newman01 Skrevet 23. oktober #21 Skrevet 23. oktober Soft mann skrev (1 time siden): Så informative svar du har, lurer på hva som stemmer siden du vet de meste🤔 Lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova) ble justert 01.01.2022. Nå er det ikke lenger krav om vesentlig mangel og 5% av transaksjonsverdien for å kunne klage. Nå er det følgende som gjelder: "Kjøparen må sjølv dekke tap og kostnadar ved manglar opp til eit beløp på 10 000 kroner". 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #22 Skrevet 23. oktober Derfor boligkjøperforsikring er helt bortkastet. Anonymkode: b4423...c66 2
Lillemy8 Skrevet 23. oktober #23 Skrevet 23. oktober Har du prøvd å skifte pære i downlights? For meg ble dette useriøst når du nevner knirking i gulv, ikke send inn klage på det. 2
Soft mann Skrevet 23. oktober #24 Skrevet 23. oktober newman01 skrev (3 minutter siden): Lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova) ble justert 01.01.2022. Nå er det ikke lenger krav om vesentlig mangel og 5% av transaksjonsverdien for å kunne klage. Nå er det følgende som gjelder: "Kjøparen må sjølv dekke tap og kostnadar ved manglar opp til eit beløp på 10 000 kroner". Takk for oppklarende melding👍 men ser at en profil skrev , at det var egenandel på 10k , noe som og ble påpekt var feil. siste huset eg kjøpt var i 12 så da var det andre regler ja😅
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #25 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette stemmer ikke. Dette stemmer ikke. Dette stemmer ikke. Anonymkode: 0f8b0...053 Du mener egenandelskravet ikke gjelder? Da tror jeg du må lese litt på reglene for kjøp av bolig. Når det gjelder bruktbolig så trer egenandelen i kraft. Er det nybygg, så gjør det ikke det. "Kr. 10 000,- er kjøpers egenrisiko/egenandel som kommer til fradrag i utmålingen av prisavslag eller erstatning dersom selger er ansvarlig for mangler." Anonymkode: 90510...c79
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #26 Skrevet 23. oktober Soft mann skrev (1 time siden): Takk for oppklarende melding👍 men ser at en profil skrev , at det var egenandel på 10k , noe som og ble påpekt var feil. siste huset eg kjøpt var i 12 så da var det andre regler ja😅 Ja, egenandel på 10.000 som jeg skrev tidligere. Det er bare å lese din egen kjøpekontrakt, for det bør stå der. Evt kontakt megleren din for å få samme beskjed. Det er dumt når andre gir feil informasjon. Anonymkode: 90510...c79
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #27 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Derfor boligkjøperforsikring er helt bortkastet. Anonymkode: b4423...c66 Nå har man jo reklamasjonsrett i 5 år da, og det kan skje feil og mangler i en bolig innen den tid, så vil ikke akkurat si at det er bortkasta. Anonymkode: 90510...c79 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #28 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Derfor boligkjøperforsikring er helt bortkastet. Anonymkode: b4423...c66 Nei. Vi fikk 600 000 igjen. Forsikringsselskapet handterte alt. Men forstår da at vi ikke kan klage på en varmtvannsbereder som stod der da vi var på visning.. Anonymkode: c8872...981 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #29 Skrevet 24. oktober sykepleierstudent2 skrev (På 15.10.2025 den 23.00): Etter innflytting oppdaget jeg at downlights på kjøkkenet ikke fungerer. Gulv knirker voldsomt. I salgsoppgaven står varmtvannsbereder oppgitt som TG1, men ser nå at den er over 20 år gammel, så da må det bli oppgitt som TG2. Har jeg en sak? Hvor lenge siden er det siden overtakelse? Jeg ville kontaktet megler ang lysene, da det fort blir noen kroner med elektriker. Det vil nok ikke bli nok til å kjøre sak, men det kan være selger er redelig, og ikke visste om belysningen. Da kan dere skvære opp internt med at han kanskje tar på seg regningen for elektriker. Han har tross alt nettopp fått utbetalt noen millioner. Det finnes slike folk der ute. Selv om mange er drittsekker. Jeg personlig ville nok beklaget og fortalt at jeg ikke visste om dette, deretter ringt elektriker å bedt de ordne opp og sende meg regningen. Alder på varmtvannsbereder står i takst, om TG1 eller TG2 markering vet jeg ikke, men alderen er jo det viktigste. Det må du kanskje kjøpe nytt om 1 år eller om 10 år. Hvem vet. Min bereder er over 20 år, husker ikke om den var TG1 eller 2. men den durer å på 5 året etter overtakelse. Kjøper ny den dagen den kapitulerer. Knirk i gulvet er ikke noe som nødvendigvis står i en takstrapport, det er helt naturlig at det vil være noe knirk i en bolig. Det kan knirke om sommeren, men ikke om vinteren feks. Treverk lever, så det vil være vanskelig å forhindre over tid. Anonymkode: ef556...0ab 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #30 Skrevet 24. oktober I tillegg vil jeg råde deg om å kontakte din egen husforsikring, mulig du har rettshjelp via den. Da har det ikke noe å si på hvor stor kostnad du vil kreve selger for. Du må da sende et krav til selger selv, med pris fra elektriker osv, og be om at en viss sum av dette tilbakebetales til deg. Det vil være hårete å be om full dekning, men si 70% av beløpet. Dersom selger ikke responderer eller nekter å betale, så vil du få advokat på inntil så så mye på forsikringen. Han vil kunne råde deg videre, om kampen er verdt å ta. Ofte blir slike saker håndtert i konfliktråd, så fremst det ikke er snakk om flere 100.000 kr. Anonymkode: ef556...0ab
