AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:54 #1 Skrevet onsdag kl. 22:54 Jeg har litt forskjellig gjeld som over mange år har ballet på seg, jeg var i en veldig sårbar situasjon og mye angst for noen år tilbake som resulterte at jeg desverre er her jeg er idag.. jeg var veldig ung, stod i et forhold med en skummel mann og jeg var rett og slett redd for alt… og på det tidspunktet trodde jeg man måtte i fengsel for gjeld. jeg er blitt mindre redd nå fordi de ordene jeg synes var skummel nå ser jeg ikke lenger på som så skummel, fordi jeg vet mange desverre sliter.. men situasjonen er som følger at jeg for 1,5 år siden begynte å bli trukket i utleggstrekk av lønnen min… dette har fortsatt å det går egentlig greit.. jeg har ikke forhandlet noen avtaler med de ulike kreditorene fordi jeg redd og slett har vært sløv og redd.. er det nå slik at jeg er under en tvungen gjeldsordning? Vil da gjelden bli slettet etter 5-7 år? jeg har ikke aktivt søkt om noe gjeldsordning selv. Anonymkode: 881a2...0eb 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:01 #2 Skrevet onsdag kl. 23:01 Høres ut som tvangstrekk. Skylder du barnebidrag eller skatt? Anonymkode: a76be...b6f 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:02 #3 Skrevet onsdag kl. 23:02 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres ut som tvangstrekk. Skylder du barnebidrag eller skatt? Anonymkode: a76be...b6f Skatt og statens lånekasse Anonymkode: 881a2...0eb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:02 #4 Skrevet onsdag kl. 23:02 Ingen kredittkort. Ts. Anonymkode: 881a2...0eb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:04 #5 Skrevet onsdag kl. 23:04 Beklager mange innlegg men lever med livsopphold satser. ts Anonymkode: 881a2...0eb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:05 #6 Skrevet onsdag kl. 23:05 Du må ta kontakt med namsmannen og få til et lite møte hvor du får oversikt over all gjelden din, og hvilken gjeldsordning du er på. Jeg hadde en kjæreste en gang som hadde en del gjeld. Han hadde hatt gjeldsordning i noen år og blitt kvitt all gjelden sin, men deretter vokste gjelden igjen.. da fikk han ikke gjeldsordning flere ganger. Men først da kom jeg inni bildet, vi ble sammen etter at gjelden hadde vokst igjen. Jeg ble med han til namsmannen (en forøvrig hyggelig fyr som bare ville hjelpe), hvor vi fikk oversikt over all gjeld. Deretter ringte jeg alle kreditorene på vegne av kjæresten min (han turte ikke), og fikk forhandlet fram gode betalingsavtaler, og fikk strøket litt renter. Etter et års tid, når gjelden hos de fleste var nede i noen tusen kroner, ringte jeg kreditorene på nytt, og spurte høflig om de kunne tenke seg å stryke litt av de siste kronene på gjelden siden kjæresten min hadde vært så flink å betale alt som avtalt. Og jammen strøk de resten, flere steder! Og vipps var mannen gjeldsfri! Så det er mulig, man må bare jobbe litt for det, ringe rundt å være ydmyk og høflig, og holde seg til alle betalingsavtaler som gjøres😊 Anonymkode: c8379...72b 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:12 #7 Skrevet onsdag kl. 23:12 Nei, dette er ikke en gjeldsordning, men et utleggstrekk, og gjelden blir ikke slettet etter 5-7 år. Arbeidsgiver/nav har fått pålegg om å trekke i dine utbetalinger for å betale forfalte krav. Alle som ikke betaler sine krav kan få utleggstrekk, uavhengig av inntekt osv. Mens for å få gjeldsordning er det mange vilkår som må oppfylles. Anonymkode: 12809...18c 3 4
blvck Skrevet onsdag kl. 23:19 #8 Skrevet onsdag kl. 23:19 Som det skrives over er dette utleggstrekk i lønna di. Du må søke om gjeldsorsning, det er ikke noe som skjer automatisk. Du bør få en oversikt over hvor mye gjeld du har, og legge en plan for hvordan du skal nedbetale det. Utleggtrekk er maksen ut fra levekostnader, og det kan, ut fra hvor mye du tjener, være svært lite, hvilket betyr at det kan ta veldig mange år å tilbakebetale hvis den opprinnelige gjelden er høy. 