Gå til innhold

Burde vi kutte ut nynorsk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Koster det deg en kalori å svare på nynorsk skriftelig også?

Anonymkode: 1f7f0...1b0

Ikke mange kalorier, i hvert fall.

Så tenker jeg uansett at det er helt uproblematisk at vi, som i dag, stort sett bare skriver på egen målform og at de to sameksisterer. Jeg tenker vanligvis ikke særlig over om jeg leser bokmål eller nynorsk.

Klart man kan diskutere om man trenger å bevare retten til å få svar fra visse offentlige myndigheter på egen målform og den slags. Jeg svarer på nynorsk i jobb når avsender bruker nynorsk og synes selv det er helt greit. Så tipper jeg nynorskfolket i snitt føler at deres målform er under sterkere press enn vi bokmålsbrukere gjør, så jeg forstår godt om de er noe ivrigere på dette. 

Jeg synes det er helt fint at nynorsk har offisiell status som en av to likestilte målformer. Det er et skriftspråk, ikke en dialekt, og noe helt annet enn «nordnorske dialekter». Så kan man godt diskutere hvordan man bør rigge f.eks. skolens opplæring i elevenes sidemål, enten det er nynorsk eller bokmål. 

Anonymkode: badfc...79f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Send meg en link! :P 

ts

Jeg vil tro skrev jeg. Har ingen link. Men mange får jo AI til å forbedre e-post m.m. de skriver, og da er det veldig lett å endre til nynorsk samtidig.

AnonymBruker
Skrevet

Å foreslå enda flere skriftspråk for at alle dialekter skal ha sin egen er for det første whataboutism, for det andre åpenbart urealistisk siden debatten går på at to allerede er en utfordring, og for det tredje litt historieløst siden nynorsk ble laget ved å ta et snitt av alle dialektene nettopp for at alle dialekter skulle kunne bruke det. 

Anonymkode: af3ca...8dc

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

AI er ganske kostbart for kloden å bruke.

Anonymkode: 2b9bc...b07

De fleste har det. Men enig i at det er svært dårlig ressursbruk å endre noen få ord i en tekst fordi man må svare på et nesten likt språk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er født og oppvokst midt i Oslo og synes på ingen måte det. Jeg synes nok det hadde vært bedre om man bare brukte begge målformer aktivt i undervisningen og ikke ga en egen sidemålskarakter, men det er nok av bevis på at man blir språklig sterkere ved å bruke flere språk og målformer.

I tillegg koster det meg maks en kalori ekstra å lese selv lange tekster på nynorsk, så jeg føler ikke at det er særlig til hinder for meg. Jeg tror oppriktig at de aller fleste som påstår at det er krevende for dem sliter mer med viljen enn med evnen. 

Jeg er ikke negativ til konseptet og forstår det har en verdi for mange, så føler ikke jeg har vondt i viljen her. Alikevel så er bokmål (som du kansje kan se) ikke enkelt for meg, så når man endrer skriftspråk til noe jeg aldri har fått undervisning i så koster det meg ganske mye mer en 1 kalori. For dyslektikere som blir fritat fra undervisning i bokmål som sidemål, er det enda mer utfordrene. For de har jo ikke fått undervisning i det skriftspråket som de aller fleste i landet bruker.

Jeg forstår at mine ferdigheter ikke er gjenomsnitelige her, og at de fleste får oplering i bege. Men ville bare påpeke at for noen er dette et et faktisk problem. 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Antallet er etter min mening irrelevant. Alle forstår hverandre skriftlig. Det er meningsløst å lære begge deler. De kommunene som vil har nynorsk i skolen kan ha det og de som vil har bokmål har det. Så blir det ett språk i løpet av kort tid.

Det var derfor jeg prøvde å avklare sidemål vs nynorsk i starten, for en ting er å fjerne obligatorisk sidemålsopplæring, en annen ting å fjerne nynorsk.... 

Men så er det jo mange som mener som deg at det ene fører til det andre, og derfor er for eller i mot sidemålsundervisning. Men det er jo ikke sikkert det er slik at nynorsk forsvinner over tid om man fjerner sidemål, det er jo også sin egen debatt. 

AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke negativ til konseptet og forstår det har en verdi for mange, så føler ikke jeg har vondt i viljen her. Alikevel så er bokmål (som du kansje kan se) ikke enkelt for meg, så når man endrer skriftspråk til noe jeg aldri har fått undervisning i så koster det meg ganske mye mer en 1 kalori. For dyslektikere som blir fritat fra undervisning i bokmål som sidemål, er det enda mer utfordrene. For de har jo ikke fått undervisning i det skriftspråket som de aller fleste i landet bruker.

Jeg forstår at mine ferdigheter ikke er gjenomsnitelige her, og at de fleste får oplering i bege. Men ville bare påpeke at for noen er dette et et faktisk problem. 

Ja, det tror jeg deg på. Jeg har forståelse for at det hele er ekstra krevende for en god del med lese- og skrivevansker.

Så tror jeg nok, tross alt, at det finnes bedre veier til målet om å gjøre hverdagen enklere for dere enn å frata 5-6-700 000 nordmenn skriftspråket deres. Jeg anerkjenner uansett fullt ut at det ikke er like enkelt for alle, enten det skyldes lese- og skrivevansker eller at man har annet morsmål enn norsk. 

AnonymBruker
Skrevet

Angående nynorsk så er jeg for "live and let live", det er i bruk så la folk bruke det. Det hadde vært supermerkelig å plutselig forby nynorskbrukere å skrive på nynorsk. 

Sidemålsopplæringen tenker jeg generelt også bør beholdes, men her kunne man hatt en debatt om det å skulle vurderes på hvor godt man skriver sidemål er det viktigste. Det er dette punktet som driver mye av nynorskhatet man ser blant bokmålsbrukere, fordi de intenst hatet å prøve å skjønne nok grammatikk til å skrive godt nynorsk, og at det fikk så stort utslag på vitnemålet deres.

Elever med bokmål som sidemål har det mye lettere, fordi de er ikke avhengig av å lære seg grammatikk fullt så nøye, da de ofte er så godt eksponert for bokmål i mediene og bøker at de klarer mye intuitivt.

Ideelt sett kunne problemet til elever med nynorsk som sidemål vært løst ved at de hadde en tilsvarende god eksponering for nynorsk i mediene/bøker og dermed kunne klare mye intuitivt, men det forutsetter en nynorskandel i samfunnet som nok er litt utopisk.

Noen har foreslått å kun bruke bokmål/nynorsk lærebøker i alle fag over et visst trinn (annethvert kapittel på bokmåm/nynorsk), men det er vel også litt optimistisk foreløpig i alle fall. 

Et mye diskutert alternativ er å fjerne vurderingen i skriving på sidemål, altså ikke egen karakter i sidemål. Men da er en veldig reell bekymring at de blir knapt undervist i det lenger, så det i praksis er det samme som å fjerne sidemål. En variant kan være å beholde karakter i sidemål, men måle noe annet enn skriving, f.eks. ordforråd, leseforståelse eller lignende. 

Da ville man også kunne dreie sidemålsundervisningen på nynorsk litt bort fra den forhatte grammatikken, og fokusere på å bygge opp ordforråd og leseforståelse, som er mye lettere og også det de fleste faktisk får bruk for som voksne. 

AnonymBruker
Skrevet

Og angående utfordringen til de med dysleksi o.l. så tror jeg at så lenge vi har to skriftspråk vil nok det å ha sidemålsopplæring i skolen som fokuserer på leseforståelse og ordforråd være den beste hjelpen de kan få mtp å forstå sidemål de møter på i samfunnet. Enten det er bokmål eller nynorsk. Dyslektikere er jo ikke fritatt fra opplæring i sidemål, bare fra vurdering. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det burde vært valgfritt. De burde ta alle timene satt av til nynorsk, fransk og tysk og la elevene velge om de vil lære nynorsk, fransk, tysk, mer engelsk eller mer matte. 

Det er bare tullete å sette av et par timer i uka i noen skoleår for å lære et nytt språk. La elevene velge hvilket språk de ønsker å lære ordentlig godt, alternativt mer engelsk eller matte for de som føler de trenger det.

Anonymkode: 0afda...e68

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja

- Vi trenger kun et språk, bokmål. Jeg snakker ikke bokmål selv, men syns det å tvinge nynorsk inn overalt er forkastelig.

- Vil gjøre det lettere for studenter- kan ha mer fokus på å lære seg andre fag.

- Enklere å forstå nyheter, lovtekster osv.

Ta heller å sleng det inn som et studie på universitetet for spesielt interesserte.