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #31 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (32 minutter siden): I tillegg vil jeg råde deg om å kontakte din egen husforsikring, mulig du har rettshjelp via den. Da har det ikke noe å si på hvor stor kostnad du vil kreve selger for. Du må da sende et krav til selger selv, med pris fra elektriker osv, og be om at en viss sum av dette tilbakebetales til deg. Det vil være hårete å be om full dekning, men si 70% av beløpet. Dersom selger ikke responderer eller nekter å betale, så vil du få advokat på inntil så så mye på forsikringen. Han vil kunne råde deg videre, om kampen er verdt å ta. Ofte blir slike saker håndtert i konfliktråd, så fremst det ikke er snakk om flere 100.000 kr. Anonymkode: ef556...0ab Dersom selger har boligselgerforsikring skal IKKE henvendelsen direkte til selger, den skal til selgers forsikringsselskap. Dette fremkommer i salgsoppgaven og egenerklæringsskjema hvorvidt selger har tegnet dette. Anonymkode: 90510...c79 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #32 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvor lenge siden er det siden overtakelse? Jeg ville kontaktet megler ang lysene, da det fort blir noen kroner med elektriker. Det vil nok ikke bli nok til å kjøre sak, men det kan være selger er redelig, og ikke visste om belysningen. Da kan dere skvære opp internt med at han kanskje tar på seg regningen for elektriker. Han har tross alt nettopp fått utbetalt noen millioner. Det finnes slike folk der ute. Selv om mange er drittsekker. Jeg personlig ville nok beklaget og fortalt at jeg ikke visste om dette, deretter ringt elektriker å bedt de ordne opp og sende meg regningen. Alder på varmtvannsbereder står i takst, om TG1 eller TG2 markering vet jeg ikke, men alderen er jo det viktigste. Det må du kanskje kjøpe nytt om 1 år eller om 10 år. Hvem vet. Min bereder er over 20 år, husker ikke om den var TG1 eller 2. men den durer å på 5 året etter overtakelse. Kjøper ny den dagen den kapitulerer. Knirk i gulvet er ikke noe som nødvendigvis står i en takstrapport, det er helt naturlig at det vil være noe knirk i en bolig. Det kan knirke om sommeren, men ikke om vinteren feks. Treverk lever, så det vil være vanskelig å forhindre over tid. Anonymkode: ef556...0ab Selger har «nettopp fått utbetalt noen millioner»? Med mindre vedkommende nå er bostedsløs så er vel sannsynligheten større for at «selger har nettopp tatt opp noen millioner mer i boliglån». Anonymkode: 5c06f...2d6 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #33 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dersom selger har boligselgerforsikring skal IKKE henvendelsen direkte til selger, den skal til selgers forsikringsselskap. Dette fremkommer i salgsoppgaven og egenerklæringsskjema hvorvidt selger har tegnet dette. Anonymkode: 90510...c79 Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? Hun har neppe en sak i boligkjøpeforsikringen, pga summen. Da vil de ikke hjelpe henne. Hun må så klart få svar derifra først, men jeg kjenner til problemstillingen, Hvis hun IKKE får hjelp der, så kan hun bruke denne metoden med hjelp fra sin BOLIGFORSIKRING. Anonymkode: ef556...0ab
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #34 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? Hun har neppe en sak i boligkjøpeforsikringen, pga summen. Da vil de ikke hjelpe henne. Hun må så klart få svar derifra først, men jeg kjenner til problemstillingen, Hvis hun IKKE får hjelp der, så kan hun bruke denne metoden med hjelp fra sin BOLIGFORSIKRING. Anonymkode: ef556...0ab Det handler ikke om hvorvidt kjøper har boligkjøperforsikring eller sak eller ikke. Men dersom kjøper vil forsøke å reklamere mot selger og selger har tegnet boligselgerforsikring, så skal IKKE kjøper gå direkte til selger UANSETT. Det er ikke selgers problem om kjøper ikke har forsikring, eller ikke har en sak. Har selger boligselgerforsikring så skal ikke kjøper ta kontakt med selger så fremt ikke man skal stille er praktisk spørsmål om boligen. Du skrev jo at kjøper her kunne sende krav til selger, men har selger boligselgerforsikring så kan ikke kjøper sende dette direkte til selger. Så greit å vite dette først. Lurt å vite hva man forteller folk før man sier noe 😉 Anonymkode: 90510...c79
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #35 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? Hun har neppe en sak i boligkjøpeforsikringen, pga summen. Da vil de ikke hjelpe henne. Hun må så klart få svar derifra først, men jeg kjenner til problemstillingen, Hvis hun IKKE får hjelp der, så kan hun bruke denne metoden med hjelp fra sin BOLIGFORSIKRING. Anonymkode: ef556...0ab Du skrev «så fint»: Du må da sende et krav til selger selv, med pris fra elektriker osv, og be om at en viss sum av dette tilbakebetales til deg. Det vil være hårete å be om full dekning, men si 70% av beløpet. Dersom selger ikke responderer eller nekter å betale, så vil du få advokat på inntil så så mye på forsikringen. Og det er derfor jeg skrev at: Dersom selger har boligselgerforsikring, så kan IKKE kjøper rette et krav direkte til selger! Så når du skal gi et slikt «godt råd», så bør du også presisere at vedkommende må da vite om selger har eller ikke har boligselgerforsikring først. Skjønte du? 😉 Anonymkode: 90510...c79 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå