Gå til innhold

Burde vi kutte ut nynorsk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.10.2025 den 0.49):

Nynorsk er satans skaperverk! 

Anonymkode: 4181c...8b8

Jeg elsker saklige innlegg! Så altså ikke sånne som ditt her. 

Anonymkode: 653ac...8e1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 23.18):

Ingen snakker nynorsk, det er et skriftspråk, akkurat som bokmål. Ingen snakker bokmål heller. 

Anonymkode: af3ca...8dc

ingen? Virkelig? Hele kysten fra Bergen og nordover snakker mer nynorsk enn bokmål 🤦‍♀️samt store deler av innlandet enkelte steder.. så neida, ingen snakker nynorsk.. Alle dialekter som bruker eg, ikkje osv snakker nynorsk.. 

AI sier 
Det nøyaktige antallet som snakker nynorsk som talt språk er ukjent, men det finnes rundt 500 000 nynorskbrukere i Norg, hvorav flertallet bruker nynorsk som skriftspråk.
Mange nynorskbrukere har dialekter som ligger nærmere nynorsk i formelle situasjoner.

Anonymkode: 2660a...795

AnonymBruker
Skrevet

forøvrig sier SSB at over 11,2 prosent av alle elever i grunnskolen har nynorsk som hovedmål i 2024.. Nesten 71000 eleer - det er jo ikke noe å snakke om selvsagt ref kommentaren om "ingen" 

Kor mange har nynorsk som hovudmål i Noreg? – SSB

Måler man også med videregående skoler osv er taller 15% og siden man ikke kan måle hva folk ellers bruker er det nørliggende å tro at tallet er ennå høyere.. 

Så "ingen" er altså direkte feil.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

ingen? Virkelig? Hele kysten fra Bergen og nordover snakker mer nynorsk enn bokmål 🤦‍♀️samt store deler av innlandet enkelte steder.. så neida, ingen snakker nynorsk.. Alle dialekter som bruker eg, ikkje osv snakker nynorsk.. 

AI sier 
Det nøyaktige antallet som snakker nynorsk som talt språk er ukjent, men det finnes rundt 500 000 nynorskbrukere i Norg, hvorav flertallet bruker nynorsk som skriftspråk.
Mange nynorskbrukere har dialekter som ligger nærmere nynorsk i formelle situasjoner.

Og du tror AI vet alt? Nei, nynorsk er et skriftspråk, folk snakker dialekt. 

Anonymkode: 653ac...8e1

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 23.32):

Men hadde de trengt å være det? Som jeg sa, hva med nordnorge, trenger ikke de eget skriftspråk? Det de snakker er jo lengst fra bokmål? 

ts

Anonymkode: 1f7f0...1b0

Vet du at enkelte dialekter i Finnmark er de som er nærmest bokmål? Mye nærmere bokmål enn "standard østnorsk".

Anonymkode: 0fd1d...d13

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det bør vi ikke.

Og alle som sutrer om at norges verdier og tradisjoner viskes ut med innvandring bør mene det samme.

Vi bør aktivt gå inn for å bevare det norske språket fordi det er en VESENTLIG del av vår historie med Danmark, Sverige og Norges frigjørelse.

Anonymkode: 0151e...db4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 11.05):

Bergensere snakker ikke nynorsk. De har ikke engang hunkjønnsord. De bøyer alt i felleskjønn og intetkjønn.

Anonymkode: c9156...bf0

AnonymBruker
Skrevet

Går ut frå at du spør om me bør kutta ut opplæring i sidemål? 

Eg synest ikkje det. Har sett kommentarar rundt om på at nynorsk er så vanskeleg å lesa. Opplæringa bør difor verta grundigare, og gjerne ta til tidlegare. Få inn nynorsk som ein naturleg del av fleire fag i barneskulen, før ungane lærer at det er kult å hata nynorsk.

Lærarane må få betre opplæring i nynorsk. 

Det må også skje ei endring på digitale plattformer. Det er noko skikkeleg drit at eg får raud strek under orda når eg skriv nynorsk her på forumet. Forstår godt at det er demotiverande for elevar. 

Anonymkode: bebd7...005

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Går ut frå at du spør om me bør kutta ut opplæring i sidemål? 

Eg synest ikkje det. Har sett kommentarar rundt om på at nynorsk er så vanskeleg å lesa. Opplæringa bør difor verta grundigare, og gjerne ta til tidlegare. Få inn nynorsk som ein naturleg del av fleire fag i barneskulen, før ungane lærer at det er kult å hata nynorsk.

Lærarane må få betre opplæring i nynorsk. 

Det må også skje ei endring på digitale plattformer. Det er noko skikkeleg drit at eg får raud strek under orda når eg skriv nynorsk her på forumet. Forstår godt at det er demotiverande for elevar. 

Hvorfor er det så viktig for deg at folk lærer nynorsk, når vi allerede har et skriftspråk som brukes av 90 % av befolkningen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2025 den 11.05):

AI sier 

Ingen snakkar nn eller bm (med unntak av nyheitsopplesarar). Du kan godt seia at nokre dialektar er meir nynorsknære enn andre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det så viktig for deg at folk lærer nynorsk, når vi allerede har et skriftspråk som brukes av 90 % av befolkningen?

