er på ingen måte ledelse som er innafor! Det er alvorlig mobbing og trakassering av en ansatt, og en arbeidsgiver hadde tapt så det suste i en rettsal og kunne ha stått ansvarlig for å ha påført en ansatt helseproblemer. Slik trakassering kan skape både angst, behov for en pustepause og alvorlige problemer med magen/ avføring.  

• Liker 4
Skrevet

De mistenker nok at dobesøkene handler mest om å sitte på telefonen i arbeidstiden feks. 

Anonymkode: 3dd90...73b

Det er normalt å ha 30 minutter spisepause (denne kan også deles opp i små pauser) + noen 5- minutterspauser i løpet av en arbeidsdag. 

Om ansatte velger å bruke telefonen sin i disse pausene, så kan de det. 

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som et elendig arbeidsmiljø. 

Jeg hadde varslet kommunen, eier, òg Statsforvalteren. 

Hadde navngitt lederen og de ansatte.

Hadde demonstrativt satt de på åpen kopi-liste.

Hadde ikke navngitt den ansatte som skal spioneres på. 

Systematisk loggføring av toalettbesøk kan lett anses som både innhenting av personlige helseopplysninger uten samtykke, og krenkende oppførsel. 

Anonymkode: 86628...87f

Nettopp! Atferden er egnet til å skape sykdom hos ansatte.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hun motsetter seg ikke arbeidsoppgaver, men motsetter seg (forståelig nok) overvåking av hennes dobesøk

Nei, det er ikke åpenbart at det er det som menes her: 

"Styrer har gitt dem beskjed om å loggføre dobesøkene til kollegaen og i tillegg alt hun motsetter seg."

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...