Anonymkode: 8580b...1cd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 23.29):

Nei, det eksisterer fordi folk bruker det. En fjerdedel av kommunene her til lands er nynorskkommuner. 

Tallene du bruker gir et misvisende bilde. La meg illustrere:

Tenk deg at én kommune har bokmål som målform, mens to kommuner har nynorsk. Kommunen som bruker bokmål har 500.000 innbyggere, mens hver av de to nynorskkommunene har 2.000 innbyggere. Da fremstår det som om nynorsk står sterkt – det er jo flere nynorskkommuner – men i praksis representerer disse en langt mindre andel av befolkningen.

Selv om rundt en fjerdedel av kommunene er nynorskkommuner, er det langt fra en fjerdedel av innbyggerne som faktisk skriver nynorsk. Ser vi kun på innbyggertall, bruker omtrent 90 % av nordmenn bokmål.

Med andre ord: ja, en fjerdedel av kommunene er nynorskkommuner, men bare om lag én tidel av befolkningen skriver nynorsk.

Anonymkode: c9156...bf0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nynorsk er satans skaperverk! 

Anonymkode: 4181c...8b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 23.30):

Jeg er født og oppvokst midt i Oslo og synes på ingen måte det. Jeg synes nok det hadde vært bedre om man bare brukte begge målformer aktivt i undervisningen og ikke ga en egen sidemålskarakter, men det er nok av bevis på at man blir språklig sterkere ved å bruke flere språk og målformer.

I tillegg koster det meg maks en kalori ekstra å lese selv lange tekster på nynorsk, så jeg føler ikke at det er særlig til hinder for meg. Jeg tror oppriktig at de aller fleste som påstår at det er krevende for dem sliter mer med viljen enn med evnen. 

I så fall bør vi fokusere mer på engelsk og andre globale språk, når man blir språklig sterkere. Ikke kaste bort tid på nynorsk som knapt en fjert bruker. 

Anonymkode: 23758...e99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nynorsk er satans skaperverk! 

Anonymkode: 4181c...8b8

Du stavet Aasen feil. Nynorsk er Aasens skaperverk.

Anonymkode: 5f4e3...11c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kva med å fjerne bokmål? 

Nynorsk er jo eit fagert og vent skriftspråk. Eg vil nesten gå så langt og sei at det rett og slett høyres meir eventyrleg ut. Skal ein fyrst fjerne eit sidemål, slik at alle skriv på same måte, er det vel så fint å ta vekk bokmål. Nærare dansk kjem ein ikkje. Med nynorsk får me eit meir eigenarta språk i landet vårt, i staden for å høyrast ut som ein dansk veslebror.

--

Neida, jeg tenker ikke at det er gjennomførbart altså. Jeg er egentlig nynorskbruker selv, men her inne skriver jeg egentlig alltid på bokmål. Bare sånn at majoriteten forstår hva jeg mener😅

Men jeg tror nok det er vanskelig å fjerne nynorsk. Og det er også helt unødvendig. Så lenge det lever så lever det. 

Anonymkode: 43725...4d7

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig trenger vi jo ikke norsk i det hele tatt. Burde jo bare kutte ut norskundervisning i skolen, for det er mange som synes det er vanskelig. Det er nok med ett språk i skolen: engelsk.  Norsk eksisterer jo bare fordi det er kulturarv. De som absolutt vil lære norsk, kan jo bare ta det som valgfag eller kveldskurs eller noe.

Anonymkode: 5f4e3...11c

AnonymBruker
Skrevet

Vi er vel ikke best lenger på skolen, og det er vel mange som sliter med norsk, meg selv inkludert. Hvorfor gjøre det mer komplisert, kutt ut nynorsk, fokuser kun på 1 ting.

Anonymkode: 37e4d...a61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 23.18):

Ja, beklager! Burde skolen fortsatt ha sidemålsopplæring i nynorsk? Og burde det være eksistere som et skriftpråk?

Dialektene er så ulike hverandre, burde nordlendingene osv få sitt eget sidemål? Eksisterer nynorsk kun fordi det er kultur arv?

ts

Selvsagt skal vi ha sidemål opplæring! Og nynorsk skal bestå. 

Nynorsk er viktig for vår identitet i Norge og ingen politikere tør å røre det for da lover jeg at det blir opprør. 

Anonymkode: 653ac...8e1

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...