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:21 #9 Skrevet onsdag kl. 23:21 Dette er oppriktig bare godt ment, TS: Du har nå, slik jeg forstår saken, hatt lønnstrekk i halvannet år uten å gjøre noen som helst undersøkelser rundt hva det er og hva det betyr. Du har heller ikke undersøkt noe rundt hva en gjeldsordning er og om det er aktuelt for deg. Tidligere har du trodd at du havner i fengsel fordi du har gjeld. Jeg forstår at dette er knyttet til angst og en svært vanskelig og sårbar situasjon. Dette har likevel så store konsekvenser for deg at du er nødt til å ta grep for å finne ut hvordan dette slår ut for deg i det lange løp. Å spørre på KG er et fint første steg, men det her er noe du virkelig, virkelig bør ta opp med Nav. Du må virkelig søke veiledning/rådgivning på gjeld. Anonymkode: 43e50...a1a 3 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:26 #10 Skrevet onsdag kl. 23:26 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er oppriktig bare godt ment, TS: Du har nå, slik jeg forstår saken, hatt lønnstrekk i halvannet år uten å gjøre noen som helst undersøkelser rundt hva det er og hva det betyr. Du har heller ikke undersøkt noe rundt hva en gjeldsordning er og om det er aktuelt for deg. Tidligere har du trodd at du havner i fengsel fordi du har gjeld. Jeg forstår at dette er knyttet til angst og en svært vanskelig og sårbar situasjon. Dette har likevel så store konsekvenser for deg at du er nødt til å ta grep for å finne ut hvordan dette slår ut for deg i det lange løp. Å spørre på KG er et fint første steg, men det her er noe du virkelig, virkelig bør ta opp med Nav. Du må virkelig søke veiledning/rådgivning på gjeld. Anonymkode: 43e50...a1a Ja forstår at det er godt ment å jeg må definitivt få oversikt over situasjonen og tatt grep for å få en bedre fremtid. men dersom man har tvungen gjeldsordnig så har man krav på å sitte igjen med livsoppholdsatser? Anonymkode: 881a2...0eb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:36 #11 Skrevet onsdag kl. 23:36 Jeg var der du er nå for 8 år siden. Har du noen du kan kontakte og be om hjelp? Du ber oss om hjelp nå for å holde hodet over vannet, men du trenger en som kan la deg svømme. Du er ikke unik. Du er ikke alene. Om du ikke har noen til å hjrlpe deg så lønner det seg å snakke med kreditor og den som evt kan hjelpe. Anonymkode: 3fdb1...f12 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:38 #12 Skrevet onsdag kl. 23:38 Har du oversikt over hvor stor gjelden er? Anonymkode: 5e310...97f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:45 #13 Skrevet onsdag kl. 23:45 Jeg var deg for 11 år siden. Hadde ikke så høy gjeld, ingen kredittkort osv, men postkasseangst og generell angst. Hadde tvangstrekk og ante ikke hva gjelden var på. Åpnet aldri post. Tok tak, fikk oversikt og betalte alt. Var rundt 80 000. Eier nå bolig på tiende året, full økonomisk kontroll. Er egentlig ikke så skummelt som man tror å fikse det. Anonymkode: 5e310...97f 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:50 #14 Skrevet onsdag kl. 23:50 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja forstår at det er godt ment å jeg må definitivt få oversikt over situasjonen og tatt grep for å få en bedre fremtid. men dersom man har tvungen gjeldsordnig så har man krav på å sitte igjen med livsoppholdsatser? Anonymkode: 881a2...0eb Det har man, ja. Men det finnes altså både tvungen gjeldsordning og vanlig frivillig gjeldsordning. Merk at redegjørelsen min her er veldig overordnet og utelater en del detaljer og nyanser: Først forsøker du å få til en vanlig (frivillig) gjeldsordning. Dette forutsetter mest av alt 1) at du er varig ute av stand til å betjene gjelden (at du aldri vil klare det eller at det vil ta svært lang tid) og 2) at det at du får gjeldsordning ikke virker «urimelig» eller «støtende». Det skal ikke være sånn at man kan leve som en konge/dronning i år etter år, låne masse mer når man sliter og bare få gjeldsordning en uke etter siste idiotiske beslutning. Så det gjøres en konkret vurdering av om du nå oppriktig er på et bedre spor og har forsøkt. Med mer. Her er det den såkalte namsfogden du forholder deg til. Hvis vilkårene anses oppfylt og kreditorene dine godtar ordningen får du en frivillig gjeldsordning der du i fem år betaler så mye du er i stand til. Du får beholde et minimum å leve på, absolutt, men i fem år skal du betale kraftig på gjelden. Deretter slettes det resterende. Men hvis kreditorene dine ikke godtar denne ordningen, da kan tingretten, etter vurdering og på oppfordring fra