Fordi det er litt dumt at ein god del av dei 90% ikkje forstår kva eg skriv, dei forstår ikkje kva som står på vekeplanen til ungane eller skilta i matbutikken dersom dei flyttar til ein nynorskkommune, dei lyt lesa Fosse på engelsk dersom dei er interessert i litteratur osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette har sikkert blitt nevnt tidligere i tråden, men jeg synes vi burde fortsette med sidemålsopplæringen, slik at alle elever klarer å forstå/lese tekster på både bokmål og nynorsk, siden det tross alt er folk som bruker begge målformene her i landet. Når det er sagt tenker jeg kanskje vi kunne klart oss uten sidemålskarakteren på vitnemålet. Jeg tenker det burde være en viktig del av norskfaget som påvirker den endelige karakteren i norsk skriftlig, men at karakteren i sidemål skal veie like mye som karakteren i gym, engelsk, matte, musikk osv. er kanskje litt dumt? 

Anonymkode: c6745...06c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi det er litt dumt at ein god del av dei 90% ikkje forstår kva eg skriv, dei forstår ikkje kva som står på vekeplanen til ungane eller skilta i matbutikken dersom dei flyttar til ein nynorskkommune, dei lyt lesa Fosse på engelsk dersom dei er interessert i litteratur osv. 

Er det ikke bedre at minoriteten tilpasser seg majoriteten, enn motsatt? De fleste bokmålsbrukere forstår forøvrig nynorsk uten problem. Jeg forstår hva du skriver, på samme måte som jeg ville forstått en dansk tekst, uten at jeg selv kan skrive det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.10.2025 den 5.52):

Er det ikke bedre at minoriteten tilpasser seg majoriteten, enn motsatt? De fleste bokmålsbrukere forstår forøvrig nynorsk uten problem. Jeg forstår hva du skriver, på samme måte som jeg ville forstått en dansk tekst, uten at jeg selv kan skrive det.

De fleste som bruker norsk, forstår engelsk. Norsk er et bittelite språk, det er egentlig helt bortkastet å beholde det. Majoriteten i verden kan jo engelsk, så vi trenger ikke norsk. Dessuten hadde vi sluppet å lære mer enn ett språk i skolen, det gjør jo skolegangen mye enklere for alle.

Eller? Finnes det kanskje andre grunner til at språk bør bevares?

Anonymkode: 5f4e3...11c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 23.18):

Ja, beklager! Burde skolen fortsatt ha sidemålsopplæring i nynorsk? Og burde det være eksistere som et skriftpråk?

Dialektene er så ulike hverandre, burde nordlendingene osv få sitt eget sidemål? Eksisterer nynorsk kun fordi det er kultur arv?

ts

Hvorfor i alle dager skulle en tvinge alle over på bokmål?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 23.38):

Skoleelever, ja. Det er fordi byer og urbane kommuner har mye større befolkning enn distriktskommuner, som er de som utgjør majoriteten av nynorskkommunene. Så dette er også et spørsmål om by vs land, og at ikke majoriteter skal kvele minoriteter bare fordi de er minst.

Forøvrig har vi ingen oversikt over total prosent nynorskbrukere i landet, dvs antallet voksne som skriver nynorsk, siden det ikke er samlet inn data på det. Antakelig er tallet større enn elevene siden de gikk på skole når elevandelen nynorsk var høyere, og de lever jo fortsatt selv om de har sluttet på skolen. 

Anonymkode: af3ca...8dc

Ikke glem at i mange by kommuner, slik som Bergen, er det vanskelig gjennomførbart å ha nynorsk som hovedmål til barnet sitt

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kunne to norske språk?

Anonymkode: 7e483...115

Skrevet (endret)
Pippi Lotta skrev (På 15.10.2025 den 23.35):

Jeg forstår historien bak nynorsk og at det er språket til mange, så tror ikke det ville være mulig å fjerne det i praksis. Samtidig synes jeg det er veldig upraktisk som dyslektiker, og vet at det kan være mye mye vanskeligere for dyslektikere som skriver nynorsk som hovedmåm (for de må jo forholde seg til bokmål mye mer en andre veien). Så jeg greier ikke helt å besteme meg hva jeg mener. Jeg hade dog aldri meldt en første klasing in i en nynorsk klase, for det kan fort gjøre ting mye vanskeligere for barnet, om det skulle vise seg og slit med skiving og lesing. 

Er så enig med deg. Er norsklærer og det er vanlig problematikk at elever med eksempelvis dysleksi sliter med sidemål. For min del kunne sidemål, uansett hvilket, vært kuttet ut.

Endret av Luringa
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 21.30):

Hvorfor/hvorfor ikke?

Nei, jeg synes ikke vi bør kutte ut nynorsken. Det gjør språket rikere. Det er også samlet inn 500 000 ord. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja bør kuttes ut. Mye annet det er mer vesentlig å bruke tid til opplæring på.

Det sagt mener jeg det bør kuttes ut som fag for dem med bokmål som hovedmål. At enkelte skoler i enkelte områder ønsker å ha undervisning på nynorsk er helt greit. Å bruke tid på å lære også nynorsk for dem som skriver på bokmål er totalt unødvendig. Bedre å bare ha det som et kjapt tema. 

Ville erstattet det med mer engelsk, privatøkonomi, sosial kompetanse eller praktisk valgfag. 

Anonymkode: f7dad...125

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...