Gå til innhold

Sameiet sa jeg måtte klippe plenen. Jeg hater dingser med motor.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg er jeg svært upraktisk anlagt og knoter med de minste tingene du kan tenke deg. Har angst for motoriserte ting og verktøy.

Mest sannsynlig kommer jeg ikke til å få det til. Må bruke en gressklipper med ledning. Hvordan kapper jeg ikke av ledningen? Hvordan starter jeg den? Hvordan stopper jeg den? Hvordan havner jeg ikke under knivbladene?

Hvordan kommer jeg unna med dette?

Anonymkode: 38ad1...692

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan kommer jeg unna med dette?

Tilby en lokal tenåring et par hundrelapper. 

Anonymkode: 57a76...45e

• Liker 28
  • Nyttig 1
Skrevet

Du finner startknappen og skrur den på - hvis det ikke er selvforklarende, spør noen eller finn en video på YouTube.. Du går bak klipperen og dytter den foran deg. Ha ordentlige sko, ikke flip flop eller høye heler etc. Lag deg et mønster du klipper i slik at du hele tiden vet hvor ledningen er (f eks start nærmest og kjør vekk fra den). Skru av når du er ferdig. 

Vær så god, det var kræsjkurs i hvordan klippe gressplen. Elektrisk klipper med ledning er den aller enkleste, minst knotete måten - bare du har kontroll på den ledningen. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Om det er en liten plen, bare din, så få deg en slik uten motor som du skyver. 

Er det sameiets plen, stor, så prøv å få en avtale med en annen om at du for eksempel tar trappevask/annet for ham/henne mot at vedkommende bruker gressklipperen for deg. Eller betal en ungdom. 

Jeg har et familiemedlem som skadet seg stygt med gressklipperen, så jeg forstår deg. Jeg håndterer uten problemer vinkelsliper og andre verktøy som kan forårsake vel så store skader, men motorisert gressklipper er jeg også redd for. Vi har derfor en slik skyvegressklipper uten motor. Selv om mannen er den som oftest slår. Da kan jeg også gjøre det ved behov. 

Endret av Trolltunge
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du lager en løkke av strømledningen, som du bærer over hode/skulder – skrått som et bandolær. Det minsker risikoen for å kappe ledningen. Gjør du det likevel så kan jeg berolige med at sikringen på kursen går i nærmest 100% av tilfellene.

Gressklipper med ledning har normalt en av/på-knapp samt en bøyle du må holde inn under bruk. Denne fungerer som en dødmannsbryter. Slipper du denne stanser motoren umiddelbart.

Skadepotensialet er minimalt ved normal bruk. Pass likevel på når du klipper i skarpe skråninger.

Dette går så fint så.

Anonymkode: 7444e...43c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

33165c1b2fe74568942d6d50a6689533.jpg?max

Anonymkode: dc923...04f

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt panikk for sånne ting selv. Bruker ljå og rake istedenfor😅

Anonymkode: b55a9...dda

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En elektrisk klipper er jo det enkleste som finnes, - ikke minst å starte og bråker mye mindre også. Har du aldri klipt plen før? 

Hør med de andre om hvordan du bruker den, og så er det bare å klippe.

Det setter jo ikke føttene under der knivene er (også helt umulig å få til når du bruker den), og ledningen kan du fint unngå å kjøre over.

Anonymkode: d4456...28a

• Liker 4
Skrevet

Sier ifra at du ikke er kjent med klipperedskapen og at du må ha hjelp for å komme i gang.

AnonymBruker
Skrevet

image.png.0dace11b2a29201bb29feff2ecb8ac18.pngJeg har en sånn. Batteridrevet. Genial

Anonymkode: 8646b...1ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

image.png.0dace11b2a29201bb29feff2ecb8ac18.pngJeg har en sånn. Batteridrevet. Genial

Anonymkode: 8646b...1ee

Den ser smart ut,en slik kan jeg tenke meg til min rekkehushage.

Anonymkode: b7e3f...ab3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En elektrisk klipper er jo det enkleste som finnes, - ikke minst å starte og bråker mye mindre også. Har du aldri klipt plen før? 

Hør med de andre om hvordan du bruker den, og så er det bare å klippe.

Det setter jo ikke føttene under der knivene er (også helt umulig å få til når du bruker den), og ledningen kan du fint unngå å kjøre over.

Anonymkode: d4456...28a

Takk. Har bare brukt kantklipper tidligere.

Men hvorfor klippe i midten av oktober i det hele tatt? Langt gress beskytter jo mot frost.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk. Har bare brukt kantklipper tidligere.

Men hvorfor klippe i midten av oktober i det hele tatt? Langt gress beskytter jo mot frost.

Langt gress dreper plenen til våren, og dødt gress er ett helv*** å få bort. 

Anonymkode: b4e5f...408

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

33165c1b2fe74568942d6d50a6689533.jpg?max

Anonymkode: dc923...04f

Den hadde nok vært tryggest for ts.
Hvis ts er veldig usikker på det å håndtere en motorisert gressklipper så er det kanskje tryggest å holde seg unna den. 

En motorisert gressklipper har skarpe knivblad som går rundt med stor kraft. Kjenner selv til en som fikk foten under gressklipperen og alle tærne kappet av..

Anonymkode: bfe12...853

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tilby en lokal tenåring et par hundrelapper. 

Anonymkode: 57a76...45e

Er det lovlig? Hva om tenåringen skader seg på gressklipperen? Hvem er ansvarlig da?

Anonymkode: bfe12...853

AnonymBruker
Skrevet

Kan batteridrevet gressklipper være aktuelt? De har ikke ledning, men batteri som må lades. Fungerer helt fint på forholdsvis flat plen, men kan bli tung i bratte bakker. Ellers er vel en god gammeldags gressklipper uten motor løsningen.

Uansett: bruk gode sko når du bruker gressklipper. Gjerne vernesko hvis du har. Og hold fingrene borte fra knivene. Bruk en pinne hvis du skal fjerne noe fra knivene. Og les bruksanvisningen nøye.

Anonymkode: 2f1dd...b43

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke langt gress som er bra for frost.

Det beste er å klippe gresset en til to dager før frosten kommer, da rekker "såret" etter klippingen lukke seg, men det er heller ikke mye av gresset å "holde levende". Det er en grunn til at plantene visner og slipper blader erc på høsten. 

Men her må du bare brette opp ermene og være et voksent menneske som tar ansvar for eget liv. Enten få noen til å vise deg (det er mindre kleint å be om hjelp enn å vri seg unna ansvaret ditt), eller betale en ungdom som er keen på noen hundringser. 

Dette er et ikke-problem.

Anonymkode: 00b6f...2e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Langt gress dreper plenen til våren, og dødt gress er ett helv*** å få bort. 

Anonymkode: b4e5f...408

Men da slipper jeg å tenke på klipping til våren hvis alt gresset dør..?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da slipper jeg å tenke på klipping til våren hvis alt gresset dør..?

Kødder du nå? 😂 

Gresset overlever vinteren. Det vokser opp nytt gress hver vår…. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kødder du nå? 😂 

Gresset overlever vinteren. Det vokser opp nytt gress hver vår…. 

Ok.

Jeg har et for stort angstproblem. Klarer ikke jobbe med noe ut i hagen eller ved huset når det er folk tett oppi meg. Da vil de se at jeg knoter og ikke får det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...