namsfogden, ende med å ilegge en tvungen gjeldsordning. I praksis er det da kreditorene dine som tvinges med på en ordning: De har sagt nei til dine forsøk på å få til en gjeldsordning, og kan da bli tvunget med i en gjeldsordning. Så kan det selvfølgelig hende at denne ordningen blir kjipere for deg enn den de ble tilbudt å gå med på frivillig, eller at man ikke går til tvungen gjeldsordning. Men det er altså et alternativ. Der kreditorene tvinges med på en ordning fordi alternativet er såpass uutholdelig for deg og du oppfyller vilkårene. Det er massevis av «ifs and buts» her, altså. Det er derfor jeg så sterkt oppfordrer deg til å få gjeldsrådgivning, og i praksis er det Nav du nok bør be om hjelp hos i første omgang. Anonymkode: 43e50...a1a 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 23:52 #15 Skrevet onsdag kl. 23:52 Nei, det høres ikke ut som at du er under tvungen gjeldsordning. Dette er en avtale du må få til i samarbeid med namsmannen. Anonymkode: 8af40...c6c
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #16 Skrevet 23 timer siden Logg deg inn på Altinn, der vil du se om du har fått post fra namsmannen, og der skal det også ligge en oversikt på det du betaler på nå, men ikke gjeld utover det. Namsmannen har ikke lov å trekke meg enn 24 mnd sammenhengende, og er du ikke ferdig med gjelden i løpet av den tiden, så begynner trekk igjen etter en stund. Vet ikke hvor lang tid det må gå mellom hver trekkperiode. Er ikke sikker på om det påløper renter i den trekkfrie perioden, men gjør det det, så kan gjelden øke noe vanvittig i den tiden. Jeg synes egentlig det er rart at inkassoselskapene har lov til å ha så høye renter. Ja, man skal selvsagt betale gjelden sin, men mange er i den situasjonen etter bl.a psykisk sykdom der man ikke har hatt forutsetninger til fornuftig tenking/ handling. Anonymkode: 66b38...17d
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #17 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har litt forskjellig gjeld som over mange år har ballet på seg, jeg var i en veldig sårbar situasjon og mye angst for noen år tilbake som resulterte at jeg desverre er her jeg er idag.. jeg var veldig ung, stod i et forhold med en skummel mann og jeg var rett og slett redd for alt… og på det tidspunktet trodde jeg man måtte i fengsel for gjeld. jeg er blitt mindre redd nå fordi de ordene jeg synes var skummel nå ser jeg ikke lenger på som så skummel, fordi jeg vet mange desverre sliter.. men situasjonen er som følger at jeg for 1,5 år siden begynte å bli trukket i utleggstrekk av lønnen min… dette har fortsatt å det går egentlig greit.. jeg har ikke forhandlet noen avtaler med de ulike kreditorene fordi jeg redd og slett har vært sløv og redd.. er det nå slik at jeg er under en tvungen gjeldsordning? Vil da gjelden bli slettet etter 5-7 år? jeg har ikke aktivt søkt om noe gjeldsordning selv. Anonymkode: 881a2...0eb Dette er utleggstrekk i lønn. Trekket vil fortsette så lenge du har misligholdte krav. Når det ene trekket er ferdig vil du få et nytt på annen misligholdt gjeld. Dette blir du ikke kvitt før det er nedbetalt eller du blir innvilget gjeldsordning. Gjeldsordning er noe du må søke om. Det er namsmannen som vurderer en slik søknad. Før den innvilges vil det bli lagt ut en kunngjøring hos Brønnøysundregistrene, der alle kan se at du er innvilget gjeldsforhandlinger. Det er strenge kriterier for å få en gjeldsordning. Du skal være varig ute av stand til å betjene gjelden. Det betyr at du må leve på statens livsoppholdssatser i 10 år, der det legges til grunn en rente på 10% på gjelden. Hvis du ikke klarer å betale gjelden ned på de 10 årene med overnevnte vilkår, så kan du bli vurdert som varig ute av stand til å betjene gjelden. Det kan ikke innvilges om gjelden er ny, og det må ikke være støtende for samfunnet. Kan du klare å betale det ned på 9 år så vil du ikke være varig ute av stand. Så nei, du har ikke noen tvungen gjeldsordning. Du har utleggstrekk i lønn. Det er noe helt annet. Når jeg leser slike tråder så gremmes jeg over det norske skole-systemet. Privatøkonomi må inn i grunnskolen allerede fra barneskolen. Bare da kan vi sikre at flere får forståelse av økonomi. Anonymkode: ef0dd...7cc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå